От: Защо се разцепиха PayPal и Ebay?
Няма да си купувам, но се интересувам от правилата на бизнеса.
Иначе мнението ти е някак себеотхвърлящо се. Веднага бих ти казал: "На теб пука ли ти за какво питам, че ми отговаряш?".
Това им е официалното обяснение. Но каква им е по-голямата ефективност? Те вътре в самата компания могат да си се управляват напълно независимо - никой не може да ги спре!
Фокус. Фокусът има своите редица аспекти - на стратегическо ниво, на организационно, финансово и личностно дори. Например, аз работя в момента в консултантска компания, която е дъщерна фирма на инвестиционен фонд /не е отдел/. Ние имаме още две сестрински фирми, собственост на въпросния фонд - едната за енергия, другата за e-mobility. Всички ние сме отделни фирми и имаме официални отношения помежду си - плащаме си за услугите, ако си ги продаваме помежду си, и т.н. А имаме едно и също име, с наставка накрая - energy/business services/e-mobility.
Ето някои примери, защо това разделяне е нужно, според мен:
1. Ясност в стратегическите цели и пълна свобода на собствениците да преследват тези стратегически цели. Ако са отдели, няма да имат пълна свобода, а ще следват бюрокрация и правила - прочети надолу.
2. Две отделни компании имат separate liabilities, което води до различни характеристики на техните финанси - възможности за взимане на заеми, кредитни рейтинги, спрямо това, ако биха били една компания.
3. Борба за ресурси. Редица "вътрешни компании" както ти ги наричаш в една компания се борят от един инвестиционен pool. Далеч по-ефективно е, ако имат различни бизнес модели, както горните две, да са си самостоятелни компании, и да си финансират разделно своите различни нужди.
4. Тромав decision making. Как Пейпал да взима бързо и ефективно важни стратегически решения, ако трябва да следва дългите организационни процеси вътре в Ибей?
5. Организационен хаос - каква е ефективността на всички стотици отдели, кой я наблюдава, кой на кого е длъжен, т.н. Колкото по-голяма е организацията, толкова по-тромава е, като правило.