От: Директни продажби на реклама
Здравейте! Знам, че темата е старичко, но тъй като е Важна тема и преди ден се наложи да се пише по тази тема, с продажбата на директна реклама, ще дам малко информация, която съм натрупал и искам да споделя с вас. Много хора от нас обмислят тази опция и е хубаво да си кажем няколко неща по този въпрос.
Директната реклама е едно от най-сладките неща, говорейки за задоволително монетеризиране на трафика на един сайт. В зависимост от сайта, трафика и форматите, които продава, директната реклама може да се продаде под няколко форми:
1. Импресии
2. За период с определен ротационен %
3. На клик
4. Перманентна (статия, рекламно каре, ревю)
За да започнем от А,Б,В, първо ще споменем какви стандарти имат банерите, като един от най-популярните диспей методи:
http://www.bannergarage.com/bannerads.aspx - това е пълния набор. Преди време имаше с идея по-малко формати, но сега се появиха нови, които медиите ползват, като например често вече виждам 728x210 (в dnes.bg), 300x600 (dir.bg, capital). Хубаво е всеки сайт да има възможност да поддържа освен тях, така и стандартните, което са в по-тесен кръг - хедър (728x90), квадрат (250x250), небостъргач (160x600) и малък хедър (468x60). Ето и как изглеждат на сайтове:
Ad Placement.
Важно е да се спрем на точна идея как да разпишем и ценоразписа им. Тук и излишно да се споменава, че Премиум позициите са най-скъпи, после идват и другите. След средата на страницата, обикновено. На непродадените или неизползваните долни банери, сайтовете слагат AdSense, EasyAds, Grabo Affiliate Program, въртят техни други проекти или нещо друго. Идеята е да се виждат тези позиции и в същото време да носят доход. Правилното планиране на импресиите и позициите, носят на рекламодателя и добри резултати. Истината е, че този тип реклама е предимно имиджова. Ако някой тръгне да прави директни продажби, няма да получи желаните резултати, особено при бюджети от няколко хиляди на месец. Основната цел на този тип реклама е брандинга и в много малка степен директната продажба. Тук искам да отбележа, че това се отнася не само за големи медийни сайтове, но и за малки регионални информационни. Вече тук важен фактор (както и в повечето случаи) е трафикът. Когато някоя медия продава да кажем 1000 импресии (показвания) за 10 лева, тя може да генерира това за ден, даже и по-малко. Тук вече идва на помощ софтуера, с който се управляват рекламните кампании. Най-подходящ, по мои наблюдения, е Openx. Все пак компании като Groupon, Running Network, Lycos и много други.
Мобилната реклама, като част от рекламния пазар
Няма какво да си говорим, хубаво е когато продавате директна реклама, сайта ви да поддържа мобилни устройства - риспонсив дизайн или мобилна версия, на която да може да се поставят също въпросните банери. Интеграцията на OpenX е възможна и там. Всеобща тайна е, че всеки си рови из телефона, за да получи информация. Това е добър търговски трик, с който можете да продадете повече. Банерите трябва да да на хубави позиции, видими и в същото време ненатрапчиви за потребителя.
Доста честа практика стана и продажбата на бекграунд, като това като цени върви доста добре. Все пак говорим за брандиране, което е повече от видно. Това може да е пак продадено на ротационен принцип, за време и за кликове, но последното не го препоръчвам. Може да се пусне както на целият сайт, така и на отделни секции - категории на сайта: новини от България, Бизнес, Технологии и т.н. за целта, сайта трябва да е центриран. А ако не е, съм виждал и други формати - в горният ъгъл, като разлистващ се лист.
Продажбата на директна реклама е трудна работа и определено нейната атрактивност ще я продаде. Тук искам да кажа нещо много важно:
Трафикът и качеството (съдържание, дизайн, подредба на елементите, полезност и авторитет) на сайта са в основата на продажбата. Всичко друго са търговски умения, добри договорки, изгоди и прочие. И тук елемента, колко по-голям и значим за интернет си, толкова по-голям шанс ще имаш при продажбата.
Искам да включа нещо друго, което наистина харесва рекламодателя - съдържанието. Продажбата на реклама под формата и на съдържание, ще го грабне. Какво означава това? Това означава, че медийният сайт ще има специална статия (подробна и съдържателна) с текст и графични елементи - снимки, картинки, видеа. Изнесете я като важна, и реално вече имате един силен лендинг пейдж на рекламодателя, който успява да го представи добре. Доверието, което потребителите имат в сайта кара да се доверят и на рекламодателя. Естествено, трупането на потребители, които са останат, следят и вярват (до една или друга степен) на сайта е едно от най-трудните неща и определено е нужно време за това.
Честа практика също така стана и използването на социалните канали, като подкрепа на дадена кампания. След като рекламодателя е купил някакъв рекламен пакет, включващ в себе си материал (статия, PR, анкета, ревю на продукт), вие можете да поднесете това и на потребителите ви, което са в социалните канали на въпросния сайт (facebook fan page, twitter, google+, linkedin). Това вече изглежда доста атрактивно, нали? И е така. Получава повече от платеното. Убеждавайки го в това, той е ваш.
Това е за сега, дано стане и интересна дискусия. Рич медията местата са във фокуса....поне мисля, че към тях е редно да насочвате вниманието на рекламодателите. Едно, че ще донесат по-желание резултати за рекламодателя, второ, цените им са добри и за вас - да ги продадете.