Законна търговия в eBay

Здравейте предприемачи,

Искам да помоля тези от вас, които са малко по-наясно с търговията в eBay да споделят малко опит, ако е удобно разбира се :)

Имам продукт, който живот и здраве ще пускам на пазара в България. Мисля си също, че мога и да го пусна в eBay, защото в останалите страни по света се използват доста подобни стоки.

Обаче... искам всичко да си ми е по правилата. То не че от eBay ще позволят да е иначе, но искам да съм максимално подготвен.

Фирма имам, имам и фирмена сметка към нея с вързана фирмена дебитна карта. Имам и пейпал акаунт, като съм верифицирал дебитната карта на фирмата. Достатъчно ли е за да ме одобрат от ибей?

За да продавам ще трябва ли да издавам фактури и т.н.? Не че ми е проблем. Ще си сложа доставката в цената, за да мога да предложа безплатна доставка, но това са формалности.

Искам да попитам чисто документално има ли нещо важно, което не трябва да се пропуска, за да се избегнат банове, глоби и т.н.?

Благодаря предварително!
 
От България ли ще ги пращаш нещата? И за кои страни мислиш да продаваш, само САЩ ли?
 
От България ли ще ги пращаш нещата? И за кои страни мислиш да продаваш, само САЩ ли?

От България ще продавам, да. Честно казано в момента точно това гледам UK ибея и американския. Къде би било по-добре? За САЩ доставката може би ще оскъпи доста нещата.
 
Не виждам проблем да си направиш фирмен акаунт, който даже ще гради повече доверие от обикновен. Няма нужда да вкарваш доставката в цената, като пращаш ако е на фирмата, нали ще ти издават куриерите фактури. Клиента си плаща цена и доставка на теб пък. Ако получаваш всички плащания по банков път мисля, че няма нужда да издаваш фактури, освен ако не го искат отсреща, но питай пак.

Най-големия проблем, който виждам аз при този тип работа, е че трябва да плащаш такси на ebay.co.uk , което е държава в Евро съюза и следователно възниква задължение за регистрация по ДДС само заради тези такси, защото ползваш услуга от доставчик извън България.

Тука колегите да кажат, някой ако има опит.
 
Не виждам проблем да си направиш фирмен акаунт, който даже ще гради повече доверие от обикновен. Няма нужда да вкарваш доставката в цената, като пращаш ако е на фирмата, нали ще ти издават куриерите фактури. Клиента си плаща цена и доставка на теб пък. Ако получаваш всички плащания по банков път мисля, че няма нужда да издаваш фактури, освен ако не го искат отсреща, но питай пак.

Най-големия проблем, който виждам аз при този тип работа, е че трябва да плащаш такси на ebay.co.uk , което е държава в Евро съюза и следователно възниква задължение за регистрация по ДДС само заради тези такси, защото ползваш услуга от доставчик извън България.

Тука колегите да кажат, някой ако има опит.

Той акаунта в PP го направих да е бизнес, но тъй като PP не работят с БГ банкови сметки съм верифицирал само фирмената ми дебитна карта, без сметката. Не знам дали е достатъчно това.
Иначе за доставката нещо не можах да схана честно казано какво искаш да ми кажеш... :D
Трябва задължително фирмата да е регистрирана по ДДС, за да мога да продавам с нея в PP така ли ?
 
Нали за ибей говорим, виж какво си писал. Доставката се опитах да ти обясня, че можеш да си я пишеш отделно, да ти я плащат общо със стоката. За ДДС всяка фирма ползваща услуги от друга фирма в Европейския съюз трябва да е регистрирана.
 
  • Ако се ship-ва ОТ BG – важат в ЕС Distance Selling Thresholds (БЕЗ задължение за VAT Reg);
  • Ако се ship-ва стоката ОТ BG и отива да СТОИ (storage!) в коя да е др. държава от ЕС (независимо от използваният Fulfillment Center/warehouse/гараж/пещера) – НЕ важат Distance Selling Thresholds (съответно има 100% задължение за VAT Reg в държавата, където се СЪХРАНЯВА стоката).
Info:

https://www.predpriemach.com/threads/Помощ-при-подаване-на-ДДС-деклараци-в-държави-от-ЕС.70303/
https://www.predpriemach.com/threads/Струва-ли-си-amazon-fba-в-Европа.70496/

(подробно четене с разбиране и вникване в съдържанието, а не само заради самото „четене“)
 
Шерифе имах предвид нещо съвсем друго, това което казваш е така, да въпреки, че сега не съм точно убеден, защото има едно нещо наречено MOSS, а и скоро ще се таксува ДДС на стоката според дестинацията на получателя. Аз имах предвид друго. Ибей имат такси за услугата си. Съответно ти ги плащаш с фирмени пари, те издават фактура. Следователно ползваш услуга от фирма в Евро съюза. Следва и задължение регистрация по ДДС.
 
Да, така е за първата част. За MOSS-а, отнасящ се за „digital services“, т.е. eBay fees – да, това е така. Считано от юни 2016г. някъде (а трябваше да стане от януари 2015) всички sellers, които са БЕЗ VAT номер в eB, продаващи И през eB EU sites, И през eB COM/INT sites – са charge-вани авт. VAT върху fee-то (услугата). Ако то е €3 да речем Final Value Fee-то, от eB авт. ще удържат от ВСЕКИ seller (без VAT номер добавен) 20% отгоре върху €3-те, т.е. €0,6 още или общо: €3,6. Това не е проблем особен принципно. Seller-а да си решава дали да се регистрира по VAT или не, или по 97a, за да си „спести“ (съответно да ги remit-ва на локално ниво) тези 20% върху service-а fees.

MOSS върху goods/items се обсъжда широко в ЕК, да. Според дестинацията на клиента. VAT MOSS to be extended to physical goods т.е. Той влиза в сила от 01.01.2021г. (анонсирано беше на 01.12.2016г. това от ЕК):

upload_2017-4-6_20-31-43.png

И разбира се по-смилаемо и разбираемо обяснено на 16.12.2016г., където:

  • От 01.01.2018г.: Бизнеси с MOSS supplies (телекоми, ISP, hostings, електронно доставени услуги) с годишен cross-border оборот от MOSS supplies под €10K – се връщат във времето от преди-2015-та, charge-вайки VAT rate as if they were domestic;
  • Също и бизнеси между €10K-€100K годишен cross-border оборот – ще се възползват от опростени правила за идентифициранe на клиентите къде всъщност те са базирани;
  • MOSS схемаджиите ще могат да кандидатстват за издаване на фактури и съхранението им, възползвайки се от правилата на държавата-членка, където те са VAT регистрирани, премахвайки текущото изискване за доставчиците да се съобразят с правилата на всяка държава-членка, където те правят доставки. И изискването да се запазват MOSS записите за 10г. ще отпадне – вместо него бизнесите ще трябва да спазват нормалните срокове за задържане на тези records, регулирани от тяхната държава-членка (EU Member State).
upload_2017-4-6_20-48-52.png

  • От 01.01.2021г.: MOSS (Mini-One-Stop-Shop / обслужване на едно гише / принцип „едно гише“) условията и правилата (важащи принципно за далекосъобщителни/телекомуникационни услуги, услуги по разпространение на радио и телевизия, и електронни услуги за крайни потребители) ще се разшири и обхване продажбите в рамките на ЕС (между EU Member States) на други услуги към B2C клиенти, както и дистанционните продажби на стоки (Distance Sales между EU Member States), т.е. физическите предмети (physical goods). Доставчиците и бизнесите ще имат право да използват текущите си MOSS регистрации, за да декларират дължимия VAT във всека държава-членка на ЕС;
  • Извън ЕС бизнесите/продавачите (всички бизнеси, регистрирани в държави извън ЕС) също ще могат да използват своите MOSS регистрации, за да декларират други B2C услуги, но ще има отделна схема за покриване на дистанционните продажби на стоки, внасяни от страни извън ЕС, чиято стойност не надвишава €150. През нея схема VAT-а ще се плаща при получаване от клиентите, най-вероятно чрез онлайн регистрация (т.е. бюрокрацията, която MadBoy79 спомена преди време; или да се занимава човек offline с оПРОСТеното представителство). Стоките, обхванати от тази схема ще бъдат освободени от VAT/ДДС на мястото на вносът им при условие, че продавачът цитира/споменава своят EU VAT номер към митническата декларация.
  • Практически новите разпоредби ще
    36hXkz4.gif
    ПРЕМАХНАТ
    hMyGuvD.gif
    текущите „Distance Selling Thresholds“ (също упоменати тук и тук), което е ужасно, но според ЕК/ЕС бюрократите (и Вашите европейски депутати, вкл. нашите) това е поредната стъпка „to prevent fraud and avoidance in cross border trade and simplify the rules for SMEs“ – поредно оПРОСТяване и на SMEs (малки и средни предприятия/бизнеси), и на крайни европейски клиенти/потребители.

  • От 01.01.2021г.: All goods bought online by EU consumers from sellers outside the EU will also be subject to VAT, in line with current EU sales practices. Всички продавани стоки от китайци, азиатци, хамериканци и изобщо OUT-OF-EU Shops са афектирани. Т.е. И пратките ПОД €15/30 лв. ще бъдат VAT-charge-вани. До 31.12.2020г. е „до 30 лв. – без мито и ДДС“, след това се променя и става „над $€£ 0.01 лв. – без мито и С 20% ДДС“.

upload_2017-4-6_21-36-5.png
 
Последно редактирано:
То ще излезе цяла наука това да продаваш в eBay...
Значи да разбирам, че ако не съм регистриран по ДДС нещата няма да ми се получат? Май ще трябва да си продавам на тукашния пазар докато не ми се съберат няколко причини да се регистрирам по ДДС.
 
Поне докато важат и са в сила Distance Selling Thresholds (до 01.01.2021г.) си OK да продаваш на Единния Европейски пазар. След нея дата… бюрократите карат да се регистрира всеки по VAT изглежда, от там и нарастване на НЕконкурентоспособността на малките държави.

За продажби през COM (където 90%+ от клиентите са от US/CA) си е OK за продажби. Имаш право на item/package ДО $800 (или в еквивалентна валута) да бъде charge-ван клиент, без той плаща тамошни import duty fees.

https://www.dutycalculator.com/coun...-taxes-when-importing-into-the-United-States/
https://www.cbp.gov/trade/basic-import-export/internet-purchases

До $2500 доставки се смята за „Informal Entries“ и има такса, която по подразбиране е по-ниска, ако иначе енад $2500 пакетът (и тогава да се смята „Formal Entries“).

За други региони по света – De Minimis (no duty/tax collction) таблица по държави.
 
Демек, както каза по-горе

  • Ако се ship-ва ОТ BG – важат в ЕС Distance Selling Thresholds (БЕЗ задължение за VAT Reg);

Не ми е необходим този VAT Reg, който всъщност се вади от НАП на базата регистрацията по ДДС.
Следователно мога да продавам и без да регистрирам по ДДС или съм в грешка?
 
Всички упорито пропускате факта за плащане на таксите. Пратил съм запитване до счетоводителката си, ще го пейстна после тука.
 
True. Както си го правят хиляди хора от малките държави към „големите“ държави в ЕС, без да достигат (сравнително бързо) Distance Selling Thresholds, изискващи вече VAT reg.

Btw:

Абсолютно съгласен.По мой наблюдения около 50% e сивата икономика в бизнеса .Държавата може да се пребори с това само като даде по - добри условия за работа на бизнеса и прага за минаване по ДДС да стане минимум 100 000лв оборот.Давам пример - един малка фирма в провинцията прави по 5-6хил. на месец от които вади 2000лв чисти от тях като сложите наем , осигуровки , режиини , счетоводител и 10 % печалба остават реално една заплата от 1000лв.Естествено половината оборот се укрива , защото ако мине по ДДС там вече разходите стават други и малкия бизнес се обезмисля.
Нещо има някакво „объркване“. Една от пол. партии дори имаше предложение за 200K да стане domestic threshold „прагът“. Напомням за останалите държави колко е (1 / 2 / 3). Дори и нашият от €25K (сравнявайки с тези на останалите държави) е някъде към средните нива (има някои държави с НУЛЕВИ прагове, както и доста ПОД €20K, вкл. лидерът DE). Най-висок праг има UK (£85K от 1-ви насам), което е €100K – с най-развит eCommerce държавата, но НЕ не само (или не основно) благодарение на ултра (най-високият в ЕС, ако не и в Европа) високия domestic VAT праг (за осъществявания на продажби към UK клиенти без нужда от VAT reg).

Дерогациите са сложно нещо и дълга процедура, както и имане на пол. воля (Член 286 / 287 и нататък). Но все пак, някои са успели (въпреки, че и на 2-те са им са посочени ясните прагове). Там се чете също от 2011:

„Еврокомисията обмисля идеята като цяло да облекчи условията, като позволи на държавите членки да въвеждат изключение за фирми с оборот до 100 000 евро.“

Нищо подобно не е станало и до днес, едва ли и ще стане. Предвид текущите въведени „облекчения и опростявания“ – от ЕК правят 1 крачка напред в дадени отношения (напр. за намаляване на мобилните оператори таксите и уеднаквяване) и 5-10 крачки назад в други сфери. Миши стъпките всъщност не са миши, а мравчести. Навсякъде окови и пак окови (рестрикции, ограничения и др. „полезни“ неща, обуславящи ултра високият растеж от 1.5% по-долу).

…и същевременно гледаш CN/HK/SG как растът и с какъв темп. И после що UK има #BRexit. Ясно е що (интервю + summary text), извадка:

09.05.2016: …It is the independent countries that have done better; and the EU has been a microclimate of scandalously high unemployment. This year the US is projected to grow by 2.4 per cent, China by 6.5 pc, NZ by 2 pc, Australia by 2.5 pc and India by 7.5 pc. The Eurozone – 1.5 per cent.

The EU has done trade deals with the Palestinian authority and San Marino. Bravo. But it has failed to conclude agreements with India, China or even America.

It is absurd that Britain – historically a great free-trading nation – has been unable for 42 years to do a free trade deal with Australia, New Zealand, China, India and America.

It is above all bizarre for the Remain campaign to say that after the UK agreement of February we are now living in a “reformed” EU, when there has been not a single change to EU competences, not a single change to the Treaty, nothing on agriculture, nothing on the role of the court, nothing of any substance on borders – nothing remotely resembling the agenda for change that was promised in the 2013 Bloomberg speech.

In that excellent speech the Prime Minister savaged the EU’s lack of competitiveness, its remoteness from the voters, its relentless movement in the wrong direction.
AU/NZ/CN/IN/US… Free-Trade Agreements.


„за плащане на таксите“ – из http://sellercentre.ebay.co.uk/business/about-vat / http://verkaeuferportal.ebay.de/umsatzsteuer-internationaler-handel / http://pages.ebay.de/help/account/vat-ov.html

Not all businesses need to be registered for VAT. However, if you are not currently VAT registered you should monitor your business turnover (имат предвид Domestic Selling Thresholds и Distance Selling Thresholds). If you have any questions regarding whether you should be registered for VAT we recommend that you discuss this with your tax advisor.

If you have not provided us with a valid VAT identification number, eBay is required to charge VAT at the rate of the country where you reside in accordance with the EU VAT rules for electronically supplied services.

Nicht alle Unternehmen müssen Umsatzsteuer abführen. Wenn Sie derzeit keine Umsatzsteuer abführen, sollten Sie Ihre Umsätze jedoch gut im Auge behalten. Wenn Sie Fragen dazu haben, ob Sie Umsatzsteuer abführen sollten, empfehlen wir Ihnen, sich an Ihren Steuerberater zu wenden.

Wenn Sie uns Ihre gültige Umsatzsteuer-Identifikationsnummer noch nicht mitgeteilt haben, ist eBay verpflichtet, Ihnen den in Ihrem Land gültigen Umsatzsteuersatz, in Übereinstimmung mit den EU-Bestimmungen zur Umsatzsteuer auf elektronisch erbrachte Dienstleistungen, zu berechnen.

Това тъкмо ме подсеща за кристалното кълбо, за да отгатна колко ли десетки хиляди sellers продават И през Marketplaces, И през Own Websites в ЕС от своята си европейска държава без да са се регистрирали по VAT, но следящи (разбира се) turnover-а годишния праговете (за 12 последователни месеца).
 
Да, всичко което казваш е така, но ebay е платформа и някъде в тоя текст се казваше, да се провери нуждата от регистрация на местно ниво. Аз съм загрижен дали принципа на чл.97а, за работа с ФБ и Гугъл реклами, когато ти плащаш за такива, не важи и когато плащаш за еБей такси.

И тука се надявам Денис да се включи с ползите от това да имаш фирма в UK с такъв висок тресхолд за ДДС.
 
Това, което изнамерих:

upload_2017-4-7_12-37-36.png

Както и от тук:

upload_2017-4-7_12-45-56.png

„wheither you're making the supply to the consumer, or to the platform operator“ (под consumer се има предвид бизнеса, т.е. seller-а, тъй като все пак става въпрос за „supply e-services“, т.е. eB fee-то услугата. И надолу ясно казват това в маркираното, че charge-ват VAT и че те (т.е. Marketplace-а) е responsible for accounting the VAT.

upload_2017-4-7_12-49-6.png

От тук става ясно с примера, че български seller, на когото му се supply-ват digital services (e.g. fees), трябва да бъде charge-ван с български VAT (20%) за тези услуги (eB fees, Amazon fees, etc.), а НЕ нечий друг VAT.

upload_2017-4-7_12-51-25.png

Услугата по таксите към customer (т.е. бизнес), който не е дал или няма VAT номер, трябва да се третира като B2C supply и да се charge-ва VAT, базиран на EU Member State държавата, от която е. И ако customer-а (т.е. бизнеса, eB/AZ/etc. seller) не може да даде VAT номер, но е бизнес (компания, нерегистрирана по VAT), защото са под тяхната държава-членка VAT registration threshold праг (за BG – 50K BGN), то може да се изиска (но не е задължително) или даде някакъв документ за статуса на бизнесът му – връзка до комерсиалния му domain или други комерсиални документи.

Ключовото изглежда е, че трябва правилно и коректно да се определи КОЙ е точният electronic services

  • Marketplace-to-Seller = B2C supply => Marketplace-а charge-ва VAT-а (on supplies/fees) от „C“, който „C“ в сл. се явява Non-VAT Registered Business. И Marketplace-а праща VAT-а било през MOSS или всичките държави, ако е регистриран във всички тях. В сл. eB са в Люксембург, явно ползват LU MOSS (eBay Europe S.a.r.l.);
  • OwnShop-to-Buyer = B2C supply => Но тук Shop Owner-а трябва да charge-ва VAT (on supplies/fees), ако е изградил „своя схема“ за това. Ако ползва чужда услуга (tool/software за digital deliveries/supplies/etc.) интегрирана за дигитални АВТОМАТИЧНИ доставки, то обикновено тя трябва да charge-ва seller-а (и да се явява това на горната точка). Ако купува domain/hosting/поправка дистанционно на нещо/tutorials – то той (бизнес owner-а НЕрегистриран по VAT) купува нещото и Е charged с VAT от кого? От „B“ supplier-а, разбира се;
  • Marketplace-to-Seller or OwnShop-to-Buyer = B2B supply => VAT-to-VAT. Съответно първия и втория са VAT Registered бизнеси. Първия не charge-ва VAT (между Member-State) втория. Но втория е ДЛЪЖЕН, т.е. responsible for accounting for any VAT due to the tax authorities in their member state.

  • Providing and hosting of websites, remote maintenance of programs and hardware,
  • Providing of software and their updates,
  • Providing of images, information and texts, and databases,
  • Providing of music, films, videogames and online gambling, as well as political, cultural, artistic, sports, scientific, or entertainment programs,
  • Providing of online educational services.

Ето и защо съм подчертал по-горе „АВТОМАТИЧНИ“:

upload_2017-4-7_13-47-58.png

Между 82-87 стр. (EN / BG 87-91) има пълни списъци.
 
Последно редактирано:
Май е по-лесно човек да нарами дисагите с мускалчетата...
 
Да, точно така, само че те разглеждат нещата от своя гледна точка, за да не си спъват бизнеса. Само на едно място имаше нещо загатващи, че клиента сам е отговорен за ДДС в собствената си държава и че местните власти получават справки. Според ДДС закона, ако ползваш услуга от фирма в Европейския съюз, възниква задължение по ДДС регистрация.
 
Какво ще кажете за такава врътка - фирма по ДДС в ибей. Адване в пейпал на карта към фирма без ДДС. Движението на парите е към сметка на фирма без ДДС (до достигане на прага)
 

Горе