От: 4% от рекламните бюджети отиват за онлайн реклама
Ако искаме да се развиваме като истинските държави от нормалния свят % ще се подобри. Ясно е, че когато една медиина единица, като телевизиите имат такъв голям %, това означава само едно - те не само ще го играят власт, но и ще продължат да бранят тези %-ти с цел да не се променя рекламния пазар. Също така е ясно, че това няма да е вечно. Преди няколко дни в един сайт четох интервю на една мацка от Пиеро 97, ясно е, че и те се допитват до Гемиус за статистиките си. Та тя спомена, че според тези статистики 66% от рекламата отива в направление телевизия, а другото се разпределяло към останалите типове медии - вестници и списания, радио, интернет, билбордове и плана и други. Мога да я изровя темата, но не го правя, защото знам, че всеки е наясно с това, което тя обобщи в цели 3 страници. Тя спомена също така се изкава писимистично за радиото и оптимистично за интернет рекламата. След като прочетох първите 2-3 абзаца от нейното интервю, реших да го допрочета, защото цифрите, с който боравеше бяха много близки до реалността. А като се замислих и какво използват и изискват от Пиеро 97, като софтуер за отчитане, вече бях сигурен, че е истина.
Малко ме напрашиха малките %-ти, които се отдава за интернет реклама. Тук има 2 основни терории, по които можем да копаем дълбоко защо реално е така. Едната е, защото интернет пространстовото в БГ не може да изконсумира пусканата реклама от агенциите и рекламодателите, а другата (която не искам да вярвам, но е може би по-вероятна) е, че просто агенциите и рекламодателите не пускат пари натам, за да достигне това, което реално и се полага на тази сфера - интернет рекламата.
Личното ми мнение е, че ако не друго, то тези 4% ще стигнат поне 5% през тази 2012 г., за това и вота ми в темата
Как виждате икономиката на България през 2012 г.? е оптимистични. Малко е егоистично да гледам само собствената си паничка, но няма какво друго да гледам.
В момента не знам защо повечето рекламодатели си мислят, че им е по-оферта да:
- завъртят 7 бона за 1 минута след или по време на новините, от това да са на един силен сайт поне 7 месец и то със силно присъствие.
- да платят някаква скапана страница / статия в някой жълт вестник до голя задник на Азис и Китаеца, вместо да са добре позоционирани в сайт, който при проучване в нета за тях ще са в архив с положителна репутация.
- да набият безмислени пари за 20 сек. спот в някое радио, което я си го пусне някой, я не. Тук ще съм малко по-низходителен, защото радито (а може би и вестниците) ще го отнесе най-силно при преразпределението на %-тите.
- да изпляскаш на няколко задушни красотвища по билбордовете продукта / компанията / бранда, за да може да те видят хората. Голяма работа. Аз виждам всеки ден 100 неща, но само определени се запонят в съзнанието ми. В интернет всеки един момент е запомнящ се - за това всеки иска да кибичи в нета - защото му е фън.
Истински искам и ние да стигнем тези 40%, не заради друго, а защото по този начин ще се водим не само добре развита държва от към комуникационно ниво, но и ще има по-добър баланс в рекламния бизнес. Все пак говорим за начин на възприятия и култура. И обществото трябва да допренесе за по-доброто разпределяне на тези %. Много ми кофти като видя някой на моята възраст да си купува вестник, при положение, че има вече и таблети и тефони, с които да четеш каквото си искаш и то без да си осъкатил някое дърво, както и после няма да самърсиш някъде с него, пък и е фри.
Определено пазара ще се промени, но е важно да му помогнем и ние. С каквото можем помагаме, но май ще има още много хляб да се яде до тези 40%, както е там. Сега цел №1 ще е да се стигне първите 10%. Следваща цел ще е 20% и така.