Интернет издухва тур агенциите!

Blinky

Owner
Интернет се е заредил яко и е повече от готов да издуха тур агенциите от бизнеса. Както се знае интернет не е само начин, по който може да се забавлява някой, но и с него се върши работа. Част от нея, когато дойде време за почивки, е да се използва за регистрации в хотели и запазване на пакети и то директно от сайтовете им, като се избягват агенциите и операторите. Това се засили като практика последните години и все по-често става практика.

Данните са от туристическия бизнес, специално за тази зима, но определено това се е случвало и през другите ваканционни сезона, като лятото и празниците, според вестника 24 часа. В тях се отчита едно 40% спад в записванията за зимния сезон, сочи последните изследвания на Българската асоциация на туристическите агенции. Но този спад не се наблюдава в хотелите, даже се отбелязва ръст от около 7 до 10% за зимните почивки. Това се дължи поради факта, че въпросните агенции и оператири предлагат пакетни услуги. Както се предполага на-разпространената си остава all inclusive. Част от причината това да се явява тенденция е разчупениете предложения на хотелите и корортите, както и така може да се получат по-добри цени, ако запитването се получава директно на сайтовете им. Цените варирата от това, че при незапълване от операторите и агенциите хотели, самите хотели поемат инициативата това да се корегира чрез сваляне на цените и предлагане на по-добри условия, с една единствена цел - продажба на всички места.

Реално това се предполага да стане практика, тъй като повечето хотели започват да имат не само разчупени условия и цени, но и все повече започнаха да използват сайтове и онлайн присъствие с цел достигане на максимални резултати. Това е тенденция наблюдавана не само в туристическия бизнес, но и в много други отрасли.

Като онлайн потребител, аз лично винаги намирам контактите на самият хотел, хижа или курорт, за да мога лично да си уговоря самите дни, отсръпки и/или условия. Така не само имам пълен контрол, но и гледам да сместя комисионата, която всяка агенция или оператор си слага при ореждането на почивката. Факт е, че не винаги това се случва. За това и тяхното съществуване е още оправдано.

Ако някой ще пътува и има опит и наблюдения, нека каже кое му е било плус и кое минус при заобикалянето на агенциите и операторите, и дали така за него е било по-удобно и рентабилно.
 
От: Интернет издухва тур агенциите!

Въпрос на време е да банкрутират тези агенции. Все още има доста хора, които трудно се ориентирват в онлайн пространството, но постепенно този процент ще намалява. Правопропорционално ще намалява и оборота на тези агенции, докато не се стигне и до техния банкрут, защото всеки ще предпочита да се размине с тази комисионна.

Може би единственият им плюс е контакта фейс то фейс с клиента, когото да се изчетка с някакъв богат каталог с хотели и услуги на едно място, за да не бърника в нета на 100 места, но и това може да се предложи онлайн.
 
От: Интернет издухва тур агенциите!

Даже се чудя дали няма вече създадени (може би на световно ниво) апликейшъни за смарт телефони, които се явяват като агенции или оператори - пълни с каталожи и услуги, като клиента само посочва избраната от него дестинация и място. Много ще е добре ако това се развие тук или се стигне до някакъв модел, който да ги удари силно. И сайт е опция, но май вече има такъв. Но виж някой, който рови с телефона си и app.-а е free, пък и да шерва чрез него и ей такива джуджавки.

Определено смартфона вече е удобство, а боравенето с компютър вече е задължително, не е гъзария.
 
От: Интернет издухва тур агенциите!

Зависи. Не цялата роля на агенциите може да бъде взета от нета. Хотелите например, за тях най-важното е да имат ако не 100% заета база, то поне 80-90%. Ако работят сами това чисто и просто няма как да стане, тъй-като със самостоятелно офериране (без посредниците) няма как нито да прогнозират гостите, нито да ги удовлетворят. Говоря за връзката клиент-посредник и регулативната роля, която агенциите играят. Отделно са предплатените (резервирани) леглови бази. Една ЧИТАВА агенция на база опит и история на база минали години много по лесно може да прогнозира посещаемостта за дадена дестинация, съответно хотел. На база този си опит и с цел по-голям % (печалба) може да резервира базата на хотелиера един сезон и дори повече напред, което и всъщност е най-голямото желание на всеки хотелиер. Освен това действително този бизнес се нуждае от един вид регулативна роля - тоест ролята на агенцията в качеството си на посредник. Много детайли, условия, цени, запознаване и тн се извършва от нея - това спестява на хотелиера освен много недоразумения и квалифициран персонал. Самият хотелиер реално няма как сам на 100% да обслужи сам бизнесът си, ако иска той да върви трябва да договори регламенти с оператори, защото освен прогнозирането и запълването (умерено) на леглата си той си осигурява и нещо друго, което принципно струва много скъпо - рекламата.
В тоя ред на мисли обаче са изникнали от бая време и сайтове, който не само се опитват да запълнят тази ниша, ами и да увеличат ефективността. Това са така наречените туристически портали с възможност за регистрация. За пример - visit.bg и някои други (сега не се сещам). Те освен че могат да заместят агенциите (защото реално се явяват самите те подобни), могат и да увеличат качеството и намалят цените. Това е така защото разполагат с голяма база данни за хиляди резервации, данни за интереса (кликачки), както и някой екстри като рейтингова система, коментари и прочие. Намаляването на цените може да дойде от почти 100% заетост за която спомагат. Играл съм си 2 лета да дебна офертите и това как и кога приключват - Така без вътрешна информация разбирам, че заетостта на повечето оферирани/рекламирани е 100%, а както казах това е цел номер 1 за хотелиера.
Въпреки всичко работа за читавите агенции ще има. Освен че са фейс-фейс с клиента и могат да сключват неудобни договори с тях (понякога това е важно и се избягва от самите хотели), могат да играят роля и в допълнителните услуги, пак на база предварително сключени договори.
За организираният транспорт или груповите пътувания като екскурзии или други мероприятия изоскващи подробна организация - за операторите и съответно агенциите ще има винаги работа.
Но като цяло наистина нета е взел голяма част от дейността на агенциите, но в частност хотелите - според мен не могат да минат на 100% без последник. Ако реши да поеме сам на 1005 маркетинга си, ако не е някоя огромна верига, то със сигурност ще загуби, особено в перспектива.
 
От: От: Интернет издухва тур агенциите!

Зависи. Не цялата роля на агенциите може да бъде взета от нета. Хотелите например, за тях най-важното е да имат ако не 100% заета база, то поне 80-90%. Ако работят сами това чисто и просто няма как да стане, тъй-като със самостоятелно офериране (без посредниците) няма как нито да прогнозират гостите, нито да ги удовлетворят. Говоря за връзката клиент-посредник и регулативната роля, която агенциите играят. Отделно са предплатените (резервирани) леглови бази. Една ЧИТАВА агенция на база опит и история на база минали години много по лесно може да прогнозира посещаемостта за дадена дестинация, съответно хотел. На база този си опит и с цел по-голям % (печалба) може да резервира базата на хотелиера един сезон и дори повече напред, което и всъщност е най-голямото желание на всеки хотелиер.


Мад, аз те разбирам какво искаш да кажеш, но не е точно така. Една агенция наистина може да прогнозира посещаемоста на даден хотел за даден сезон като се позовава на статистики и за днешния хотелиер това е по-изгодното, отколкото да разчита на евентуални поръчки, чрез сайта, но постепенно агенциите ще губят своята клиантела. Традиционният интернет юсър става все по-информиран и все повече ще заобикаля тези агенции. И в даден момент ще се окаже, че тези агенции не могат да осигуряват на хотелиера тези клиенти, които са били в състояние да осигуряват през годините.

Не знам, дали има статистика за възрастовата група, ползваща предимно тези агенции, но вероятно е 40+. За по-младите не виждам как ще се набутат с тези комисионни, като могат да си резервират директно от сайта на хотела.
 
От: Интернет издухва тур агенциите!

Принципно е така, но вярвам че е за сега е повече на теория :) Първо бг нет-юзера си нямаш на идея колко е прост и второ същият особено обича да го успиват - повярвай ми :)
Пак мисля, че само верига от хотели може да си позволи да работи самостоятелно..и пак, това ще го прави по-скоро чрез своя агенция.

Тук не говорим само за сайтовете чрез които ще има резервация, а за организацията, персонал... Ако хотелиерът реши да рекламира базата си, чрез собствен сайт, който разбира се със собствени ресурси ще поддържа, той ще хаби пак поне същите средства - тези които са комисион за посредниците. Но споменах и разпределянето на отговорността (неудобните договори), които никой хотелиер не желае. А и пак наблягам на сезонните резервации от големи оператори - самият хотелиер няма как да резервира цялата си база един сезон напред, това е невъзможно, а само такава резервация ще му гарантира бъдещият сезон 100% печеливш.
Според мен по=скоро малките хотелчета ще пробват подобна галимация (да оставят бузнеса си 100% зависим от собствени ресурси), отколкото големи хотели където избиването на разходите става с поне 50% заета база.
 
От: Интернет издухва тур агенциите!

Интересна тема, но има и друго, освен, че има разлика между туроператор и туристическа агенция, все повече туроператори залагат на онлайн присъствието и социалните медии като възможност за комуникационен канал. От друга страна клиентът може да се сблъска с алчен /в повечето случаи/ хотелиер и няма на кого да се оплаче в случай на несъответствие очаквания: получен резултат от почивка. Относно комисионните: повечето туроператори работят с малка печалба за сметка на увеличаване на броя доволни и лоялни клиенти и принцип е редно хотелът да даде отстъпка на туроператор, а не последният да разработва онлайн и офлайн канали за продажби при положение, че работи за цена на примерно пакет x лева+ 2% при положение, че клиентите са наясно с комисионните. Веднага дава пример за разликата между сайт тип каталог, туроператор и директна резервация от личен опит: става дума за Кипър, резервациите на рецепция са много по-скъпи от тези на сайтовете агрегатори и туроператорите. В случай на проблем на клиент: мениджърът на хотела се 'покрива', ако хотелът е малък, туроператорът с агент на място веднага гледа да помогне и се явява на място, със сайт каталог от типа на lowcostbeds.com сега за тях се сещам, но има и други, клиентът получава най-ниската цена, но на никой не му пука в крайна сметка какво получава клиента и нерядко се получава дублиране на резервации и трансфери на туристи в друг алтернативен хотел. Моето лично мнение особено за България и за хотелско обслужване, а не настаняване тип хижа или къщи за гости е, че е препоръчително да се използват услуги на туроператора, като псоледният трябва да получи справедлива цена от хотелиер, за да е конкурентноспособен и независимо дали онлайн, или офлайн да гарантира определен капацитет клиенти. Ако хотелиерът може да се пребори в n хотели в същия курорт или пък туроператори, нека го направи, но с различни тактики и най-вече индивидуално отношение към клиента, което в почти всички бизнеси в България липсва.
 

Горе