Архитект за узаконяване на табели?

От: Архитект за узаконяване на табели?

Преди около една година узаконявах табела в София. Платих 50лв. на кв.м. + 50лв. общинска такса (за 12 кв.м. 650 лв.). Разрешителното представлява една папка с около 50-60 листа с анализи от всякакви инженери. Когато идват на проверка от столичен инспекторат само ме тупат по рамото и ми обясняват колко съм примерен. Годишни такси не се плащат - разрешението е за пет години.
 
От: Архитект за узаконяване на табели?

Малко офтопик, но: Потвърждение на мнението ми в http://www.predpriemach.com/showthread.php?t=51058
Сега преглеждах Тема: Архитект за узаконяване на табели?. Къде в социална мрежа ще намерите тази информация? От Пловдив съм, но тук проблемите са подобни. Та форумите умирали, ама друг път.
 
От: Архитект за узаконяване на табели?

Здравейте, видях че сте открили и нашият сайт uzakoniavane-reklami.com

Тъй като много често получаваме обаждания за въпроси относно узаконяването на реклами, бих се съгласил с колегите, че въпроса не е никак елементарен и това се дължи най-вече на различния начин на тълкуване на наредби и закони по общините. Тъй като се занимаваме от доста време с това, горе долу сме се научили да предвиждаме какво ще се случи, но изненади никога не липсват. Факт е, че е скъпо и няма как да не бъде, при условие, че освен архитектурен проект се изисква и конструктивен, а понякога и електро проект. План безопасност и здраве е също много интересно изискване, но няма начин. Досега не съм си позволявал да пиша по форуми, но накратко - всеки си преценява сам. Някои решават да плащат по 20 лв глоби докато не ги накарат да свалят рекламата, а други се обаждат още преди да са поръчали изработката на съоръжението, което разбира се е най-правилния подход, защото понякога рекламите просто не отговарят на изискванията на наредбата и се налага или да се преправят или просто не могат да се одобрят. В общи линии - ако сте решили да правите нещо подобно, е добре да знаете, че т.нар фирмен надпис може да се поставя само на обект на партерен етаж, за предпочитане непосредствено над витрината или в най-горната и част, ако няма такава възможност. Също така е добре да се знае, че фирмените надписи не бива да излизат на повече от 15 см от равнината на фасадата. Всякакви триъгълни, пирамидални и др. конзолни решения, които се правят с цел по-добра видимост, са на практика неузаконяеми и често опасни за минувачите. Висящите като гилотина над главите на минувачите табелки може и да осигуряват по-добра видимост, но в очите на общинския чиновник са несъвместими със закона, ако и инженера перфектно да е изчислил здравината на конструкцията.

Няма да коментирам дали е редно или не да се прави това и по какъв начин. Дори и най-добрата и чиста идея, ако приемем че тази изначално е била такава, може да бъде пречупена през призмата на българската бюрокрация. Достатъчно е човек да се разходи до Солун (има дневни екскурзии за 30 лв.) и да види как е решено рекламното оформление на витрините на търговските обекти там.

Относно това, че е скъпо, ще кажа само, че за идване на адрес ключар, ел. техник и други тясно специализирани лица взимат около 20-25 лв., като отделно от това е труда, и доколкото човек може да се научи да си смени патрона сам или да си подмени електронния баласт на лампата, то за изработката дори и на елементарен проект, който се одобрява от любимата ни администрация, понякога са необходими умения близки до черната магия, и които човек се налага да рафинира и овладява повече от 10 години.

Успех на всички, решили да поемат по "правия път"!

П.П. Има ни и във "фейса" /Uzakoniavane.Reklama
 
Последно редактирано:
Благодаря ти много за информацията. Имаш репутация за това. :) Добре дошъл приятен престой тук.

Извинявай, но ако намериш време били дал някоу пример, за да разберем и не само ние, а всички попаднали на темата. Идеята е наистина хората да се "сблъскат" с дадената ситуация от трето лице. А и ще е интересно да знаем какво излиза като казуси. ;)
 
От: Архитект за узаконяване на табели?

Ще се опитам да дам няколко основни примера.

1. Най-често срещания проблем - липсваща документация. Вече почти навсякъде се изисква един основен документ - удостоверение за въвеждане в експлоатация или акт 16. В много случаи, сградите са стари и помещението е ползвано почти за всичко, за което може да се сетите. Имахме случай, с клиент, който беше под наем и обекта беше магазин за обувки. Тъй като наемодателя беше прекалено зает и не можа да осигури всички документи, внесохме проекта. В последствие се оказа, че обекта е бил заведение за хранене и собственика така и не е сменил статута. Това е доста неприятно, тъй като е свързано с огромни разходи за промяна на предназначението, в които хонорара на архитекта съставлява около 10%. Над 50% от сумата е за надзорна фирма, която е задължителна в повечето случаи, тъй като категорията на преустройваните обекти го изисква. Имали сме и случай на несъответствие на площта на обекта в нот. акт и договора за наем - понякога и това се гледа и може дори да бъде основание за неодобряване на проект.

Препоръчваме, когато сключвате договори за наем, да се осведомите за статута на обекта, дори и да ви струва 30-40 лв за консултация с архитект или компетентен юрист, може и във форумите - там е безплатно, ако има кой да отговори. Добре е и към договора за наем да се оформи анекс, в който наемодателя се съгласява да разположите фирмен надпис.

2. Елемента не съответства на изискванията на наредбата.

Виж файлът 9828

Тук имаме сравнително лек случай просто надписа е изпълнен върху конзолна конструкция, която излиза на повече от 15 см от равнината на фасадата. Това е поправимо на ниво проектиране, но по закон възложителят е длъжен да приведе надписа в същия вид, който е посочен в проекта. Реално погледнато, той би трябвало да премахне надписа и да го изпълни наново, защото самия термин "узаконяване" не е много коректен. Реално това рядко се прави, защото от Общината са наясно, че малкото хора, решили да узаконят табелите си, не биха го направили, ако трябва да ги премахнат.

Има случаи, в които надписите са на козирки - най често в предната част. Разбира се, се налага да ги покажем плътно долепени до фасадата.

За съжаление имам проблем с прикачването на снимки, а още не мога да давам линкове.


Ако всичко е перфектно? Никакъв проблем с узаконяването, освен изискването на Общината за подписи на съседите... Това изискване не е навсякъде и на някои места тълкуването на закона за етажната собственост е под формата на свободен преразказ. Да речем, че вече знам къде го искат и как...

Ще продължа по-късно. Ако имате конкретни въпроси, може спокойно да ги задавате.
 
От: Архитект за узаконяване на табели?

Как би седял въпроса с поставяне на табела до общ вход на административна сграда на ниво партер (от едната страна на вратата, като "облицовка" на входа, нищо фрапантно...), за обект, който е под кота 0? Нещо като "хей това е нашата кръчма", което трябва да се вижда от улицата, защото входа на самото място е във входа на административната сграда, който пък се слива много с околните магазини и т.н.

Имате ли възможност да изготвите и самите рекламни пана? Какви разрешения от съседи и документи от наемодателя трябва да подсигурим?
 
От: От: Архитект за узаконяване на табели?

Здравей , по принцип няма как да се сложи табела на такова място, единствения вариант за вас е табела до 0,25м2. за която не е необходима документация т.е. без проект. Въпроса дори и да сложите такава табела пак може да Ви създават проблеми защото реално не пред вашия обект. Ако има друг въпроси от колегите съм на разположение.
 
От: Архитект за узаконяване на табели?

Сградата цялата е под наем (административна, т.е. всичко е офиси и търговски помещения, не че е на някоя институция), някои от наемодателите си имат такива табели (малки), идеята е да е по-голяма табелата. А ако има вариант да има осветление ще е екстра.
 
От: Архитект за узаконяване на табели?

Разбрах какво имате в предвид, просто не сте единствения за съжаление.
 
Последно редактирано:
От: Архитект за узаконяване на табели?

Т.е. дори след изричното съгласие на наемодателя няма възможност да се постави табела?
 
От: Архитект за узаконяване на табели?

Ако следите темата, бих искал да ми кажете как стои въпроса с узаконяването на преносими знамена от този тип? http://urgentproduction.com/flags/
 
От: Архитект за узаконяване на табели?

Според мен, ако е на твое място нямаш нужда от разрешение за това. Ако вече си на паважа пред мястото ти плащаш тротоарно право.
 
От: Архитект за узаконяване на табели?

Говорих с едната от фирмите, постнати от Блинки - Зидстрой - казаха ми, че няма как да стане, освен кампанийно (с дати) или като тотем.
- в общия случай знамената се слагат пред магазини на тротоара, който е на общината.
- За тротоарно право - ще трябва да проверя, обаче сигурно ще е полузаконно, защото знамената са по 4м и ако ги обявя колкото са, вероятно ще се иска конструктивна документация като за тотем.
 
От: Архитект за узаконяване на табели?

Според мен тези знамена са повече за открита промоция, някъде където си извадил фирмата и то като оформление и брандинг. Или в краен случай, ако е спортен магазина пред входа, защото се подразбира че аудиторията ти е запозната какво е това знаме. Иначе не ти трябва и по-добре някакъв тотем да си сложиш или подвижна табела...
 

Горе