Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

От: Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

Здравейте.
И аз да задам едно въпросче ако може :).
Нали ЕТ като има по-големи доходи от тези, на които се осигурява, после довнася осигуровки. Та въпроса е дали това довнасяне се признава за разход?
И ако се признава, то има ли нещо специфично, което трябва да знам?
Благодаря.
 
От: Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

Намерих отговор на въпросите си.
 
Последно редактирано:
От: Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

Не става въпрос да плащаш на работниците по 20K, а да плащаш висока заплата на собственика на фирмата, който получава заплата (за целта трябва да е на някаква длъжност във фирмата - например управител).

Няма закон, който да забранява да повишиш заплатата на собственика с цел да се намали ефективната данъчна тежест (или поне така казват адвокатите и счетоводителите).

За пореден път се убеждавам, че из между стотиците постове тук ( и колко полезен е този форум ) човек може да научи още нещо което не е знаел до сега което може да му е от голяма полза! Евала точно за този пост от мен :)
 
От: Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

happyslacker - имам и един друг въпрос към теб породен от поста ти "Не става въпрос да плащаш на работниците по 20K, а да плащаш висока заплата на собственика на фирмата, който получава заплата (за целта трябва да е на някаква длъжност във фирмата - например управител).
Няма закон, който да забранява да повишиш заплатата на собственика с цел да се намали ефективната данъчна тежест (или поне така казват адвокатите и счетоводителите)."

Видях в един от постовете по горе, че един от съфорумците спомена, че имал 8 или 9 фирма .. този модел за намаляване на данъците приложим ли е и при него ако като управител и на 9-те фирми се води 1 и също лице?
 
От: Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

Не ми е известно да има ограничение над това за колко фирми може да работи един гражданин (в качеството на управител). Какъв е проблема да управлява и/или притежава неограничен брой фирми? (Също така гражданинът може да получава заплата и като общ работник във фирмата. Или поне така си мисля. Питайте правния си консултант дали има някакви ограничения.)

Доколкото ми е известно, максималният осигурителен праг работи, независимо от колко фирми получаваш заплата. Примерно ако получаваш общо 10 милиона лева от всички фирми - ще платиш осигуровки само върху маскималния праг (2 400 лв на месец). Всичко над този праг се облага с 10% данък върху дохода - т.е. данъчната тежест се доближава до 10%.

(Не съм счетоводител или експерт по данъчното право, това са общоизвестни неща.)
 
От: Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

Не ми е известно да има ограничение над това за колко фирми може да работи един гражданин (в качеството на управител). Какъв е проблема да управлява и/или притежава неограничен брой фирми? (Също така гражданинът може да получава заплата и като общ работник във фирмата. Или поне така си мисля. Питайте правния си консултант дали има някакви ограничения.)

Доколкото ми е известно, максималният осигурителен праг работи, независимо от колко фирми получаваш заплата. Примерно ако получаваш общо 10 милиона лева от всички фирми - ще платиш осигуровки само върху маскималния праг (2 400 лв на месец). Всичко над този праг се облага с 10% данък върху дохода - т.е. данъчната тежест се доближава до 10%.

(Не съм счетоводител или експерт по данъчното право, това са общоизвестни неща.)

Благодаря за отговора :) Днес това ще ми бъде 1 вата задача :)
 
От: Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

Няма да стане с увеличаване на заплатата, вече знам със сигурност след кратка консултация дори е по изгодно да се осигуряваш на мин. заплата :) този вариант отпада :)

Дриги идей? :)
 
От: Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

Няма да става, защото печалбата на фирмата е малка. Ако беше 100 000 лева на месец щеше да е по-изгодно да се плаща заплата (за да стане печалбата на фирмата нула и да се плащат осигуровки и данък върху дохода на физическо лице, вместо да се плаща 10% данък печалба на фирмата и 5% данък дивидент - т.е. общо 14,5%).

Този номер с плащането на заплата вместо дивидент повечето българи не го знаят, защото печалбите им са четири цифрени суми на месец и излиза по-изгодно да се осигуряват на минимална заплата (за да може да се плати 14,5% данък печалба + дивидент). Някои правят разни други номера, които не са особено законни (харчат от парите на фирмата за лични цели без да осчетоводяват печалба на фирмата и дивидент).

Ако причината да не става е друга - напиши я. Може да измислим нещо друго.
 
От: От: Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

Няма да става, защото печалбата на фирмата е малка. Ако беше 100 000 лева на месец щеше да е по-изгодно да се плаща заплата (за да стане печалбата на фирмата нула и да се плащат осигуровки и данък върху дохода на физическо лице, вместо да се плаща 10% данък печалба на фирмата и 5% данък дивидент - т.е. общо 14,5%).

Този номер с плащането на заплата вместо дивидент повечето българи не го знаят, защото печалбите им са четири цифрени суми на месец и излиза по-изгодно да се осигуряват на минимална заплата (за да може да се плати 14,5% данък печалба + дивидент). Някои правят разни други номера, които не са особено законни (харчат от парите на фирмата за лични цели без да осчетоводяват печалба на фирмата и дивидент).

Ако причината да не става е друга - напиши я. Може да измислим нещо друго.

Не точно това е причината :)
 
От: Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

Кажи каква е. Да не е секретно?

Досещам се какво може да е - твоят счетоводител е измислил схема, при която ефективната данъчна тежест е под 10%. Обаче тази схема не е особено законна.
 
От: Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

То по тази логика е най-добре да плюшиш граждански, там имаш 25 % признати разходи и след осигурителния праг си на 7.5 % данък, като сложим, че не плащаш и на счетоводител:) голяма оферта си е
 
От: Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

Това което спомена happyslacker е много изгодно ( е една супер идея ) ако правиш на месец по над 100 хил. лв. чиста печалба за година спестяваш около 45-46 хил. лв., но за малкият и среден бизнес това просто НЕ е изгодно.
 
От: Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

И при доста под 100 хиляди лева месечно е изгодно. Сметни например при 20 хиляди месечно колко идва данъчната тежест (сигурен съм, че е под 14,5% - колкото се плаща при плащане на данък дивидент + данък печалба на фирмата).

При работа на граждански договор нямаш възможност за отчитане на реалните разходи. Но ако ги комбинираш с фирма - става интересно... Обаче може да те обвинят за сделки между свързани лица. Обаче това може да се заобиколи - който помисли малко ще се сети как.
 
От: Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

Дано да е все още жива темата :)

Смятам и аз да отворя фирма. Ще бъде ЕООД. Първата дилема е - да се регистрира ли по ДДС или не? Счетоводителката, с която ще работя, упорито ме кара да си помисля за това ДДС (според нея е по-добре да не се регистрирам). Само че фирмата ще бъде изцяло b2b ориентирана и услугите, които ще предлагам няма да са много евтини. To ДДС или not to ДДС?
Вторият ми въпрос - фирмите имат ли право да приемат дарения (материални и нематериални)?
Трети въпрос - как може да се вземе безвъзмезден заем от собственика? Сложна ли е процедурата? (заем, за който фирмата няма да ми плаща лихва, съответно аз няма да генерирам и декларирам доход като физическо лице)
Четвърти въпрос - в момента има няколко афф. програми, които от време на време ми плащат някакви пари. Възможно ли е да трансферирам домейните и хостинг акаунтите на фирмата и да почна да осчетоводявам печалбите от тези афф. програми като доход на фирмата? (в повечето случаи тези доходи ще са достатъчни да ми покриват осигуровките, ако не друго)

Благодаря предварително! :)
 
От: Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

Дано да е все още жива темата :)

Смятам и аз да отворя фирма. Ще бъде ЕООД. Първата дилема е - да се регистрира ли по ДДС или не? Счетоводителката, с която ще работя, упорито ме кара да си помисля за това ДДС (според нея е по-добре да не се регистрирам). Само че фирмата ще бъде изцяло b2b ориентирана и услугите, които ще предлагам няма да са много евтини. To ДДС или not to ДДС?
Вторият ми въпрос - фирмите имат ли право да приемат дарения (материални и нематериални)?
Трети въпрос - как може да се вземе безвъзмезден заем от собственика? Сложна ли е процедурата? (заем, за който фирмата няма да ми плаща лихва, съответно аз няма да генерирам и декларирам доход като физическо лице)
Четвърти въпрос - в момента има няколко афф. програми, които от време на време ми плащат някакви пари. Възможно ли е да трансферирам домейните и хостинг акаунтите на фирмата и да почна да осчетоводявам печалбите от тези афф. програми като доход на фирмата? (в повечето случаи тези доходи ще са достатъчни да ми покриват осигуровките, ако не друго)

Благодаря предварително! :)


За ДДС-то и аз съм в този проблем в момента. При мен проблема е, че ще купувам стока от страна членка на ЕС и ми трябва регистрация по ЗДДС, въпреки че някой счетоводителите казват, че не трбява. Та ако ще работиш с фирми от ЕС ще ти трябва задължително.
Имаш право да приемаш дарения, но има някакъв данък които се плаща. Не знам колко е точно.
Имаше една врътка, но не помня как се казваше. Питай счетоводителката ти, тя ще я знае.
Ще може да ги трансферираш, но ако си СОЛ осигуровките трябва да си ги плащаш от твоя джоб, а не от фирмените пари.
 
От: Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

Ако ще ти плащат фирми от ЕС за услуги (афилиейт програми) - задължително регистрация по ЗДДС. Например има много афилиейт програми (фирми) от UK.

Можеш просто да си смениш данните в профила на афилиейт програмите от твоите на фирмените. Увери се, че от афилиейт програмата знаят ДДС номера на фирмата (ако те оперират чрез фирма в UK или друга евродържава). Увери се, че ще получават фактурите, които твоята фирма издава и ще ги осчетоводяват (при разминавания ще ви направят проверка или ревизия).

Вместо собственикът да дава заем на фирмата може просто фирмата да я регистрираш с по-голям капитал. Така няма нужда счетоводителят да прави разни гимнастики за да предотврати фалирането на фирмата (регистрирана с 2 лева капитал).

За хостинг и домейни ще плащаш с парите на фирмата, защото искаш да плащаш данъци върху печалбата, нали (а не върху всички приходи)?

Ако афилиейт програмите оперират с фирма в UK или друга евродържава - може да направиш нов акаунт с данните на фирмата (за да не объркат нещо счетоводството, че тогава ще те скъсат от проверки).

Това с даренията е интересно. Представи си, че трябва да се прави писмен договор за дарението... И облагат ли се даренията, които фирмите получават с ДДС? Вероятно никой няма да иска да дарява, ако се налага да пише договор на хартия и да се подписва (става въпрос за дарения с бутон "donate", публикуван на сайт, нали?). Май ще се наложи да начисляваш ДДС върху даренията (ще ги осчетоводяваш като услуга от разстояние) и да събираш лични данни на лицата, които ги плащат (за да спазиш закона за ДДС - трябва да събираш доказателства в коя държава се намира дарителят - IP адрес, billing address и т.н.).

Даренията може да ги направиш формално да бъдат "платен достъп до сайта". Тоест сайтът е общодостъпен, обаче има опция да си платиш (за да гласуваш с парите си). Така няма да има нужда да принуждаваш посетителите да подписват договор за дарение на хартия.

Питай твоя правен консултант дали може фира да получава дарения без дарителите да си дават личните данни и без да подписват договори на хартия. Мисля си, че не може и трябва да се заобиколи закона като се направи така, че даренията да не са дарения, а някаква услуга (абонамент, достъп до съдържание, продажба на електронна книга и т.н.). Възможно е да напишеш така: тази електронна книга е достъпна за безплатно теглене, но ако искате да подкрепите автора може да си я купите. И осчетоводяваш "дарението" като продажба на електронна книга - така "дарителят" ще е по-склонен да си даде личните данни (да си даде billing address-а, номер на телефона (за да се съберат доказателства от коя държава е във връзка с начисляването на ДДС).
 
Последно редактирано:
От: Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

Добре де, следва тъп въпрос - тоя вложен капитал не трябва ли винаги да стои във фирмата като гаранция за доставчиците и кредиторите? Има десетки фирми, които са регистрирани с по 5-10 лева капитал и въртят огромните обороти. Те как са почнали?
А относно проверките - те имат данните от момента, в който почнеш да им ги подаваш. Какво ще ти проверяват?

едит :
не, става въпрос аз като ФЛ и собственик да даря на фирмата компютър, с който да почна работа :D (не се шегувам, това ми беше мисълта)
 
От: Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

Имах предвид, че може от афилиейт програмата да осчетоводят плащанията към физическото лице като към фирмата или обратно и да стане каша (ако фирмата на платеца на дохода е европейска). Платецът на дохода подава данни, не само получателят на дохода. Затова за да си сигурен, че няма да се прецака нещо - регни си нови акаунти на името на фирмата и се увери, че платецът знае ДДС номера на фирмата ти (и е получил фактурата, която му издаваш за плащанията).

Не е вярно, че "вложеният капитал" трябва да "стои". С него ще си плащаш осигуровките и разходите за счетоводство, кламери и хартия, докато няма приходи.

Тези фирми с 2 лева капитал са получили плащане от клиент веднага след като са регистрирани и по този начин са успели да не фалират веднага (или са взели заем, ама с разни счетоводни трикове за да не се налага да фалират - сериозните счетоводители препоръчват фирмата да се регистрира с достатъчно капитал за да си плаща разходите в началото, преди да дойдат приходите).

Това да даряваш на фирмата компютър е лишено от всякакъв смисъл. Имаш съвсем грешна представа за фирмите, счетоводството и всичко останало.

Просто си ползваш компютъра и толкова. Няма нужда да пишеш в някоя бумага, че компютърът е собственост на фирмата. Никой няма да идва у вас да проверява дали фирмата има компютри и да пита къде се хостват сайтовете, от които фирмата печели. Никой няма да проверява и на чие име са регистрирани домейните (освен в случай, че се наложи да ти направят проверка във връзка със Закона за електронната търговия и контактните данни, публикувани на сайта - тогава гледат whois на домейна и глобяват лицето, което е написано там). Никой няма да проверява дали хостинг акаунта е регистриран на трето лице.

Няма нужда също така да даряваш и стол, бюро, дрехи на фирмата (докато работиш ще ползваш личните си дрехи, няма никой да проверява дали гащите ти са собственост на фирмата). Няма нужда да даряваш на фирмата електроенергия - ще си ползваш тази, отчитана от личния електромер - 5 лева на месец неосчетоводени разходи за ток няма да ти фалират фирмата.

Разбира се, разходите за хостинг, домейни и т.н. ще ги плащаш с парите на фирмата и ще искаш фактура от доставчиците (за да ги дадеш на счетоводителя, който да ги осчетоводи).

Ако си напълно сигурен, че още първия месец ще ти платят достатъчно - може и да си регнеш фирмата с малък капитал (достатъчно за да си плати банковите такси във връзка с банковата сметка - няма банки, които да предлагат фирмени сметки без банкова такса, доколкото знам).
 
От: От: Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

За ДДС-то и аз съм в този проблем в момента. При мен проблема е, че ще купувам стока от страна членка на ЕС и ми трябва регистрация по ЗДДС, въпреки че някой счетоводителите казват, че не трбява. Та ако ще работиш с фирми от ЕС ще ти трябва задължително.
Имаш право да приемаш дарения, но има някакъв данък които се плаща. Не знам колко е точно.
Имаше една врътка, но не помня как се казваше. Питай счетоводителката ти, тя ще я знае.
Ще може да ги трансферираш, но ако си СОЛ осигуровките трябва да си ги плащаш от твоя джоб, а не от фирмените пари.
Това не е вярно. Може фирмата ти да купува стоки от ЕС, ако няма рег. по ддс. Плащаш тамошното ДДС и тук не плащаш нищо. Обаче до 20 хиляди лева, тогава се прави специална ДДС регистрация и продължаваш да купуваш, но вече си регистриран по ДДС, там не плащаш, но тук плащаш на продажната цена.

Свери си пак часовника със счетоводителя ти или го сменяй.

Ако смяташ да продаваш на физически лица няма смисъл да се регистрираш, освен ако разходите ти няма да компенсират разходите по счетоводството, транспорта и т.н. Имай предвид, че след като се регистрираш внасяш и ДДС на печалбата си, т.е. тя се намаля с 20%...
 
От: Безплатни СЧЕТОВОДНИ съвети! Задайте своя въпрос ТУК!

ДДС се плаща не според печалбата, а според продажбите. Може да дължиш ДДС и да си на загуба (т.е. без печалба).
 

Горе