"Ройтерс, цитирайки високопоставен служител от Г-7 ,
съобщи , че страните от Г-7 очакват да въведат таван на цените на руския петрол до 5 декември 2022 г. До този момент трябва да влязат в сила и санкциите на ЕС, които забраняват вноса на руски петрол.
САЩ и други членове на Г-7 смятат, че Русия ще бъде изправена пред труден избор между това да се съгласи да намали цените на петрола и да запази известни приходи или почти никакви приходи, след като ембаргото на ЕС за суров петрол влезе в сила през декември.
Ройтерс също така цитира представител на Г-7, който казва, че за Русия ще бъде трудно да продава петрола си на други страни, тъй като санкциите на ЕС забраняват всички финансови услуги, свързани с търговията с нейния петрол, включително застраховане, презастраховане и финансиране на товари и кораби.
Всъщност на 5 декември 2022 г. на Русия ще бъде представен „петролен ултиматум“. Очевидно е, че изчисленията на Г-7, че страната ни ще му се поддаде и ще прехвърли на Запада част от държавния суверенитет по отношение на търговията с петрола си по цени, определени от Г-7, са илюзорни.
Газопровод Северен поток
Географска ширина
Москва многократно демонстрира на практика, че не се поддава на натиск и не приема езика на ултиматумите. И началото на специална военна операция в Украйна на 24 февруари 2022 г. е ярък пример за това.
По-рано, на 5 юли 2022 г., заместник-председателят на Съвета за сигурност на Руската федерация Дмитрий Медведев
коментира добре темата за определяне на таван на цените на руския петрол, използвайки примера на изявлението на японския премиер Фумио Кишида: „Първо. На пазара ще има значително по-малко петрол, а цената му ще бъде много по-висока. Освен това е по-висока от прогнозираната астрономическа цена от 300-400 долара. Сравнете с динамиката на цените на газа. Второ. Но Япония няма да има нито петрол, нито газ от Русия. Както и участие в проекта LNG Сахалин-2.
С други думи, Русия няма да продава петрол на цената, определена от G7, повечето от носителите на тази идея ще плащат в пъти повече за петрола и проблемите им няма да свършат дотук.
Има два основни аспекта на тази ситуация. Първата е позицията на най-големите купувачи на руски петрол в лицето на Китай и Индия. Колективният Запад отдавна се стреми да ги спечели на своя страна по въпроса за антируските санкции.
Но нито Пекин, нито Делхи са заинтересовани от разрушаването на икономическите, политическите и военните връзки с Москва. Ето защо е малко вероятно Китай и Индия да подкрепят САЩ и техните сателити по въпроса за определяне на таван на цените на руския петрол. Пекин няма да го подкрепи просто защото, след като се справи с Русия, колективният Запад ще се обърне към Китай.
И Индия няма да го подкрепи, защото се придържа към принципите на необвързаност с трудната геополитическа ситуация, създадена от украинско-руската криза. Освен това, както смятат много индийски политици, неутрализирането на Русия или дори Русия, която върви заедно с Китай, ще предизвика голямо безпокойство в Делхи.
Вторият основен аспект на ситуацията е дали е възможно или не да се замени руският петрол на световния пазар. Многократно е заявявано, че петролът от Русия не може да бъде напълно заменен. Г-7 също е принудена да признае това и затова предлага да се запази доставката на руски петрол на световния пазар, но на диктувана цена.
От гледна точка на запазването на дела на руския петрол на световния пазар, форматът ОПЕК+ играе ключова роля. В същото време Саудитска Арабия и Русия дадоха тона на тази сделка. По правило преди всяка среща на ОПЕК+ Рияд и Москва провеждат предварителни консултации.
По време на посещението на президента на САЩ Джо Байдън в Саудитска Арабия на 16 юли 2022 г. кралството не успя да получи конкретни ангажименти по отношение на петрола. Според принц Мохамед бин Салман KSA има лимит на производствения капацитет и Съединените щати могат да очакват да увеличат производството от максимум 12 милиона барела на ден до 13 милиона барела на ден до 2027 г.
Кралството също остава ангажирано със сделката ОПЕК+. Така че заместването на руския петрол на европейския пазар е голям въпрос.
Ако погледнем формата ОПЕК+ от стратегическа гледна точка, тогава в света има само една държава, която е в състояние да защитава интересите на своите членове пред Запада. И това е Русия, в момента единствената страна на планетата, която поддържа стратегически ядрен паритет със САЩ.
Очевидно моделът на изтласкване на Русия от световния петролен пазар и поставяне на таван на продавания от нея петрол неизбежно ще бъде разширен към всички доставчици на петрол и други природни ресурси в бъдеще. Трябва да се предположи, че Рияд е наясно с това и не се интересува от подобен сценарий.
Защото преминаването на петролните монархии от Близкия изток към диктуван таван на цените ще означава за тях икономически колапс и загуба на държавност. Всъщност те ще станат само територии за добив на полезни изкопаеми в интерес на западните ТНК.
Ако внезапно някои тактически интереси вземат връх в KSA, макар и под натиск от Съединените щати, тогава не трябва да забравяме за стратегията на косвени действия под формата на засилване на ударите на хусите върху петролната инфраструктура на кралството или за внезапната поява на вредни бактерии в саудитски петрол, което значително влошава качеството му.
Оказва се, че в лицето на Саудитска Арабия и повечето други държави, изнасящи природни ресурси, Русия има естествени съюзници или поне неутрални играчи, които не желаят да бъдат водени от Запада и да действат в ущърб на техните икономически интереси.
Така сценарият на Запада да постави таван на цената на руския петрол е обречен на провал. Тук е редно да цитирам една латинска поговорка: „Където нямаш власт, там нищо не искаш“."
Расчёты G7 на то, что наша страна ей поддастся и передаст Западу часть государственного суверенитета в части торговли своей нефтью по определяемым G7 ценам, ...
regnum.ru
Така мислят някои от русите.
Друга игра в друг контекст я мисля аз, па да видим.