Автоматична скоростна кутия - за и против

desoe

Well-Known Member
Привет, колеги. Отново съм аз и отново ще ви губя времето с въпроси за коли.

Както вероятно вече знаете, аз и жената в момента караме курс и се надяваме, че в края все пак ще вземем книжки :D

Въпросът е там, че жената задължително иска да си купим кола, която да е автоматик. На мен също ми харесва идеята, понеже малко ми е досадно постоянно да се занимавам със смяна на скоростите. Но пък и другият вариант не ми пречи чак толкова.

Баща ми, например, е от старата школа и си обича ръчката. Сега ми говори, че съм щял да се набутам с тоя автоматик, понеже щял да гълта много пари за ремонти, зимата щяла да ми буксува колата и не знам си още какво.

Понеже знам, че тук има хора, които разбират, искам да ви питам - наистина ли е толкова зле автоматикът, или просто някои хора отказват да го приемат? :D
 
Нова кола с автоматик - да. Стара може да има проблеми или да е сменяна. Иначе си е едно удобство , което след като покараш - не ти се връща към ръчните.
 
Ако ще взимаш нещо над 6-7 години се приготви да сменяш автомата, или да имаш проблеми с него. За буксуване зимата е глупост. Удобство си е, но както каза колегата ако е нова кола. Покажи към какво си сд насочил да бъдем по-конкретни.
 
На почти всички коли от последните 6-7 години смяната на съединител (демпферен маховик :)) е на цена, подобна на ремонта на автоматик, така че не виждам какво толкова имате против автоматиците.
А и от автоматик до автоматик има много разлика - DSG например е сух, EDC също. На малолитражките има т.нар. пилотиран автоматик - това са си ръчни, които обаче ги сменя компютъра (най-лошият избор от всички). Има и CVT, което е съвсем различно, малко като тролей :).
Особено за градско, автоматик е супер, но в повечето случаи ще харчи малко повече от ръчните. Нямам познат, който да е покарал автоматик, и после да се е върнал на ръчни.
 
Вземай си автоматик, щом те влече, ама като вземаш кола, специално внимание на автоматика, че ремонтите са много дебели. Иначе ако случиш на подържана кола, няма да имаш проблеми. Аз не съм им фен, ама много мои познати карат такива. Досега само един с едно ауди изгоря. Към 3600 лв. му излезе ремонта и я продаде. :)
 
Автоматика е за улегнали мъже, за лапета си ръчкай като за начало!

Като човек карал не един автомат ще споделя моята гледна точка и ще оспоря много разбирачи.

1. Автоматика зимата е дори много по удобен от ръчката! Това че нямало как да лашкаш като закъсаш и прочие са пълни простотии! Имал съм и предно автомат и куатро автомат (аудита) ся ако е някоя пиклива марка е възможно да има проблеми. При предното се е случвало да се налага лашкане, ако ти работи главата можеш да излезеш от всяка ситуация и ако имаш естествено стаж зад волана. Куатрото не му трябва лашкане няма място на което да не минава и зима и лято! И по тумбак да легне, ако знаеш как за 2 минути я вадиш!

2. Ремонта бил скъп! Нова кола от магазина не всеки може да взима аз карам курници 2004-5 година и не съм имал проблем с автомати! При покупка я тестваш ако поне малко имаш понятие ще знаеш кога ще те изненада, ако нямаш взимаш човек който има. Автомата иска обслужване, но за кола 5000 лева да хвърлиш 500 лева за масла много хора го избягват, а после ама то се чупело... Освен масла има и филтър който задължително се сменя не е хиляди! Като се правите на рейсъри в ръчните режими поне научете кога и как се сменят скоростите, когато ръчкате спорт режимите също си има начин на каране и т.н и т.н.

Относно цената. Давам пример за курник който средно около 90% в България карат. 2004-5 година кола за 6-7 бона. Кутии втора ръка има и по 1000лв работещи, а рециклажа вече е около 2-3 бона в зависимост от майстора.
Ами ръчката? Съединителче прилично 600лв + маховик 1500лв и смяната 200 и кво стана то? пак стъпа 2300-2400 само дето съединителя заминава много по-бързо! Докато се преебе автомата на ръчката ще смениш 5 съединителя. Еее 500-600 кинта като ги ритнеш още 3-4 пъти излиза и по-скъпо.

Удобството изобщо няма сравнение. Автомата е удобство и класа! Аз лично нямам претенции карам си и ръчка и автомат според настроението :)

Единствения минус за по мощните коли е че ще ти лапа здраво мене между ръчка и автомат ми правеше 7-8 литра разлика при здраво настъпване :) Всеки избира според желанието и възможностите. Стара - млада школа, няма такива филми. Всичко е до вкус и предпочитания. За жена е ясно, че автомата ще е привилегия, особено тия дето не знаят скоростите :D

Все пак при избора на автомат е хубаво да търсиш нещо със сервизна книжка или доказателства че е правен рециклаж на кутията, или че колата не е на 1М км.
Имах само една която беше почнала да подритва и я продадох веднага преди да почне обикновен човек да го усеща. Взех я на 300 000 почти, а сигурно е била на двойно все пак тука им свалят навсякъде пробега. Продадох я на 490 000 и ако е имала още 300к смятай ги.
Автоматика не се чупи току така дори е по здрав от ръчката стига да се обслужва на всеки 80-100к
Те и за 2.5 моторите реват ама не им се дава 2 бона за обслужване само на мотора и после я валче тракнало я кобиличка хвръкнала и т.н.

Новите от магазина няма да ги говоря изобщо (аз нямах щастието и възможността да си купя) но и да имам НЯМА! Братовчед ми взе голф 7 от магазина първите 10 000 км е влизал 3 пъти в сервиз 2 от които чупи кутия (ръчка) после 3тия път шум в мотора. Имам познати таксиджии с чисто нови кенефи шевролети и не знам си какви всяка седмица обикалят сервизите за датчици и кви ли не глупости.

Съдейки по опита ми и т.н най-добре взимай едно Беемве е30 на 20 + години и няма да имаш грам проблеми с него. Едно обслужване и ще го караш вечно. Колкото по нов модел е една кола толкова повече електроники, компютри и мизерии!
 
Горното мнение изчерпва всичко. Аз само бих добавил, че колко отгоре харчи зависи и от колата, и от начина на шофиране, като при дизелите спокойно може и да е само литър отгоре, което е нищо.
Лашкане при затъване няма как с автоматик, но за който не знае - слагате си стелката под колелото, което буксува и излизате с много малко газ отвсякъде без да се налага да се лашкате изобщо. За целта може да си държите една лятна стелка в багажника, че по-добре се получава от колкото с гумена.
 
Аз карам ръчна. В началото се чудих дали да не взема автоматик, обаче викам, милиони хора карат ръчни скорости, аз ли няма да свикна и така. Лесно се кара, няма драми.

Карал съм 2-3 пъти електрически коли без скорости(само 1, съответно няма превключване), ами много е готино, определено, само на левия крак му е малко скучно, обаче и ръчката не е такава драма

Автоматик нормален не съм карал, разхода е по-висок, доколкото знам, удобството обаче е голямо. Трябва да си прецениш финансите и дали искаш/можеш да плащаш за това едоволствие,

Като за първа кола, според мен си вземете някоя по-евтинка, съсипете я, след това я разкарайте и вземете прилична кола, евентуално автоматик.
 
Освен техническите проблеми, като по голям разход и поскъпи ремонти е важен и моментът че човек който се научи да кара автоматик малко по-трудно преминава на ръчни. Имах един колега който беше десет годишен шофьор, но откакто си беше взел книжка, винаги е карал личният си автомобил - автоматик. Но когато започна работа и служебната му кола беше с ръчни, боеше се ужасно и не искаше да я кара. Отне му близо месец докато свикне с ръчните.
За това съветът ми за начинаещи шофьори е да започнат поне година с кола с ръчни скорости след което могат да си вземат каквото пожелаят.
Предимствата на автоматичната скоростна кутия са неоспорими, особено в по-големите градове където задръстванията са ежедневие. Не знам защо но ръчните скорости ме изнервят ако съм в задръстване от порядъка на 1-2 часа.
 
За млад шофьор е по-добре с ръчни според мен, защото иначе свикват само на автомат и са ми много смешни такива хора, където не могат да карат кола с ръчни скорости. Винаги може да се наложи да се кара такава кола и е смехотворно да имаш книжка, а да не можеш да караш.
 
И аз да дам едно мнение, зависи най-вече за какви цели ще използваш автомобила например ако си от голям град ще ти се е*е майката само да ръчкаш 1-2-3. Ако пък ще пътуваш интензивно и на дълги разстояния спокойно може си джиткаш и с ръчна кутия.

Аз например карах 3 години ръчка из града повярвай ми направих мускули, вече от 2 години карам 9 годишен Mercedes 7G Tronic родих се.
Всичко е относително, зависи и какъв автомобил ще взимаш ако е някой малолитражен 70-90 коня няма смисъл от автомат ще береш ядове. Автомат за над 110 коня иначе си взимай ръчка.
А ако пък ще взимаш голям мотор то над 3 литра няма ръчки.

Но предполагам за първа кола ще взимаш нещо по нормално което да е икономично и що годе да върви.
Не си посочил марка, модел и прочие за да ти помогнем повече.

За ремонтите е относително, ако автомата е поддържан и ти си го поддържат като за начало задължително сменяш маслото (на автомата) и така на всеки 50-60 хиляди го сменяш няма да имаш грижи. Зависи много и как го експлотираш.

Да не се стига до ремонти но това което може да се развали е (мозък, хидротрансформатор, износване на маслени пътища и бутала) вече почти всичко се рециклира на народни цени. Но все пак не бива да мислиш за ремонти още преди да си купил колата.

При теста гледай да включва плавно да не рита и да си изрежда всички предавки (важно и оборотите да не играят)

Та кефа няма цена нали така, взимай каквото те кефи и така.
 
По принцип само веднъж съм карал автоматик и честно казано доста ми хареса. За града е супер, няма две мнения по въпроса. Бих карал, но както споменаха вече горе хората, счупването може да ти излезе дебеличко. Но то пък какво толкова, чупи се и двигател, чупи се и борд, като всяко нещо. Няма вечни. Вече по-опитните ще споделят мнение. В момента карам ръчка и никога не съм изпитвал необходимост от смяна към автоматик. Дори не знам дали искам, но знам, че не е никак лоша опция. :)
 
Карам автомат от 3 години и не искам и да чувам за ръчка. За града това е безценно.
За чупенето - всичко се чупи. Такива циганийки на дребно кое колко щяло да струва ... по-добре не си купувайте кола в този случай. Колата е доста скъпо удоволствие и разхода далеч не е най-големият проблем.
А за това колко вдига разхода автомата - 140 на магистрала с 2.0 дизел ми дава 5.8-6.0 разход. Мога да карам и с 90 в дясна лента и да ми падне на 4, но не ми се занимава. Преди това имах бензин и бях свикнал с 6/100 извънградско, така че не ми пречи особено. Градско е 10-11, за мен е приемливо. На тези легенди за 6/100 градско съм се наслушал ...

Та мисълта ми е - избери си това, което те кефи. Не почвай с такива сметки на дребно дали разхода ти щял да скочи с 1/100 и дали евентуално, някога, след 5-10 години ще ти се наложи да му направиш ремонт. Колата не трябва да струва повече от 30% от годишния ти доход. Не трябва да ти е проблем, когато се счупи да я оправиш. Ако струва повече от 30%, по-добре не си купувай кола, ще се видиш в чудо в един момент.
 
Аз така и не съм станал шофьор, но съм подкарвал някоя и друга таратайка през годините така да се пробвам. Не мога и не мога да свикна с тоя сбъркан съединител и проклетата ръчка. От дете се питам защо след десетилетия автомобилизъм все още съществуват тия апендикси. Срамота е дето след толкова години автоматиците все още са табу. Автомобилите трябва да са сред най-бавно променящия се технологичен сектор, нищо че всяка година излизат нови модели. Те освен да оптимизират старата технология, друго не правят. Добре, че поне Elon Musk дърпа малко еволюцията от застоялите води, иначе и правнуците ни щяха да се питат същия въпрос - дошло ли е време за автоматик?

Но всичко това настрана. Мнението на няколко форумни буболечки няма сила пред желанията на жената :) Когато тя иска автоматик - даваш й автоматик. Когато иска ръчка - даваш й ръчка ;)
 
Все повече навлизат електрическите автомобили, та тогава няма да се чудите - там няма скорости :)
 
толкова години автоматиците все още са табу. Автомобилите трябва да са сред най-бавно променящия се технологичен сектор, нищо че всяка година излизат нови модели.

Не са табу, бъркаш. Просто при покупка на нов автомобил автоматика се води екстра. При БМВ преди няколко месеца спортния автоматик беше почти 6000 лв отгоре на 3-та серия, което не са малко пари, превид че сигурно още 10-20 000 ще налееш в екстри.
Най-бавно развиващия се масово използван технологичен сектор е традиционият уеб хостинг, където ако нещо изобщо се случи, то е благодарение на външно разработена технология, за която някой е направил плъгин за cPanel :)
 
Който е казал, че не може да се лашка автоматик като закъса (бърза смяна от задна на първа), е бил АБСОЛЮТНО прав! Няма как да стане! Времето за превключване от задна на първа е прекалено голямо, а има и модели които искат натисната спирачка и пълен покой на автомибила при превключването...
 

Горе