Известно време работих с американски интернет маркетолози. Продуктите си продаваха в 90% от случаите с landing pages. Нямам опит правенето на такива страници, но мога да споделя директните си впечатления.
Винаги текста на страниците си го пишат сами. Познават в детайли нишата и се опитват да покажат продукта в най-добрата му светлина. Разбира се, това не е новина. Друго е по-интересно, а именно стилът им на писане. Пишат с прости думи, с приятелски тон като не тръгват да говорят директно за продукта, а се опитват в началото да предизвикат някаква емоция у потенциалния клиент - от какво има нужда и защо е важно за него, за какво мечтае, какви резултати иска да постигне и т.н... На пръв поглед безмислени локуми, но далеч не е така. Трябва да си малко психолог и да знаеш как да подходиш в началото, да предразположиш читателя, да предизвикаш неговия интерес и да го убедиш, че има смисъл да продължава да чете надолу. Той трябва да бъде поставен в ситуация, в която да осъзнае, че е на точното място и точно този продукт или услуга са му нужни(дори и да не е така). Общо взето хората имат много комплекси и слабости, някои са психически нестабилни и лесно манипулируеми, други се водят просто по вълната, а една малка част наистина знаят какво искат. Целта е да се достигне до възможно най-голям брой хора, разбира се.
Ключов момент в това въведение(а то понякога е доста дълго) е да засегнеш конкуренцията, но без конкретни имена. Общо взето идеята е да яхнеш вълната от недоволство и разочарование на хората от конкурентни продукти и услуги, с които са си загубили времето и парите. Обясняваш за лъжите на псевдо гурута и експерти, които са толкова алчни, че мислят само как да ти вземат парите, а не предлагат качество. Принизяваш се на нивото на читателя и му обясняваш, че и ти си обикновен човек като него, изпатил си по същия начин и дълго време си се лутал, докато намериш верния път. Сега обаче напук на всички псевдо специалисти в областта си открил решението и си готов почти безплатно да го разкриеш. В този момент читателят е вече завладян още преди да е разбрал каквото и да е за самия продукт. Успял си перфектно да му покажеш от какво има нужда и вече преминаваш към конкретиката.
Ако трябва да направя грубо сравнение, това напомня рекламите на космодиск - обръщение от обикновени хора към обикновени хора като въведението е именно за проблемите на тези хора. Зрителят се поставя в същата ситуация и след като разбере после и конкретните ползи и качества решава да направи покупка.
От тук нататък следва обширно представяне на продукта или услугата като горната инфографика много точно показва ключовите моменти. Забелязал съм, че най-добре работят изброяването на ползите и качествата в списък или таблица, сравнение с конкуренти, задължително форма за абониране по е-мейл(като стимул може да се даде и free e-book), инфографики и други графики, screenshot-и даже, money back guarantee(много голям +), задължително testimonials(позитивни отзиви от "рални хора") и естествено call to action. Много важно е форматирането на текста - големи заглавия и подзаглавия, подчертаване, болдване, наклонен шрифт, подчертаване с различен цвят, подходящ четим шрит(Arial, Verdana, serif fonts) и line-height, ВИНАГИ черен или тъмно сив текст на бял фон. Не е препоръчително използването на само главни букви. Структурата и дизайна трябва лесно да ориентират читателя, а не да го дразнят или да му отвличат вниманието. Със сигурност съм пропуснал и още нещо...но в нета има доста информация по темата. В крайна сметка човек се учи от опита и на принципа проба-грешка.
Накрая и малко тарикатски похвати. Много често тези интернет маркетолози(особено, когато става въпрос за скъп продукт или услуга) използват видео, което се поставя точно след заглавието или след 1-вия или 2-рия параграф. Трябва да се вижда без да се скролва. Това видео може да съдържа просто текст и графики, може да са положителни отзиви от хора или да е направено професионално и да изглежда като реклама. По-важното е в случая, че видеото няма контролери и дори не може да се стопира. Идеята е ако видеото е увлекателно да те накара да го изгледаш цялото докрай и след като свърши се появява call to action. Аз конкретно не одобрявам подобен похват и по-скоро бих напуснал бързо сайта, но явно върши много добра работа.
Друг дразнеш похват е при опит да напуснеш страницата да ти излиза изкачаш прозорец с въпрос дали си сигурен и при отговор ДА ти отваря нова страница с обяснения какво си пропуснал и в същото време да ти предлага друга оферта. Не съм сигурен доколко работи, но масово го използват.
Естествено към страницата благодарение на скриптове може да се добавят page peel с оферта, изкачащи или падащи елементи, които привличат вниманието и също съдържат оферта или call to action и т.н... Всякакви трикове да се задържи посетителят на страницата на всяка цена, а ако не да се пренасочи вниманието му към друг продукт или услуга.
Често се добавя и таймер или графика, която показва валидността на услугата/продукта на тази ниска цена и призовава за незабавна покупка, за да излезе уж по-изгодно.
И накрая задължително според мен за почти всеки landing page е направата на sales funnel след call to action. Предлагаш one time offers, gifts, bonuses, promotions и разбира се включваш и евентуален upsell(за ъпгрейд, за пакет или за друг продукт в нишата).
Наистина нямам директен опит, не знам кое наистина работи или не, но имам доста наблюдения и реших да ги споделя. Идеален пример как да се прави landing page или оферта за продажба е Warrior Special Offer секцията в Warrior Forum.