radev
Well-Known Member
Публикацията е за хората, които си задават вечно въпросите кой CMS да ползвам и кой е по-добрия CMS - Joomla, WordPress, Drupal, НещоДругоCMS и т.н.
Въведение
Нека си припомним съкращението CMS и какво конкретно означава то:
в груб превод:
Системата за управление на съдържанието (CMS) е компютърно приложение за създаване, редактиране, управление, търсене и публикуване на различни видове цифрови носители и електронен текст.
CMS не означава "Създаване на уеб сайт лесно и удобно". Означава система, която управлява съдържание, база данни, нещо си.
CMS-сът не е уеб дизайн или SEO (още по-малко лесното им постигане).
Всички системи за управление на съдържанието (скоби ЦеЕмЕс) сами по себе си не са уеб сайтове, а са едно работещо по себе си ядро, съдържащо много програмен код (независимо на какъв език на написано), което обаче работи при строго определени условия
например
изискване за определена сървърна конфигурация
изискване за наличие на определени платформи
необходимост от различни допълнителни библиотеки (ако CMS-а не си "върви" с тях)
и т.н.
В така наречената система може да има n на брой файлове, които естествено се нуждаят един от друг, за да работи СИСТЕМАТА изрядно (или често просто да работи).
Без някой от тях, СИСТЕМАТА (не сайта, дизайна или SEO-то) не работят, защото всеки си има функция.
Всички тези файлове имат задачата да правят СИСТЕМАТА динамична, тя да извършва определени действия когато са и зададени определени команди (често СИСТЕМАТА извършва и сама много действия, които са създадени, за да се извършват сами - публикуване на съдържание автоматично, спиране на съдържание автоматично, извеждане на различни данни от базата и съответното им обработване, cron jobs и каквото са се сетили създателите и или каквото е било необходимо да се изработи).
Съвременната масова употреба на съкращението CMS често се разбира като Open Source продукт, предназначен за лесното създаване и поддържане на динамичен уеб сайт.
Тоест, Content Management System се разбира по подразбиране като WEB.
Системата за управление на съдържанието може да бъде и софтуер, които изобщо да не е предназначен за WEB средата. Програма, която си борави с база данни и уеб сайтовете нямат нищо общо.
CMS и уеб дизайна
Стотиците милиони потребители в Интернет и масовото създаване на нови и нови уеб сайтове, води до естествената нужда, този процес да става оптимално бърз и лесен. За това днес, една група от Системите за управление на съдържанието са създадени именно за работа в WEB.
Къде е тук уеб дизайна?
Сайтовете, "използващи" различни Системи за управление на съдържанието се нуждаят и от дизайн.
В CMS-ите това се прави като над цялото това ядро, над цялата система, която си работи и без наличието на този дизайн, се поставя самия той (под формата на визия, която визуализира посредством уеб езици - javascript, html, php и т.н. - самия резултат. Това което виждаме като сайт)
Често в популярните днес сред масовия потребител този дизайн се нарича темплейт, шаблон, тема и т.н. Има си често съответна директория, където се съхранява, за да може използващия системата (собственика на сайта, поддържащия сайта...) да моделира лесно и удобно този дизайн, да го променя с друг като съхранява предишния, или да показва различен дизайн на различни места в сайта.
Този дизайн няма нищо общо с работата на CMS-а!
Това е важно да се проумее.
Говорим за различни езици, за различно използване на тези езици, ралична цел на използването им, различно ниво на владеенето им.....
На самия покрив на всеки уеб сайт като най-краен резултат потребителите виждат сайта в браузърите си (генериран HTML, CSS, DOM, JavaScript, XML...)
Тези езици, заедно с графичния дизайн представляват дизайна на сайта.
Отново припомняме, те имат твърде малко общо с работата на Системата за управление на съдържанието (въпреки, че не винаги е 100% така, но това в някой друг реферат може би).
От тук стигаме до извода:
Нашия любим CMS не помага или не пречи на уеб дизайна на скъпия ни сайт.
" - Защо ми се струва, че всъщност е точно така?"
Популярните CMS-и днес са облагоденствани с превилегията много хора да разработват така наречените шаблони/темплейти/теми за тях.
Някой го правят с комерсиална цел, други за развлечение или слава.
От тук се стига до процеса, в които много хора правят много шаблони, които са производни един на друг, приличат си един на друг (като най-често за база се използва шаблона вграден в системата, напаравен от създателите и, които целят да помогнат на собственика на сайта, ако той има нулеви познания в областта и не може да си направи сам).
Това се прави с цел производителност (бързо и лесно създаване на шаблони). Някои ги публикуват в уеб сайта си и трупат бройки шаблони с цел популяризиране на своя сайт и трафик.
Припомняме:
CMS-а не е уеб дизайн!
.. и продължаваме:
CMS-а не е SEO
Системите за управление на съдържанието (CMS) и оптимизацията на сайтовете за търсачки (SEO)
От казаното до тук, лесно можем да разберем и защо CMS-ите нямат връзка със SEO-то:
Тъй като както разбрахме, системите са си системи, а дизайна им е дизайн, то този техен дизайн е съставен предимно от генериран HTML код (или не само генериран).
Така че вашето onpage SEO много силно зависи от точно какъв код ще генерира вашия уеб сайт.
SEO и оправданията
Вариант 1 - оправданието на масовия user (използвач):
"WordPress е по-добър CMS, защото се класира по-добре от Joomla и SEO-то му е по-яко"
Вариант 2 - оправданието на малко понаучелия се масов юзър:
"Аз не просто мрънкам, а мрънкам с право, защото знам за какво говоря. Например в Joomla менютата са таблици в самия модул и това няма нищо общо с дизайна, и радев не може да ми ги обяснява на мене тия, щот е тъп и компонентите на джумла са скапани и не са оптимизирани за търсачките, плюс тва УРЛ-тата са отвратителни. А пък WordPress-а е толкоз беден горкия, че може да направя от него само блог, няма хич яки плъгини, с които мога да го направя супер сайт за имоти примерно. Аз мога, защото разбирам, ама не е там работата"
Да, дизайна на много CMS-и не е съобразяван с последните писъци на SEO модата
Защото, припомняме, CMS-а е създаден с определени цели изисквания и идеи.
Почти никога тези цели и идеи не са SEO-то или уеб дизайна.
Ако не можете да смените table таговете с div или да преобразувате URL адресите си то CMS-а не е виновен за вашето SEO или уеб дизайн!
За това е виновен човека, които отговаря за какъв код ще извежда системата и най-вече за човека, които публикува съдържанието в сайта - дали има елементарни SEO познания и опит или не.
В своето плануване и създаване, всеки CMS е изграждан на много етапи, много от тях са важни от самото му пораждане като идея и цел.
Именно неговата работа. Как точно ще работи, за какви нужди е предназначен.
Всички функции и всички хиляди променливи са планирани как точно ще работят една с друга, не кога само а и по точно какъв начин ще заемат памет от сървъра, какво ще има тази памет, кога ще се чисти...
... и всичко това е за да може системата за управление на съдържание да изпълянява своите задачи и да покрива изискванията си. С това стигаме и до точката, в която трябва да споменем и че:
Масовите съвременни CMS не са предназначени за shared хостинг от левче.
Те са огромни, гъвкави, позволяват всякакви манипулации с тях... за това се нуждаят от добра сървърна храна.
Импровизация и CMS - оптимизация на сайтове, оптимизация на работата на системата
Всеки човек, използващ системите за управление на съдържанието има възможността без особени познания да направи от своя сайт нещо много по-добро, от което е в момента.
В най-простия пример може да намалите товара на своя CMS по всевъзможни начини. Използване на кеширане, намаляване на броя на модулите в сайта ... и прочие и прочие
- ако използвате Joomla, знайте, че всеки включен в сайта модул товари системата. Но и това не е оправдание, защото с достатъчно импровизация можете да си спестите много модули:
Можете да направите своите менюта в обикновен HTML в темплейта без да слагате отделни модули за тях. Можете да направите формата за търсене и вход също част от този HTML без да слагате модули и за тях.
На практика са ви нужни само 2-3 модула максимум.)
- ако използвате WordPress не е нужно да инсталирате куп плъгини за да постигнете сайт с определен стил. Има много теми, които могат да превърнат сайта ви досущ като новинарски сайт. Типичен пример е темата PRiNZ BranfordMagazine, която може да управлява какви и колко карета да показва на заглавната страница от кои категории и колко броя статии от тях. Останалите статии може да не се показват в индекса..
и т.н. и т.н.
Въведение
Нека си припомним съкращението CMS и какво конкретно означава то:
A content management system (CMS) is a computer application used to create, edit, manage, search and publish various kinds of digital media and electronic text
в груб превод:
Системата за управление на съдържанието (CMS) е компютърно приложение за създаване, редактиране, управление, търсене и публикуване на различни видове цифрови носители и електронен текст.
CMS не означава "Създаване на уеб сайт лесно и удобно". Означава система, която управлява съдържание, база данни, нещо си.
CMS-сът не е уеб дизайн или SEO (още по-малко лесното им постигане).
Всички системи за управление на съдържанието (скоби ЦеЕмЕс) сами по себе си не са уеб сайтове, а са едно работещо по себе си ядро, съдържащо много програмен код (независимо на какъв език на написано), което обаче работи при строго определени условия
например
изискване за определена сървърна конфигурация
изискване за наличие на определени платформи
необходимост от различни допълнителни библиотеки (ако CMS-а не си "върви" с тях)
и т.н.
В така наречената система може да има n на брой файлове, които естествено се нуждаят един от друг, за да работи СИСТЕМАТА изрядно (или често просто да работи).
Без някой от тях, СИСТЕМАТА (не сайта, дизайна или SEO-то) не работят, защото всеки си има функция.
Всички тези файлове имат задачата да правят СИСТЕМАТА динамична, тя да извършва определени действия когато са и зададени определени команди (често СИСТЕМАТА извършва и сама много действия, които са създадени, за да се извършват сами - публикуване на съдържание автоматично, спиране на съдържание автоматично, извеждане на различни данни от базата и съответното им обработване, cron jobs и каквото са се сетили създателите и или каквото е било необходимо да се изработи).
Съвременната масова употреба на съкращението CMS често се разбира като Open Source продукт, предназначен за лесното създаване и поддържане на динамичен уеб сайт.
Тоест, Content Management System се разбира по подразбиране като WEB.
Системата за управление на съдържанието може да бъде и софтуер, които изобщо да не е предназначен за WEB средата. Програма, която си борави с база данни и уеб сайтовете нямат нищо общо.
CMS и уеб дизайна
Стотиците милиони потребители в Интернет и масовото създаване на нови и нови уеб сайтове, води до естествената нужда, този процес да става оптимално бърз и лесен. За това днес, една група от Системите за управление на съдържанието са създадени именно за работа в WEB.
Къде е тук уеб дизайна?
Сайтовете, "използващи" различни Системи за управление на съдържанието се нуждаят и от дизайн.
В CMS-ите това се прави като над цялото това ядро, над цялата система, която си работи и без наличието на този дизайн, се поставя самия той (под формата на визия, която визуализира посредством уеб езици - javascript, html, php и т.н. - самия резултат. Това което виждаме като сайт)
Често в популярните днес сред масовия потребител този дизайн се нарича темплейт, шаблон, тема и т.н. Има си често съответна директория, където се съхранява, за да може използващия системата (собственика на сайта, поддържащия сайта...) да моделира лесно и удобно този дизайн, да го променя с друг като съхранява предишния, или да показва различен дизайн на различни места в сайта.
Този дизайн няма нищо общо с работата на CMS-а!
Това е важно да се проумее.
Говорим за различни езици, за различно използване на тези езици, ралична цел на използването им, различно ниво на владеенето им.....
На самия покрив на всеки уеб сайт като най-краен резултат потребителите виждат сайта в браузърите си (генериран HTML, CSS, DOM, JavaScript, XML...)
Тези езици, заедно с графичния дизайн представляват дизайна на сайта.
Отново припомняме, те имат твърде малко общо с работата на Системата за управление на съдържанието (въпреки, че не винаги е 100% така, но това в някой друг реферат може би).
От тук стигаме до извода:
Нашия любим CMS не помага или не пречи на уеб дизайна на скъпия ни сайт.
" - Защо ми се струва, че всъщност е точно така?"
Популярните CMS-и днес са облагоденствани с превилегията много хора да разработват така наречените шаблони/темплейти/теми за тях.
Някой го правят с комерсиална цел, други за развлечение или слава.
От тук се стига до процеса, в които много хора правят много шаблони, които са производни един на друг, приличат си един на друг (като най-често за база се използва шаблона вграден в системата, напаравен от създателите и, които целят да помогнат на собственика на сайта, ако той има нулеви познания в областта и не може да си направи сам).
Това се прави с цел производителност (бързо и лесно създаване на шаблони). Някои ги публикуват в уеб сайта си и трупат бройки шаблони с цел популяризиране на своя сайт и трафик.
Припомняме:
CMS-а не е уеб дизайн!
.. и продължаваме:
CMS-а не е SEO
Системите за управление на съдържанието (CMS) и оптимизацията на сайтовете за търсачки (SEO)
От казаното до тук, лесно можем да разберем и защо CMS-ите нямат връзка със SEO-то:
Тъй като както разбрахме, системите са си системи, а дизайна им е дизайн, то този техен дизайн е съставен предимно от генериран HTML код (или не само генериран).
Така че вашето onpage SEO много силно зависи от точно какъв код ще генерира вашия уеб сайт.
SEO и оправданията
Вариант 1 - оправданието на масовия user (използвач):
"WordPress е по-добър CMS, защото се класира по-добре от Joomla и SEO-то му е по-яко"
Вариант 2 - оправданието на малко понаучелия се масов юзър:
"Аз не просто мрънкам, а мрънкам с право, защото знам за какво говоря. Например в Joomla менютата са таблици в самия модул и това няма нищо общо с дизайна, и радев не може да ми ги обяснява на мене тия, щот е тъп и компонентите на джумла са скапани и не са оптимизирани за търсачките, плюс тва УРЛ-тата са отвратителни. А пък WordPress-а е толкоз беден горкия, че може да направя от него само блог, няма хич яки плъгини, с които мога да го направя супер сайт за имоти примерно. Аз мога, защото разбирам, ама не е там работата"
Да, дизайна на много CMS-и не е съобразяван с последните писъци на SEO модата
Защото, припомняме, CMS-а е създаден с определени цели изисквания и идеи.
Почти никога тези цели и идеи не са SEO-то или уеб дизайна.
Ако не можете да смените table таговете с div или да преобразувате URL адресите си то CMS-а не е виновен за вашето SEO или уеб дизайн!
За това е виновен човека, които отговаря за какъв код ще извежда системата и най-вече за човека, които публикува съдържанието в сайта - дали има елементарни SEO познания и опит или не.
В своето плануване и създаване, всеки CMS е изграждан на много етапи, много от тях са важни от самото му пораждане като идея и цел.
Именно неговата работа. Как точно ще работи, за какви нужди е предназначен.
Всички функции и всички хиляди променливи са планирани как точно ще работят една с друга, не кога само а и по точно какъв начин ще заемат памет от сървъра, какво ще има тази памет, кога ще се чисти...
... и всичко това е за да може системата за управление на съдържание да изпълянява своите задачи и да покрива изискванията си. С това стигаме и до точката, в която трябва да споменем и че:
Масовите съвременни CMS не са предназначени за shared хостинг от левче.
Те са огромни, гъвкави, позволяват всякакви манипулации с тях... за това се нуждаят от добра сървърна храна.
Импровизация и CMS - оптимизация на сайтове, оптимизация на работата на системата
Всеки човек, използващ системите за управление на съдържанието има възможността без особени познания да направи от своя сайт нещо много по-добро, от което е в момента.
В най-простия пример може да намалите товара на своя CMS по всевъзможни начини. Използване на кеширане, намаляване на броя на модулите в сайта ... и прочие и прочие
- ако използвате Joomla, знайте, че всеки включен в сайта модул товари системата. Но и това не е оправдание, защото с достатъчно импровизация можете да си спестите много модули:
Можете да направите своите менюта в обикновен HTML в темплейта без да слагате отделни модули за тях. Можете да направите формата за търсене и вход също част от този HTML без да слагате модули и за тях.
На практика са ви нужни само 2-3 модула максимум.)
- ако използвате WordPress не е нужно да инсталирате куп плъгини за да постигнете сайт с определен стил. Има много теми, които могат да превърнат сайта ви досущ като новинарски сайт. Типичен пример е темата PRiNZ BranfordMagazine, която може да управлява какви и колко карета да показва на заглавната страница от кои категории и колко броя статии от тях. Останалите статии може да не се показват в индекса..
и т.н. и т.н.