От: Онлайн магазините в България
Това със западането на онлайн магазините в България някак си не ми се вярва да стане в скоро време. Все по-лесно е да достигнеш до хората, които са платежоспособни - тези с компютрите, лаптопите, и особено тези със скъпите таблети, телефони и iPhone-и. Аз като човек, който си вади немалка част от хляба с това да поддържа FB, Google и тем подобни видове платена реклама за онлайн магазини не се чувствам особено притеснен поради няколко причини.
1. Освен emag, olx и т.н. си има и по няколко онлайн магазина, които са си лидери в нишите си и такива "събрани от кол-и-въже имаме всичко, което ви трябва" магазини като emag няма как да ги съборят. Т.е. тук опира до брандиране и до възможност да предложиш много повече на брой артикули на потребителите.
2. Не всичко по света се произвежда в Китай и Турция. Вярно, всеки зарежда от някъде, но си има ниши, в които emag и olx няма как да пробият и аз имам щастието да работя с няколко клиента от тези ниши. А щом аз имам тази възможност, значи има доста повече магазини, които независимо дали са малки, средни или големи, ще си останат фактор на пазара, просто защото пазара не е само парфюми и фриктюрници, и маратонки.
3. За всеки потребител, който пазарува в olx и emag, има поне по един, който е отблъснат от пазаржийското брандиране, което те толкова обичат да правят. Много им благодарим, за което.
4. Вече приходите на онлайн магазините не зависят толкова от SEO оптимизацията. Просто има толкова много източници на платен трафик, че стига да имаш възможността да рекламираш - можеш да се бориш. Защото както ти плащаш за трафик, така плащат за трафик и конкурентите ти, и в крайна сметка всеки има разходи, и то не малки, и трябва да си сложи надценката. Има лимит на това колко могат да паднат цените без някой да фалира от прекалено желание да е номер едно. България не е чак толкова голям пазар, че хората да тръгнат да губят милиони/милиарди, за да завладеят някаква малка ниша в нашата малка страна.
5. За мой късмет част от клиентите ми рекламирам и в чужбина, и лека-полека започва да става по-лесно да продаваш извън България със склад в България. Така че ако по някаква причина emag и olx изведнъж разширят оборотите си с 20 пъти, пазара в чужбина пак ще си е наличен, и тези, които имат хубава стока и хубава реклама ще продължат да се възползват от това.
Според мен в крайна сметка всичко опира до това каква лодка управляваш. Ако караш двуместна рибарска лодчица по средата на океана - всяка по-сносна вълна може да те обърне. Ако пък управляваш товарен кораб голям колкото малък град - малките и средните вълнички почти не ги усещаш. Разбира се никой бизнес не е застрахован от корабокрушение, но пазара винаги убива неспособните да се нагодят и развиват, неспособните да се съревновават. Но търсене винаги ще има, особено в общество като нашето, в което за някои хора да имаш последния модел телефон е по-важно от това да можеш да знаеш какво значат думичките в менюто на английски на този телефон. 7 милиона души не спират да потребляват. И дори бабичките и лапетата имат нужди, които няма как да пренебрегнат - да купят учебник на детето, защото някъде го е забравило, а по офлайн книжарниците го няма, или пък да купят подарък на внучето, било то обуща или пантофи. Дори хората, които не разбират нищо от компютри и интернет, са достатъчно наясно, че онлайн се пазарува по-удобно и повечето от тези хора имат я син, я дъщеря, я внук, който доста разбира от онлайн пазаруване, и т.н. 7 милиона души не спират да потребляват ей така изведнъж, просто от време на време хората, които им продават продуктите може би се сменят.
Това със западането на онлайн магазините в България някак си не ми се вярва да стане в скоро време. Все по-лесно е да достигнеш до хората, които са платежоспособни - тези с компютрите, лаптопите, и особено тези със скъпите таблети, телефони и iPhone-и. Аз като човек, който си вади немалка част от хляба с това да поддържа FB, Google и тем подобни видове платена реклама за онлайн магазини не се чувствам особено притеснен поради няколко причини.
1. Освен emag, olx и т.н. си има и по няколко онлайн магазина, които са си лидери в нишите си и такива "събрани от кол-и-въже имаме всичко, което ви трябва" магазини като emag няма как да ги съборят. Т.е. тук опира до брандиране и до възможност да предложиш много повече на брой артикули на потребителите.
2. Не всичко по света се произвежда в Китай и Турция. Вярно, всеки зарежда от някъде, но си има ниши, в които emag и olx няма как да пробият и аз имам щастието да работя с няколко клиента от тези ниши. А щом аз имам тази възможност, значи има доста повече магазини, които независимо дали са малки, средни или големи, ще си останат фактор на пазара, просто защото пазара не е само парфюми и фриктюрници, и маратонки.
3. За всеки потребител, който пазарува в olx и emag, има поне по един, който е отблъснат от пазаржийското брандиране, което те толкова обичат да правят. Много им благодарим, за което.
4. Вече приходите на онлайн магазините не зависят толкова от SEO оптимизацията. Просто има толкова много източници на платен трафик, че стига да имаш възможността да рекламираш - можеш да се бориш. Защото както ти плащаш за трафик, така плащат за трафик и конкурентите ти, и в крайна сметка всеки има разходи, и то не малки, и трябва да си сложи надценката. Има лимит на това колко могат да паднат цените без някой да фалира от прекалено желание да е номер едно. България не е чак толкова голям пазар, че хората да тръгнат да губят милиони/милиарди, за да завладеят някаква малка ниша в нашата малка страна.
5. За мой късмет част от клиентите ми рекламирам и в чужбина, и лека-полека започва да става по-лесно да продаваш извън България със склад в България. Така че ако по някаква причина emag и olx изведнъж разширят оборотите си с 20 пъти, пазара в чужбина пак ще си е наличен, и тези, които имат хубава стока и хубава реклама ще продължат да се възползват от това.
Според мен в крайна сметка всичко опира до това каква лодка управляваш. Ако караш двуместна рибарска лодчица по средата на океана - всяка по-сносна вълна може да те обърне. Ако пък управляваш товарен кораб голям колкото малък град - малките и средните вълнички почти не ги усещаш. Разбира се никой бизнес не е застрахован от корабокрушение, но пазара винаги убива неспособните да се нагодят и развиват, неспособните да се съревновават. Но търсене винаги ще има, особено в общество като нашето, в което за някои хора да имаш последния модел телефон е по-важно от това да можеш да знаеш какво значат думичките в менюто на английски на този телефон. 7 милиона души не спират да потребляват. И дори бабичките и лапетата имат нужди, които няма как да пренебрегнат - да купят учебник на детето, защото някъде го е забравило, а по офлайн книжарниците го няма, или пък да купят подарък на внучето, било то обуща или пантофи. Дори хората, които не разбират нищо от компютри и интернет, са достатъчно наясно, че онлайн се пазарува по-удобно и повечето от тези хора имат я син, я дъщеря, я внук, който доста разбира от онлайн пазаруване, и т.н. 7 милиона души не спират да потребляват ей така изведнъж, просто от време на време хората, които им продават продуктите може би се сменят.
Последно редактирано: