Unwise
Well-Known Member
Пускам тази тема за да ни стане ясно има ли одобрение или неодобрение на една такава система в обществото. Обикновено по медиите тази тема не дават много да се дискутира, а ако успее да се появи там, от раз се появяват камара политически "специалисти", които почват да обясняват колко марсианска е тази система. Аз лично подкрепям идеята, която в момента описвам, но по-важното за мен е да видя на какво мнение са другите (нещо като проучване на общественото мнение). Ние тук сме някакво миниобщество, така че що-годе ставаме за такова проучване.
Какво представлява самата идея:
Държавата се разделя на избирателни райони (реално и в момента има някакво такова деление) с приблизително еднакъв брой избратели във всеки район. Желателно е новото разпределение на районите да е максимално близко до настоящото деление, а единствената причина за промяна на деленето да е на база брой избиратели.
Всеки един такъв район си избира един народен представител, който да представлява района, от който е избран. Принципът на гласуване за избор на този един народен представител е както в момента се гласува за кмет и президент. За да бъде избра са нужни 50% + 1 подкрепа. Ако никой кандидат не получи толкова се излъчват първите двама с най-висок вот и те се явяват на втори кръг избори (белотаж) с цел някой от тях да получи нужното 50% + 1 доверие.
Ако човек през последните 4 години е сменял своето местожителство, той гласува в района където е живял най-продължително време за този период.
Този политически модел не премахва партиите, а ги приравнява с другите граждеански организации/сдружения. Един кандидат може да бъде предложен/подкрепем както от такива организации, така и да няма такава подкрепа от такива организации.
Редът на разглеждане на предложенията за гласуване в НС е според броя на народните представители, които са го внесли (т.е. повече вносители, по-ранно разглеждане).
Министрите се избират от НС. Те могат както да бъдат от народните представители, така и външни специалисти. Ако даден министър не е избран с избори народен представител, той няма право на глас при гласуване в НС.
На партиите както и на народни представители не се полагат субсиди за избори. Тук идеята е кампаниите да не са толкова разточителни, а финансирането да става само от подръжниците на въпросния кандидат.
Когато в един район хората станат недоволни от своя представител чрез събиране на конкретен брой подписи на хората от района могат да назначат нови местни избори за смяна на този народен представител. За да не се злоупотребява с възможността за смяна, а и за да се даде шанс на въпросния народен представител да работи, такива избори за смяна трябва да могат да се правят през не по-малко от 6 месеца. Този срок не важи ако народния представител сам си подаде оставката или по някаква друга причина (изчезване или смърт) не може да изпълнява своите задължения.
Допълнителна идея:
Тъй като сме IT форум е редно да има и предложение с тази насоченост.
Идеята е да се създаде онлайн web система, която да се занимава с мониторинг на всички избираеми политически лица (народни представители, кметове, общински съветници и т.н.). В тази система всеки човек ще може да прегледа предизборните програми/обещания (текст, видео и аудио) на всички кандидати, ще може да гледа кой кога е ходил на работа, какво е предлагал, какво е гласувал и как е мотивирал действията си (политиците ще имат право да дават текстови или видео обяснения за действията си в тази онлайн система).
Какво постигаме с една такава система?
На първо място прозрачност и максимален народен контрол.
На второ място идва даването на мамсимално равен старт на всички кандидати небазирано на това кой колко пари има (всеки законно регистрирал се кандидат има право да представи идеите си в текстов, видео и аудио вид). Това ще намали сериозно разходите на държавата за предизборни кампании.
Моля всеки участващ в темата да коментира дали е ЗА или ПРОТИВ тази политическа система да се приложи в България. Ако има частично ЗА или ПРОТИВ, моля да се поясни за кое точно е ЗА и за кое ПРОТИВ, като е хубаво да се даде мотивация защо мисли така.
П.П.:
Темата е само за тази версия на мажоритарния вот, а не за мажоритарния вот приципно.
Какво представлява самата идея:
Държавата се разделя на избирателни райони (реално и в момента има някакво такова деление) с приблизително еднакъв брой избратели във всеки район. Желателно е новото разпределение на районите да е максимално близко до настоящото деление, а единствената причина за промяна на деленето да е на база брой избиратели.
Всеки един такъв район си избира един народен представител, който да представлява района, от който е избран. Принципът на гласуване за избор на този един народен представител е както в момента се гласува за кмет и президент. За да бъде избра са нужни 50% + 1 подкрепа. Ако никой кандидат не получи толкова се излъчват първите двама с най-висок вот и те се явяват на втори кръг избори (белотаж) с цел някой от тях да получи нужното 50% + 1 доверие.
Ако човек през последните 4 години е сменял своето местожителство, той гласува в района където е живял най-продължително време за този период.
Този политически модел не премахва партиите, а ги приравнява с другите граждеански организации/сдружения. Един кандидат може да бъде предложен/подкрепем както от такива организации, така и да няма такава подкрепа от такива организации.
Редът на разглеждане на предложенията за гласуване в НС е според броя на народните представители, които са го внесли (т.е. повече вносители, по-ранно разглеждане).
Министрите се избират от НС. Те могат както да бъдат от народните представители, така и външни специалисти. Ако даден министър не е избран с избори народен представител, той няма право на глас при гласуване в НС.
На партиите както и на народни представители не се полагат субсиди за избори. Тук идеята е кампаниите да не са толкова разточителни, а финансирането да става само от подръжниците на въпросния кандидат.
Когато в един район хората станат недоволни от своя представител чрез събиране на конкретен брой подписи на хората от района могат да назначат нови местни избори за смяна на този народен представител. За да не се злоупотребява с възможността за смяна, а и за да се даде шанс на въпросния народен представител да работи, такива избори за смяна трябва да могат да се правят през не по-малко от 6 месеца. Този срок не важи ако народния представител сам си подаде оставката или по някаква друга причина (изчезване или смърт) не може да изпълнява своите задължения.
Допълнителна идея:
Тъй като сме IT форум е редно да има и предложение с тази насоченост.
Идеята е да се създаде онлайн web система, която да се занимава с мониторинг на всички избираеми политически лица (народни представители, кметове, общински съветници и т.н.). В тази система всеки човек ще може да прегледа предизборните програми/обещания (текст, видео и аудио) на всички кандидати, ще може да гледа кой кога е ходил на работа, какво е предлагал, какво е гласувал и как е мотивирал действията си (политиците ще имат право да дават текстови или видео обяснения за действията си в тази онлайн система).
Какво постигаме с една такава система?
На първо място прозрачност и максимален народен контрол.
На второ място идва даването на мамсимално равен старт на всички кандидати небазирано на това кой колко пари има (всеки законно регистрирал се кандидат има право да представи идеите си в текстов, видео и аудио вид). Това ще намали сериозно разходите на държавата за предизборни кампании.
Моля всеки участващ в темата да коментира дали е ЗА или ПРОТИВ тази политическа система да се приложи в България. Ако има частично ЗА или ПРОТИВ, моля да се поясни за кое точно е ЗА и за кое ПРОТИВ, като е хубаво да се даде мотивация защо мисли така.
П.П.:
Темата е само за тази версия на мажоритарния вот, а не за мажоритарния вот приципно.