Малко дървена философия за нишата ни...

VPenkov

New Member
Като freelancer на всеки от нас му се случва да работи с всякакви хора, както и да се конкурира с всякакви.
Някои предлагат изграждане на цялостен уебсайт плюс дизайн за около 300лв., на други дори само дизайнът не им струва 2000.
Ясно е, че нишата на уеб услугите е доста огромна, а и клиентите никога нямат предвид висок бюджет. И се питам коя е правилната страна на монетата. Но за това по-надолу.

Вчера разговарях със свой близък, който предлага уеб услуги. Работи сам като дизайнер и програмист и се занимава с нискобюджетни проекти от порядъка на 300-600лв. Оплака ми се, че негов клиент все връщал проекта за безброй много корекции, а доводът му беше "е за тия пари не знам какво очаква" и по този повод възникна нещо като спор.

Разбира се, всеки сам оценява труда си тук. От една страна клиентът има право да изисква да е доволен, каквото и да се случва – все пак не той определя цената. От друга страна би трябвало да е проучил при какъв човек отива. Но в случая не е в това въпросът, а дали webmaster-ът е прав да се оплаква в случая.

Я си кажете мнението по въпроса :)
 
Според мен е прав. За тия пари - толкова. Няколко дребни промени- да, но повече ... а като знам какви дебилни клиенти има. За това е добре предварително всичко да е описано подробно и документирано. А това пък е невъзможно при тия цени. Ако е проект за 2-3-10 хиляди работата е по-друга, но пак не трябва да се оставят пациентите да ти се качват на главата. За големи промени - доплащане.

От една страна клиентът има право да изисква да е доволен

Това е така, разбира се. Но може ли например от една Лада за 2000 лв да изискваш колкото от един Мерцедес за 50000 :)?
 
От: Малко дървена философия за нишата ни...

Въпросът е деликатен. Избягването на усложнения и неприятни моменти се урежда на поне няколко нива.

Първото пожелание е да се усети някакво доверие от страна на клиента - харесал ти е работата, отношението, следователно ти се доверява, че ще направиш най-доброто за бизнеса му. Въпреки че първосигнално предложението на дизайнера може да се разминава с личните му естически предпочитания. Пример: Една от последните ми клиентки настояваше сайтът й да има същата цветова схема като спалното й бельо... Опитах се да обясня, че това не са най-подходящите за нейната сфера и услугите, които предлага, цветове. Без резултат. Първата ми реакция беше просто да прекъсна проекта и дори да върна депозита, а направеното вече сайтче да ползвам за лични проекти. Нейсе направих нещо напълно ново и различно, понеже иначе беше много приятен клиент.

Тия ситуации би трябвало да се избягват още в началото. След първоначалната комуникация човек си има идея дали тоя потенциален клиент му гласува някакво доверие или се мисли за дизайнер и ще натрапва некомпетентното си мнение през цялото време. Просто не приемаш проекта, ако случаят е такъв. Не си заслужава да си хабиш времето, нервите, да добавиш един полудоволен клиент към бекграунда и един полунескопосан проект в портфолиото си.

Другият момент е да не се поема работа, която не ти е интересна и усещаш, че би я приел само заради парите. В началото на кариерата изглежда като лукс, но все пак трябва да се избягва - иначе човек си свиква да прави нискобюджетни посредствени неща и не може да отлепи нагоре. Примерно и аз не съм натрупал кой знае колко фрийленсърски стаж, ама напоследък отказвам около 70% от запитванията дори преди да е ставало дума за пари. А като се появи нещо интересно, си скъсвам дупенцето все едно правя нещо за себе си и влагам цялата си суета. И обикновено проектът се одобрява още на първа "ревизия" с най-много 2-3 дребни фикса. Случаи като горния с мадамата с шарените чаршафи са рядкост. Дори нямам практиката да уговарям фиксиран брой ревизии - започвам с намерението да шашна себе си и клиента още от първия път.

Затова и нискобюджетни поръчки не трябва да се поемат, освен съвсем в началото на фрийленсърската кариера - трябва си време и ресурс за да се направи нещо, което да те дръпне нагоре, като го добавиш в портфолиото. А и за да си наистина полезен за клиента.

От друга страна ако приема нещо, от което ми се драйфа, обикновено завършва с ревизии и загуба на самоуважение от моя страна.

Дълго стана, ама така виждам аз нещата...
 
От: Re: Малко дървена философия за нишата ни...

Това е така, разбира се. Но може ли например от една Лада за 2000 лв да изискваш колкото от един Мерцедес за 50000 :)?
В случая става въпрос за услуга, а не за продукт. Разлиакта е в реда на избиране.
В единя случай имаш готови неща пред себе си, от които да избереш според възможностите си.
В другия си казваш изискванията, уговаряте бюджет, на който и двамата сте съгласни, след което изискването му е задоволителна реализация.
 
Аз не виждам разлика в реда на избиране - обикновено клиента иска да види няколко твои проекта преди да реши да работи с теб и съответно знае какво да очаква. Естествено първоначалните изисквания + още разумен брой промени и допълнения трябва да се направят без оплаквания. То си е в реда на нещата :). Но ти питаш за друго нещо до колкото разбрах.

Не знам вие на какви сте попадали, но аз съм се нагледал на чудеса. И при частни клиенти, и в доста големи фирми, в които съм работил. Генерални промени в последния момент е съвсем нормално за повечето хора, например да изтрием цял модул, който сме правили 30 дни екип от 3ма човека и да го заменим с друг. Или 2 дни преди старта на проекта идва заявка "Хайде на бързо да интегрирате в магазина API на UPS" - worldwide доставки, с безумно сложно апи, ценови ставки според страна, щат, тип на доставката, килограми, опции за gift message и какво ли още не. Като половината от нужните данни за поръчката дори не се записват в базата. И половин час по късно идва "Ами така и така ще имаме UPS, да ни направите и от админа да можем да си печатаме в пдф формат етикетите за опаковката на ups. Едни такива неща с бар код на тях и разни други екстри. И освен това да имаме и печат на gift messages на картички с червени рози, защото ще трябва да ги прикрепяме към доставките". Или друг случай - магазин за шоколадови изделия на голяма канадска фирма - продуктов каталог + потребителска кошница. Продуктите са с фиксиран % данък. И точно всичко е изпипано, нагласено, тествано и т.н идва "Абе ние тука забравихме да кажем, че тоя магазин ще го пуснем и за Франция. Та там на млечния шоколад ддс-то е 18%, а на черния 5% (или обратното). Хайде набързо да добавите в админа една страничка да слагаме на всеки продукт какво му е ддс-то. И да може да се слага и според страната, в която работи сайта". Е какво правите в един такъв случай? Ние в първия пример го направихме срещу минимално доплащане, а втория безплатно - клиента изобщо отказваше да се съгласи, че това не може да стане с две кликвания на мишката.

Клиентите описани чудесно ето тук: http://theoatmeal.com/comics/design_hell, някой го беше пуснал скоро. Това е една от причините от 2-3 години да не се занимавам с такива проекти. Особено пък за бг с тия цени. Сайта ми си стои така, дори още се класира добре в G. Даже не си правя труда да отговярям на запитванията.
 
От: Малко дървена философия за нишата ни...

Здравейте, аз съм фрийлансър от доста време ... и мога да кажа само едно: Клиента винаги е прав. Дори и когато не е ...
Нашата работа на дизайнери и най-вече естети е да се опитаме да го възпитаме, освен да му вземем парите. Осъзнаем ли това ... другото само си идва :) ...
Ние предлагаме услуга, не продукт ... иначе, ако щеш!

няма значение дали ще му свършим работа и "ще се наведем" или не ... Клиента просто е прав, докато не осъзнае, че не е ...
 
Последно редактирано:
От: Малко дървена философия за нишата ни...

Аз за дизайн немога да коментирам, само програмирането, а там е по-различно малко.

Значи и аз съм много против нискобюджетните поръчки, освен в началото, понеже в едно 60-70% от случаите става въпрос за малоумен проект, а много често и малоумен клиент и нищо хубаво не те очаква.
Много е важно също така правилно да прецениш клиента отначалото - щото има много цигани, особено по фрийланс сайтовете, с които само ще се дебнете и ще си играете на надлъгванка. Аз също голяма част от поканите ги отказвам, точно защото нещо в офертата ми намирисва. Като цяло гледам да подбирам интелигентни хора, със сериозни проекти, които търсят високо качество, а не задължително ниска цена. Тия хора като цяло имат по-професионален подход и много по-лесно се работи с такива.
Но естествено трябва да можеш да им отговориш и на техните очаквания, щото е пълно и с некадърни провайдъри.


Друго супер важно - не си ли вържеш гащите, всмисъл като правилно планиране колко време ще отнеме, точно какви неща ще има и тн - буквално може да ти съсипят живота :) При малки поръчки това не се усеща, щото най-много да изгориш с 2-3 дена отгоре, ама при по-големи проекти е страшно.
Е сега последната ми поръчка излезна от релси и вместо за месец и половина приключи за 3. Допълнителното време - за моя сметка, щото не е ясно описано за какво точно плащат - работещ продукт и толкова. И понеже съм тъп и редовно го оплесквам това, та сега си зарязвам фирмата - 2 години буквално къртовски труд на вятъра - и отивам на заплата да събера малко пари. И това само и единствено заради кофти project management, иначе клиенти - бол.

Като цяло във фрийланса освен да си добър в работата си, трябва да можеш и с клиенти да се разправяш, иначе умираш :)
 
Последно редактирано:
От: Малко дървена философия за нишата ни...

Явно клиентът е българин. Англичаните за пример си плащат за корекциите допълнително. Поне такова впечатление ми направи. По време на криза 300-600 лв е една добра сума, но по-скоро за работа не повече от седмица. http://theoatmeal.com/comics/design_hell и мен много ме кефи :d
 
От: Малко дървена философия за нишата ни...

Явно клиентът е българин. Англичаните за пример си плащат за корекциите допълнително. Поне такова впечатление ми направи. По време на криза 300-600 лв е една добра сума, но по-скоро за работа не повече от седмица.
300-600лв. не е хич добра сума за цялостен проект.
При положение, че само за дизайн се дават от 300 нагоре, после да седнеш да си измислиш правилно workflow-a за програмирането, после да се справиш с фреймуърка, да тестваш, да дебъгваш и т.н. и е доста зор.
Особено както клиентите искат сайта си на повече от един език...
 
От: Малко дървена философия за нишата ни...

Ако си се съгласил на парите и не сте се разбрали предварително до колко броя корекции са безплатни, проблемът си е твой. Щом заплащането ти е малко, не приемай проекта или уточни какво влиза в тези пари. Например кажи, че всяка корекция се плаща. Ако веднъж се с съгласил, човек просто трябва да си свърши работата.
 

Горе