Много добър въпрос. Аз ще ти разкажа малко история от каталожната търговия. Всъщност тя е възникнала далеч преди овърнайт доставките, но до ден днешен много каталогъри (предимно офлайн) посочват срок на доставка от минимум 15 дни. Тези графици винаги се правят отзад напред и с известно време на резерв, ако нещо се случи, да можеш да спазиш обещаните срокове.
Ето някои неща, които да съобразиш, като взимаш решението за срока:
1. Това е въпрос на удобства и на пари. Включително - колко пари ще спестиш по единя начин, колко по другия, но и колко скъпо ще струва на клиента удобството да получи още утре (или колко ще спести за компромиса, че няма да получи още утре.
2. Куриерските фирми наистина доставят от днес за утре (макар и не всички и не за всички дестинации) Това се е превърнало в стандарт в бранша. Почти няма да намериш фирма, която да ти направи голяма отстъпка затова, че ще им занесеш пратките наведнаж за доставка след няколко дни. Обикновено по-ниската цена е само за 1 ден още отлагане.
3. Доколко скоростта на доставка е водеща при желанието на клиента да пазарува от твоя магазин. Това е най-съществения въпрос и само ти като собственик на магазина можеш да разбереш отговора - направи специална анкета с част от клиентите, така ще разбереш. Недей да гадаеш по общото разбиране или по модната лудост, че всяка поръчка трябва да е доставена за вчера. В България като че ли малко сме разглезили потребителите в това отношение и много не се задава въпроса, който поставяш ти - приема се за даденост.
4. Забравяш още по-щури срокове. Нашата фирма обслужваше онлайн магазин, който правеше доставки до 2 часа!!! За този срок трябва да намериш стоката (купува се от различни магазини), да я опаковаш във фирмени опаковки и да я доставиш до адрес. Изключителна неврология беше този бизнес модел, но за този тип стоки и вид услуга си заслужава и собственика на магазина добре се развива сега и без нас.
5. Направи си хубави финансови разчети. Ти трябва да си наясно, колко ти струва целия процес от придобиването на стоката (ако не е при теб на склад), окомплектоването, изпращането и самата доставка. Още при самото складиране имаш разходи, които могат да се окажат огромни и да ти осмислят единствена поръчка. Едно е да се зареждаш с цяло пале стока, съвсем друго за всяка една да тичаш до твоя доставчик - в много случаи последното е безумно. Още за склада и пазаруването на едро/дребно. Договорил си се с твоя доставчик да ти дава стоката с 30% отстъпка спрямо пазарната цена без значение дали ще ходиш всеки път за 2 или за двеста бройки от продуктите му. Ако струпаш заявки от 15 дена и отидеш при него със заявка за 1000 бройки, имаш право да го натискаш за цена - която ще ти осмисли забавянето при клиентите. Давам ти най-яркия пример за този тип икономии от мащаба - Ридърс Дайджест. Те продаваха книги - по 100 000 тираж от вид (грубо). Ами едно е да отпечаташ книга в тираж 1000 брой съвсем друга е себестойността при тираж 100 хиляди. В пъти е разликата. Колко е склонен да чака клиент, който може по този начин да си купи за 20 лева книга, която иначе би струвала 50 лева.
6. Фулфилмънта като дейност не е за подценяване. Ако имаш единствен продукт, ти е необходимо само времето за опаковане и изготвяне на документацията. Ако имаш 2000 и са на склад, вече ти трябва система и организация - правиш ли го по бакалския начин, може по 30-40 минути на поръчка да ти отиват в търсене на съответните стоки.
7. Сезонност. Настоящите лудости - черни петъци, понеделници коледни пазари. Ако правиш средно дневно по 40 поръчки е едно, ако ти се изсипат 300 е съвсем друго - трябва да имаш човешкия и складов ресурс да поемеш всичко това. Или да аутсорсваш към някой, който го има.
В обобщение, моят съвет е да се допиташ до клиентите, но и да направиш различни ценови стъпала. За стандартна доставка от днес за утре цена за postage & package 6 лева, за доставка от днес за днес (о, да, повечето куриерски услуги го правят в рамките на същия град) 15 лева, за доставка до 5 дни 3лева, за доставка до 15 дни - безплатна доставка. Примерни цени, примерна схема. Дори да не правиш анкета, но да пуснеш такава схема на доставки, ще добиеш много добра представа кое как работи, а ти ще имаш полагащото ти се финансиране за всички тези процеси.
P.S.: Още един съвет - не го наричайте пред клиентите просто доставка. То е пакетиране и доставка. С тази цена трябва да си покривате всички разходи, които по-горе изброих. И клиента тогава ще знае, че така е по правилно, и че стоката има някакъв по-дъъг жизненн път от простото й предаване на куриерите.