Икономическата логика в цената на горивата

От: Икономическата логика в цената на горивата

Не съм запознат, но си мислех, че всяка бензиностанция трябва да бъде регистрирана като митнически склад
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Не съм запознат, но си мислех, че всяка бензиностанция трябва да бъде регистрирана като митнически склад

В грешка си, ето на теб и на реда и на другите полезно инфо що сме на този хал - разбира се без помощта на любимият държавен монополен чадър:

Депутати съдят МФ за скрита информация

Депутатите от Реформаторския блок Петър Славов, Мартин Димитров и Методи Андреев от ГЕРБ внесоха жалба в Административния съд срещу МФ, съобщава в “Сега“.
Повод за жалбата е отказът на министър Владислав Горанов да предостави данни за фирмите, които държат складовите бази за бензин и дизел.

Тримата народни представители изискаха тази информация, защото тя може да се окаже ключ към загадката за високите цени на горивата в България. През 2011 г. Комисията за защита на конкуренцията установи, че данъчните складове, които имат право да съхраняват и продават бензин и нафта, са 27 на брой, но 80% от тях са с общ собственик.

"Може да имаш само два склада, но ако те са 90% от капацитета, ти командваш пазара", коментира Мартин Димитров. Все по-усилено се коментира, че тази концентрация пречи на вноса на горива и на ценовата конкуренция.

След като финансовият министър така и не даде отговор в рамките на парламентарния контрол, миналия декември депутатите официално поискаха от МФ детайлна справка, за да се види има ли промяна при данъчните складове, като се позоваха на Закона за достъп до информация. Преди дни обаче министър Горанов обявил, че тези данни са "защитена тайна" и така се стигна до жалбата в съда.

Бившият министър Симеон Дянков не виждаше нищо секретно в темата и даваше информация на предишното Народно събрание, отбелязва "Сега".

В края на миналата година депутатите отхвърлиха предложението на РБ данъчните складове задължително да приемат горива на фирми вносители и то при еднакви условия.
Според Мартин Димитров тази мярка би засилила конкуренцията и ще стопи монопола при търговията с горива.
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

картел при търговците на дребно, купуват на 1,50, продават на 1,99, регистрацията на бензиностанция като митнически склад не е голям проблем, просто всеки ден се подава информация към НАП за наличните количества.
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Както казват колегите фючерсните договори (сделки), са хубаво нещо за да се подсигурят в дългосрочен план. На мен ми е интересно друго, защо тогава след като се покачи цената на петрола - до два дни, максимум до седмица се отразява в бензиностанцията. Бедният народец.
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

В грешка си, ето на теб и на реда и на другите полезно инфо що сме на този хал - разбира се без помощта на любимият държавен монополен чадър:

Както казах, не съм наясно, но знам, че ги бяха погнали за нещо данъчните, нивомери и други регистрации, но щом Марешки може да намали цената, значи и другите могат. Не си ли съгласен? :rolleyes:
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Както казват колегите фючерсните договори (сделки), са хубаво нещо за да се подсигурят в дългосрочен план. На мен ми е интересно друго, защо тогава след като се покачи цената на петрола - до два дни, максимум до седмица се отразява в бензиностанцията. Бедният народец.

Щото в БГ икономическата логика работи в дългосрочен план когато падат цените, всякаква логика се губи когато цената се качи - ако нефта измерен в лева се качи с 5% на дребно може и да стане +10%.
Щото регулаторите си вършат наистина добре работа - лапат каквото им дадат и извръщат гръб.
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Както казах, не съм наясно, но знам, че ги бяха погнали за нещо данъчните, нивомери и други регистрации, но щом Марешки може да намали цената, значи и другите могат. Не си ли съгласен? :rolleyes:

Прав си, но тук говорим за складови бази, а не проверка на условията на бензионстанцията.
Когато си верига и имаш едно 10к тона гориво трябва някъде го складираш - та затова си говорим, там е тоталният държавно гарантиран монопол!
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Общо взето - каквото каза блекаут. Фючърси, монопол, картел, корупция. При наличие на последните три - следствитето е, че цената на крайния продукт не се определя от цената на барел, а то споразумения между играчите. Това е незаконно и държавите имат прокуратура да се разправя с подобни. Ние имаме цацаратура.
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Какво се случва на пазара на горива в България и защо в част от Варна цените паднаха драстично? Отговор на този въпрос търси репортера Велина Сашева в Темата на Нова http://play.novatv.bg/embed?id=697004
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Ама държавата как блажи с тия брутални данъци, не е истина. Не знаех, че акцизите са толкова високи. Хубаво предаване, благодаря. Айде, Марешки да идва и в софето :)
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Red, дори са и ниски спрямо други странни от ЕС, но да блажни се културно и най-вече от акциза.

Златев, не знае каква лъжа да измисли - то ти като си голям не значи, че не можеш да имаш икономия от мащаба и най-вече в маркетинг отдела си звено реклама. А и може пръснеш милиони за реклама или да направиш това каквото прави Марешки без кинти и да спестиш милиони. Креативнсотта му е майката на големите - щото малките са гъвкави, но с комуняшки манталитет не става ...
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Гледам тука спорите в тази тема, но никой не споменава акциза, който както при цигарите е безбожен:
Country Excluding taxes Excise duties VAT Retail price Excluding taxes Excise duties VAT Retail price
Bulgaria € 0.455 € 0.363 € 0.164 € 0.981 € 0.458 € 0.330 € 0.158 € 0.945

Излиза, че горивото ни струва 0,88/0,89 лв. (дизел/бензин), останалото е кръвнина от държавата, която си ни жули със 100+ % "надценка". За цигарите да не говорим...
Ето го Източника (Извадката е от долната таблица) За сравнение: и с акциз и без акциз, с данък и без данък, в Австрия е по-евтино горивото отколкото при нас. За качеството няма какво да говорим. Ако тук ти харчи 6-7 на 100 колата, там ще ти харчи 4,5/5,5 на 100...
Следващия път, в който изляза да гласувам, ще е с дрянова "бюлетина".
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

В България логика? Да бе. Пълно с шипари, които не си гледат работата. Първи шипар - ДПС-арското прасе Пеевски - на тоя трепането му е минало. Как така Комисията за защита на конкуренцията един път не го подгони?! Фактът е, че имаме един куп комисии, които нищо не правят: Комисия за защита на конкуренцията, Комисия за конфликт на интереси, Комисия за финансов надзор, Комисия за защита на потребителите, Етична комисия към Парламента и един куп други. Втората свиня - Цацаров. Прехваления от свинята-майка (Борисов) прокурор нищо не прави. Седи си на дебелия г*з, а в държавата престъпност до шия. Марешки пуска 1 (единствена) бензиностанция във Варна, цените навсякъде във Варна падат с 20-30 стотинки, а Цацаров и компания не възбуждат разследване за картел на горивата. А такъв има, въпреки, че се отдалечих от темата. Картел има и е ясен. Монопол на горивата има и е ясно кой дърпа конците там - Златев и Борисов - двете приятелчета. И да се спрем и на свинята-майка (Борисов). Няма как да го подминем. При него важи приказката: "Крадеца вика дръжте крадеца". Говори за мафии разни, а по-голяма мафия от неговата няма. И тя е навсякъде. Всеки, който сео пита да направи средноголям или голям бизнес е посещаван от негови хора, които питат: "за нас к'во ще има". Така, че докато ние, обикновените хора, работим като говеда, за да храним тия прасета в държавата, никога не ще прозрем икономическата и пазарната логика, просто защото такава няма. Уж пазарът диктува цените, но в България не е така.
За да не излизам съвсем от темата и в подкрепа на казаното от колегите по-нагоре - нефтът на световния пазар може да поевтинее още и ще поевтинее, защото хранилищата за нефт са пълни, съответно предлагането е голямо, а търсенето - не, НО цените на горивата няма да паднат. Защо? Като изключим казаното от колегите по-нагоре - че нефта се купува по фючърсни цени, за хранилищата, за акцизите на държавата и т.н. има още нещо - от нефт не се правят само горива. Той се използва като суровина за производство на голям брой продукти. Разбира се горивата са най-голямата и ценна част от него, но не са единствените продукти, които получаваме от нефт. Може да благодарите за цените на нефта на Русия, САЩ и страните от близкия изток. На първите и вторите, защото имат най-големи хранилища, а специално Русия има и най-големи находища на природен газ, а на третите - защото имат най-богато находище на нефт в света. Тези страни диктуват цената, колкото и да говорят за цена, диктувана от пазара. Да, цената се диктува от пазара, но в определени граници, 'щото ако Русия каже: "не продаваме природен газ на цена под 0.50 EUR/кВтч", пазара няма да падне под тази цена, к'вото и да стане. Защото дори и да падне, това означава Европа и света да разчитат на собствените си залежи, а те в сравнение със залежите на Русия са нищожни. Давам само пример. А конкретно за България - Марешки ще направи бензиностанции в цялата страна и дори да плаща за хранилище, пак ще е с най-ниските цени на пазара. Имам много колеги, които въпреки, че Марешки разби картела на горивата във Варна, продължават да ходят при големите бензиностанции. Аз лично спрях. Ще си зареждам само от Марешки, когато съм в Източна България и само от бензиностанции на Вальо Танов (енерджи), когато пътувам из западна и централна България. На останалите големи бензиностанции ще разчитам в другите краища на нашата мила родина, макар, че във всеки град има поне по една бензиностанция с по-евтини горива от картелните.
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Много врява дигате, но сме пазарна икономика. Ако има повече като Марешки ще усетите пазарните цени
За акциза не съм сигурен дали е най-висок при нас. Някой по запознат може да каже
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Около екватора има повече айсберги отколкото пазарна икономика има в България...
 

Горе