bgtifo
Well-Known Member
Копирайтинг услугите в България не са кой знае колко разпространени. Има няколко сериозни агенции, които рабоят в сектора, като те привличат 80% от пазара. Останалите 20% се разпределят между фрийлансери (хора работещи на свободни професии). Копирайтъри има всякакви. Много често хора, които не могат да се занимават с програмиране, уеб дизайн, графичен дизайн или друго, стават копирайтъри по неволя. Статиите, които предлагат на клиентите са просто пълнеж, а цените минават 5.00 лева за 100 думи текст. Не са малко тези, които определят себе си като копирайтъри, след като са написали около 100 статии. Те казват, че имат опит, искат висока цена за труда си и дори се държат надеменно. За тях думата конкуренция не съществува. Повечето "копирайтъри" имат друга работа в живота си. Те не изкарват парите си с писане, а се занимават с продажба на плодове и зеленчуци или охраняват паркинги и гаражи.
Аз отворих фирма за копирайтинг услуги, след като минаха 15 години в писане. Опознах най-различни клиенти, започнах да се интересувам от бизнес етика и психология и изучих различни похвати за изграждане на съдържание. В началото на създаването на фирмата ми преди 2 години бях много горд и още съм, но започнах да ставам реалист. В гората от "копирайтъри" е много сложно да си намериш работа. Единствено остават постоянните ти клиенти, на които разчиташ. Ако те са доволни от теб ще ти носят приходи, ако обаче ги подразниш или направиш нещо, което не е по вкуса им, е възможно да се разделиш с шансовете ти за бъдещето сътрудничество. Копирайтинг фирмата е нож с две остриета. В единият момент имаш пари, а в другият момент започваш да мислиш как да си платиш осигуровките. Това не е само мое съждение, а и на мои колеги, които оперират в бизнеса. Ето защо, преди да регистрирате фирма, е добре да помислите.
И, тук отново ще напиша клишето за външния пазар, който е в пъти по развит от нашия. Да, така е! Това е истина, защото копирайтърската професия или копирайтърския занаят са ценени зад граница. В България редица хора се пазарят, ако можеш да им свалиш левче или 0.50 ст., което предизвиква искрен смях у мен. Искат качествено съдържание, но не искат да си плащат. В някои мейли, които съм получвавал ми се предлага структура за писане на статии - първа точка еди какво си, втора точка еди какво си и трета точка, в която пише бла бла бла. За съжаление копирайтингът не е бла бла бла, изискват се знания и умения. Не е достатъчно да знаеш къде се поставя точка и запетая. Нужни са и други умения, а именно анализ на ключови думи, ресърча на темите, уникализирането на текстовете и най-вече умението да успееш да накараш читателя да купи продукта или да се възползва от услугата.
На база написаното по-горе, можете да прецените, дали хобито Ви да пишете, трябва да се превърне във ваша професия или е по-добре да закупите машина за пуканки, които да продвавате на кварталното пазарче и между другото да пишете по 5 - 6 статии, ако има желаещи да Ви платят за услугата.
Аз отворих фирма за копирайтинг услуги, след като минаха 15 години в писане. Опознах най-различни клиенти, започнах да се интересувам от бизнес етика и психология и изучих различни похвати за изграждане на съдържание. В началото на създаването на фирмата ми преди 2 години бях много горд и още съм, но започнах да ставам реалист. В гората от "копирайтъри" е много сложно да си намериш работа. Единствено остават постоянните ти клиенти, на които разчиташ. Ако те са доволни от теб ще ти носят приходи, ако обаче ги подразниш или направиш нещо, което не е по вкуса им, е възможно да се разделиш с шансовете ти за бъдещето сътрудничество. Копирайтинг фирмата е нож с две остриета. В единият момент имаш пари, а в другият момент започваш да мислиш как да си платиш осигуровките. Това не е само мое съждение, а и на мои колеги, които оперират в бизнеса. Ето защо, преди да регистрирате фирма, е добре да помислите.
И, тук отново ще напиша клишето за външния пазар, който е в пъти по развит от нашия. Да, така е! Това е истина, защото копирайтърската професия или копирайтърския занаят са ценени зад граница. В България редица хора се пазарят, ако можеш да им свалиш левче или 0.50 ст., което предизвиква искрен смях у мен. Искат качествено съдържание, но не искат да си плащат. В някои мейли, които съм получвавал ми се предлага структура за писане на статии - първа точка еди какво си, втора точка еди какво си и трета точка, в която пише бла бла бла. За съжаление копирайтингът не е бла бла бла, изискват се знания и умения. Не е достатъчно да знаеш къде се поставя точка и запетая. Нужни са и други умения, а именно анализ на ключови думи, ресърча на темите, уникализирането на текстовете и най-вече умението да успееш да накараш читателя да купи продукта или да се възползва от услугата.
На база написаното по-горе, можете да прецените, дали хобито Ви да пишете, трябва да се превърне във ваша професия или е по-добре да закупите машина за пуканки, които да продвавате на кварталното пазарче и между другото да пишете по 5 - 6 статии, ако има желаещи да Ви платят за услугата.