Здравейте,
tanipo и Шерифа ме поканиха да напиша достоверно становище по темата, като счетоводител който обслужва онлайн магазини и дропшипъри.
За търговията ти в България нещата са лесни, т. е. няма нужда от ДДС регистрация и обикновено не ти е изгодно да правиш такава. Относно законовите изисквания за всички онлайн търговци в България, може да видите следния линк:
www.smallbusiness.bg/e-shop
Повечето от описаните изисквания важат за онлайн търговия в целия Европейски съюз, т. е. ако имате онлайн магазин на немски език, с който продавате в Германия например. Независимо на какъв домейн, къде е хостинга или вашия VPS сървър (ако сте по-голям онлайн магазин), ако може да доставите стоката в ЕС, трябва да отговаряте на изискванията за продажба на стоки в ЕС, които са описани на линка. Ако извършвате услуги в ЕС, нещата стават много сложни и препоръчвам за всеки конкретен случай да събера информация и да дам становище дали трябва да сте по ДДС или не.
Ако продавате чрез Ebay.com, то трябва онлайн магазина ти да отговаря на изискванията на всички пазари, към които си насочил твоите стоки. Обикновено се разбира, че сте се насочили към даден пазар, ако сайта ви е преведен на съответния език. Тук има някои особености и различни тълкувания, при нужда ще обесня по-подробно.
Конкретно за Ebay обикновено първоначално е по-изгодно да действате като физическо лице. Макар, че не е много изрядно, за малки обеми никой няма да се занимава да ви проверява
И все пак препоръчваме до края на април, да декларирате печалбата си и да платите данъци и осигуровки в България. Вероятно знаете, че от 1-ви април информацията в PayPal стана достъпна до всички данъчни власти в света. В някой момент нашите любимци от НАП ще се научат как да работят с международната система за обмен на информация, и ще започнат проверки. За момента, те не могат да работят със системата
При регистрация в платформите, те си начисляват и вие си плащате ДДС-то. Понякога това не се вижда в извлеченията, но си го плащате.
Ако продавате в Ebay и печалбата ви е приблизително над 500 лв. месечно, е по-изгодно да работите с фирма. Тогава вече става ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да сте по ДДС (по чл. 97а или 100). Според конкретните условия, може да се регистрирате по различни точки от Закона за ДДС. Не сте длъжни да издавате фактура при продажбите, но трябва да имате подробна информация какво сте купили, какво сте продали, кои са върнатите стоки и ако сте ползвали Gift карти, на каква стойност са те. Тук е малко сложно и засега няма да навлизам в детайли, само ще кажа, че според това от къде купувате (ако купувате) и къде продавате (в коя държава) и къде плащате за ползването на различни платформи (Ebay, Shopify и др.) е възможно да се наложи да плащате ДДС в България. Независимо дали действате като физическо лице или като фирма, по принцип плащате ДДС. Ако е физическо лице си го плащате веднага при плащането към платформите, а ако сте с фирма, се сумира за целия месец за всички ползвани услуги и се плаща в България. МНОГО Е ВАЖНО ДА ОПИШЕТЕ точно от кого купувате, чрез кой сайт продавате и къде продавате, защото има много комбинации и различни изисквания. Най-честите варианти са тези:
Вариант 1: Продава стока от България към ЕС на физически лица - по-изгодно е чл. 97а
Вариант 2: Продава стока от България към страни извън ЕС на физически лица - чл. 100
Вариант 3: Прави "дропшипинг" - купува от ЕС и продава в ЕС - чл. 97а, като това е полузаконно, защото трябва да се регистрираш по ДДС в другата държава, от която тръгва стоката
Вариант 4: Прави "дропшипинг" в САЩ или извън ЕС - по-изгодно е чл. 100.
Нека не бъркаме услугите от PayPal и Amazon/eBay. Те нямат нищо общо. Услугите на PayPal са финансови и те никога нямат ДДС в себе си, нито се налагат да се правят някакви регистрации за тях и да се плаща ДДС. Само сметката в PayPal трябва да се декларира в БНБ и да се изпращат отчети на тримесечие. За услугите от Amazon/eBay вече ДДС-то е в сила, както е описано по-горе.
ВАЖНО - в повечето случаи тези ДДС регистрации трябва да се направят ПРЕДИ вашата фирма да има фактури от чужбина!
Малко уточнение за самите регистрации по ДДС - чл. 97а и "обикновена" регистрация. Както стана ясно по-горе, регистрацията по чл. 97а, е "частична" регистрация - само за да се получават услуги от чужбина, които да се декларират пред НАП и да се внася ДДС. Когато си регистриран по ДДС с "обикновена" регистрация (чл. 100), тогава си регистриран за всички случаи и чл. 97а вече не те касае. Тази регистрация е по-изгодна, когато получаваш услуги от чужбина на по-големи стойности и не трябва да плащаш ДДС-то.
Всяка от двете регистрации си има предимства и недостатъци, за които е най-добре счетоводител да каже конкретно за вашия случай кое е по-удачно. Засега няма да ги описвам, защото подозирам, че темата стана твърде дълга и хората може съвсем да се объркат. И това е нормално, защото счетоводителя учи в университет 5 години и няма как да се опише всичко в една статия
По отношение на банове, задържани пари в PayPal и т. н., бих препоръчал да видите детайли във фейсбук групата на Клуб на дропшипъра. Дори ако вашата дейност не е търговски арбитраж, неправилно известна в България като дропшипинг, правилата са сходни.
Ако евентуално вашата дейност ще е търговски арбитраж, може да видите 2 статии по тази тема:
www.smallbusiness.bg/dropshippinga
www.smallbusiness.bg/dropshiping-faq-2.html
Ако ползвате или предоставяте услуги в ЕС, тогава може да видите следващата ни тема:
www.smallbusiness.bg/97a
Мислех да сложа още точки от закона, да цитирам някои членове и т. н., но прецених, че това само ще обърка хората. Имайте предвид, че материята е доста финна и даже много счетоводители не са наясно с нея, камо ли предприемачи които са силни в тяхната област, но не разбират от счетоводство. Има доста закони, подзаконови актове, тълкувания на НАП и на Съда, които няма как да знаете. По-добре е да ни опишете конкретно вие от къде купувате, чрез кой сайт (платформа) продавате и да ви опишем за вас кой вариант е изряден и законен.
Само имам молба, нека не се сърдите ако се забавям с отговора по 1-2 дни.