От: Онлайн търговията и хранителните стоки?
Гледам че и двамата сте се насочили към онлайн търговия с хранителни продукти и алкохол. Искам обаче да ви обърна внимание на няколко особености на бизнеса, които ще ви усложнят нещата доста.
Стигам до извода, че нямате развит офлайн бизнес в сектора и разчитате на работа със складове и големи вериги за доставчици, чийто продукти да продавате. Това е грешна стратегия по няколко причини, които ще ви изброя по-долу:
Първо - организация на стоките:
Складовете и магазините за алкохол и хранителни стоки много често променят цените, дефакто ежедневно. Тъй като нямате стока на склад трябва да следите ежеминутно цените в складовете и да ги актуализирате на сайта. Това се налага, защото в бранша с бързооборотни стоки надценките са от рода на 20% и ако цената мръдне нагоре вашата надценка се стопява. Отделно за да сте конкурентни трябва да поддържате асортимент от минимум 1000 артикула. Сега си представете да има промяна в цените на 100 артикула и това да е всеки ден. Също рискувате да приемете поръчка, която е изчерпана в склада, трябва да се следи и това. И последно ... складовете изобщо не са очаровани от факта, че ги занимавате с вашите работи без да вземате сериозни количества от тях, особено в началото когато няма никакъв оборот. Накрая ще ви отрежат и няма да се занимават с вас, което е напълно в реда на нещата.
Второ - доставка:
Някои от хранителните стоки са много удобни за изпращане, но други са ужас. Примерно алкохол. Изпращането на бутилка ракия изобщо не е толкова просто колкото изглежда. Трябва да се опакова по специален начин и да се обозначи като чупливо, което ускапява пратката доста и е трудоемко. Отделно на вас ще ви е достатъчно скъпо изпращането, защото преди достигане на определени обороти си е скъпо, ще ви таксуват като обикновен изпращач. Доста често ще се случва да изпращате по-малките поръчки без никаква печалба, защото цената на доставката надвишава вашата надценка, та дори и ще доплащате. Което е абсурд по всички правила на търговията. А ако начислите доставката на клиента пак се получава абсурдно, защото ще му е по евтино да прибяга да съседния магазин и да получи стоката веднага и на по-добра цена.
Трето и най-важното - печалба:
Както казах надценката в сектора е между 20% и 50%. За да сте конкурентен трябва да се придържате към долната граница, поне в началото. Почваме с бакалските сметки
Шише уиски в склада ви го дават за 15 лв. вие го пускате на сайта за 20, в Метро същото уиски би трябвало да струва 18 лв. Продавате го и печалбата ви е 5 лв. Ако направите 20 такива продажби за ден ще имате печалба от 100 лв. Искам да вметна, че това е изключително оптимистичен пример. Та 100 лв. печалба на ден или 3000 лв на месец. Започваме операцията наречена изваждане. 1000 лв. наем за магазин, осигуровки и счетоводител. Трябва ви минимум един човек да ви помага, не авер, роднина или нещо подобно, а човек на заплата, на когото да изпиете кръвчицата. Грубо звучи но е самата истина. За да добрува един, друг трябва да страда. Бизнес урок номер 1. Та слагаме и тук 500 лв. Данъците 300 лв. Има и паразитни разходи свързани дейността, като разходи за транспорт, канцеларски материали, ток, вода и тн дреболии, всички са доста сериозна сума като се съберат. Слагаме ги и тях 200лв. Какво излезе .... 2100 остават ви 900 лв. и сте съсипан от работа и нерви, защото да изпълняваш 20 поръчки на ден са си страшно много работа, ако нямаш служители. Отделно, че пропускам доста работи, които ще изядат и част от тези 900 лв
Да не говорим, че докато достигнете оборот от около 10 000 лв на месец за да излязат по-горните сметки може да минат години, а разходите си вървят.
Малко черни краски, но такава е горчивата истина. Това важи за повечето онлайн магазини всъщност, така като гледам.