От: Бизнесът буквално се влачи по-дъното
При хранителните магазини монопол няма. Кеф ти Била, кеф ти Кауфланд, кеф ти кварталният магазин. Специално за този вид бизнес, ако не вие, то децата ви ще видят нуждата от кварталните бакалии след 100-ина години, когато са останали само големите вериги.
За този случай обаче от правителството не се иска да прокарва нови закони, а само да не пречи и да не ги задушава допълнително. За да оцелее този тип малък бизнес е важно да се промени отчасти мисленето на потребителят и да се насочат клиенти натам. Ти в какъв % пазаруваш хранителни стоки от кварталната бакалия и в какъв % от веригите? Обзалагам се, че над 90% от паричният ти поток минава през веригите. Всички като мислят като теб, правителството каквото и да прави, няма да спаси кварталните бакалии.
Големите хранителни магазини са си баш монопол! особено ако се сложат под общ знамнател!
караш ме да търся инфо в нета
Монополът е пазарна структура със строго определен единствен продавач, който произвежда продукция без близки заместители. Монополът е пълно отрицание на конкуренцията. Думата е от гръцки произход и означава „продавам сам“ (μόνος „сам, единствен“ πωλώ „продавам“). Ако една-единствена фирма предлага и продуктът няма заместители, тя е абсолютен монопол.
В практиката се говори за монополизация на пазара дори когато продавачът не е един. В такъв случай понятието се използва като синоним на монополна сила или монополна власт,
реализирана чрез влияние върху пазарната цена.
http://bg.wikipedia.org/wiki/Монопол
и за олигопол ще ти е интересно
не е тясно свързано с темата, но има общо с дейността на големите риби
Олигопол (от гръцки ὀλίγος — малочислен и гръцки πωλέω— продавам, търгувам) е пазарна структура, при която производството и продажбите в някой сегмент на пазара се контролират от малко на брой конкуриращи се фирми. Неголемият брой продавачи се обяснява с факта, че нови фирми трудно проникват на този пазар.
При такава ситуация решенията на една от фирмите силно влияят на решенията и на другите. Всяка от фирмите би искала да стане монополист, но конкуренцията на другите не ѝ позволява. Ако един от участниците намали цените, например, потребители биха се ориентирали към него. Останалите производители би следвало или да намаляват цените или да предложат по-голям брой или обем услуги. Затова в олигополите фирмите не се конкурират ценово -обикновено се получава негласно споразумение за общо ниво на цените, така че да не се ощетяват помежду си. Такава форма на олигопол се нарича картел. В него договарящите се страни определят общо ниво на производството, което би осигурявало добра печалба на всички. Определя се и квота на всеки от участниците в общото производство, както и възможните пазари за реализация. Олигополите се считат за нежелателни, тъй като при тях се повишава рискът от ценови споразумения между компаниите, което накърнява интересите на потребителите. При олигопол фирмите се конкурират предимно чрез маркетингови стратегии, услуги съпътстващи продукта и др.
http://bg.wikipedia.org/wiki/Олигопол
Аз ще взема да напиша са Сопол
Горното се отнася за много видове бизнес. И изобщо няма чак такъв голям монопол в България. Е, ако искаш бар или дискотека ти трябват стабилни контакти, да. Но това не е само в БГ.
то ако имаш връзка с мутрите, дискотека ще е за пране на пари.
Ти как се изхвърли горе - че няма "затворени" и трудно пробиваеми сектори..аз се зарадвах.
Това е естествен процес в капитализма - по-силния остава за сметка на по-слабия.
Кварталните магазини са обречени не заради ББ и политика им, а заради естеството на бизнеса - а то е икономия от мащаба и предлагане на сравнителни ниски цени. А това се постига само по един начин, колкото си по-голям толкова по-ниски са ти разходите на единица продукт. Няма как тука да се конкурират малките магазини, само най-ефектните остават на пазара. Отделно потребителите са информирани - като цената е основния фактор а покупки.
Блеки, не коментирам защо цените на големите са толкова ниски.
Това което казваш е логично и всеки го знае.
Аз горе казах, че заради тях фалираха доста магазини - нещо което е вярно.
Няма да споменавам и това, че за да държат тези ниски цени, изкупуват продукцията на бг производителите на подигравателни цени. Като се добави и внос от съседките - буклици храни...там пак е същото като в магазините..те могат да си позволят позволят по-ниска цена и пак да са на по-голяма печалба...а ние? дърво.