alabam4eto
Active Member
Преди няколко дена в една от темите се отвори въпроса, какво трябва да направя, за да нямам проблем с държавата, при внос на стоки от Китай и други държави.
Преди всичко искам да уточня, че внос се приема доставянето на продуктив България от страна, която не е членка на ЕС. Ако стоката за вашия магазин е от страна членка на ЕС това се води вътрешно търговски обмен в територията на ЕС и тази тема не е за вас изискванията са различни и условията са различни.
Защо е добре да спазвам изискванията на държавата.
По правило дори и да не го покриете контролните органи няма да ви притесняват, но с нарастващата конкуренция на онлайн магазините освен черни методи в SEO ще започнат все повече да се практикуват, черни методи в конкуренцията като подаване на сигнали срещу конкуренти.
От личен опит само едно разследване от КЗП продължава от 30 до 90 дни в който нямате право да предлагате продуктите. Има риск от глоби, но не е само КЗП, може да имате проблем с РИОКОЗ, РИОСВ, НАП и пр., зависи до колко си е поиграл конкурента за да ви направи мръсно.
За да се предпазите от глоби и санкции следвайте следните няколко съвета:
Преди всичко ви препоръчвам да регистрирате фирма ЕООД (съответно или ООД) и в Банковата сметка на дружеството да не държите повече от 5000лв. и при проверка от контролния орган, ако нещата не са ви в ред изтегляте сумата преди да е излезнало решението!
Внос на стоки
Да започнем вече по същество това се отнася след като вече сте заплатили митото.
Складово помещение
В зависимост от различните видове стоки има различно изискване за помощението в което ще се съхранява стоката. Обикновено се изисква складово помещение. За да се определи точното складово помещение е нужно да е класифицирана стоката. Най-често и грубо може да се класифицира като лесно запалими, запалими, склад за хранителни стоки, склад за лекарствени продукти и прочие. Общо изискване е в складовото помещение да има източник на течаща вода, твърда и не проницаема подова настилка, термометър и пожарогасител.
За склад се приемат само помещения, които са регистрирани в РИОКОЗ. Може да използвате собственото жилище ако имате перално помещение то лесно се регистрира като склад.
Безопасност на продукта
Голяма грешка е, че много от хората смятат ISO 9001 като документ за безопасност на продукта. Това е сертификат за КАЧЕСТВО на продукта т.е. че се произвежда от определените суровини в определено количество, които не се изменят! Това не е безопасност на продукта, защото в Китай може да използват олово и според ISO 9001 да има 500мг в даден таблет, но според изискванията на ЕС трябва да е 200мг.
Качеството на продукта се определя от компетентните органи, който правят изпитание на продукта. Най-добре е да се консултирате на място в РИОКОЗ, защото изискванията са корено различни, а и лабораториите които го правят са различни.
Ако внасяте хранителни добавки е нужно предварително да искате становище от Изпълнителна агенция по лекарствата, че това не е лекарствен продукт. След това задължително подайте искане до РИОКОЗ за изготвяне на становище за безопасност на продукта.
За електро уредите има сертифицирани фирми, които издават сертфикат за съвместимост с електро мрежата, за таблетите и телефоните задължително направете анализ на радиациония фон и проверете в Наредбите.
Преди всичко какъвто и да е продукта, преди да го внесете в страната потърсете наредбата. Пр. Наредба за лекарствените продукти, Наредба за НАРЕДБА ЗА ИЗИСКВАНИЯТА ЗА ПУСКАНЕ НА ПАЗАРА НА ЕЛЕКТРИЧЕСКО И ЕЛЕКТРОННО ОБОРУДВАНЕ, и други…
Изисквания за етикиране на продукти
Всеки продукт на външната опакова, а по възможност и на вътрешната трябва да имат етикети на български език. Имайте в предвид, че най-високи са изискванията за хранителните добавки и лекарствените продукти. При електроните уреди има в етикета задължителни символи. Най-общо правило за етикиране.
Име на продукта:
Описание на продукта:
Вносител (Фирма):
Срок на годност ако има:
Предупреждения за опасности:
Инструкции за инсталация или употреба:
Етикетите се трябва да се четат ясно. Може да тормозите служителите на РИОКОЗ или друг компетентен орган за да ви кажат какво още трябва да направите за да си ви етикетите в нормите.
Изисквания към отпадъците
Това е една от най-подценяваната част и към която най-често може да ви лепнат сериозни глоби. Като вносител на пазара вие сте отговорни за отпадъците, които генерират пуснатите от вас на пазара опаковки.
Какви опаковки мога да генерирам:
Ако приемем, че пускате на пазара китайски таблети или мобилни телефони.
Има три вида пазарни опаковки до колкото си спомням от лекциите. Първата е транспортна, търговска и опаковката в която може да се намира продукта. Възможно е наличието и на повече опаковки.
Чл. 11. (1) (Доп. - ДВ, бр. 41 от 2010 г.) Лицата, пускащи на пазара продукти, след употребата на които се образуват масово разпространени отпадъци, определени с наредбите по чл. 24, ал. 2, отговарят за разделното им събиране и постигане на съответните цели за разделно събиране, повторна употреба, рециклиране и оползотворяване.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 41 от 2010 г.) Лицата, които пускат на пазара опаковани стоки отговарят за разделното събиране на отпадъците, получени при употребата на тези стоки, както и за постигане на следните цели за рециклиране и оползотворяване:
1. (изм. - ДВ, бр. 77 от 2005 г.) не по-малко от 60 на сто от теглото на отпадъците от опаковки трябва да бъдат оползотворени или изгорени в инсталации за изгаряне на отпадъци с оползотворяване на енергията;
2. (изм. - ДВ, бр. 77 от 2005 г.) не по-малко от 55 на сто и не повече от 80 на сто от теглото на отпадъците от опаковки трябва да бъдат рециклирани, като се рециклира не по-малко от:
а) 60 на сто от теглото на отпадъците от опаковки от стъкло;
б) 60 на сто от теглото на отпадъците от опаковки от хартия и картон;
в) 50 на сто от теглото на отпадъците от опаковки от метали;
г) 22,5 на сто от теглото на отпадъците от опаковки от пластмаси, при чието рециклиране се получава единствено пластмаса;
д) 15 на сто от теглото на дървесните отпадъци от опаковки.
(4) Лицата по ал. 1 и 2 изпълняват задълженията си:
1. индивидуално, или
2. чрез колективни системи, представлявани от организация по оползотворяване.
(5) В случай че изпълняват задълженията си индивидуално, лицата по ал. 1 и 2, както и всички техни дистрибутори, включително лицата, извършващи продажба на крайните потребители и производителя, са задължени да приемат обратно на мястото на продажбата или на друго подходящо място отпадъците, образувани в резултат на употребата на съответните продукти.
(6) Лицата по ал. 1 и 2 могат да изпълняват задълженията си чрез колективни системи след издаване на разрешение по реда на глава пета, раздел IV
Когато задълженията се изпълняват индивидуално в случая по ал. 5 е нужно да се извади разрешително по чл. 12 в което се задава заявление до директора на РИОСВ. Трябва да осигурите площадка за временно съхранение.
Трябва да класифицирате отпадъка, да сключите договор с фирми, които да го извозват.
Ха да видим с това как ще се справи дребни вносител.
В наредба за транспортиране и третиране на отпадъците ако не се лъжа (тука говоря на изуст). Вносителя или производителя може да избере заплащането на продуктова такса. При нея се описва отново количеството отпадъци и се заплащат за картон някакви жълти стотинки бяха.
Проблема идва когато се внася електрони уредите. Да речем в опаковки от козметични продукти, таблети, крушки и пр. Те се класифицират по различен начин. Според Наредба №3 има 20 групи отпадъци и тези обозначени със * са опасни и изискват по-специално третиране.
Имайте предвид, че има изисквания към батериите при покпука на стоката изисквайте всякакви документи, които са класифицирани да се определи видът на батерията, пластмасата която е използвана (има над 15 вида пластмаса) и отговорност на вносителя или производителя е да я класифицира.
В общи полужения Вносител = Производител по нашето законодателство. Вие сте представител на фирмата и сте отговорното юридическо лице към което ще се търси отговорност.
Давам последен пример защото ми писна да пиша. Внесли сте мобилен телефон с три сим карти и директно сте ги пуснали във ваш онлайн магазин, аз съм ви конкурент и съответно вие сте взели част от моите клиенти. Искам да ви направя мръсно правя следното.
Поръчвам си телефона. Вие ми го пращате (най-добре да има касова бележка, в момента еконт предлагат пощенски запис на наложен платеж и този вариант е приемлив. САМО НАЛОЖЕН ПЛАТЕЖ не заменя фискалния бон).
Пазя бележката дадена от еконт или спиди на което има вашите данни или фирмените данни. Касова бележка. Снимам продуктите. След три дни отивам на лекар с шум в ушите и си вадя медицинско (винаги ще ми го издадат).
Отивам в началото в КЗП. И се пиши голямо обяснение, как съм си купил телефон, към който имам съмнения за високо ниво на радио вълни причинил ми еди си какво заболяване (дори и телефона да не е виновен) прилагам медицинското, изказвам съмнения и за другите продукти, че може да са опасни за здравето на хората, поставя се снимка на сайта, URL, и данни за собственика на сайта, дори може и от търговския регистър да им извадя адреса. Прилагам в жалбата снимки от телефона, снимки на касовата бележка и прочие. Отивам в НАП и подавам жалба, че съм закупил продукт на който е нямал касова бележка. Подавам сигнал в РИОСВ, че еди си коя фирма предлага продукти след употребата на които се образуват масово разпространени отпадъци без да заплаща нужните такси, в описанието включвам наличието на опасни отпадъци в това число: акумулаторна батерии и налични тежки метали. Не е налична програма за управление на отпадъците и прочие.
Задължително на всяка писмена жалба или оплакване се назначава проверка от държавните служби и няма да ви се размине.
В следващата 1-2 седмици се започва поредица от проверки на адреса на фирмата, ако не бъде открито лицето с помощта на икономическа полиция се посещава домашния адрес, ако и тогава не се намери може да се стигне до по-тежки последствия.
КЗП спира продукта иземва обикновено 3 броя, които се запечатват единия е представителна проба стои запечатана и ви се връща. Другите 2 служат за контрола. От вас се изискват всички документи за произход и безопасност. В случай, че ги нямате имате глоба. Налага се изследване на продукта, ако не е в нормите се налага глоба и се задължавате за ваша сметка да унищожите продуктите.
КЗП изпраща запитвания до здравното министерство и др. компетентни органи. Дори и всичко да ви е в норма не ви мърдат минимум 30-90 дни в които вие няма да можете да продавате.
НАП прави също пълно разследване от наличието на касов апарата, водене на счетоводна книга, плащане на осигуровки и пр.
РИОСВ праща запитване до съответното РИОСВ (в града в който е регистрирана фирма) има ли регистриран вносител, направил ли е класификация на отпадъците и дали изпълнява задълженията си по чл. 11 от ЗУО , как го прави.
Аз като жалбоподател отново жъна повече продажби и се наслаждавам.
Имайте в предвид, че най-добре за вас е да сте изрядни. Веднъж направили тези процедури ще се научите как да ги спазвате, а една успешно преминала проверка обикновено за около година, че и повече контролните органи ще ви оставят на мира.
Това с големи изисквания когато внасяш 5-20 телефона таблета, но закона е за всички за малки и големи, а знаем, че в БГ големите не обичат да имат малка конкуренция (лесно се купуват закони). Не знанието, не спасява никого и като вносител сте длъжни да се информирате за всичко преди да пуснете на пазара стока.
И като край, ще споделя само още нещо за промоциите, намаленията и прочие. Това е друг ключов момент в който КЗП могат да се заядат. Често в много сайтове се пускат промоции от вида: последен ден да го купите на нова по-ниска цена, а на следващия ден отново уж е най-ниска цена.
Та общо взето това са няколко от изискванията писна ми да пиша…. Внимавайте какво правите и умната. Конкурентите не спат!
Успех може да има и други изисквания, така че внимавайте
Преди всичко искам да уточня, че внос се приема доставянето на продуктив България от страна, която не е членка на ЕС. Ако стоката за вашия магазин е от страна членка на ЕС това се води вътрешно търговски обмен в територията на ЕС и тази тема не е за вас изискванията са различни и условията са различни.
Защо е добре да спазвам изискванията на държавата.
По правило дори и да не го покриете контролните органи няма да ви притесняват, но с нарастващата конкуренция на онлайн магазините освен черни методи в SEO ще започнат все повече да се практикуват, черни методи в конкуренцията като подаване на сигнали срещу конкуренти.
От личен опит само едно разследване от КЗП продължава от 30 до 90 дни в който нямате право да предлагате продуктите. Има риск от глоби, но не е само КЗП, може да имате проблем с РИОКОЗ, РИОСВ, НАП и пр., зависи до колко си е поиграл конкурента за да ви направи мръсно.
За да се предпазите от глоби и санкции следвайте следните няколко съвета:
Преди всичко ви препоръчвам да регистрирате фирма ЕООД (съответно или ООД) и в Банковата сметка на дружеството да не държите повече от 5000лв. и при проверка от контролния орган, ако нещата не са ви в ред изтегляте сумата преди да е излезнало решението!
Внос на стоки
Да започнем вече по същество това се отнася след като вече сте заплатили митото.
Складово помещение
В зависимост от различните видове стоки има различно изискване за помощението в което ще се съхранява стоката. Обикновено се изисква складово помещение. За да се определи точното складово помещение е нужно да е класифицирана стоката. Най-често и грубо може да се класифицира като лесно запалими, запалими, склад за хранителни стоки, склад за лекарствени продукти и прочие. Общо изискване е в складовото помещение да има източник на течаща вода, твърда и не проницаема подова настилка, термометър и пожарогасител.
За склад се приемат само помещения, които са регистрирани в РИОКОЗ. Може да използвате собственото жилище ако имате перално помещение то лесно се регистрира като склад.
Безопасност на продукта
Голяма грешка е, че много от хората смятат ISO 9001 като документ за безопасност на продукта. Това е сертификат за КАЧЕСТВО на продукта т.е. че се произвежда от определените суровини в определено количество, които не се изменят! Това не е безопасност на продукта, защото в Китай може да използват олово и според ISO 9001 да има 500мг в даден таблет, но според изискванията на ЕС трябва да е 200мг.
Качеството на продукта се определя от компетентните органи, който правят изпитание на продукта. Най-добре е да се консултирате на място в РИОКОЗ, защото изискванията са корено различни, а и лабораториите които го правят са различни.
Ако внасяте хранителни добавки е нужно предварително да искате становище от Изпълнителна агенция по лекарствата, че това не е лекарствен продукт. След това задължително подайте искане до РИОКОЗ за изготвяне на становище за безопасност на продукта.
За електро уредите има сертифицирани фирми, които издават сертфикат за съвместимост с електро мрежата, за таблетите и телефоните задължително направете анализ на радиациония фон и проверете в Наредбите.
Преди всичко какъвто и да е продукта, преди да го внесете в страната потърсете наредбата. Пр. Наредба за лекарствените продукти, Наредба за НАРЕДБА ЗА ИЗИСКВАНИЯТА ЗА ПУСКАНЕ НА ПАЗАРА НА ЕЛЕКТРИЧЕСКО И ЕЛЕКТРОННО ОБОРУДВАНЕ, и други…
Изисквания за етикиране на продукти
Всеки продукт на външната опакова, а по възможност и на вътрешната трябва да имат етикети на български език. Имайте в предвид, че най-високи са изискванията за хранителните добавки и лекарствените продукти. При електроните уреди има в етикета задължителни символи. Най-общо правило за етикиране.
Име на продукта:
Описание на продукта:
Вносител (Фирма):
Срок на годност ако има:
Предупреждения за опасности:
Инструкции за инсталация или употреба:
Етикетите се трябва да се четат ясно. Може да тормозите служителите на РИОКОЗ или друг компетентен орган за да ви кажат какво още трябва да направите за да си ви етикетите в нормите.
Изисквания към отпадъците
Това е една от най-подценяваната част и към която най-често може да ви лепнат сериозни глоби. Като вносител на пазара вие сте отговорни за отпадъците, които генерират пуснатите от вас на пазара опаковки.
Какви опаковки мога да генерирам:
Ако приемем, че пускате на пазара китайски таблети или мобилни телефони.
Има три вида пазарни опаковки до колкото си спомням от лекциите. Първата е транспортна, търговска и опаковката в която може да се намира продукта. Възможно е наличието и на повече опаковки.
Чл. 11. (1) (Доп. - ДВ, бр. 41 от 2010 г.) Лицата, пускащи на пазара продукти, след употребата на които се образуват масово разпространени отпадъци, определени с наредбите по чл. 24, ал. 2, отговарят за разделното им събиране и постигане на съответните цели за разделно събиране, повторна употреба, рециклиране и оползотворяване.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 41 от 2010 г.) Лицата, които пускат на пазара опаковани стоки отговарят за разделното събиране на отпадъците, получени при употребата на тези стоки, както и за постигане на следните цели за рециклиране и оползотворяване:
1. (изм. - ДВ, бр. 77 от 2005 г.) не по-малко от 60 на сто от теглото на отпадъците от опаковки трябва да бъдат оползотворени или изгорени в инсталации за изгаряне на отпадъци с оползотворяване на енергията;
2. (изм. - ДВ, бр. 77 от 2005 г.) не по-малко от 55 на сто и не повече от 80 на сто от теглото на отпадъците от опаковки трябва да бъдат рециклирани, като се рециклира не по-малко от:
а) 60 на сто от теглото на отпадъците от опаковки от стъкло;
б) 60 на сто от теглото на отпадъците от опаковки от хартия и картон;
в) 50 на сто от теглото на отпадъците от опаковки от метали;
г) 22,5 на сто от теглото на отпадъците от опаковки от пластмаси, при чието рециклиране се получава единствено пластмаса;
д) 15 на сто от теглото на дървесните отпадъци от опаковки.
(4) Лицата по ал. 1 и 2 изпълняват задълженията си:
1. индивидуално, или
2. чрез колективни системи, представлявани от организация по оползотворяване.
(5) В случай че изпълняват задълженията си индивидуално, лицата по ал. 1 и 2, както и всички техни дистрибутори, включително лицата, извършващи продажба на крайните потребители и производителя, са задължени да приемат обратно на мястото на продажбата или на друго подходящо място отпадъците, образувани в резултат на употребата на съответните продукти.
(6) Лицата по ал. 1 и 2 могат да изпълняват задълженията си чрез колективни системи след издаване на разрешение по реда на глава пета, раздел IV
Когато задълженията се изпълняват индивидуално в случая по ал. 5 е нужно да се извади разрешително по чл. 12 в което се задава заявление до директора на РИОСВ. Трябва да осигурите площадка за временно съхранение.
Трябва да класифицирате отпадъка, да сключите договор с фирми, които да го извозват.
Ха да видим с това как ще се справи дребни вносител.
В наредба за транспортиране и третиране на отпадъците ако не се лъжа (тука говоря на изуст). Вносителя или производителя може да избере заплащането на продуктова такса. При нея се описва отново количеството отпадъци и се заплащат за картон някакви жълти стотинки бяха.
Проблема идва когато се внася електрони уредите. Да речем в опаковки от козметични продукти, таблети, крушки и пр. Те се класифицират по различен начин. Според Наредба №3 има 20 групи отпадъци и тези обозначени със * са опасни и изискват по-специално третиране.
Имайте предвид, че има изисквания към батериите при покпука на стоката изисквайте всякакви документи, които са класифицирани да се определи видът на батерията, пластмасата която е използвана (има над 15 вида пластмаса) и отговорност на вносителя или производителя е да я класифицира.
В общи полужения Вносител = Производител по нашето законодателство. Вие сте представител на фирмата и сте отговорното юридическо лице към което ще се търси отговорност.
Давам последен пример защото ми писна да пиша. Внесли сте мобилен телефон с три сим карти и директно сте ги пуснали във ваш онлайн магазин, аз съм ви конкурент и съответно вие сте взели част от моите клиенти. Искам да ви направя мръсно правя следното.
Поръчвам си телефона. Вие ми го пращате (най-добре да има касова бележка, в момента еконт предлагат пощенски запис на наложен платеж и този вариант е приемлив. САМО НАЛОЖЕН ПЛАТЕЖ не заменя фискалния бон).
Пазя бележката дадена от еконт или спиди на което има вашите данни или фирмените данни. Касова бележка. Снимам продуктите. След три дни отивам на лекар с шум в ушите и си вадя медицинско (винаги ще ми го издадат).
Отивам в началото в КЗП. И се пиши голямо обяснение, как съм си купил телефон, към който имам съмнения за високо ниво на радио вълни причинил ми еди си какво заболяване (дори и телефона да не е виновен) прилагам медицинското, изказвам съмнения и за другите продукти, че може да са опасни за здравето на хората, поставя се снимка на сайта, URL, и данни за собственика на сайта, дори може и от търговския регистър да им извадя адреса. Прилагам в жалбата снимки от телефона, снимки на касовата бележка и прочие. Отивам в НАП и подавам жалба, че съм закупил продукт на който е нямал касова бележка. Подавам сигнал в РИОСВ, че еди си коя фирма предлага продукти след употребата на които се образуват масово разпространени отпадъци без да заплаща нужните такси, в описанието включвам наличието на опасни отпадъци в това число: акумулаторна батерии и налични тежки метали. Не е налична програма за управление на отпадъците и прочие.
Задължително на всяка писмена жалба или оплакване се назначава проверка от държавните служби и няма да ви се размине.
В следващата 1-2 седмици се започва поредица от проверки на адреса на фирмата, ако не бъде открито лицето с помощта на икономическа полиция се посещава домашния адрес, ако и тогава не се намери може да се стигне до по-тежки последствия.
КЗП спира продукта иземва обикновено 3 броя, които се запечатват единия е представителна проба стои запечатана и ви се връща. Другите 2 служат за контрола. От вас се изискват всички документи за произход и безопасност. В случай, че ги нямате имате глоба. Налага се изследване на продукта, ако не е в нормите се налага глоба и се задължавате за ваша сметка да унищожите продуктите.
КЗП изпраща запитвания до здравното министерство и др. компетентни органи. Дори и всичко да ви е в норма не ви мърдат минимум 30-90 дни в които вие няма да можете да продавате.
НАП прави също пълно разследване от наличието на касов апарата, водене на счетоводна книга, плащане на осигуровки и пр.
РИОСВ праща запитване до съответното РИОСВ (в града в който е регистрирана фирма) има ли регистриран вносител, направил ли е класификация на отпадъците и дали изпълнява задълженията си по чл. 11 от ЗУО , как го прави.
Аз като жалбоподател отново жъна повече продажби и се наслаждавам.
Имайте в предвид, че най-добре за вас е да сте изрядни. Веднъж направили тези процедури ще се научите как да ги спазвате, а една успешно преминала проверка обикновено за около година, че и повече контролните органи ще ви оставят на мира.
Това с големи изисквания когато внасяш 5-20 телефона таблета, но закона е за всички за малки и големи, а знаем, че в БГ големите не обичат да имат малка конкуренция (лесно се купуват закони). Не знанието, не спасява никого и като вносител сте длъжни да се информирате за всичко преди да пуснете на пазара стока.
И като край, ще споделя само още нещо за промоциите, намаленията и прочие. Това е друг ключов момент в който КЗП могат да се заядат. Често в много сайтове се пускат промоции от вида: последен ден да го купите на нова по-ниска цена, а на следващия ден отново уж е най-ниска цена.
Та общо взето това са няколко от изискванията писна ми да пиша…. Внимавайте какво правите и умната. Конкурентите не спат!
Успех може да има и други изисквания, така че внимавайте