Защо конкурентите ти не желаят да правят бизнес с теб? ...или "Защо българина е ТЪП?"

the.rampage.rado

Well-Known Member
Здравейте!

Направо не знам, понякога се замислям аз ли съм тъпия, или хората са редко некадърни...

Вече втори път ми се случва следното - предварителен разговор за това аз да купувам от конкуренти на българския пазар стока и да я продавам в мой магазин. В началото всички са "много навити", "искат да работят с мен", но нещата замират в момента когато трябва да си стиснем ръцете и да започнем.

Какъв е проблема? Глупост? Некадърност? Ограниченост? Страх? Какво? Ще предложа по-добра цена на клиентите, купувайки от тях? Ще им открадна редовните клиенти? Ще продам повече, ефективно намалявайки техния оборот/печалба?

Аз залагам на ограниченост и некадърност.

Значи може да ми убиеш 1 ден в писане на предложения и ходене по срещи, но не можеш да прецениш, че фирмата (която съответно не е негова, защото той е прост salesman и сигурно дори не е на % и не го интересува...) ще прави повече пари от работата си с мен, че аз мога само да съм в плюс на нея (правейки реклама на продуктите й) и разширявайки покритието на продукта.

Идва момента за изпращане на цени и нещата са до там.
Какво? Не знаеш коя ценова листа да ми пратиш? Тази с ДДС или тази без ДДС (те са еднакви с разлика на с/без).... Не знаеш как да си организираш логистиката? (аз ли да те науча?)... Искаш да започна с 2500 лева поръчка и да държа наличност при мен?... В кой век си, за дропшипинг чувал ли си? "Ахаа, Вие сте с онлайн магазин, ясно!" ... Кое е ясно бре? Ти като си влезнал на пазара в периода на див капитализъм и вече си завъртял колелото и имаш 3 магазина в София си големия играч така ли?


Айде отивам да звъня телефони пак, че явно за модерния salesman мейлите не значат нищо...
 
Последно редактирано:
От: Защо конкурентите ти не желаят да правят бизнес с теб? ...или "Защо българина е Т

Здрасти,
Със сигурност в БГ всеки под бизнес разбира единствено търговия-затова нещата са криво разбрани!Много,много трудна е всякаква комуникация!
Пример-На мен преди 3 години ми трябваха 5000 чаши и звъннах в един завод за цена-човека каза 1.5 лв(без ДДС) Попитах дали ако взема по-голямо количество ще има отстъпка-той каза цената е 1.80 с ДДС!Ако взема 100 бр-1.50 без ДДС!Това е!
Успех!
 
От: Защо конкурентите ти не желаят да правят бизнес с теб? ...или "Защо българина е Т

И аз съм забелязал, че така наречения офлайн бизнес, винаги ни гледа с пренебрежение (казват си този направил един сайт и готово, вече е бизнесмен). Много често, даже и да имат интерес към някоя услуга, звънят по телефона и настояват за среща, на която само ти губят времето. Трябва да тичаш след тях като кученце. За онлайн разплащанията да не говорим. Добре, че повечето вече ползват онлайн банкиране.
 
От: Защо конкурентите ти не желаят да правят бизнес с теб? ...или "Защо българина е Т

Уви и аз се сблъсквам често с такива "търговци". Наскоро водихме преговори с доставчик на известна марка слънчеви очила и уж стигнахме до някакъв консенсус да заредим склад за 5 - 10 хиляди лева. Няколко часа след срещата, обаче, ми се обаждат по телефона да ме известят, че "баш шефът" се отказал и искал да им преведем аванс от 50 000лв, иначе нямал интерес. Безсмислено е да казвам, че за тази сума сам ще си организирам внос от производителя и ще получа по-добра отстъпка от тази, която той може да ми предложи. И тук говорим за аванс дори, а не за покупка. Пълен фарс. Ако тази ниша беше малко по-апетитна, такива соц. мастодонти щяха да са вече минало.
 
От: Защо конкурентите ти не желаят да правят бизнес с теб? ...или "Защо българина е Т

Докато още има мутри шефчета, които не са прочели една книга и нямат реална представа за коректент бизнес, все ще има такива случай. То управлението ни беше мутренско почти 4 години, какво остава за бизнеса ...
Лично аз съм попадал на няколко отворени за бизнес човека, с европейски поглед, така да се каже и работата върви. Двама са от този форум, така че има надежда :)

P.S. Докато основната движеща дума в бизнеса на 80% от нашенците е "далавера" ще сме на това дередже.
 
Последно редактирано:
От: Защо конкурентите ти не желаят да правят бизнес с теб? ...или "Защо българина е Т

Ама това е бич тук. В чужбина нещата се случва много културно. Няма го този филм някой клиент да си получи стоката счупена и да си за държи, защото търговеца е бил сигурен, че я е дал здрава. Тук какво значение има какъв си, имаш ли клиенти, печелиш ли от тях, плащаш ли корпоративен данък, имаш ли счетоводство - бизнес си. А и един беше го казал много добре това, не се сещам къде обаче, "за мен успеха на сайта ми не го измервам с уникални посещения, а с това като си отворя сметката - колко пари са постъпили". Ето това е приказка и да не ми се обиждат офлайн търговците, но един сайт е с много по-голям потенциал от някакво забито в нищото магазинче за каквото и да е.

Имам един приятел, който имаше дилема - дали да отвори нов магазин някъде, кой знае къде или да си направи онлайн магазин, който да обслужва много повече от 1 квартал. Естествено, знаете, че инвестициите са несравними, но познайте какво направи. :) Не са прости хората, просто не може да им се вкара в главите, че нямат сравнение двете неща. Но както и да е. Казвам го, защото гледам, че това което се случва на автора на темата е просто нещо "нормално" за този тип "бизнесмени". :)

По-малко нерви и продължавай. Но е много важно да си подбереш търговските правилно. Веднъж като разиграете няколко казуса, ще си дойдат нещата на мястото, естествено трябва отсреща да имаш адекватен човек, на който му се правят пари. А не поредния нещастник, който е там, за да отбива номера, а шефа накрая да мине и да си вземе неговото.

В този форум ще намерите, да не казвам голяма дума, но най-кадърните и адекватни хора, с които може да се прави такъв вид бизнес. ;) Не четкам никой, но с който и да съм работил от тук, чак не съм вярвал какво нещастници има в обикновения бизнес. ;)
 
От: Защо конкурентите ти не желаят да правят бизнес с теб? ...или "Защо българина е Т

АХАхаха ще си сърбам кафето днес с по-голямо удовоствие - не съм аз кретена явно.. (или поне съм по-малкия кретен, което също е важно! :) )

Ясно е че като си "малък" и им влезнеш с въпросите и те се шашкат. Нямат ценови листи, нямат снимки, нямат информация за килограми и т.н. (то за какво им е? стелажите са изчислени "да носят").

А иначе за това, че онлайн магазин е къде къде по-добре от забутан 5х5 във вход някъде е ясно, но явно малко хора го разбират. Идеята е да станат все повече и повече хора да се отпуснат да пазаруват онлайн. Най-малкото всички работят с наложен - шанса да те изържи някой търгаш намалява с порядъци.
 
От: Защо конкурентите ти не желаят да правят бизнес с теб? ...или "Защо българина е Т

А иначе за това, че онлайн магазин е къде къде по-добре от забутан 5х5 във вход някъде е ясно, но явно малко хора го разбират. Идеята е да станат все повече и повече хора да се отпуснат да пазаруват онлайн. Най-малкото всички работят с наложен - шанса да те изържи някой търгаш намалява с порядъци.
Това му дрънкам от няколко години, но се отказах, защото няма смисъл вече. Ако беше почнал още когато му го говорех, сега щеше да е лидер на пазара. Мрънкам му от има-няма пет години. Още даже хората навлизаха с това, а конкурентите му прохождаха в интернет. Ама дървани глави. Не искам да съм черноглед, но знам какъв ще е сценария на сегашния нов магазин, без да ми казват. Ще започнат да ги лазят местните рекитьори, наема и сметките няма да се оправдават от генериращия се оборот, ще влизат малко хора, продавачките (ако ще наема некви) ще си клатят краката по цял ден, без грам да им хрумне, че могат да се повъртят малко из мрежата, за да спамнат или да направи някоя друга рекламка пред магазина. И края е ясен. Дано да бъркам, но ебаси стратегията, щом един сайт нямаш. Да, фб страница има, но нищо и там. ;)

За това, пий си кафето спокойно и си знай, че проблема не е в теб. Все пак пишем за хора, които имат поща, защото и другите имат, нали. Колкото по не им се връзваш, толкова по-добре за теб. Пази си нервите и си гледай твоето. То бива, бива, но няма оправия, за това само можем да стискаме палци и да се молим, че това ще се промени. На мен друго не ми остана. Че и приятел да не ми се доверява за това. :)
 
От: Защо конкурентите ти не желаят да правят бизнес с теб? ...или "Защо българина е Т

Не знам кой е този приятел, който да не се доверява или поне да се замисли малко човека.....
Според мен може да е ограничен в мисленето си, както много други. Може да ти е смешно, но още има хора дето като почнеш да му обясняваш нещо ново ... той първото нещо (понеже му е непознато) което почва да си мисли е, че си некъв сектант.... (това е първо сигналната реакция на средния образован търгаш)
 
От: Защо конкурентите ти не желаят да правят бизнес с теб? ...или "Защо българина е Т

@veda се е изразил/а много добре. И аз така ги определям - соц. мастодонти. Хора, които са успяли с "феодално" управление на човешкият ресурс, пари под масата, подкупни счетоводители (и не само) и възползване от ниската конкуренция преди години за да изградят материална и клиентова база. И познайте какво, не търпят нататъшно развитие. Обвити са в страх от новото и всяка една иновативна идея за тях е "опит за манипулация" от "поредният тарикат". И може би няма как да е другояче, страхът си е страх и толкова. Дори не е толкова необразованост, колкото това да те е страх от страха. Изпадат в душевен колапс пред новото. И това и ще им е грешката, защото вярвам, че до няколко години пазарът ще се изчисти от старото, за да направи път на новото, свежото и иновативното.

В този ред на мисли, пътят е за младите и/или смелите, които са готови да учат, да се борят и да правят стъпки напред. Макар и сега повечето от тези хора да нямат нужният капитал, техните идеи ще ги доведат до натрупване на нужният капитал и завземане на пазара. Преразпределението е вече налице, с каква скорост и в каква посока ще е, зависи от нас. Успех на дерзаещите! :)
 
От: Защо конкурентите ти не желаят да правят бизнес с теб? ...или "Защо българина е Т

Хората си знаят нещо дето вие може да не го виждате - след като вие отивате при тях ще се съобразявате с техните изсиквания условия прищевки и тн.

Като сте толкова големи търговци организирайте си внос и ги бийте на тяхната игра.
 
От: Защо конкурентите ти не желаят да правят бизнес с теб? ...или "Защо българина е Т

Щом си отишъл при тях, или нямаш интерес да направиш внос, или нямаш възможност. Пък и кво толко да знаят в повечето случаи... или е някой договор за "ексклузивитет" "спечелен" след 5-10 години "борба" с методики описани в поста на @IvanKarakov или е някоя друга "схема". Айде мерси от "схеми", че още 20 години не можем да се оправим от "схемаджии". А, ако са български производител, пак ли да отида при чужденеца?

И при двата случая те обаче имат интерес да ти продадат. Всеки знае, че не трябва да купуваш от конкуренцията и че е добре да й продаваш. Явно обаче не е баш "всеки"... :)
 
От: Защо конкурентите ти не желаят да правят бизнес с теб? ...или "Защо българина е Т

Няма значение кой и как е започнал бизнеса си. Важното е, че на новите малки играчи им се налага да се съобразяват със старите кучета - това, което казва mantaman.

Ясно е, че на всички нови и малки им се иска големите, стари и необразовани структури да отпаднат. Да се отвори поле за изява. Това се случва. Има достатъчно примери.

Но още много време ще продължава да ги има. Много от тях по един или друг начин играят с властта. И така, колкото и да си неграмотен за бизнеса, като те защитава държавата и ти бута поръчки или цепи конкуренцията или въобще не дава да има конкуренция, ти успяваш.

Всички тези стари структури са си направили едни хубави договори за представителство за България и само те внасят определената марка. Пазара ни е малък с малки възможности. Въпросната марка не обръща много внимание какво се случва тук с нейната стока, няма ли възможност за повече продажби, за някакъв ръст. Иначе отдавна да са насмели местния си представител за различни въпроси - защо не подобри обслужването, следпродажбения сервиз, защо няма онлайн магазин, ако има защо прилича на лайно, защо не е организира проста и ефективна система за дропшипинг и прочие и прочие.

Карат си на стари лаври и не им пука. Те дори не осъзнават, че бизнеса се променя. Но са се окопали здраво.

Един добър пример е една БГ фирма (много стара), която е представител на едни испански машини. Само тя ги внася, само тя предлага голяма част от частите за тях. Щеш не щеш при тях ходиш. Ама там всички са за убиване, няма такова отношение - сърдят се си отишъл да си купиш нещо. Всъщност примери много.
 
От: Защо конкурентите ти не желаят да правят бизнес с теб? ...или "Защо българина е Т

Така е, съобразяваш се със старите кучета в този бизнес. Но пък старите кучета трябва да се съобразяват с новите тенденции, които нон стоп се променят. Или излитат от бизнеса. Правилата са ясни и определено не са диктувани само от предприемачите, но от пазара и потребителите в него. Докато вчера беше модерно да имат някакъв сайт, каталог, то сега е по-добре да е онлайн магазин, имаш повече от една опция за плащане, пък и вече не е лошо да има мобилна версия. Колкото и кофти да звучи, това е положението. Или казано с прости думи, всеки гледа и се съобразява с нещо. Естествено, най-добрия вариант е ти да диктуваш тенденциите, но това е невъзможно да се види при този вид бизнес, който разглеждаме в тази тема. Нали? :)

Бизнесът се променя много скоростно и това реално е и нещо като сито за всеки сектор. Най-явен пример може да се даде с промените в интернет комуникацията. Често се случва подобен магазин (както е в моя случай, с моя приятел), магазинът да няма сайт, но пък има FB страница, която по незнайни причини или се актуализира рядко или само си виси ей така. Много малко хора осъзнават значението да си в крак с последните тенденции....даже е задължително. Някои, даже плашещо много, смятат, че това, което е работело преди 2-3 години, все още работи. Може би, но определено методиката е съвсем друга или изменена в някакъв %. %, който реално може да им смъкне не малко оборота. За това, който не се съобразява, няма и да има много светло бъдеще. Даже и тези, които са на принципа "дай да го имаме, защото и другите го имат", пак са някак успяващи. ;) Със сигурност не изостават. ;)
 
От: Защо конкурентите ти не желаят да правят бизнес с теб? ...или "Защо българина е Т

Съгласен съм и с казаното от @mantaman, това е така и винаги ще бъде. Но...

Не става въпрос за това кой на кого е длъжен и защо. Ясно е, че тези хора са заслужили мястото си на пазара към текущият момент и трябва да бъдат уважавани за това. И да, в момента "младото" търси как да хване "старото" за шлифера. Обаче... Обаче идват големите вериги с логистичните, маркетинговите, рекламните и какви ли не още екипи, които внасят в конкретният бизнес познание от по-високо ниво, което прашасалият склад/магазин няма как да си позволи. Наясно ли са повечето търговци с този ефект? Повечето не са. Повечето са все още на момента "големите вериги ще ни вземат хляба" без никаква идея или стратегическа мисъл относно контра-атака, защита на "хляба" а защо и не развитие.

Оттук и те не са готови да осъществят каквато и да е синергия с дребният предприемач, който искрено и честно желае да работи на режима "едната ръка мие другата", тоест двустранна взаимопомощ. И не става въпрос за доверие, а договорна обосновка, на която можеш да легнеш да спиш спокойно нощем. Като цяло я няма напредничавата мисъл на "Запада", а има само груби тънки схеми и всичко това заради един пуст страх.
 
От: Защо конкурентите ти не желаят да правят бизнес с теб? ...или "Защо българина е Т

Като казваме, че старите са хванали здраво кокала, не значи че е вечно. Ще бъдат изместени със сигурност. Въпроса е от кого :).

Днес бях на един семинар, където представиха една CRM система на Мicrosoft - Dynamics. Да вметна, че много ми хареса продукта (да не се сърдят админите, не правя реклама). Та по едно време ми стана скучно, защото разказват какво може прави системата и дават някакви елементарни примери.

На една от почивките питах човек от организаторите, с когото се познавам, защо са тези примери и губене на време. Да говорим за пари и условия, всеки в тая зала (показваните примери наистина бяха някакви елементарни и общи за подобен софтуер, а не специфични за разглеждания продукт) знае какво прави една CRM система.

И отговора ме смая - "Ами разказваме от най-ниското ниво, защото повечето дето ги гледаш не знаят тези неща". Единия бил някакъв голям дилър на мерцедеси и други подобни автомобили, другия на някакви машини и внася за милиони. Говорим за фирми и обороти, а те си отбелязват и пишат в тефтери някакви основни неща. Аз не бях обърнал внимание, че така си записват.

Накрая се оказа, че не бил толкова скъп продукта :). Това си е реклама вече :).

Моите наблюдения са, че в БГ трудно се намират свестни партньори. Всичките ни свестни партньори са все хора до 35 години. Дано някой не чете форума и не ме познае, че може да се обиди. Но това е факт - работи се много трудно със старата генерация.

С едните ни доставчици си говорим някой да прати снимки, а те ме пращат към техния човек, който се занимава с рекламата и дизайните. Тя не знае как да ми прати снимки и ходих да ги качвам на флашка. Другите имат някаква невероятна организация, за да ни доставят стоката, вместо просто да я пуснат по куриера още същия ден. И се сърдят, че аз се сърдя, че ме мотаят.

Обаче тия продукти мога да ги взема само от тези доставчици. Къде да мърдам. Съобразявам се.

Благодаря за ряпата mantaman :), всички се учим цял живот :).
 
От: Защо конкурентите ти не желаят да правят бизнес с теб? ...или "Защо българина е Т

Работил съм със същата система, говорим за Microsoft Dinamics Navision. ;) Поне нашата бешв такава. Да, евтина е до момента, като не се почне с доработките и консултациите по мин. €50 / час. И аз да ми направя реклама. :) Но като се замисля за алтернативата SAP, направо е бижу. Все пак има и Оръкал, както и няма на ви откаже и някой PHP Developer да ви разработи една. Само концепция и функционалности да си заложиш добре.

А това, че някои не предприемат някакви крачки за по-бързо влизяне в бъдещето си е изцяло техен проблем. Скоро ще разберат за това. Но ще е късно. За това, не се притеснявайте, пазара ще ги отсее. Случвало се е и ще се случва. :)
 
От: Защо конкурентите ти не желаят да правят бизнес с теб? ...или "Защо българина е Т

Навижъна е друго Блинки :). Иначе днес, като го гледах, то така е направено, че не трябват доработки. В бъдеще не се знае :).

За следването на тенденциите или нежеланието по-скоро, исках да дам пример, че някои си карат на скоростите от преди 15 години. И това е шанса на новите.
 
От: Защо конкурентите ти не желаят да правят бизнес с теб? ...или "Защо българина е Т

Здравейте, аз също работя с Навижън. Към момента, мога да кажа, че губи запаметени опции, кодове, размества артикули и т.н. вкл. и вкарване на артикули. Предпочитам 100% българска ERP система. Хубавото на Навижън, че разполага с локална база и не сте зависим от интернет.
 
От: Защо конкурентите ти не желаят да правят бизнес с теб? ...или "Защо българина е Т

Навижъна е друго Блинки :). Иначе днес, като го гледах, то така е направено, че не трябват доработки. В бъдеще не се знае :).

За следването на тенденциите или нежеланието по-скоро, исках да дам пример, че някои си карат на скоростите от преди 15 години. И това е шанса на новите.

Така беше цялото име. За това помислих, че май е същата CRM система. Няма как да няма доработки. Всеки бизнес има различни нужди. Поне така ни го продадоха. После дойде другото. Но е удобно, определено. Има много неща, които бизнес трябва да използва. Излишно е да казвам, че доста онлайн тулове и фри софтуери поддържат тези фунции, който може да се видят там, но разликата е голяма. Всичко ти е на едно място и най-важното - може да се вържат различните фунционалности да работят в едно. ;)

Дано бизнеса се замисли за това. Ние го внедрихме по праграма за развитие на малкия и среден бизнес. Демек съдинансиране 30:70 за сметка на агенцията или Европата. ;)
 

Горе