dilyan_ostr
Active Member
Напоследък не съм много активен във форума, и взе че ме осени едно желание да драсна няколко реда. След последните ъпдейти на Google - Колибри и Пингвин, все по-усилено се заговори, че SEO-то е мъртво. Доста хора направо живо си го погребаха. Така, нека да споделя моите виждания и причини да смятам, че SEO е необходимост за всеки един сайт.
Какво е SEO?
Най-общо казано, това е процес по подобряване видимостта на един сайт за търсещите машини с цел привличане на по-голям органичен трафик. Както повечето от вас знаят, оптимизацията се разделя на onpage и offpage
Онпейдж оптимизацията е насочена към самият сайт. Това, което доста хора забравят преди да започнат да хулят колко лошо нещо е SEO-то, е че то започва от дадения сайт. Какво включва onpage оптимизацията след като сте решили за какво ще бъде сайта :
- избор на домейн - бранд или ключова/и думи. Този избор е много важен - за какво се борите: за завръщащи се посетители, които са запомнили името на сайта ви, след като са го посетили веднъж, или такива, които по-лесно ви намират заради ключовите думи в домейна. Факторите тук са много
- код на сайта - за да бъде лесно достъпен за ботовете на търсачката и лесно да бъде разчитано съдържанието, кодът на сайта трябва да бъде изчистен и google friendly (flash примерно много трудно може да бъде оптимизиран).
- скорост на сайта - търсачките не обичат бавни сайтове, нито пък потребителите. Това зависи както от кода на сайта, така и от хоста.
- структура на сайта - навигацията трябва да бъде удобна, страниците да са свързани помежду си, за да може ботът да разбере за какво става въпрос в сайта като цяло, а не само в отделните страници.
- дизайн на сайта - тук по-скоро се ориентираме към потребителите. Все пак ако дизайнът е хубав, е твърде възможно да се увеличи времето, което посетителите прекарват в сайта. Това ще бъде като сигнал за google - там има нещо ценно, може пък и да го бутнем нагоре в класирането.
- структура на url адресите - няма да изпадам в подробности, просто трябва да са google friendly.
- meta тагове - заглавие, описание, ключови думи, хаш тагове. Това важи както за заглавната страница, така и за вътрешните страници. Тук идва една много тънка част, която мнозина подценяват, а именно значението на тези атрибути. Така че когато се чудите какво заглавие да сложите на даден продукт,услуга или статия, вижте по какви думи търсят потребителите. Колкото по-търсени са думите, толкова повече трафик можете да очаквате. Все пак вижте и каква е конкуренцията - няма смисъл да се борите за думи, които не са ви по силите.
- оптимизиране на съдържанието - когато пишете или някой пише статия за вас, използвайте думи, по които се очаква да се търси това съдържание. Естествено, това не означава да наблъскате текста само с ключови думи
- оптимизиране на изображенията - използване на алт тагове
- линкване на вътрешни страници - например към категория в сайта или друга статия в него.
- sitemap
- настройки на robots.txt, при които се забранява достъпа до безполезни за потребителя страници в сайта.
- "социалност" на сайта. Става въпрос за различните социални мрежи, чрез които потребителите могат да споделят на други хора какво са намерили в сайта ви. Това става най-лесно с интегриране на бутони за споделяне и други плъгини, предоставени от съответната социална мрежа. Дали социалните сигнали наистина оказват влияние за класирането на сайта е спорно, но според мен макар и малко, го има.
Това накратко са факторите, от които зависи дали сайтът ви ще си докарва повече трафик натурално от търсения. Лично мен никой не може да ме убеди, че SEO от гледна точка на onpage е нещо лошо, ще бъдем наказани от google и т.н. Като се замисля даже е абсурдно някой да го твърди това.
Офпейдж оптимизацията или най-общо казано не натуралният линкбилдинг е най-лошото нещо, заради което толкова хора страдат, сайтове биват завинаги изхвърлени от индекса на google, или пък са запратени там, където потребител не огрява и се налага да си плащаме за реклама. Това е тази част, която най-силно вълнува всеки един оптимизатор - какви, колко и откъде да се набавят линкове, така че да не се стори на google, че се опитваме да го измамим. Най-добрият вариант е да имаме много интересен сайт, който да предизвиква хората сами да го споделят.
Но замислете се - къде може да се сподели един сайт от потребителя, за да има тежест пред google? Единствено във форум като този. Къде другаде се пускат линкове обикновено - директории, социалки (social bookmark) и тем подобни, от които линкът бива отчитан от google (друг е въпроса дали има положителна или отрицателна стойност), директории за статии. Кой нормален човек ще тръгне да регистрира или споделя сайт, който му харесва на подобни места. Те са създадени с цел именно да бъде пуснат "изкуствен" линк, с надеждата, че това ще даде тръст пред google. Е, има и изключения, но в общия случай е така. Та да се върнем на въпроса, доволният потребител може да сподели натурално линк към сайта ви единствено във форум. Колко обикновени потребители са собственици на сайтове, че да пуснат линк на заглавната страница към друг, който им се струва полезен и интересен. Колко от тях са автори в сайтове, за пуснат отново линк в дадена статия, към вашият онлайн магазин. Да, когато сайтът ви е огромен, има много посетители, известен е и т.н. доста често получавате качествени линкове натурално. Другият вариант е някой бизнес партньор да спомене на сайта си, че работи с вас и да пусне един линк щедро-щедро. Истината е, че google не може да определи кой сайт е полезен за потребителя (все още). На алгоритъма не му пука какво мисли потребителя, не е чак толкова умен. В този ред на мисли, кои са единствените начини да получите натурални линкове, които могат да ви помогнат за едно добро класиране:
- споделяния във форуми
- линкове от партньорски сайтове
Изгледите за едва прохождащото ви сайтче не са добри, нали? Продавате много качествена стока но няма кой да я купи или пишете много интересни неща, но няма кой да ги прочете. Виждате, че някакви тъпи сайтове стоят на първа страница и хората са "принудени" да ги посещават, защото смятат, че щом са там, автоматично са най-полезните. Какво може да направите - да продължавате да чакате някой доброволно да ви линкне (което може да отнеме години преди да има резултат), или да вземете нещата в свои ръце. Факт е, че конкуренцията не спи, всеки го прави, никой не чака натурално да му се класира сайта, защото знае, че това вече е невъзможно. Няма как да преборите останалите сайтове с качествено съдържание, колкото и да се опитва да ви убеди Мат Кътс, трябват си линкове. Всеки си има начин да си набавя трафик - дали с реклама или по други канали, но органичният трафик не е за подценяване. Да, ще кажете една fb страница може да ми докара супер много трафик, но не винаги този начин е приложим, не е за всяка ниша и всеки сайт.
Та, това според мен са нещата, които ме карат да мисля, че SEO е необходимост в наши дни, особено ако имате само един сайт. Това си е моя гледна точка и не ангажирам никой с нея.
Какво е SEO?
Най-общо казано, това е процес по подобряване видимостта на един сайт за търсещите машини с цел привличане на по-голям органичен трафик. Както повечето от вас знаят, оптимизацията се разделя на onpage и offpage
Онпейдж оптимизацията е насочена към самият сайт. Това, което доста хора забравят преди да започнат да хулят колко лошо нещо е SEO-то, е че то започва от дадения сайт. Какво включва onpage оптимизацията след като сте решили за какво ще бъде сайта :
- избор на домейн - бранд или ключова/и думи. Този избор е много важен - за какво се борите: за завръщащи се посетители, които са запомнили името на сайта ви, след като са го посетили веднъж, или такива, които по-лесно ви намират заради ключовите думи в домейна. Факторите тук са много
- код на сайта - за да бъде лесно достъпен за ботовете на търсачката и лесно да бъде разчитано съдържанието, кодът на сайта трябва да бъде изчистен и google friendly (flash примерно много трудно може да бъде оптимизиран).
- скорост на сайта - търсачките не обичат бавни сайтове, нито пък потребителите. Това зависи както от кода на сайта, така и от хоста.
- структура на сайта - навигацията трябва да бъде удобна, страниците да са свързани помежду си, за да може ботът да разбере за какво става въпрос в сайта като цяло, а не само в отделните страници.
- дизайн на сайта - тук по-скоро се ориентираме към потребителите. Все пак ако дизайнът е хубав, е твърде възможно да се увеличи времето, което посетителите прекарват в сайта. Това ще бъде като сигнал за google - там има нещо ценно, може пък и да го бутнем нагоре в класирането.
- структура на url адресите - няма да изпадам в подробности, просто трябва да са google friendly.
- meta тагове - заглавие, описание, ключови думи, хаш тагове. Това важи както за заглавната страница, така и за вътрешните страници. Тук идва една много тънка част, която мнозина подценяват, а именно значението на тези атрибути. Така че когато се чудите какво заглавие да сложите на даден продукт,услуга или статия, вижте по какви думи търсят потребителите. Колкото по-търсени са думите, толкова повече трафик можете да очаквате. Все пак вижте и каква е конкуренцията - няма смисъл да се борите за думи, които не са ви по силите.
- оптимизиране на съдържанието - когато пишете или някой пише статия за вас, използвайте думи, по които се очаква да се търси това съдържание. Естествено, това не означава да наблъскате текста само с ключови думи
- оптимизиране на изображенията - използване на алт тагове
- линкване на вътрешни страници - например към категория в сайта или друга статия в него.
- sitemap
- настройки на robots.txt, при които се забранява достъпа до безполезни за потребителя страници в сайта.
- "социалност" на сайта. Става въпрос за различните социални мрежи, чрез които потребителите могат да споделят на други хора какво са намерили в сайта ви. Това става най-лесно с интегриране на бутони за споделяне и други плъгини, предоставени от съответната социална мрежа. Дали социалните сигнали наистина оказват влияние за класирането на сайта е спорно, но според мен макар и малко, го има.
Това накратко са факторите, от които зависи дали сайтът ви ще си докарва повече трафик натурално от търсения. Лично мен никой не може да ме убеди, че SEO от гледна точка на onpage е нещо лошо, ще бъдем наказани от google и т.н. Като се замисля даже е абсурдно някой да го твърди това.
Офпейдж оптимизацията или най-общо казано не натуралният линкбилдинг е най-лошото нещо, заради което толкова хора страдат, сайтове биват завинаги изхвърлени от индекса на google, или пък са запратени там, където потребител не огрява и се налага да си плащаме за реклама. Това е тази част, която най-силно вълнува всеки един оптимизатор - какви, колко и откъде да се набавят линкове, така че да не се стори на google, че се опитваме да го измамим. Най-добрият вариант е да имаме много интересен сайт, който да предизвиква хората сами да го споделят.
Но замислете се - къде може да се сподели един сайт от потребителя, за да има тежест пред google? Единствено във форум като този. Къде другаде се пускат линкове обикновено - директории, социалки (social bookmark) и тем подобни, от които линкът бива отчитан от google (друг е въпроса дали има положителна или отрицателна стойност), директории за статии. Кой нормален човек ще тръгне да регистрира или споделя сайт, който му харесва на подобни места. Те са създадени с цел именно да бъде пуснат "изкуствен" линк, с надеждата, че това ще даде тръст пред google. Е, има и изключения, но в общия случай е така. Та да се върнем на въпроса, доволният потребител може да сподели натурално линк към сайта ви единствено във форум. Колко обикновени потребители са собственици на сайтове, че да пуснат линк на заглавната страница към друг, който им се струва полезен и интересен. Колко от тях са автори в сайтове, за пуснат отново линк в дадена статия, към вашият онлайн магазин. Да, когато сайтът ви е огромен, има много посетители, известен е и т.н. доста често получавате качествени линкове натурално. Другият вариант е някой бизнес партньор да спомене на сайта си, че работи с вас и да пусне един линк щедро-щедро. Истината е, че google не може да определи кой сайт е полезен за потребителя (все още). На алгоритъма не му пука какво мисли потребителя, не е чак толкова умен. В този ред на мисли, кои са единствените начини да получите натурални линкове, които могат да ви помогнат за едно добро класиране:
- споделяния във форуми
- линкове от партньорски сайтове
Изгледите за едва прохождащото ви сайтче не са добри, нали? Продавате много качествена стока но няма кой да я купи или пишете много интересни неща, но няма кой да ги прочете. Виждате, че някакви тъпи сайтове стоят на първа страница и хората са "принудени" да ги посещават, защото смятат, че щом са там, автоматично са най-полезните. Какво може да направите - да продължавате да чакате някой доброволно да ви линкне (което може да отнеме години преди да има резултат), или да вземете нещата в свои ръце. Факт е, че конкуренцията не спи, всеки го прави, никой не чака натурално да му се класира сайта, защото знае, че това вече е невъзможно. Няма как да преборите останалите сайтове с качествено съдържание, колкото и да се опитва да ви убеди Мат Кътс, трябват си линкове. Всеки си има начин да си набавя трафик - дали с реклама или по други канали, но органичният трафик не е за подценяване. Да, ще кажете една fb страница може да ми докара супер много трафик, но не винаги този начин е приложим, не е за всяка ниша и всеки сайт.
Та, това според мен са нещата, които ме карат да мисля, че SEO е необходимост в наши дни, особено ако имате само един сайт. Това си е моя гледна точка и не ангажирам никой с нея.