От: Шефа неглижира SEO усилията ми
Вдигам темата за да докладвам какво се случва, а и отново да поискам съвет по един въпрос. Както бях решил, зарязах оптимизацията. Сайта макар и бавно, започна да изпада. Сега е по средата на първа страница за дейност+град. Явно ще трябва още да почакам за да изпадне съвсем. Иначе доста бързо изчезна от края на първа страница само по дейност.
Ситуацията в резюме, за хората на които не им се чете цялата тема.
Фирма от 7 многофункционални човека. При кандидатстването ми за тази работа, дадох визитка на която беше личния ми сайт. С клиентите работят другите колеги, аз съм в сервиза и нямам голям досег с тях. Шефа е възрастен господин, който си няма особена идея що е това сайт, предполагам обаче е чувал пийвайки и хапвайки на маса с приятели, че съществува такова нещо. В процеса на работа, шефа подхвърли дали мога да направя фирмен сайт и аз се съгласих без да договарям някакво заплащане. Искрено вярвах, че шефа ще ме оцени коректно. Изработих и поддържам сайта ползвайки част от работното си време. Когато сайта стартира, получих 150 (словом: сто и петдесет) български лева специално за това. От тогава, не е ставало дума, за пари специално за сайта, освен ежегодните такси за хостинг и домейн. Оптимизирах сайта до колкото имам познания и той започна да получава средно по 100 уникални посетителя на ден. По основна дейност на фирмата + града беше на първо място (гледано през прокси в чужбина). На око, конкурентните сайтове в същото това търсене са около 15-20, без да съм прелиствал до края резултатите. Известно време преди да пусна темата, чух от някъде за брояч с интересни статистики и побързах да го сложа. Като посъбра данни, съвсем случайно стана дума и ги показах на шефа. И почти съм сигурен, по тоя повод настана едно театро на работа, с лайтмотив “от сайта не идват клиенти, хората сами си идват”. Нито колегите, нито шефа имат интерес да се разбере черно на бяло, дали даден клиент идва от сайта. Ако ги питаш клиента Х как е научил за нас, предполагам отговора ще е “ами той сам си дойде човека”. Не е в мой стил да лижа задници, за да мине фронт линията на моя страна… още повече че, като става дума за пари, едва ли някой ще се върже. Баницата е една и доброволно никой, в това число и шефа, няма да се съгласи моята част да е по-голяма за сметка на неговата.
По този повод пуснах настоящата тема, първоначално с идеята как мога да докажа на шефа, че помагам на фирмата с този сайт. Получих супер ценни съвети, благодарение на които стигнах до извода, че в моята ситуация, това да се доказвам е борба с вятърни мелници. Зарязах оптимизацията и сайта постепенно започна да изпада. Кроя планове за свой проект в който да вложа ентусиазма си. А на работа се старая да си изпълнявам съвестно задълженията в сервиза. Ако никой не забележи изпадането на сайта ще е супер. Ще си го оставя така. Но ако все пак някой го направи на въпрос, аз как да реагирам? Дадохте ми се няколко идеи, но тия дни като забелязах изпадането, се замислих, какво би се случило ако приложа някои от тях? На първо място, стои въпроса, как да обясня самото изпадане. Не мога да кажа, че съм го зарязал нарочно, но пък иначе ще излезе, че съм некадърен за това. С една дума, много е важно да си намеря добро и правдоподобно оправдание, което не ме злепоставя. Също, идеята да пратя шефа да потърси услугите на SEO фирма на 99% си я представям, как шефа натоварва с тая задача мен, защото той хабер си няма. Тук ми хрумва евентуално да се уговоря с някой да ми издава фактури за пред шефа уж че той прави оптимизацията срещу някакъв процент от сумата, а аз да си продължа да го поддържам сайта. Но ще трябва да е извън работа, което не ме устройва. Почти съм сигурен, че шефа подозира ползата от сайта, но официално не я признава, за да не му искам пари за това. За това мисля варианта, директно да му кажа “или плащаш допълнително за сайта или го зарязвам” за катастрофален. На 100% ще си направи извод, че го изнудвам и за него това няма да е спиране на поддръжка, а разваляне на готово нещо, което до сега така хубаво си е работело. Хрумва ми сега, че ако се сетя за някой познат, който не разбира от сайтове и му разкажа ситуацията, има вероятност да ми даде добър съвет. В смисъл, нещата които аз мисля с моя си акъл вероятно са много далеч от това което се върти в главата на шефа. Шефа 99% си мисли, че веднъж направен, сайта би трябвало да си работи без външна намеса. И 1% вероятно подозира, че не е прав, но предпочита да не се замисля много много за неща които биха го ощетили (според неговите разбирания).
Все пак става дума за човек, който като му кажат “от сайта не идват клиенти” хич не му идва на акъла, аджеба от къде тогава идват тия заблудени хора? Важното е, да не са от сайта, понеже тогава ще трябва да ми плати.
Задължен съм да систематизирам идеите, които ако бях в нормална фирма и имах малко повече акъл в главата си, биха сработили отлично, т.е. които биха били полезни на някой друг:
- договоряне на заплащането преди извършване на работата
- заплащане обвързано с посещаемостта и/или позицията на сайта, а не с покупките, като застраховка срещу некадърно офериране
- контакти публикувани на сайта (телефон, мейл) различни от основните. Така може да се изпускат клиентите които директно идват без да се обаждат, но на 100% се улавят тези които биха звъннали предварително (а те са голям процент).
- статистика за посещаемостта на контактната информация
- различни схеми и техники за отстъпка на клиентите идващи от сайта, това обаче ако забелязвате влиза в лек конфликт с точка втора, понеже ако някой продава боклуци, каквато и отстъпка да им направите, пак клиентите ще са кът
- наистина внимавайте, да не се вземате много на сериозно, че прави кофти впечатление, не натрапвайте сайта
Да отбележа и нещата които вероятно биха сработили в моята ситуация, но мисля, колегите и шефа не заслужават подобен жест и май няма да финализирам всички от тях:
- при поредното мрънкане на шефа, че няма клиенти, да му се подхвърли, че ако анализираме от къде идват малкото клиенти в момента, можем да ги умножим като налеем ресурс в тая посока (моя шеф е стара, но хитра лисица, шанса да се върже на това не е голям).
- опити да се хванат клиентите още докато разглеждат сайта посредством чат на живо, форма за запитвания и форма за поръчка. Най-лесно, до колкото разбирам става със Zopim. Спестяване на част от публикуваната информация за продуктите, ще стимулира посетителите да ползват чата за уточнения.
- изкривяване на SEO-то така щото сайта да рекламира главно моята дейност във фирмата, така вече да няма как да не разбера от къде клиента ни е намерил.
А тук ще цитирам някои реплики, на хора които е очевидно, че познават добре българската действителност:
В гадна ситуация и, ако сега спреш да се занимаваш със сайта, шефът ти ще те гледа с лошо вече, тъй като го е приел за даденост.
Моя съвет е да използваш това че работиш фрии, за да ползваш някакви други привилегии във фирмата.
Иначе не е толкова голяма драма, направил си нещо, не е оценено-случва се ежедневно във всички фирми. Както каза колегата по-горе, приложи си сайта към CVто и си търси друга работа
Абе като цяло се оказва, че е груба грешка да работиш повече, отколкото се изисква от теб. Защото наистина после ти излиза през носа.
Уви, на мен преди време ми се беше случила тази случка... От тогава насам никога не показвам 100%.възможности.
П.П.: По въпроса, махни телефона от сайта и да правят заявките само през контактна форма. Така ще може да проследиш резултатите. А ако шефа попита що го няма телефона, кажи му че има някакъв бъг и работиш по отстраняването му (нали е "бос" в тази сфера) или направо му кажи, че искаш да проследиш ефективността на сайта.
Правило номер едно на всеки работник - никога не показвай на шефа си какво умееш извън това, което се изисква от теб - не само, че няма да ти го оцени, а ще го добави и към задълженията ти.
Повечето българи са така - щом е софт и не може да го пипне, значи трябва да му е безплатно.
Логично е, като видиш, че шефа ти е тъпанар да се скатаваш и само да чакаш да дойде заплатата.
За щастие има и много добри работодатели, но са предимно сред по-младите. Старата генерация е осакатена от много неща и това си личи по начина на общуване, по условията, които предлагат и по това, колко са в час, както виждаме от темата.
Това мисля обяснява ниската производителност на българския работник, който попаднал в някоя западна фирма изведнъж става свръх производитерлен.
На оцелелите до тук да припомня двата ми въпроса,:
1. Оправдание което не ме злепоставя за това, че сайта пропада.
2. Ако рече да настоява, че иска пак сайта на първо място, какво да го правя шефа?
Мисията, да разбере, че нищо не съм повредил, ами просто сайта си иска поддръжка и тя струва време и нерви (т.е. пари) ми се вижда невъзможна.