Задължителна гаранция при продажба на електроника-смартфони, таблети и тн.

Bunx

Member
Здравейте,

Бих искал да попитам хората с опит, какво ни задължава ЗЗП и Търговския Закон при търговия с електронни продукти като смартфон, таблет, камери относно търговската гаранция? Какъв е минималния срок, който сме задължени да предлагаме на купувачите?

Питам, защото при мой въпрос към търговец на смартфони за предлаганата гаранция, получих този отговор:

Съществуват два вида гаранции.

Законова гаранция

Законовата гаранция е предвидена в Закона за защита на потребителите. Тя възниква със самия факт на закупуване на стоката и не зависи от волята на търговеца. Той не може да я ограничава.

Според законовата гаранция, ако стоката не съответства на договора за покупко-продажба в рамките на 2 години потребителят може да направи рекламация на стоката пред търговеца при поява на дефект.

Договорът не е задължително да бъде писмен, договор е всяка покупка на стока.

За да има потребителят основание за предявяване на рекламация, несъответствието на стоката трябва да е било налице към момента на покупката, макар и на този етап да е било незабележимо за потребителя.

Всяко несъответствие, проявило се в рамките на 6 месеца от предаването на стоката се счита, че е съществувало в момента на покупката. След този срок потребителят трябва да докаже, че е налице несъответствие с договора.

Търговска гаранция

Предоставяне на търговска гаранция зависи изцяло от желанието и добрата воля на този, който я дава.

Търговската гаранция представлява задължение на продавача или на производителя към потребителя да възстанови заплатената цена, да замени или поправи стоката или да положи други грижи за нея, без това да е свързано с разходи за потребителя, когато потребителската стока не отговаря на обявените качества.

Търговската гаранция обвързва този, който я дава включително и в случаите, когато е обявена единствено чрез рекламно съобщение.

В нашия случай ние като официален представител на дистрибуторите предоставяме 1г. търговска гаранция. Съгласно ЗЗП Вие имате задължителната законова гаранция, но след като изтече 6-месечния срок (в нашия случай е 1 г. заради търговската гаранция) за да Ви бъде уважено желанието за гаранция съгласно ЗЗП - трябва да докажете несъответствие с договора по време на сключването му.


Хич не са ми ясни нормите, ако някой може да го каже опростено ще съм благодарен!
 
От: Задължителна гаранция при продажба на електроника-смартфони, таблети и тн.

Търговска гаранция можеш да сложиш и 1 ден, но това не те освобождава от гаранцията, която трябва да даваш (или производителя да дава) за всеки продукт. Тя е две години. Забравих как се казваше, но не е тъговската, а се води по друг начин. Според законодателството на ЕС, до 6тия месец след купуването на някакъв продукт (изключваме гащи, чорапи и подобно, но електрониката е на 100%), ако тоя продукт се счупи - това е производствен дефект. Такива нещица.
 
От: От: Задължителна гаранция при продажба на електроника-смартфони, таблети и тн.

Търговска гаранция можеш да сложиш и 1 ден, но това не те освобождава от гаранцията, която трябва да даваш (или производителя да дава) за всеки продукт. Тя е две години. Забравих как се казваше, но не е тъговската, а се води по друг начин. Според законодателството на ЕС, до 6тия месец след купуването на някакъв продукт (изключваме гащи, чорапи и подобно, но електрониката е на 100%), ако тоя продукт се счупи - това е производствен дефект. Такива нещица.

Законова се казва другата, която е 2 год. И пак не ми става ясно, ако да кажем давам търговска гаранция 1 год. и даден продукт дефектира след 1.5 години, аз като търговец трябва ли да покривам ремонта?
 
От: Задължителна гаранция при продажба на електроника-смартфони, таблети и тн.

За несъответствие е до 6ти месец, иначе покриваш 24 месеца за клиента - така е по ЗЗП. Ако продаваш на ЮЛ може и 1 месец да им пишеш, те няма къде да се оплачат, тъй като КЗП се занимава с отношения търговец - клиент (ФЛ). ЮЛ могат и трябва да те съдят.

Иначе на въпроса ти: Да, след 1,5 години по закон трябва да отремонтираш/заменяш и тн, тоест каквото е нужно за да отстраниш проблема.

Вместо да питаш по форуми прочети за 10 мин закона. Много ясно го пише. Ти можеш да си посочил и 3 месеца гаранция. Това няма никакво значение. Твоята отговорност по закон е 24 месеца. Дори е описано, че ако ти посочиш по-кратък срок, той е маловажен и тежест имат 24-те месеца по закон. Ако обаче посочиш 36 месеца, то те се приемат за периода на гаранция. Пишейки по-малко от 24м не само пак ще поемаш до 24-ти месец, но и ще захапеш някоя друга глоба ей така за спорта.
 
От: Задължителна гаранция при продажба на електроника-смартфони, таблети и тн.

Благодаря за отговора, четох закона, но поради отговора, който посочих по-горе, почнах да се съмнявам
 
От: Задължителна гаранция при продажба на електроника-смартфони, таблети и тн.

А ако договорът е сключен от разстояние (например електронен магазин), клиентът може да върне продукта за негова сметка до 14 дни от закупуването.
 
Re: От: Задължителна гаранция при продажба на електроника-смартфони, таблети и тн.

А ако договорът е сключен от разстояние (например електронен магазин), клиентът може да върне продукта за негова сметка до 14 дни от закупуването.
Да, това е по европейската практика. Тук дори няма и спор.
 
От: От: Задължителна гаранция при продажба на електроника-смартфони, таблети и тн.

За несъответствие е до 6ти месец, иначе покриваш 24 месеца за клиента - така е по ЗЗП. Ако продаваш на ЮЛ може и 1 месец да им пишеш, те няма къде да се оплачат, тъй като КЗП се занимава с отношения търговец - клиент (ФЛ). ЮЛ могат и трябва да те съдят.

Иначе на въпроса ти: Да, след 1,5 години по закон трябва да отремонтираш/заменяш и тн, тоест каквото е нужно за да отстраниш проблема.

Вместо да питаш по форуми прочети за 10 мин закона. Много ясно го пише. Ти можеш да си посочил и 3 месеца гаранция. Това няма никакво значение. Твоята отговорност по закон е 24 месеца. Дори е описано, че ако ти посочиш по-кратък срок, той е маловажен и тежест имат 24-те месеца по закон. Ако обаче посочиш 36 месеца, то те се приемат за периода на гаранция. Пишейки по-малко от 24м не само пак ще поемаш до 24-ти месец, но и ще захапеш някоя друга глоба ей така за спорта.

ако пишеш 36м. то за горницата над 24м. може сам да си поставиш собствени правила, примерно ако не може да се отремонтира стоката, тя се оценява по пазарна цена и се изплаща на клиента или пък се прави такава отстъпка за подобен нов продукт, което ще си е съвсем законно при добре написани общи условия за търговска гаранция.
 
От: От: Задължителна гаранция при продажба на електроника-смартфони, таблети и тн.

ако пишеш 36м. то за горницата над 24м. може сам да си поставиш собствени правила, примерно ако не може да се отремонтира стоката, тя се оценява по пазарна цена и се изплаща на клиента или пък се прави такава отстъпка за подобен нов продукт, което ще си е съвсем законно при добре написани общи условия за търговска гаранция.

Да, така е.
 
Здравейте, нов съм тук 😀 ако има значение.
Интересувам се от издаването на търговска гаранция, по точно от създаването(текста) на гаранцията. Към кого трябва да се обърна за направата на гаранционната карта?
Става на въпрос за електоуреди на лотове като преди продажба ще са тествани и проверени дали са в изправност! Някои ще са с повредена опаковка, а други с леки забележки(драскотини), за такива продукти важи ли законовата гаранция от 24м. ?
Благодаря!
 

Горе