Нормативни изисквания за регистрация на пицария

Пиците са един от любимите продукти на малки и големи почитатели на вкусната храна. Приготвят се по класически италиански рецепти и не само. Понякога в балканските държавни се влагат продукти, като кисели краставици и царевица, но това не ги прави по-малко вкусни.

Основните стъпки за регистрация на обект за приготвяне и предлагане на пици са следните:

1. Регистрация на фирма

За да предлагате и приготвяте храни трябва да регистрирате фирма или да сте физическо лице, регистрирано, като ЕТ или друга форма.

Фирмите се регистрират от юристи или счетоводители.

2. Намиране на помещение, което да има статут по ЗУТ на търговски обект или обект за обществено хранене (видовете обекти за описани по-горе)

Много е важно помещението, което намерите да е с подходящ статут по Закона за устройство на територията. Изисква се при подаване на заявление от Областните дирекции по безопасност на храните съобразно чл. 26, ал. 1, т. 2 от Закона за храните, обн. в ДВ. бр. 52/2020г., изм. и доп. ДВ. бр. 41/2024г.

Вкусни пици могат да се предлагат в обекти със статут по ЗУТ на:

- Пицария;

- Ресторант;

- Бърза закуска;

- Магазин с топла точка;

- Бистро;

- Сек-бар;

- Пекарни.

3. Устройство и оборудване на помещение съобразно нормативните изисквания:

В помещението е необходимо да се осигури:

3.1. Складово помещение за съхранение на суровини, като съхранението на брашното трябва да е отделно в изолиран кът. За обекти с по-малък капацитет може да се осигури и изолирана площ.

В складовото помещение или площ е задължително да има естествена или изкуствена вентилация. Ако вентилацията е естествена е необходимо замрежване на прозорците.

3.2. Работна площ с обособени:
  • подготвителна площ с мивка/и с течаща топла и студена вода, работен плот и работен инвентар (използва се за измиване на зеленчуци, яйца и др.);
  • площ за ферментация (втасване не тестото), оборудвана с работни плотове и хладилно съоръжение;
  • площ за замесване, разточване и формоване пиците;
  • площ за термична обработка, оборудвана с фурни за печене, вентилационен ча чадър или аспиратор;
  • търговска площ за продажба (могат да се предлагат от витрина в обекти тип бърза закуска, павилиони, магазини и др. или да се сервират при обекти за обществено хранене).
В пицариите може да предлагате също салати, топли предястия, студени мезета, десерти и други храни.

3.3. Санитарно-битова площ и тоалетна/и:
  • необходимо е да осигурите помещение или изолирана площ (за обекти с по-малък капацитет) за преобличане на персонала и съхранение на личното и работното облекло, което да се оборудва с гардероби или закачалки.
  • тоалетна се осигурява за персонала, а за обекти със статут на заведения и за клиентите, като е необходимо да се оборудват с тоалетна/и чинии, ефективна промивна инсталация, мивка/и с течаща топла и студена вода, и средства за измиване и дезинфекция (само за персонала) на ръцете.
3.4. Търговска площ:
  • за заведения се осигуряват търговски площи с маси, столове, сепарета, които могат да бъдат външни или вътрешни;
  • за бързи закуски, павилион, магазини с топла точка и др. се осигуряват витрини, които могат да са неутрални или топли.
Общи санитарно-хигиенни изисквания за помещенията и персонала:

Подовите повърхности в складовите, подготвителните и работните помещения трябва да са гладки, изградени от плочи от теракота или гранитогрес, мозайка, мрамор, циментова гладка настилка или друг материал, които да позволява почистване, измиване и дезинфекция.

Стените трябва да са боядисани с бои, които са разрешени за хранително-вкусова, а около мивките и плотовете, които се допират до стената на отстояние около 50 до 1м да са облепени с ПВЦ материал, алпака, термо плот и др. подходящи материали.

Таваните, трябва да са боядисани с нетоксични бои или да са изградени от подходящи материал, по начин, който не допуска задържане на влага и образуване на плесени.

Работните плотове трябва да са изработени от материали, които позволяват измива и дезинфекция. Подходящи са термо плотовете, плотове от алпака, ПВЦ и др.

Хладилните съоръжения, фурните, пещите за пици и другите уреди трябва да са в изправност, монтирани по начин, който да е безопасен при работа.

В нормативните изисквания за храните няма конкретни изисквания за вида на материалите и за площите на помещенията. Описано е да бъдат в съответствие с капацитета и групите храни, които се приготвят.

Персоналът трябва да работи с работно облекло, което да носи само в обекта. Прането е ангажимент на всеки от работниците, не се изисква да се изпира в обществена пералня.

Всеки работник трябва да има лична здравна книжка заверена с необходимите медицински прегледи, съобразно изискванията на чл. 12 от Закона за храните на МЗХГ, Д.В. бр. 52/2020г.

4. Необходими документи за безопасност на храните, съобразно изискванията на чл. 5 от Регламент (ЕО) 852/2004 относно хигиената на храните и чл 10 от Закона за храните.

4.1. НАССР система, в която се описват подробно приготвяните групи храни, суровините, технологичния процес, изготвят се технологични схеми, анализ на опасностите, определяне на критично-контролни точки (ККТ), мониторингови процедури за всяка ККТ, коригиращи действия, процедури по верификация и валидация.

4.2. Система за самоконтрол, свързана с добрите търговски, хигиенни и производствени практики, която включва следните програми:

4.2.1 Програма за сграда, помещение и технологично оборудване;

4.2.2. Програма за входящ контрол на суровини, храни и материали и предмети за контакт с храните;

4.2.3. Програма за съхранение на суровини, храни и материали и предмети за контакт с храните;

4.2.4. Програма за технологична обработка на храните;

4.2.5. Програма за поддържане на хигиената в обекта;

4.2.6. Програма за лична хигиена на персонала;

4.2.7. Програма за обучение на персонала;

4.2.8. Програма за борба с вредителите (гризачи, насекоми и др.);

4.2.9. Програма за бракуване и изтегляне на храни от пазара.

4.3. Мониторингова програма за лабораторно изследване на храните, вземане на проби от работни повърхности, персонал и технологично оборудване;

4.4. Процедура за акриламид- изисква се от 2018г. във връзка с Регламент ЕС 2017/2158 за установяване на мерки за смекчаване на последиците и референтни нива за намаляване на количеството на акриламид в хранителните продукти.

4.5. Процедура за СЖП отпадъци, която се изисква само ако има сурови животински продукти.

5. Регистрация в Областната дирекция по безопасност на храните:

В областната дирекция по безопасност на храните (ОДБХ), която е към БАБХ се подават следните образци и документи:

1. Заявление за регистрация- образец КХ № 1 на БАБХ;

2. Приложение № 1 към образец КХ № 1 на БАБХ;

3. Документ за статута по ЗУТ на помещението;

4. Договор за наем или документ за собственост;

5. Документ за платена държавна такса.

При подаване на документите се извършва документална проверка и до 5 (пет) работни дни обекта се вписва в Националния регистър на БАБХ съобразно изискванията на чл. 26, ал. 6 и 7 от Закона за храните.

Дейност се започва не по-рано от 14-тия календарен ден от подаване на документите, съобразно чл. 26, ал. 2, т 11 от Закона за храните.

Обектът се вписва, но не може да започне дейност веднага след вписването по преценка на законодателя.

Проверката е до 60 календарни дни след вписването на обекта в регистъра на БАБХ съобразно изискванията на чл. 26, ал.9 от Закона за храните.

6. Категоризация (само ако обекта е за обществено хранене)

Категоризация се извършва само за обекти за обществено хранене, като пицарии, ресторанти, бистра и др.

При обекти бързо хранене или бърза закуска категоризация се извършва само ако имате повече от 12 стоящи места.

Обекти за търговия с храни, като магазин с топла точка, кулинарни магазини и др. не извършват категоризация и могат да имат не повече от 12 стоящи места.

Категоризация се извършва към общините, в отделите ангажирани с тази дейност.

Подават се образци, които са в съответствие с изискванията на Закона за туризма, в които се описва вида на обекта, адреси на фирмата и обекта, брой стоящи места, брой, длъжности и образоване на персонала и други необходими данни.

Към образците на общините се прилагат договор за наем или документ за собственост, удостоверение за регистрация от ОДБХ или документ за статута, удостоверение за регистрация на фискалното устройство на касовия апарат, документ за професионална квалификация на поне един от работниците.

7. Регистрация на работно време (изисква се само в София):

Работно време за обекти, които разбоят до 22.00 часа се изисква само в част от общините в България.

За работно време след 22.00 часа се извършва замерване на шум при отстояние на жилища до 30 м. от обекта.

Регистрация на работно време се извършва в общините, като се попълва заявление по образец и се прилага удостоверение за регистрации от ОДБХ, удостоверение за регистрация на фискалното устройство на касовия апарат, договор за наем или документ за собственост, документ за статута по ЗУТ (документ не се изисква от всички общини).

8. Документи по трудова медицина:

Документация по трудова медицина се изготвя, когато имате нает персонал. Извършва се анализ на риска за работниците, като се правят замервания на факторите на работната среда и медицински прегледи на работниците при необходимост. Ако сте регистриран, като ООД, ЕООД, ЕТ и т.н., и работите само управителите не е необходимо да имате разработка по трудова медицина.

Можем да Ви съдействаме да регистрирате обект в ОДБХ и да разработим документите за безопасност на храните.

Работим партньори- счетоводители, юристи, специалисти по трудова медицина и фирми за ДДД обработка. При необходимост може да Ви съдействат.



Това са основните изисквания за регистрация на пицария или обекти, в които могат да се приготвят пици и друг асортимент.

Автор: Валя Бойчева

За повече информация се ни пишете на имейл: [email protected], уеб сайт: hassp-sistemi.bg или се обадете на тел. 0988 357 062- В. Бойчева.

Не копирайте статията без знанието на автора в сайтове, фейсбук страници и блогове! При копиране и публикуване в сайт или блог без знанието на автора ще се предприемат действия съобразно Закона за авторското право и сродните му права, публ. в ДВ. бр. 56/1993г., изм. и доп. ДВ. бр. 98/2019г.













 

Прикачени файлове

  • Пица 1.jpg
    Пица 1.jpg
    427.2 KB · Преглеждания: 1
площ за ферментация (втасване не тестото), оборудвана с работни плотове и хладилно съоръжение;
Ако тестото се взима от втора фирма, омесено, разфасовано на топки по грамаж и готово за разточване, има ли някаква разлика в условията?
 
Здравейте,

в този случай не е необходим склад, допуска се да има само работно помещение, което да е оборудвано с двойна мивка, хладилно/и съоръжения, фурна, аспиратор и витрина за съхранение на пиците ако се съхраняват допълнително след печене.
В изолиран кът се осигурява кът за съхранение на работното и личното облекло, пространство с шкаф за съхранение на инвентара и препаратите за почистване.
Трябва да има и тоалетна, но се допуска да се използва от съседен търговски обект.
 

Горе