zoomaniak
Well-Known Member
Amazon има за какво да се гордее: за 20 години, от малка книжарница, базирана в гаража на основателя си Джеф Безос, се превърна не просто във важна част, а в навик за своите клиенти. Но заедно с това се превърна в модел на това, за което не се замисляме – - новия монопол. Не такъв, който използва позицията си, за да наложи високи цени, а точно обратното. Дали не трябва да бъде спряна, пита журналистът от New Republic Франклин Фоер.
Според съоснователя на PayPal Питър Тиел, понятието „монопол“ напразно е възприемано негативно – в действителност това е просто синоним за една много успешна компания, при това полезна за нас. „Креативните монополи са не само благо за останалата част от обществото, те са мощни двигатели, способни да го направят по-добро“, казва Тиел. Фоер не е съгласен с него: зад всички ползи за потребителите от действията на Amazon има риск, за който ние по някаква причина ние не мислим, казва той.
Шефът на Amazon Джеф Безос внимателно е проучил примера на Walmart, най-голямата американска верига за търговия на дребно, и е използвал доста от опита й. Топмениджърите на Walmart не получават невероятни бонуси – също и в Amazon, където от известно време служителите дори не са компенсирани за паркиране, когато идват на работа. Известно е, че през летните дни Amazon предпочитат да наемат лекари, които да помогнат на работници в склада, които припадат от топлина, вместо да сложат климатици.
И двете компании са не по-малко сурови със своите партньори: според книгата „Ефектът на Walmart“, компанията принуди доставчиците да намалят потребителските цени с 5% на годишна база. По същия начин и Amazon постави на колене издатели и филмови компании.
Колкото по-голям натиск оказва Amazon на издателите и колкото по-големи отстъпки те правят, толкова повече става явна една странност на тази индустрия: авансите, които издателите плащат на своите автори. Тези пари, както пише New Republic, са „икономическият стълб“, който поддържа качеството на литературата и служи като бариера срещу дилетантство в нея. Но тъй като Amazon диктува на всички свои собствени правила на играта, този стълб може да се срине.
Amazon, разбира се, оказва натиск и върху конкурентите, а ние й помагаме в това. Компанията вече е приучила своите клиенти към големи намаления, бърза и безплатна доставка, възможност да си купите всичко – от памперси до компютри от едно място, и сега хората гледат на тази услуга като на нещо, което се разбира от само себе си. А появят ли се на пазара онлайн търговци на дребно, които могат да създават конкуренция, интернет гигантът се опитва да ги отстрани – например, с помощта на огромните си ресурси, тъй като не може да се справите с тях по отношение на цената.
Такова поведение изисква реакцията на американското правителство, смята Фоер, което да лиши компанията от възможността да манипулира цените или да не й позволява да наказва своите доставчици. Ако не го направи, ще се изправи пред новата реалност на монопол, който управлява икономиката и културата.
ureport.bg / 14.10.2014 г.
Според съоснователя на PayPal Питър Тиел, понятието „монопол“ напразно е възприемано негативно – в действителност това е просто синоним за една много успешна компания, при това полезна за нас. „Креативните монополи са не само благо за останалата част от обществото, те са мощни двигатели, способни да го направят по-добро“, казва Тиел. Фоер не е съгласен с него: зад всички ползи за потребителите от действията на Amazon има риск, за който ние по някаква причина ние не мислим, казва той.
Шефът на Amazon Джеф Безос внимателно е проучил примера на Walmart, най-голямата американска верига за търговия на дребно, и е използвал доста от опита й. Топмениджърите на Walmart не получават невероятни бонуси – също и в Amazon, където от известно време служителите дори не са компенсирани за паркиране, когато идват на работа. Известно е, че през летните дни Amazon предпочитат да наемат лекари, които да помогнат на работници в склада, които припадат от топлина, вместо да сложат климатици.
И двете компании са не по-малко сурови със своите партньори: според книгата „Ефектът на Walmart“, компанията принуди доставчиците да намалят потребителските цени с 5% на годишна база. По същия начин и Amazon постави на колене издатели и филмови компании.
Колкото по-голям натиск оказва Amazon на издателите и колкото по-големи отстъпки те правят, толкова повече става явна една странност на тази индустрия: авансите, които издателите плащат на своите автори. Тези пари, както пише New Republic, са „икономическият стълб“, който поддържа качеството на литературата и служи като бариера срещу дилетантство в нея. Но тъй като Amazon диктува на всички свои собствени правила на играта, този стълб може да се срине.
Amazon, разбира се, оказва натиск и върху конкурентите, а ние й помагаме в това. Компанията вече е приучила своите клиенти към големи намаления, бърза и безплатна доставка, възможност да си купите всичко – от памперси до компютри от едно място, и сега хората гледат на тази услуга като на нещо, което се разбира от само себе си. А появят ли се на пазара онлайн търговци на дребно, които могат да създават конкуренция, интернет гигантът се опитва да ги отстрани – например, с помощта на огромните си ресурси, тъй като не може да се справите с тях по отношение на цената.
Такова поведение изисква реакцията на американското правителство, смята Фоер, което да лиши компанията от възможността да манипулира цените или да не й позволява да наказва своите доставчици. Ако не го направи, ще се изправи пред новата реалност на монопол, който управлява икономиката и културата.
ureport.bg / 14.10.2014 г.