От: ДДС
Напротив, която и да е фирма регистрирана по ддс трябва да има редовен счетоводител, говоря за образование и лиценз, обратното - ако не е регистрирана по ддс може и сама (без образование и лиценз) да прави счетоводството си. Или съм в грешка и мога да правя сам счетоводството на фирмата си по ддс без образование и лиценз?
На краставичар краставици продаваш в момента.
Няма такова изискване за счетоводител, независимо регистрирана ли е фирмата по Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС) или не. Ако под редовен разбираш такъв на трудов договор - не, няма изискване нито да е на трудов, нито на т. нар. граждански договор, нито пък има изискване за каквито и да било правни отношения между търговското дружество (фирмата) и лице, идентифициращо себе си като счетоводител или пък т. нар. специализирано счетоводно предприятие. Не съществува и "лиценз за счетоводител". В България това, за което може да се каже, че се доближава в някаква степен до разбирането за понятие като "лицензиран счетоводител", е единствено Института на дипломираните експерт счетоводители (ИДЕС), който взема решение дали дадено лице е придобило правоспособност за дипломиран експерт счетоводител. А дипломираните експерт счетоводители, за почуда на по-неинформираните, в наистина много, много редки случаи упражняват дейност по това, което представлява всеобщата представа за "водене на счетоводство". Съществува изискване за група от предприятия, чиито годишни финансови отчети задължително подлежат на заверка от регистриран одитор, който пък, чисто като понятие и в повечето случаи като квалификация е толкова далеч от т. нар. счетоводител, колкото прокурорът от съдебния полицай. Но не виждам смисъл да задълбаваме толкова в разпоредбите на Закона за независимия финансов одит (ЗНФО). Който проявява интерес, може да го прочете - малък е, няма и 50 члена.
А това, за което ти си чувал или чел и което те е накарало да останеш с това погрешно впечатление, най-вероятно е глава пета, раздел трети от Закона за счетоводството (ЗСч). Там е уреден въпросът с това кой има право да съставя годишните финансови отчети на предприятията и на какви изисквания трябва да отговаря, за да придобие това право. Въпросните разпоредби по
никакъв начин, обаче, не задължават да "имаш редовен счетоводител" без значение дали предприятието е регистрирано по ЗДДС или не. Да, можеш да си "правиш счетоводството" и сам, стига да знаеш как, ако ще и начално образование да нямаш. Това, което те задължава Законът, е финансовият ти отчет да е съставен от горепосоченото лице или иначе казано, ако ти самият на отговаряш на въпросните изисквания за съставител на финансови отчети, грубо казано в началото на следващата година да дадеш някой лев на лице, което отговаря, за да ти го изготви.
И това, което казвам, по никакъв начин не трябва да се приема, че "воденето на счетоводството" е кифла с мармалад. Ако си наистина ентусиаст, можеш да го опиташ сам за няколко месеца, но задължително преди това се запознай по-обстойно с рисковете, които поемаш. "За всеки влак си има пътници" е казал народът. Аз лично човек, който сам си води счетоводството, ремонтира автомобила, подстригва, лекува зъбите си и си строи къщата, например, не познавам.