whiteknight
Member
Доклад с оценка по прилагането на Единната национална стратегия за повишаване на събираемостта на приходите, справяне със сенчестата икономика и намаляване на разходите за спазване на законодателството 2015-2017 г.
(Март 2018 г., Министерство на финансите, Група за наблюдение на изпълнението на ЕНС 2015 - 2017)
Стр. 35-36
Данъчно облагане на дигиталната икономика
Мярка 2.8: Наблюдение и ефективен контрол на електронната търговия
Все по-нарастващото използване на информационните и комуникационни технологии, мобилните комуникации и информацията като ресурс за иновации от домакинствата и бизнеса и все по-широкото им разпространение във всички обществени сфери поражда необходимостта от адаптиране на данъчното облагане към предизвикателствата на дигиталната икономика и предприемане на мерки за справяне с тях. Дигиталната икономика е трансформиращ процес, който прониква във всички икономически сектори и не може да се отдели от тях, но е възможно идентифицирането на новите бизнес модели, породени от нея. Основните предизвикателства пред прякото и косвеното данъчно облагане са породени от особеностите на дигиталната икономика: мобилност (нематериални форми, потребители и бизнес функции), позоваване на данни и потребителско участие, мрежови ефекти, многостранни бизнес модели, непредсказуемост.
В отговор на актуалността на проблема Министерството на финансите през 2016 г. се присъедини към инициативите на Европейския съюз и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие по отношение на облагането на дигиталната икономика.
През 2017 г. България участва в заседанията Целевата група за дигитална икономика (Task Force on Digital Economy - TFDE) на ОИСР, към която се присъедини през 2016 г. като член на Приобщаващата рамка по BEPS. Целевата група за дигитална икономика е спомагателен орган към Комитета по фискални въпроси на ОИСР, чиято цел е да подпомага Комитета по фискални въпроси по отношение на отговорностите по изпълнение на проекта BEPS, по-конкретно по Мярка 1 „Адресиране на предизвикателствата на дигиталната икономика“ от BEPS, както и да осигурява политически, правна, административна и техническа подкрепа за работата по въпросите на дигиталната икономика.
В рамките на ЕНС, през 2017 г. продължава извършването на дейности по реализиране на Мярка 2.8 Наблюдение и ефективен контрол на електронната търговия. През м. април 2016 г. в дирекция „Контрол“ – ЦУ на НАП е сформиран отдел „Електронен одит“, чиято функция е да осъществява мониторинг на търговията в интернет, в т.ч. да възлага и координира контролни действия спрямо интернет търговци. През 2017 г. в сравнение с 2016 г. са предприети в пъти повече контролни действия спрямо лица, недекларирали приходи/доходи от извършена търговска дейност в интернет. Възложени са 220 ревизионни производства и 1828 проверки на електронни търговци. В резултат на приключилите през годината 123 ревизии са установени допълнително данъчни и осигурителни задължения в размер повече от 13 млн. лева.
През 2017 г. продължи работата за увеличаване дела на контролните производства, в които се използва специализиран софтуер за анализ на данни в електронен формат. Броят на специализираните екипи за електронни ревизии в ТД на НАП се увеличи на 16 с обща численост 69 човека, а общият брой на служителите от контролната функция, които активно прилагат в работата си анализ на данни в електронен формат вече надхвърля 136.
През 2017 г. са възложени общо 647 проверки и 310 ревизии, в които се използва специализираният софтуер, а броят на приключилите проверки и ревизии с използването му е съответно 384 и 240 (при приключили 197 ревизии и 135 проверки през 2016 г.). Размерът на допълнително установените задължения с използването на софтуера е над 22 мил. лева.
(Март 2018 г., Министерство на финансите, Група за наблюдение на изпълнението на ЕНС 2015 - 2017)
Стр. 35-36
Данъчно облагане на дигиталната икономика
Мярка 2.8: Наблюдение и ефективен контрол на електронната търговия
Все по-нарастващото използване на информационните и комуникационни технологии, мобилните комуникации и информацията като ресурс за иновации от домакинствата и бизнеса и все по-широкото им разпространение във всички обществени сфери поражда необходимостта от адаптиране на данъчното облагане към предизвикателствата на дигиталната икономика и предприемане на мерки за справяне с тях. Дигиталната икономика е трансформиращ процес, който прониква във всички икономически сектори и не може да се отдели от тях, но е възможно идентифицирането на новите бизнес модели, породени от нея. Основните предизвикателства пред прякото и косвеното данъчно облагане са породени от особеностите на дигиталната икономика: мобилност (нематериални форми, потребители и бизнес функции), позоваване на данни и потребителско участие, мрежови ефекти, многостранни бизнес модели, непредсказуемост.
В отговор на актуалността на проблема Министерството на финансите през 2016 г. се присъедини към инициативите на Европейския съюз и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие по отношение на облагането на дигиталната икономика.
През 2017 г. България участва в заседанията Целевата група за дигитална икономика (Task Force on Digital Economy - TFDE) на ОИСР, към която се присъедини през 2016 г. като член на Приобщаващата рамка по BEPS. Целевата група за дигитална икономика е спомагателен орган към Комитета по фискални въпроси на ОИСР, чиято цел е да подпомага Комитета по фискални въпроси по отношение на отговорностите по изпълнение на проекта BEPS, по-конкретно по Мярка 1 „Адресиране на предизвикателствата на дигиталната икономика“ от BEPS, както и да осигурява политически, правна, административна и техническа подкрепа за работата по въпросите на дигиталната икономика.
В рамките на ЕНС, през 2017 г. продължава извършването на дейности по реализиране на Мярка 2.8 Наблюдение и ефективен контрол на електронната търговия. През м. април 2016 г. в дирекция „Контрол“ – ЦУ на НАП е сформиран отдел „Електронен одит“, чиято функция е да осъществява мониторинг на търговията в интернет, в т.ч. да възлага и координира контролни действия спрямо интернет търговци. През 2017 г. в сравнение с 2016 г. са предприети в пъти повече контролни действия спрямо лица, недекларирали приходи/доходи от извършена търговска дейност в интернет. Възложени са 220 ревизионни производства и 1828 проверки на електронни търговци. В резултат на приключилите през годината 123 ревизии са установени допълнително данъчни и осигурителни задължения в размер повече от 13 млн. лева.
През 2017 г. продължи работата за увеличаване дела на контролните производства, в които се използва специализиран софтуер за анализ на данни в електронен формат. Броят на специализираните екипи за електронни ревизии в ТД на НАП се увеличи на 16 с обща численост 69 човека, а общият брой на служителите от контролната функция, които активно прилагат в работата си анализ на данни в електронен формат вече надхвърля 136.
През 2017 г. са възложени общо 647 проверки и 310 ревизии, в които се използва специализираният софтуер, а броят на приключилите проверки и ревизии с използването му е съответно 384 и 240 (при приключили 197 ревизии и 135 проверки през 2016 г.). Размерът на допълнително установените задължения с използването на софтуера е над 22 мил. лева.