Изисквания за регистрация на производство на безглутенови и , вегетариански и веган продукти



През последните години се наблюдава тенденция за завишено търсене на безглутенови и вегетариански и веган продукти. Причините са повишаване на случайте на алергия към глутена и стремеж към здравословно хранене.

Ще се постарая да Ви запозная с основните изисквания за регистрация на производство на безглутенови, вегетариански и веган продукти, които не са сложни. 😊

Има два варианта

Първи вариант:

Регистрация на обект с производство и реализация на място т.е да предлагате храни само в обекта и на краен потребител. При този вариант може да регистрирате кулинарен магазин или заведение, а също да регистрирате онлайн търговия.

Втори вариант

Регистрация на обект за производство с дистрибуция до други търговски обекти, както да регистрирате онлайн търговия.

Изискванията при двата варианта са сходни.

Изисквания за материално техническата база:

Необходимо е да осигурите:

1. Складово/и помещение/я:

Склад за суровини, оборудван с рафтове, стелажи и хладилни съоръжения (при необходимост). Допуска се в склада да има мивка за обработка една група храна. За обекти, като кулинарни магазини и заведения с по-малка площ се допуска да се осигури изолирана складова площ с леки прегради или паравани.

Склад за опаковъчни материали, който е необходим само за производствени обекти с право на дистрибуция до търговски обекти, оборудван с рафтове и стелажи.

В складовите помещения трябва да има естествена, изкуствена или смесена вентилация.

2. Работни помещения:

Необходимо е да се осигурят подготвителни площи за отделните групи храни, които да се оборудват с мивки с течаща топла и студена вода, работен плот, работен инвентар и плюсови хладилни съоръжения за съхранение на заготовки.

Една подготвителна площ може да се използва по график от за обработка на отделни групи храни. Пример за групи храни: една група са плодовете и зеленчуците, друга група са яйцата и пр.

  • Площ за термична обработка, която да се оборудва с необходимите уреди, като конвектомат, фурна, котлони, мултикукър и др. Над уредите, които отделят пари се осигурява ефективна вентилационна система, аспиратор или абсорбатор. В площта за термична обработка, както и в подготвителната площ се допуска да се осигурят технологични хладилници за съхранение на заготовки (измити плодове и зеленчуци, варени или печени продукти и пр.);
  • Умивалня за работна посуда оборудвана с мивка с течаща топла и студена вода, съоръжения за изсушаване на посудата, и площ за съхранение след сушене. Умивалнята се осигурява в изолирана площ.
  • Умивалня за транспортна посуда, която е необходима само за производства с право на дистрибуция до търговски обекти. Оборудва се с мивка с течаща топла и студена вода, инвентар за сушене и площ за съхранение. Не е необходима умивалня за транспортна посуда ако се използват еднократни транспортни опаковки. Ако използвате картонени опаковки, като транспортна посуда трябва да имате площ за кашониране.
  • Умивалня за трапезна посуда, която е необходима само за заведения, в които клиентите се хранят в порцеланови, стъклени или други съдове за многократна употреба. Оборудва се с 2 мивки с течаща топла и студена вода или мивка и миялна машина. Осигурява се и площ за изсушаване на посудата, в случайте когато няма миялна машина, и площ за съхранение на съдовете след измиване и изсушаване.
  • Площ за пакетиране и етикетиране:
Осигурява се само за производствени обекти с право на дистрибуция до търговски обекти. Оборудва се с работна маса, уреди и инвентар за опаковане и етикетиране. Когато се използва стъклен инвентар се осигурява миялна машина или площ за дезинфекция със сух въздух.

3. Търговска площ за клиенти:

Осигурява се само за заведения и кулинарни магазини. При кулинарните магазини се допуска да има само до 12 стоящи места.

Търговската площ за кулинарните магазини и за част от заведенията се оборудва с топли и студени витрини за съхранение на готови за консумация храни, щанд за продажба, рафтове и неутрални витрини за съхранение на храни и напитки, които не изискват хладилни условия на съхранение.

Търговската площ при повечето заведения се оборудва с бар-плот с мивки, рафтове, витрини за напитки и др.

4. Склад за съхранение на готова продукция преди експедиция за обекти с право на дистрибуция до търговски обекти:

За производствените обекти с право на дистрибуция се осигурява склад за съхранение на готова продукция преди експедиция, която се оборудва с рафтове, стелажи и хладилно съоръжения при необходимост. За производствени обекти с по-малък капацитет се осигурява изолирана площ в близост до площта за опаковане и етикетиране.

Складът за опаковки трябва да е в близост или функционална връзка с площта за опаковане и склада за готова продукция.

5. Санитарно-битови помещения:

За заведения и кулинарни магазини се осигурява се осигурява изолирана площ за преобличане на персонала, оборудвани с гардероби, рафтове и стелажи.

За производствени обекти с право на дистрибуция до търговски обекти се осигурява помещение, оборудвано с гардероби (за всеки от персонала на смяна трябва да има отделна преграда), маса, столове или диван.

Осигуряват се тоалетна/и за персонала за всички видове производства.

За заведенията задължително се осигурява и тоалетна за клиенти, като за обекти с по-голям капацитет се осигурява дамска и мъжка тоалетна.

В заведения с по-малък капацитет се допуска една тоалетна за персонала и клиентите.

6. Общи изисквания към материално-техническата база за обекти с производство и реализация на място и производства с право на дистрибуция до търговски обекти:

Необходимо е за производства, заведения и кулинарни магазини да са осигурени два входа.

За кулинарни магазини с по-малък капацитет се допуска да се осигури само един вход.

Подовите настилки трябва да са изработени от материали, които позволяват измиване и дезинфекция. Най-често използваните материали са плочи от теракота, гранитогрес, мозайка, гладка бетонова настилка и др.

Стените трябва да позволяват почистване, като зад мивките и плотовете, които се допират до стена да са на отстояние от 50 до 80 см., и да са облицовани с гладък материал, който позволява често, лесно измиване и дезинфекция. Най-често се използват фаянсови плочи, ПВЦ повърхности, термо-плот и др.

Таваните трябва гладки и да позволяват почистване.

Работните плотове трябва да са гладки, водоустойчиви и позволяващи често третиране с дезинфекционни препарати. Най-често използваните материали са алпака, ПВЦ и термо-плот.

Мивките може да изработени от фаянс, алпака или пластмаса.

Осветителните тела трябва да са обезопасени.

Вратите трябва да са изработени от гладък материал, като алуминий, стъкло, ПВЦ или дървен материал, който да е обработен по начин, който позволява почистване и дезинфекция при необходимост.

7. Общи изисквания към персонала:

Персоналът трябва да има ЛЗК (лична здравна книжка), заверена с необходимите медицински прегледи съобразно изискванията на чл. чл. 12 от Закона за храните на МЗХГ, ДВ. бр. 52/2020г.

Извършват се изследвания за чревно, паразитоносителство, БЦЖ и преглед от личен или общопрактикуващ лекар.

Лабораторните изследвания се извършват в акредитирана лаборатория, заключението се прави от личния или общопрактикуващ лекар. След всички изследвания и прегледа се отива в сградата на Регионалната здравна инспекция (РЗИ) за поставяне на номер.

Необходимо е да се осигури работно облекло на персонала, което да се използва само в обекта.

8. Изисквания за регистрация:

Необходимо е да имате регистрирана фирма. Помещението, което наемете трябва да има статут по Закона за устройство на територията (ЗУТ), който да съответства на дейността, която извършвате.

Например за производствени обекти с право на дистрибуция до търговски обекти трябва да са със статут по ЗУТ на обекти за производство на храни, като производството може да е различно на исканата от Вас дейност.

За кулинарни магазини помещението трябва да е със статут на магазин.

За заведение трябва да е със статут на бърза закуска, кафе-аператив, снек-бар, ресторант, бистро, бирария и др. подобни.

След намиране на помещение се сключва договор за наем ако не сте собственик на помещението.

В Областната дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) се подават следните документи:

  • Заявление за регистрация (Образец № 1 на БАБХ);
  • Списък с групи храни (Приложение № 1 към образец на БАБХ КХ-01);
  • Договор за наем или документ за собственост- копие;
  • Документ за статута на помещението- копие;
  • Документ за платена държавна такса по тарифите на БАБХ;
Необходимо е да се разработят следните документи за безопасност на храните, съобразно изискванията на чл. 5 от Регламент (ЕО) 852/2004 относно хигиената на храните и чл. 8, чл. 10 от Закона за храните:

  • НАССР система за анализ и контрол на критично контролните точки;
  • Система са за самоконтрол, свързана с добрите търговски и добрите хигиенни практики;
  • Технологична документация за отделните групи храни (отделни групи са сладкарски изделия- трайни и малотрайни, тестени изделия и др.)
  • Технологична карта;
  • Мониторинга програма за изследване на приготвяните храни и проби за хигиената на работната среда:
  • Проект на етикети с определени алергени, съобразно изискванията на чл. 9 от Регламент (ЕС) 1169/2011 за предоставяне на информация за храните на потребителите. Изискват се при дистрибуция на храни.
  • Почасови график за производство на продукти с глутен и без глутен, което е необходимо при производства на вегетариански и веган продукти, в които се произвеждат храни с глутен и без глутен.
Ако имате сайт, електронен магазин и желаете да регистрирате онлайн търговия е необходимо да се регистрирате съобразно изискванията на чл. 60 от Закона за храните и Наредба № 12 за специфичните изисквания при търговия с храни от разстояние, обн. в ДВ. бр.100/2021г.

Онлайн търговията или търговията от разстояние, както е описана в нормативните документи се извършва след регистрация на физическия обект т.е не може да произвеждате и предлагате онлайн в домашни условия.

За регистрация на онлайн търговия се подават следните образци и документи в ОДБХ:

  • Заявление за регистрация (Образец № 1 на БАБХ);
  • Удостоверение за регистрация от БАБХ (извадка от националният регистър)
  • Документ за платена държавна такса.
За онлайн търговията е необходимо да се разработи план за проследимост на храните съобразно изискванията на 61, ал. 1, т. 5 от Закона за храните

Ние разработваме професионално документите за безопасност на храните и плана за проследимост.

След подаване на заявлението и приложените документи в ОДБХ, до 5-тия работен ден обекта се вписва в Националният регистър на обектите за търговия, производство и обществено хранене. Процедурата е съобразно чл. 26, ал.6 от Закона за храните, обн. в ДВ бр. 52/2020г. изм. и доп. ДВ. бр. 13/2021г.

Това е Вашето Удостоверение за регистрация. Не се издава разрешително на хартиен носител от 09.06.2020г. с влизането в сила на новия Закон за храните.

Дейност може да започнете не по-рано от 14-тия календарен ден от датата на подаване.

Не се започва дейност веднага след вписване.

Това го е решил законодателят и е описано в чл. 26, ал. 2, т. 11 от Закона за храните.

Проверката от инспекторите на Областната дирекция по безопасност на харните е до 60-тия календарен ден от вписването на обекта в регистъра, т.е след 5-тия работен ден, съобразно изискванията на чл. 26, ал 9 от Закона за храните.

Не е задължително да е извършена проверка за да започнете работа, т.е дори и да не е извършена проверка по закон имате право да работите на 14-тия ден след подаване на документите в ОДБХ.

След като се впише обекта на 5-тия работен ден може да принтирате удостоверението от регистъра на БАБХ и да подадете заявление в общината за работно време ако е необходимо и за категоризация ако имате регистрирано заведение.

Разрешително за работно време за обекти за производство на храни с дистрибуция до търговски обекти не се изисква.

Разрешително за работно време за кулинарни магазини и заведения, които работят до 22 часа се изисква само от Столична община.

За всички заведения, които работят след 22.00ч. на територията на цялата страна се изисква разрешително за работно време, като се изисква и измерване на шум ако има жилищни сгради на отстояние до 30м.

Според изискванията задължително трябва да имате табела на входа с работно време, име на фирмата, МОЛ и Булстат. Табела може да изтеглите от интернет или да закупите от магазини и офиси за дигитални услуги.

За работно време в общините по местонахождение на обектите се подава заявление по образец, копие на договор за наем или документ за собственост, документ за регистрация на фискалното устройство на касовия апарат и удостоверение за регистрация от БАБХ.

За заведенията е необходимо да се извърши категоризация в общините, като се подава заявление и приложения по образци на Министерството на туризма (има го в сайтовете на общините и страницата на Министерството за туризма), договор за наем, документ за статут, диплома на главен готвач или друг специалист, удостоверение за регистрация от БАБХ. Категоризацията се извършва веднъж на 5 години.

Необходимо е да имате разработка и по трудова медицина, в която се описват опасностите, които могат да възникнат за здравето на работещите по време на работа. Документите по трудова медицина се изготвят след започване на работа на обекта, защото се правят замервания на фактори на работна среда.

Не е необходимо да имате разработка по трудова медицина ако нямате наети работници. Например ако сте ООД, ЕООД или ЕТ и работите само управителите на дружеството.

Необходимо е да имате сключен договор за извозване на странични животински продукти (СЖП) при необходимост (ако влагате яйца) и договор за ДДД обработка. ДДД обработката е за вредители: гризачи, насекоми и др.

Ние можем да съдействаме за разработката по трудова медицина, сключване на договор за СЖП и обработка за вредители.

Това са основните изисквания за регистрация на обекти за производство на продукти без глутен, вегетариански и веган продукти. Надявам се, че съм Ви била полезна. 😊
Автор: Валя Бойчева
За повече информация се ни пишете на имейл: [email protected], уеб сайт: hassp-sistemi.bg или се обадете на тел. 0988 357 062- В. Бойчева.
Не копирайте статията без знанието на автора в сайтове, фейсбук страници и блогове! При копиране и публикуване в сайт или блог без знанието на автора ще се предприемат действия съобразно Закона за авторското право и сродните му права, публ. в ДВ. бр. 56/1993г., изм. и доп. ДВ. бр. 98/2019г.
 

Горе