В Румъния знаят как да стимулират икономиката

От: В Румъния знаят как да стимулират икономиката

@Gottleib,
Много са нещата. Никога целта не е евтини данъци и евтина работна ръка при такова производство. Фирмите данъци не плащат - все тая дали ще е 30% или 10% - най-много 1% от EBIT да бъде платено като данък. Има си хиляда стотин ;) трикчета, за да не се плаща никакъв данък, никъде. То не е холандски сандвич, то не са извращения. На родна почва можем да се обърнем към Лукойл-а те печалба не правят, никога. Главно е избрана държавата поради лесен достъп до море - експорт към азия. Инфраструктура. Влакове, морски транспорт - това което ти написа по-горе. Също и обучените кадри. Все неща дето струват пари и трябва държавата да ги подсигури.

@blackout,
Не съм сигурен дали сме на едно мнение или не. Това което ти казваш - е така. Но е така за България. Това не важи за десетки държави с пъти по-високи данъци. Като започнем от Финландия и минем обратно на стрелката към Швеция, Норвегия, УК, Франция и така нататък. Това че ние сме "упропастили" работата и държавата е бирник, наследство от османската власт - изчадие, и че Андрешко ни е положителен герой - това си е само наш проблем.
Дори сега - държавата се меси, финансово, по-малко, отколкото в повечето европейски страни
http://data.worldbank.org/indicator/NE.CON.GOVT.ZS

По логиката с малката намеса - голям ръст - трябва да БВП да се качва с повече от 2,2%. Ама при нас е почти стагнация. Явно трябва на друго място да търсим проблема.

офф: при нас е някакъв константен хейт - не харесваме държавата - краде, не харесваме частниците - алчни са, не харесваме НПО - подкопават нац. сигурност. Ебасиму, то не остана..
 
От: В Румъния знаят как да стимулират икономиката

Остана харесваме лични свободи и отговорности :)

За онази Швеция, която след десетилетие ще е страна от 3-тият свят, по прогнози на ООН.
Увеличаването на процента на държавни харчове води до спад на продукта - това по данни на ОИСР.

Гледай много внимателно тук, защото си в някакъв мит относно скандинавските страни:
[video=youtube;FNtyV0CXfzU]https://www.youtube.com/watch?v=FNtyV0CXfzU[/video]

Грешни са данните от линка ти няма как при 33 милиарда харч и 82 БВП да има 17% :)

В процентите не влиза регулаторната и правната рамка. Както и не се отчитат трилионите напечатани хартийки за да спасят цоцалният модел и който привидно не е колабирал.

ПП Това, че не плащат корпоративен данък, не значи че най-голямото им перо не фонд работна заплата и под сметка осигуровки. Това струва пари, както и цялата правна рамка.

Може да инвестираш в страна с по-големи данъци, спрямо тука и това се прави и ти си мислиш данъка е прав - това е глупаво съзнателно да се намалява печалбата, това не е така. Истината е проста наричат се алтернативни разходи, дори там на по-високите данъци им е по-оферта да работят заради разходите който ще дадат тука(рушветите са част от нещата) бюрокрацията и тежката администравина - правна уредбна те разкатава. Пробвай да направиш завод тук и в Германия - докато изкараш всички разрешителни тук, вече ще си почнал производство в Германия. Това струва пари и е по-скъпо от данъците примерно на запад.

ПП 2 Гледай клипа внимателно и се сети за Швеция къде са били №1 за 80 години и къде са сега след 10-15 години страна от 3-тият свят. Гледай голямата картинка ;)
 
От: От: В Румъния знаят как да стимулират икономиката

@Gottleib,
Много са нещата. Никога целта не е евтини данъци и евтина работна ръка при такова производство. Фирмите данъци не плащат - все тая дали ще е 30% или 10% - най-много 1% от EBIT да бъде платено като данък. Има си хиляда стотин ;) трикчета, за да не се плаща никакъв данък, никъде. То не е холандски сандвич, то не са извращения. На родна почва можем да се обърнем към Лукойл-а те печалба не правят, никога. Главно е избрана държавата поради лесен достъп до море - експорт към азия. Инфраструктура. Влакове, морски транспорт - това което ти написа по-горе. Също и обучените кадри. Все неща дето струват пари и трябва държавата да ги подсигури.

Не искам да звучи като заяждане, но Словакия определено няма по-добър достъп до море (през Дунава ли :rolleyes:) от Полша, нито традиции в автомобилопроизводството като полските. Тук нямам предвид "ПолЬски Фиат" и FSO "Полонез" от Татово време, а заводите, бълващи днес около 1 милион автомобила годишно - на "Фиат", "Опел", "Тойота" и VW, "Волво" и т.н., за камиони да не говорим. Причините да се сдушат индийците от "Тата" с дългогодишно управляващ мин. председател социалист, аз подозирам, че са от един друг характер :wink:

@blackout,
Не съм сигурен дали сме на едно мнение или не. Това което ти казваш - е така. Но е така за България. Това не важи за десетки държави с пъти по-високи данъци. Като започнем от Финландия и минем обратно на стрелката към Швеция, Норвегия, УК, Франция и така нататък. Това че ние сме "упропастили" работата и държавата е бирник, наследство от османската власт - изчадие, и че Андрешко ни е положителен герой - това си е само наш проблем.
Дори сега - държавата се меси, финансово, по-малко, отколкото в повечето европейски страни


По логиката с малката намеса - голям ръст - трябва да БВП да се качва с повече от 2,2%. Ама при нас е почти стагнация. Явно трябва на друго място да търсим проблема.

офф: при нас е някакъв константен хейт - не харесваме държавата - краде, не харесваме частниците - алчни са, не харесваме НПО - подкопават нац. сигурност. Ебасиму, то не остана..
В исторически план, когато тези държави са бележили голям ръст, какви ли са им били данъците ? Нямам време да търся, а и не мога да пускам линкове тук, но хвърли един поглед върху ставките в Сингапур и Южна Корея, да - прогресивен данък, ама скалата е много интересна и таванът е 20 % като се прилага за доходи тип "Бил Гейтс". Скромните милионери там плащат по-малко от нашия плосък данък. :)
 
От: В Румъния знаят как да стимулират икономиката

Благодаря и на двамата за дискусията. Аз ще отлитам за тази вечер, но ще е интересно да си продължим дискусията.

@blackout,
Ще гледам клипчето, сега нямах време и само скролнах текста да видя. Изглежда, че може да е улеснена правната рамка, дори с високи данъци. Корпоративния данък не го обсъждам - той не се плаща никъде. Явно може дори с 50% да го направят схемата. Не са намалените разходи ключа. Говорим за продуктивност, иновация, технологии и много кинта.
В България ще е супер, ако има както казваш правна рамка, без излишна бюрокрация - но това не изключва и по-високи данъци. Не е проблем 15% вместо 10, и осигуровките. Но това след време де.. От тези скандинавски страни съм роботел само в копенхаген и от там имам наблюдения. Смятам много добре им се получава, дори с 50%-товия данък.. Може след време и за швейцария да поговорим, но там е друга работа..малко е измислена държавицата им..

@Gottlieb,
Ako си спомням правилно - май са им предложили кофти локация в юго-западна полша, а от словакия - през адриатика и директно към платежоспособните арабески. нещо такова - май в капитала го четох, ако си любопитен. Но може и от друг характер да е сделката, да..
Ще разгледам за южна корея, но сингапур не го броя за държава с която може да се сравняваме, нито като дадености, нито като перспективи.

Лека вечер
 
От: В Румъния знаят как да стимулират икономиката

Можеш ли да ми обясниш, ако имаш ефективна администрация и правна норма на какво основание ще взимаш 15% при положение, че няма да има за кого да се дадат. Прост пример ел. правителство и от 4 милиарда разходи за адмистрация и 500 милиона ще са много по този харч. Директно 3,5 милиарда имаш излишък, на какво основание да ги взима държавата, че и да вдига данък?

Хем викаш ефективна система после викаш дай повече данъци - това за спорта ли ни е да вдигаме? Само при ел. правителство мога да паднат с милиарди, държавата тези милиарди трябва да спре да ни ги изземва, което примерно може да доведе до 15 ДДС или спад на преките подоходни данъци, което отново ще доведе до повече средства в хората на разположение за потребление/инвестиции, а по-ниски данъци ще доведат до още повече бизнес. И това е направление администрация. Какво да говорим ако спрем субсидиите? Ако реформираме МВР? Само виж БТА, БГР и БНТ - 120 милиона издръжка тези пари, не знам кой може да ме убеди, че ни трябват тези държавни канали, при положение че сме заляти от такива частни! Само тези 120 милиона са равни на 1200 супер модерни линейки - а всички санитарни автомобили в БГ са точно 300. Целият бюджет на спешна помощ е 104 милиона. За 1 година можеш да купиш 12 модерни спасителни медицински хеликоптери или 10 и няколко малки самолети за транспортна дейност основно донорство вместо да ги транспортират със спартаните. За 1 година можеш да купиш 200 супер модерни пожарни и/или 5-10 пожарни хеликоптера/мултифункционални и да налееш десетки милиони в гражданска защита. И това само за няколко години издръжката на държавните медии. Много неща има за оптимизиране и предаване на дейността в частни ръце и цялата система ще работи в пъти по-добре. Само, че се сещаш някой групи на хранилката ще изчезнат, няма как да може да се ограничава бизнеса, а това не се харесва на някои кръгове и т.н.

Като цяло новите данъци само ще ни закопаят - представи си някой 250 кила пуши по 2-3 кутии и пие шепи лекарства и вместо да мине през жесток режим и да оцелее ти му викаш апни си още и му палиш още една цигара - това е същата аналогия с държавата.
 
Последно редактирано:
От: В Румъния знаят как да стимулират икономиката

Колега TheVengefulOne - сравняваш несравними неща.

Едно е държавата да се бори за привличане на инвестиции, друго е да прибира и преразпределя данъци или да развива бизнес.


Говорейки за България проблемът ни е корупцията, неработещата съдебна система и неефективната администрация.

Няма богата и корумпирана държава или мога да го кажа обратно - няма корумпирана и богата държава.


Сега представи си нашата тромава, некадърна, корумпирана администрация и съд и сложи високи данъци като в Западна Европа. Ми то смисъла да инвестираш в България се губи тотално. Всичкото инвеститор ще предпочете Западна Европа. А и не само инвеститорите, ами и работоспособното население.


Така, че при нас данъците са ниски. Смисъл от по нататъшно намаление няма. Но ако пък вземат се увеличат и ние ще загубим всякакво преимущество спрямо съседна Румъния, примерно.
 
От: В Румъния знаят как да стимулират икономиката

Колеги - съгласен съм с вас. Първо е ред на оптимизацията. Задължително оптимизация и прозрачност на разходите.

Включих се в темата, понеже се дразня на мишкарското мислене - давай да намаляваме, понеже никак не обичам намаления, мишкарстване, икономия и т.н. Аз съм на принципа - нищо не е скъпо, има неща на качеството не отговаря на цената, но в повечето случаи - качеството си има цена. А ние тук сме седнали - сваляме шапки на румънците, понеже гледат как да намалят от тук и от там - не работи тая система с намалението - влизаш в спирала и резултата е нищета.
Не искам да кажа, че сегашната система е перфектна - infinite growth on finite planet - но докато системата е такава - по-добре е да се възползваме от нея, колкото можем.

За корупцията и неефективността, прави сте, аз не пропагандирам да сложим каруцата пред коня, т.е. - първо е важно да оправим проблемите в тези 2 направления, но след това - има нужда от малко повече данъци.
За какво са ни парите - ВиК - аз вода от чешмата не съм пил от сигурно десетилетие вече - кошмар. ВиК мрежата има крещяща нужда от реновация; пътища - трябват ни пътища, а те се градят с пари; железопътна инфраструктура (не пътнически превози, турбо-губещи и субсидирани, а подобрена инфраструктура); инвестиции в наука - като видях кампания в кикстартър - "да спасим Рожен" се засрамих от това, честно; университети - след тежка реформа (от 53, да станат на 15 акредитирани) - инвестиции в качестовто на образованието, публична тайна е, че студентите използват морално остаряла и неизползваема техника; увеличение на пенсиите - нужно е да подсигурим на пенсионерите не висока, но поне достойна пенсия; линейки, хеликоптери, и техника в здравните институции - имаме нужда от обновяване на цялата тая допотопна техника.
обществени пространства, паркове и градинки - като изключим София - навсякъде другаде има крещяща нужда от обновление. ; мога да изреждам до вторник.
За какво друго е нужна кинта? Вижте линка долу, един познат инициира този "проект".
http://www.capital.bg/multimedia/fotogalerii/2015/06/03/2546533_fotogaleriia_portreti_na_srama/

Сега въпроса е - след евентуално преструктуриране + е-правителство и ограничена корупция - дали ще стигнат държавните пари да оправим кочината? Аз не мисля..

Например метрото в София - това никога не може да бъде печеливша инвестиция. Преко-сили, може би, ще излезе на нулата след 20 години, но и това не е сигурно. А това метро носи една камара пари на всеки ползващ го (по-евтино и по-бързо е от алтернативите, а времето е пари). Ако се замислим, обаче, от пазарна гледна точка - честно ли е с общи пари да правим метро в софия, да пестят пари и време една група, на всичкото отгоре цените на НИ около метроспирките се качват -> лична изгода за група хора, а плащаме всички. От пазарна, чисто либертарианска гледна точка - никакво метро не трябва да се прави.
Същото метро е пример, за това - как насилствено преразпределение на средствата от държавата (ЕС), може да е печеливш ход. А частник - никога не би се заел с такъв прокет, защото няма никакъв ROI.

edit: ще продължа да развивам темата с метрото, защото показва много ясно каква е нуждата от "орган" който преразпределя.
Ако вземем цената на Метрото. Началната инвестиция и оперативните разходи - не биха могли да се покрият от цената на билетите, в никакъв случай. (Тук отварям скоба - възможно е такава инвестиция да е печеливша в градове като Сеул, например, поради гъстотата на населението е покупателната способност на жителите; дори градове като Лондон - метрото не е на печалба, понеже реинвестират всичко). Поради горното - частна компания никога не би се заела с строежа и операцията на такъв проект, понеже по-офертно ще им е да сложат парите под дюшека. Ползите за гражданите, обаче, от това метро са огромни - спестени пари, спестено време, повишени цени на имотите им, по-приятно пътуване и т.н. Все неща, който е лесно да се монетаризират при свършен проект. И като включиш всичките плюсове и минуси - подобен проект е печеливш за БПВ като цяло. Обаче не е печеливш за инвеститора в частност, а ако не е печеливш за инвеститора - всички знаем, че инвеститор няма се появи. Поради тая причина е нужна държавата. Необходимото зло.
Зло е понеже, ако частна фирма се хване от началото до края с такъв проект - цената сигурно ще е 30% надолу, обаче проблема е, че частник няма да се хване с такъв проекфт, поради горе-изброените.

Интересна е темата, изучавах я надълго и нашироко в един много тежък курс - project evaluation; и честно да ви кажа - от триете аспекта - financial, social, environmental - финансовия аспект е най-лесната част. Смяташ разходи, приходи дискаунтнати за сегашна стойност, алтернативно изплзване на парите отишли в разходи и си ти. Проблема на частника е, че не му пука за другите два аспекта, и от там идва и нуждата от регулатор и разпределеите, която роля към сегашния момент изпълняват държавите.

Има още какво да се говори, нещата са много по-сложни от един прост проект (метро) и възвръщаемост на инвестицията. Има цели сектори, в който едната част е губеща, другата е печеливша - и идеята е печелившата част да печели *много* повече, отколкото губещата - губи. Тогава нещата вървят окей. Каруцарски пример за такава ситуация е железопътния транспорт. Този на хора е губещ, този на товари е печеливш.

Друг пример - раздаването на пенсиите; наскоро имаше казус - искат да приватизират услугата, и да премахнат монопола на български пощи. Схемата е, че на 1000 лв раздадени пенсии (на ръка, много хора получават на ръка или по домовете) се полагат Х лева за тоя дето раздава - в случая- Български пощи. Сега въпроса е - да се приватизира ли тая услуга?
Първосигналния отговор на третокурсник по икономика е - естествено, частника е по-ефективен, цената ще е по-ниска, услугата ще е по-добра и т.н. Е да..ама не.
Понеже - Х лева покрива разхода (и отгоре -> печалба) в София; обаче Х лева не покрива дори разхода в Горно-Долно (следователно голяма загуба). Частниците ще се избият за тая услуга в София, а никой няма да кандиатства в Горно-Долно, понеже е загуба на пари. Какво можем да направим - да приватизираме София - и да дадем печелившата част от баницата на частника, а да оставим Горно-Долно в Български пощи (понеже никой не иска това скапано село с 15 пенсионера в него). Как се решава този казус? Даваме всичко на куп - да се изпълнява в цялата държава от 1 частник - е да ама и това не става; понеже няма частник който да има развити операции и инфраструктура, за да покрие цялата държава.
Следователно или даваме всичко (няма на кого), или даваме печелившата част (държавните БГ пощи губят), или не даваме нищо. 1 не става; 2 е преебавка, а 3 е необходимото зло.

пс. каквото и да си говорим, де - проблема си остава един, и сме съгласни - "експертите на СБ посочват неработещите институции, неефективната съдебна система, ниската производителност на труда и неефективното изразходване на публичните средства." - даже и световната банка е на наше мнение 8)
 
Последно редактирано:
От: В Румъния знаят как да стимулират икономиката

Айде за да не едитвам 100 пъти - Какво държавата не трябва да прави.
http://www.capital.bg/politika_i_ik...a_namesa_v_aptechniia_biznes_stava_gigantska/

Разбирам ви, защо сте толкова негативно настроени към тезата ми. Обаче проблема не е в държавата, а в българската такава.
 
От: В Румъния знаят как да стимулират икономиката

Ние сме нагатививни към цоцализъма, който цари тук и не само тук!
Виж клипа и ще разбереш, защо сме срещу голямата държава, контролираща всичко.

А иначе метрото да не би преди него да не е могло да се предвижва в София? Това е друга форма на транспорт, ако е нефективна то не очаквай, като стане държавна да стане! Частника не прави нещо, ако ще губи пари, но държавата го прави щото друг плаща сметката. Ако има пазарна нужда то и елеватор до космоса ще се направи ако някой плати цената.

Това, че има пенсии към голно нанагорнище - не значи, че точно там няма да се доставя защото ще бъде платена цената на това - дали от човека с дискаунт или ще бъде задължен по договорът.

Прост пример има две селища и някой има нужда да се придвижа по път, но и от двете села не виждат смисъл да налеят пари защото за малцина няма оферта и да няма път - но пък държавата идва и налива едни пари по които ще ходи примерно малцина.

Значи гледай по микро плана - държавата изземва от всички средства и ги налива като преразпределя част за себе си за да бъде ползван от 2-ма 3-ма този път! Мнозинството го духа заради малцинството и в крайна сметка това тези иззети пари идват от селяните и респективно няма да имат повече пари за инвестиране в земилищата им - което ги спира. Ето съвсем прост модел ако при свободното взаимодейстиве няма дадена нужда, то няма какво да се прави защото така е най-добро за всички. Но държавата идва насилствено изземва и први каквото е нужно да бъде преизбрана.

Ако мислиш, че са глупости виж примерно Португалия стотици км магистрали които не са ползвани. Мога ти дам пример в един от варненските квартали имат огрмна нужда от мост всички и общината няма пари и затова хората сами си го направили.

НО стига отклонения няма как на базата на неефективността и 60% ефективен дълг да кажеш, че ако ги вдигнем ще просперираме. Както и не можеш да кажеш ако паднат ще губим - какво ще губим? Като всички ще имат повече пари накрая на месеца!
 
От: В Румъния знаят как да стимулират икономиката

Аз разбирам защо го мислиш това, и аргументите са ти стабилни - истина е. Обаче ти гледаш само едната страна на монетата - не успяваш да внивнеш в примера за метрото и как то е турбо-предпоставка за икономически ръст. Която предпоставка - само с частна инициатива не би могла да бъде реализирана.
Проекта като цяло е рентабилен - ползите са повече от разходите. Обаче не може да се направи от "жителите", като примера ти с моста. Прекалено голям проект е.
Същото важи и за университети (неплатежоспособно население, не може да плаща за частен и качествен университет - спарвка - таксите в AUBG); за язовири; болници; пожарна; МВР; армия; земеделие (не може да се самоиздържа, почти в никоя страна членка); музеи; читалища; библиотеки; и какви ли още не неща нужни за икономически ръст.

Това което предлагаш - тея 60% ефективен дълг да се намалят - окей, ще имат повече пари накрая на месеца хората. Но ганьо балкански ще ги изхарчи за цигари, пиене, БМВ (онея модели, селска мечта); и какви ли още не пасиви. Казваш - държавата не е ефективна - не е; обаче и населението не е ефективно - не можеш да разчиташ на ганьо балкански да направи нещо ефективно.

Това с ниски - до никави данъци, може да работи при измислени държави от сорта на люксембург, но не и при сложна и многострана икономика.

И за да съм конкретен - какво според мен би подпомогнало икономическия ръст:
Намаляне на ДДС от 20 на 5% за лекарства, спортни клубове; велосипеди; хранителни добавки; учебници и подобните; курсове и пдобни;
Увеличаване на данъците на НИ и автомобили с достатъчен процент, за да компенсира намалението от горната точка.
Премахване на винетки и въвеждане на activity-based данък - цената да влиза в цената на горивото - това е единствения честен метод - колкото караш (ползваш пътища) - толкова плащаш.
Данък смет на фирмите - тотална преработка на текущия метод с цел по-честно преразпределение на данъчната тежест;
Премахване на "фирмените" автомобили под 7 места с цена над 35 бона - достатъчно с БМВ х6 - баничарка - данък не плащам;
и така нататък - увеличаване на данъците на пасивите и намаление там - където може да стимулира икономиката. Ето как държавата може да се намеси смислено и да стимулира икономически ръст. Не не нужно държавата да е мащеха.
 
От: В Румъния знаят как да стимулират икономиката

Правиш много груби грешки и ще ти обясня къде са.
1-во защо трябва да има метро? Защото има нужда реална и хората са склонни да си платят за благото или заради популизъм? Ако е 1-то тогава ще се плати като всяко друго нещо на запад. Справка цялата жп линия в Япония е частна- и влаковете цепят секундата. Има разлика между популизъм и реална нужда, както има разлика от популизъм и социална програма и реална нужда, която се заплаща.

Дай за другото частни университети ми е любима тема - знаеш ли колко е процента на отпадане от държавните ВУЗ-ве? Знаеш ли колко от завършилите работят по специалността си и какви са им заплатите? Имам адски много познати, които прекъснаха, както и такива които завършиха и работят нещо друго. Както имам и такива, които завършиха AUBG, НБУ, ВУЗФ където над 90+% работят по специалността си или тук или на вън. Знаеш ли колко е drop out rate-a на тези университети? Знаеш ли какво е нивото на преподаване? Но дай да не говорим за тях, ами за БГ под робството - 1500 училища сме имали и сме се образовали ти нали не мислиш, че султана е плащал за тях?

И сега има частни болници и сега на частно може да получаваш медицински/здравни услуги.

МВР - е перфектно заместена от СОД/Т и са в пъти по ефективни от тях по тази линия.

Земеделието си в грешка примерно БГ без субсидиите ще има отново печеливш агро бизнес - а като цял той има най-голям процент от цялото селскостопанство!

Най-грубата ти грешка е да мислиш, че тези 60% от ефективният данък ще бъдат изпити след като въпреки тези 60% банките имат всяко тримесечие ръст на депозитната маса. Дори и да приемем да се изхарчат тези 60% те ще отидат в потребление и отново ще се завъртят в икономиката и ще отидат примерно при тези които им се гласува доверие с парите, които след това ще реинвестират.

Ако Хонг Конг и Сингапур са измислени държави тогава лошо няма да са такива но с ниски данъци спрямо запада.

Като цяло масата и тя прави жестока грешка хората били неефективни, но пък 1 група и тя не е ефективна, но пък ще разпределя най-добре за всички.

Каква е логиката да намаляваш ДДС на определени стоки, ползвани от определени групи и да увеличиш данъка на всички чрез НИ и автомобили?
Винетките това е до някъде ок с горивото, но трябва да има диференциация за магистралите с тол такси и децентрализация на данъка не да се влива в държавният бюджет.
Как ще дефинираш тогава представителни нужди и служебните коли - това директно удря целият бизнес.

Като цяло имам усещането, че си завършил публична администрация или от сорта, с леко ляв уклон. Преструктуриране на данъци и поемането им от бизнеса и това с диференцираният ДДС който пък бива платено от всички чрез НИ...
Дори и това да го направиш ще имаш никакъв ефект защото това са дребни неща.

Хайде ти дам пример за мащеха и не или да се фокусираме върху тежките проблеми и решението им.

Директна чистка на МВР 50% от раз и категоризиране на труд и годишни evaluation на целият състав.
Чистка на цялата администрация и ел. правителство.

До тук 4 милиарда лв разход спестихме.

Либерализиране на целият енергиен пазар стил УК или Германия от ЕРП-то до производителя на енергия - всички вкупом да плащат пазарна такса за преносната система. АЕЦ-а да няма тези рестрикции за вътрешен и външен пазар.
Топлото директно да фалира, ако не може да е ефективно никакво спасение.
БДЖ отново същата участ.
Закриане на монопола на НЗОК-а.
Разбиване на държавно гарантирания монопол на Лукойл над митническите складове.

Директно закриване на ДКЕВР, след минерализацията хептен няма ни трябва. Директна чистка на цялото КЗК избиране по различен начин с квоти от различни бизнес организации и сектори. След което обективна проверка над Лукойл стил Румъния и техният Лукойл.

По най-бързият начин изграждане на интерконекторните връзки за газ. И преподписване на газ на спот цени изкупуването им. Отпадане тежката бюрокация над концесионирането на природните богатства.

Като цяло до тук неща от мен са около 5-10 милиарда лв директни загуби на всички нас и най-вече като конкурентно способност.

Тук дори не говоря за тотална реформа на съдебна власт. Не говоря за реформиране на пенсионна система тип Чили. Не говоря също така и за социалните помощи и разпределянето им. Както и не говоря за всички неефективни държавни компании.

Всичко изброено от теб като полза на държавата е равно на 1/2 от това което взима само администрацията за 1 година! Не говорим за всички кражби по другите пера. Може държавата да е ограничена в тези рамки и да има ефективен контрол от страна на народа и държавата и да иска няма как да изземва толкова от нас, но популизма е по силен и всички си мислят, че бизнеса ще плати масрафа, като реално няма да е той но всички и бизнеса ще губим!
 
Последно редактирано:
От: В Румъния знаят как да стимулират икономиката

Отказваш да прочетеш какво пиша. За метрото - има реална нужда. Има реално ползване и БВП печели много от това. Проекта е на + като цяло. Обаче - не можеш да вземеш всичките 70 000 души (примерно) , на който цената на имотите им се повиши след метрото и да им кажеш - сядай и слушай - цената на имота ти ще се качи с 5к евро заради тоя метро проект, следователно дай ти сега 2.5к евро - да спонсорираш проекта, и след 1 година - цената на имуществото ти ще е с 5к нагоре -> си на печалба. Това няма как да стане, защото не може да събереш всичките тея души и да ги сложиш зад каузата. Затова има нужда от централизиран орган - да преразпределя и да взема такива решения.
Примера ти с японското метро - хайде стига де, говориш за град с гъстота на населението - колко? 10 пъти повече от София? Не е работа да караш от 10 кладенеца вода.
Тезата, че може да събереш селяните зад каузата и да съберат общи пари и да се направи частен проект за еди какво си - върви за 1930-та година - в град с население 4-5 души, в 2015-та - не можеш да събереш цяла София и всеки да даде от джоба си Х кинта за метро, околовръсно и т.н. Поради това е и нуждата от нещо в центъра да взема решения. Това, че нашето нещо в центъра е сбирщина от идиоти - не е проблем на държавата, а на нашата такава.

Нямам наблюдения за българските ВУЗ-ове, моя алма-матер е много на запад; но знам, че ситуацията е много кофти. Обаче знам и таксите за АУБГ - само двама от познатите ми можеха да си позволят $8к на година, 4 години подред; от там и нуждата от спонсрирано образование. Иначе ще станем като в индия - на касти.

Мненито ми не е ляво, аз се определям като център; но знае ли човек - периода ми в скандинавия, швейцария и щатите може да ме е объркал малко и затова да се квалифицирам като център, а всъщност да съм ляв.. никога не съм гласувал за левите, всъщност си гласувам за десницата, но то родната политика кое е ляво, кое е дясно...

Логиката зад намалението на цените на определени стоки - увеличаване на покупателната способност, защото ще се дава по-малко за стоки, който генерират плюсове (здраве; образование от изброените от мен, по-горе). Данъците на пасивите да се увеличат - за да се сети ганьо балкански, че трябва да се инвестира в нещо което носи ползи, а не в обезценяващи се активи - като например автомобили; също така - инвестиции в НИ не са ни нужни - имаме предостатъчно имоти в момента, а те не генерират работни места, нито икономически ръст. Като наилствено промениш картинката - на хората да им е по-скъпо да инвестират в пасиви - знае ли се, може би ще се насочат към нещо смислено - вместо коли и арматура - образование и здраве, пък може и някакъв бизнес?

За МВР, електроразпределението, НЗОК, ДКЕВР, Лукойл - съм съгласен с теб.

При правилно управление - държавата може да е конкурентно предимство. Виждаме го в Ирландия, виждаме го в Германия, виждаме го в измислените държави (люксембург и подобни), виждаме го в Турция (половината авто-концерни имат производство там), виждаме го в Полша (PG се централизираха за цяла европа в полша, насред много други), също в Румъния (съдебната им реформа и т.н.), в Гърция (тея тарикати 45 години живеят в пъти по-нашироко, отколкото могат да си позволят) и така нататък.

При нас не ни е проблема, че има държава, регулации и данъци, а че регулациите и данъците кофти. Никакви регулции по черноморието - виждаме резултата - септична, бетонна яма; хиляда и едно регулациики за малък и среден бизнес - то не са книги за оплаквания, душове, бани, стая за почивка, графици, проверки, пожарни извръщения и какво ли още не. Данъците - фирмената Q7-ца - караме прасета с нея - водим я за баничарка - данъци не плащаме. В същото време - за да отвориш турситическа агенция ти трябват 101 неща, 200 рушвера, човек с стаж в тая област, скромна такса от 10 бона и какви ли още не извръщения.. Ако част от тея проблеми се решат - тогава можем да напишем и "В България знаем как да си стимулираме икономиката".

Съдебната система - най-добре е да не я коментираме..там е кутията на пандора, само надеждата липсва, де.
 
От: В Румъния знаят как да стимулират икономиката

За метрото в София за начало си в грешка, това с имотите го пиши по линия пътища - защото ти имаш собственост на над земната площ на имота си или котата, на облагородяване.
Ясно ми е че за големи проекти трудно се случва частника - няма да намериш частник да стои нещо без печалба, но ще намериш за това държавата ... но при наличието на реална нужда, то тогава се намира и се създава решение. Може да дойде външна компания и да направи цялата мрежа и да се плаща всеки за услугата. То е като да дойде някой от вън или от вътре и да налее 1 милиард за автомагистрала, на която има огромна нужда или ЖП система която се финансира с тол такси или фрейт такси.

Щом си съгласен с голяма част от писаните мен неща, значи просто ти е трудно да концептуализираш какво ти казвам. Ако има нужда то ще се задоволи, ако са склони хората да платят цената - но да се прави нещо просто щото има нужда или е добро с други думи популизъм няма смисъл. Ще ти дам прост пример!

Имали нужда от БДЖ пътническа дейност? Честно ми отговори и после виж следващите редове.

Имали нужда при положение че за годината се очакват точно 20 милиона превозени пътници по ЖП-то, а превозните компании са превозили .................... 500 милиона! 25 пъти повече! Знаеш ли колко билета София Варна на БДЖ-то и колко е на някоя от големите автобусни компании - ще се учудиш, че е по евтин!

Сега пак питам добре ли е да има или не при положение че обществото ясно дава се разбере, че не го ползва и си плаща на частника и за капак не го субсидираме с 200 милиона на година!

Надявам се да разбираш, че не ти говоря за колхозници от 30-те, а за реална нужда.

В изброените от теб страни, не са дошли концерните защото държавата им е звъняла през 5 минути, а са дошли заради средата.

Няколко от моя клас завършиха АУБГ, но това е най-добрият университет не само в БГ, а може и за региона - където завършилите за няколко години си избиват обучението. Нооооо този университет е от ранг мерцедес има и различни университети с други думи марки и има и държавни университети като марка Лада или направо Тата. Мога ти дам пример за частен университет в БГ където е около 2к и над 90% си намират работа по специалността си. Нормално е да не ходи сульо и пульо само заради олимпийският принцип във ВУЗ-те държавни или частни. Ако нямаш стимул да си там, за какво да ходят всички. Нима няма квотен принцип дори и в държавните и то е именно за пълните лузъри да не влизат. Но за жалост държавните вузове са такава трагедия заради новата политика - парите следват студента, но не и резултата, който пък е важен за да влезеш в частен университет - пример 90% си намират работа по специалността си.

За гетото е следствие на държавната корупция и незаконно строителство. За колите няма значение какво караш важното, е че е капиталова стока - защо на всички се връща ДДС, а на колите не може?

Видя ли клипа за скандинавските страни?

А го казах това по-горе за лявото, е че говориш като начало за данъци за едни и други - съгласен съм с теб, само ако стане чистката по другите нива, защото си е мега популистко и ляво защото в крайна сметка, чрез НИ ще удариш всички - ти ако не си болен и нямаш нужда от лекарства, защо да плащаш масрафа на друг с по-голям данък на НИ, вместо и да искаш държавата си почисти кочината... Но за мен е директна чистка и оптимизация и спад на данъците и диференциация всякаква но при по ниски нива - тогава няма да има смисъл от 5% ДДС директно ще е 0% при запазване на всички останали нива на текущо ниво и отново ще има огромен излишък, които примерно да се налее за връщане на дълговете.
 
Последно редактирано:
От: От: В Румъния знаят как да стимулират икономиката

Имали нужда от БДЖ пътническа дейност? Честно ми отговори и после виж следващите редове.

Имали нужда при положение че за годината се очакват точно 20 милиона превозени пътници по ЖП-то, а превозните компании са превозили .................... 500 милиона! 25 пъти повече! Знаеш ли колко билета София Варна на БДЖ-то и колко е на някоя от големите автобусни компании - ще се учудиш, че е по евтин!

Сега пак питам добре ли е да има или не при положение че обществото ясно дава се разбере, че не го ползва и си плаща на частника и за капак не го субсидираме с 200 милиона на година!

.
Пак опираме до принципното положение vs. българската действителност. :) Ако влаковете в "Kleta Majka Balgarq" се движеха с 300+ км./ч. като във Франция и Испания или айде поне с 200+ като в Германия и Австрия и се стигаше от Бургас до София за 2-3 часа, а не за 8-10 :cry: както е сега, знаеш ли колко хора щяха да ползват влак - с климатика, с wi-fi, с тоалетната на разположение във всеки един момент, а не когато на шофьора на автобуса му скимне да благоволи да спре, с възможността да се разхождаш нагоре-надолу, да си купиш нещо за пийване от вагона-бюфет или ресторант и т.н., и т.н. и дали изобщо щеше да стои въпросът има ли нужда БДЖ от пътническа дейност.
 
Re: От: От: В Румъния знаят как да стимулират икономиката

Пак опираме до принципното положение vs. българската действителност. :) Ако влаковете в "Kleta Majka Balgarq" се движеха с 300+ км./ч. като във Франция и Испания или айде поне с 200+ като в Германия и Австрия и се стигаше от Бургас до София за 2-3 часа, а не за 8-10 :cry: както е сега, знаеш ли колко хора щяха да ползват влак - с климатика, с wi-fi, с тоалетната на разположение във всеки един момент, а не когато на шофьора на автобуса му скимне да благоволи да спре, с възможността да се разхождаш нагоре-надолу, да си купиш нещо за пийване от вагона-бюфет или ресторант и т.н., и т.н. и дали изобщо щеше да стои въпросът има ли нужда БДЖ от пътническа дейност.

Да ама нали ти е ясно, че нямаше да се прави социална политика на цена софия варна от 32 лева от БДЖ когато е 31 с автобус...

Макар, че си мисля ако приватизират БДЖ-то и се изчисти талаша, може и да намалят часовете до 8 за начало, а после и по-малко.

Но не забравяй, че може и да хванеш самолета и докото набере скорост да дойде време за кацане - така, че има всякаква форма на транспорт, пита се дали ще си я платиш.

Видимо и авио и автобусният частен транспорт е на печалба, сигурен съм че, ако се приватизира и ЖП-то ще стане на печалба. А колко е зле управлявано само за констатация Товарни превози е на загуба - трябва си голям виртуоз да го направиш това.
 
Последно редактирано:
От: В Румъния знаят как да стимулират икономиката

Изгледах клипчето, най-накрая. Тоя пич свързва просперитета на скандинавия с свободния им пазар, а social welfare - e един вид следствие от просперитета натрупан поради генерираните печалби от свободния пазар и ниските регулации. Това е така, но не изключва и ролята на държавата - като стимул за икономиката.
Прост пример - поради държавната намеса и високото качество на образование - скандинавците са най-ефективните пичове, с който съм работел. Бюрокрацията е сведена до минимум, не ти е нужно да излизаш от вкъщи за да си свършиш каквото и да било свързано с държавата - всичко е електронно и улеснено. Това е от една страна следствие от управлението на държавата (ефективно), от друга - от образованото население - има акъл, знае какво иска и го иска от държавата, за да му улесни живота. За да не е мащеха, а "съюзник".
От БДЖ - нужда има, ама не и от сегашното БДЖ. В момента БДЖ е пълен кошмар. Може да се реформира и да прави пари, билета да е 32 лева, а социалната функция да е 50% за пенсионери, ученици и студенти. Може лесно да се направи - с желание и акъл. Дори съм убеден, че скромен екип от моя милост, заедно с аверчетата от АУБГ и една друга група завършила в ЕУ университети - без проблем можем да направим пълен план за реструктуриране на тая институция. Проблема е в корупцията и останалите неща, който са следствие от качеството на "матряла", а не от държавата като институция. Например DB се справят чудесно за пътнически превози, а Schenker с товарните им превози е един от най-сигурните партниори в сферата на товарния транспорт, все част от държавните немски...

Можем да вземем пример от тези печеливши звена на държавата, вместо да заклеймяваме като лошо всичко в държавния модел. Той (държавния модел) е кофти, ако е пост-комунистическа идиотщина, каквато е в момента. но не е задължително да е така.

За концерните - си прави, не са дошли, поради това, че държавата им е звъняла през 5 минути, а поради средата. Е точно тук - огромня роля играе държавата - да направи средата. Легалната рамка, инфраструктурата, данъчните ставки и кадрите. При нас всичко липсва - имаме само едни сравнително благоприятни данъчни ставки. Ако се хванем да оправим останалите три - тогава ще можем да си позволим и да се заиграем с данъчните ставки (ако е нужно). Но при тотална липса на кадри, инфраструктура и неработеща правна рамка - пълна глупост е да се чудим как да намалим данъците с 1-2% тук и там - а после да гледаме в недоумение - защо аджеба не идват инвеститори, въпреки, че данъците са ни по-ниски от Румънските, и те накъдето отиват - ние отдавна сме там (ниски данъци, много ниски дори).

пс. Сега видях, че си написал, че товарните ни превози са на загуба. Ако това е така - заеби тая дискусия. Мисленето ми е неприложимо в анадолската действителност и в тая сбирщина на сган, щом найстина са изкарали товарните ни превози на загуба. То като се сетя и завода за оръжие ни е на загуба :shock:
Тезата ми, че държавата има своя смисъл е роля в икономическото развитие и може да бъде конкурентно предимство - стоя зад нея. Явно обаче не и по тези географски ширини с тая сган, която имаме за сънародници.
 
От: Re: От: От: В Румъния знаят как да стимулират икономиката

Но не забравяй, че може и да хванеш самолета и докото набере скорост да дойде време за кацане - така, че има всякаква форма на транспорт, пита се дали ще си я платиш.
.

Можем спокойно да ЗАБРАВИМ за самолета като вътрешен транспорт - ела на летището 2 часа преди полета поради "антитерористични" съображения , не носи това, не носи онова, щото забранено, пътувай още по един час в градските задръствания (перманентни в София и кански през лятото и във Варна и в Бургас) до и от летището и денят ти минал в пътуване, все едно летиш за САЩ. :)
 
От: В Румъния знаят как да стимулират икономиката

Точно така welfate state-a стъпва на богатството на фрее маркета - въпреки, че не е 100% и това говорим за Швеция десетилетия под ред №1 по икономически растеж в света, а до 2 десетилетият страна от 3-тият свят спрямо ООН!
Явно не си пропуснал, но пича говори по данни на ОИСР и по техни данни от 60-те години в Швеция именно заради welfare policy-тата почват пада растежа, а не че фрее маркета води това, точно обратното - а да си десителития номер 1 то си най-социалната държава за него време просто огормен растеж следствие на пазара. Виж по данни на ОИСР с увеличение на преразпределението води до спад на БВП.

Има си роля държавата, макар че аз мога и още по крайна точка ти дам - мисля че си забелязал, интелигентно се изразяваш и ползваш икономически термини, че съм либертарианец, но ще се спра от ползата на държавата дефинирана от А. Смит какви да и са функциите. С две думи правка и легална рамка със съдебна ефективна система с други думи Law & Order с много осъзнато общество, което е коректив и кара дори политиците да правят за тях неизгодни неща - перефразирам М. Фрийдман.

Не ни трябва държавно БДЖ, а ни трябва основата която ще вкара конкуренция именно там.

А иначе за товарните - http://clubz.bg/14178-eto_gi_finansovite_rezultati_na_bdj_tovarni_prevozi_plasheshti_sa и за тази ще е по зле, щото Ковачки му дадоха ЖП лиценз - http://www.standartnews.com/balgariya/bdzh_zagubi_iztsyalo_tovarite_na_kovachki-308505.html и така като гледам пиши нови десетки милиони загуби на Товарните.

Като цяло 200 милки субсидия и 50 милиона обща загуба прави 250 милиона директни загуби - викат имало 10к работника, дори да им плащаме по 500 лв заплата и да фалира БДЖ-то пак ще е 4 пъти по евтино ...

Всичко е ясно с БДЖ крадат го до край и после ще го приватизират за нищо - план на пълна съзнателна кражба и декапитализация. Само, че не знам дали знаеш бюджет 2016 залага 600 милки от концесията на летище София ще вземат парите на куп за 35 години и познай всички ще се излее в БДЖ-то да го вдигнат на крака, разбирай да окрадат каквото може :) Така че още 3 години ще има БДЖ и после като нищо за 1 лв ще се приватизира и дори ще е много на фона на стотиците милиони дълг.
 
От: Re: От: От: В Румъния знаят как да стимулират икономиката

Можем спокойно да ЗАБРАВИМ за самолета като вътрешен транспорт - ела на летището 2 часа преди полета поради "антитерористични" съображения , не носи това, не носи онова, щото забранено, пътувай още по един час в градските задръствания (перманентни в София и кански през лятото и във Варна и в Бургас) до и от летището и денят ти минал в пътуване, все едно летиш за САЩ. :)

Така е но това не е проблем на транспорта, а на психозата - ти нали не си мислиш, ако набележат TVG-то във Франция дали няма всичко да стане 2-3 пъти по бавно.
 
От: Re: От: От: В Румъния знаят как да стимулират икономиката

Така е но това не е проблем на транспорта, а на психозата - ти нали не си мислиш, ако набележат TVG-то във Франция дали няма всичко да стане 2-3 пъти по бавно.

Аналога на TGV-то вече го бомбиха в Испания преди години - на един 11.09. май беше. Нищо не се промени - усилиха патрулите по гарите. Можеш да хванеш влака движение - пристигаш, търчиш по перона и се мяташ. А това с 2-та часа преди полет да си на сheck-in-а го имаше още по бай Тошово време. Тамън стана само 1 час и се случи 9/11, та радостта не бе задълго.
У нас съвсем целенасочено беше съсипан ЖП-транспортът в полза на автомобилния. Що фирми, близки до ДПС и сега до ГЕРБ има на тая хранилка, ехе-хей... Затова само магистрали-магистрали-магистрали яко се строят. Да има и за партньора на белот др.В.Злат. все по-висок оборот на нафта.
 

Горе