Честно казано не знам защо всеки се хваща за процента надценка. Когато някой оплакваш се от прекомерни надценки отвори успешен онлайн магазин с надценки от 10% - да дойде да се обади, ще го поздравим, даже може и да го почерпим. Разбира се това не важи за магазините, където артикулите са средни трицифрени или ниски четирицифрени суми като цена.
Аз както казах се изказвам от страната на човек, който поддържа платена реклама за онлайн магазини. Но и аз си имам един онлайн магазин, който е насочен към англоезичния пазар - магазин, в който продавам е-книги, аудио книги и печатни книги. Като печатните книги са на принципа - човека поръчка, книгата му се печата и се праща. Не от мен, разбира се. И до голяма степен разчитам и на факта, че артикулите ми са в Амазон Киндъл, Barnes and Noble, Google Play, iBooks Store и т.н. Но да се върнем на най-важното - надценката. Продавам книга за 3 долара, в джоба ми влизат 2 долара, имам някакви разходи за платена реклама, но те са по-малки от печалбата ми. В задачата се пита - каква ми е надценката. И каква надценка би била честна. Сега въпроса е, че разходите ми за издаване на моя книга са... не много големи. Малко редакция, малко едитване, разход за корица и разход за наратор, да я направи в аудио формат в допълнение към книжния. Обаче тези разходи ги давам веднъж и до там. После книгата ми е актив 70 години. Ако направя 1 000$ разходи и продам 1 000 е-книги/аудио книги в аудио формат за сваляне, от които изкарам 2 000$ - значи надценката ми е 100%. Обаче същата книга мога да я продам и 1 000 000 пъти( не е невъзможно, но по-често продажбите се вървят около 100 000 - 500 000 при по-успешните книги в индустрията) без това да повлияе на разходите ми за 'производство', те си остават 1 000$. При втория вариант надценката ми е 100 000%. Положил съм един и същи труд и съм направил едни и същи разходи от 1 000$, но надценката в двата случая е коренно различна. Бих ли намалил надценката възможно най-много, просто защото хората си мислят, че така трябва? Естествено че не. Защото аз съм положил труд, положил съм усилия, поел съм риск, и съм направил разходи за производство, за реклама, както парични разходи, така и разход на време, което никой няма да ми върне. Аз заслужавам да изкарам нещо от целия този труд, който съм решил да положа.
Както заслужават и собствениците на по-конвенционалните онлайн магазини в България. Защото те полагат труд, инвестират пари и време, поемат рискове, плащат осигуровки и отварят работни места, както се изрази колегата по-горе.
Когато цената е нормална и устройва и двете страни - процента на надценката няма голямо значение, той си е проблем на този, който е поел риска и вложил усилия, за да докара стоката в България и да я предложи. Ако някой може да я предложи за двойно по-ниска цена - да заповяда, нали това е принципа на пазарната икономика. Ако пък някой иска да спести 5лв. и да чака две седмици, за да си получи стоката - стига да може да си я поръча и да му се чака, да го направи. Това пак си е негово право.
Проблема на споровете по въпроса са, че никой не предлага алтернатива. Всеки казва - еди-кой-си продава със 600% надценка. Ами конкурирай го - продавай с 20% надценка и се пробвай колко време ще изкараш на пазара.
Или пък го убеди да си намали надценката. И ако този човек се навие на това - след това иди то твоя шеф и го помоли да ти намали наполовина заплатата, защото си си ценял/продавал времето с голяма надценка, а това не е правилно
Аз като автор на книги си ценя времето и искам да ми е възможно най-добре заплатено. Същото важи и когато предлагам услуги свързани с поддръжка на платени реклами, били те Facebook, Google AdWords или каквото и да било. Аз отделям от личното си време - заслужавам да бъда компенсиран. Същото нещо заслужава и собственика на даден онлайн магазин, защото не е лесно да си собственик на такъв. Работниците в този магазин също заслужават добри заплати, които идват от печалбите, а не от разходите на онлайн магазина.
И разбира се накрая идва ред на човека, който е недоволен от цените, но просто защото смята, че е редно да са по-ниски, а не защото може да предложи доводи защо трябва да са по-ниски.
Нека е ясно също така, че тук не оправдавам високите цени на дадени артикули, нито високите надценки, когато са необосновани, а по-скоро искам да изразя мнение, че в среда на пазарна икономика - има причина нещата да се случват какво се случват. И тази причина е, че се случват така, защото всички страни са доволни нещата да се случват така.
И на мен не ми харесва да плащам по 2.50лв. за килограм домати, но не ми се занимава да си ги отглеждам сам, за това като ми се ядат домати вадя от портмонето банкнота извадена продавайки книги с голяма надценка или извадена с поддържане на реклами за онлайн магазини, и си купувам доматите. И не казвам на собственика на супермаркета - добре бе, човек, защо сега така са толкова скъпи тези домати. Защото той може да ми даде един много хубав отговор, който в случая би бил "Ако искаш". И би бил прав за себе си.