veda
Active Member
Здравейте, колеги!
Както, предполагам, повечето от Вас знаят или са се досетили, че аз по професия съм счетоводител и имам собствена счетоводна кантора, но също така проявявам и голям афинитет към онлайн бизнеса. Дотолкова, че и аз самият развивам вече като втора дейност продажби чрез интернет на стоки и услуги. Поради горната причина и близо 90% от клиентите на кантората ми са именно онлайн предприемачи, някои от които активни участници в този форум.
От известно време се каня да създам блог, в който да публикувам под формата на статии отговори на въпроси, които често срещам по форумите и които мои клиенти непрестанно ми задават, но така и не ми остава достатъчно време. Попаднах, обаче, преди малко на една тема тук, във форума, и пишейки отговор към нея ми хрумна защо пък да не създам една нова такава. Така или иначе в момента не мога да насмогна с въпросния блог, то поне да пусна една тема, която, надявам се, да бъде в полза на онези колеги, които възнамеряват да стартират свой дропшипинг проект.
Близките ми (лични и професионални) наблюдения на онлайн предприемачи, които проучват възможностите за създаване на система за дропшипинг продажби, показват, че покрай организирането на доставките, начините на плащане и комуникацията със склада, пропускат на пръв поглед един маловажен детайл, който в последствие, оказва се, представлява немалка, да я наречем, спънка при осъществяването на т. нар. триъгълна логистика. И този дребен детайл е наистина "дребен". Но само физически. Става въпрос за касовия бон.
Не е тайна за никого, че може би над 90% от плащанията при онлайн продажбите на стока се извършват под формата на наложен платеж. Издаването на касов бон и предаването му на клиента при този тип разплащане е задължително и неспазването именно на тази разпоредба от страна на продавача може да му създаде куп неприятности с редица държавни институции. В условията на дропшипинг продажби проблемът идва оттам, че за разлика от останалите, придружаващи пратката документи (фактури, стокови разписки, дори и гаранционни карти), които могат да се изпратят на клиента по електронен път, то касовият бон трябва да се предаде в оригинал. Но как да се случи това при положение, че Вие в качеството си на посредник, представител на електронния магазин, и заявител на куриерската услуга реално нямате физически контакт с куриера, за да му предадете касовия бон за разнос. Става така, че Вие правите заявка, в повечето случаи по електронен път, куриерът посещава склада (дропшипъра) взема стоката и я доставя на клиента, а касовият бон остава у Вас. Тоест не се предава на клиента в момента на плащането, както Законът недвусмислено го изисква.
В този случай какви са вариантите пред Вас? Да организирате втора пратка до клиента само с касовия бон? Или пък нещо още по-екзотично - да направите опит да се договорите с куриера първо да минава през Вас, за да вземе касовия бон и да разчитате, че ще го приложи към пратката? Не, не е невъзможно, но със сигурност утежнява значително процедурата, както на организационно ниво, така и чисто финансово, и на практика обезличава голяма част от предимствата, които дропшипингът предлага, като система за продажби и спедиция.
На Вашето внимание предлагам трите най-често използвани варианта за решаването на този проблем:
Надявам се, че информацията, споделена по-горе, ще Ви е полезна и ще Ви помогне при по-доброто планиране на Вашия дропшипинг проект. По-нататък ще се постарая да внеса повече яснота и по други теми, касаещи правните и счетоводните специфики при онлайн бизнеса.
Поздрави!
Както, предполагам, повечето от Вас знаят или са се досетили, че аз по професия съм счетоводител и имам собствена счетоводна кантора, но също така проявявам и голям афинитет към онлайн бизнеса. Дотолкова, че и аз самият развивам вече като втора дейност продажби чрез интернет на стоки и услуги. Поради горната причина и близо 90% от клиентите на кантората ми са именно онлайн предприемачи, някои от които активни участници в този форум.
От известно време се каня да създам блог, в който да публикувам под формата на статии отговори на въпроси, които често срещам по форумите и които мои клиенти непрестанно ми задават, но така и не ми остава достатъчно време. Попаднах, обаче, преди малко на една тема тук, във форума, и пишейки отговор към нея ми хрумна защо пък да не създам една нова такава. Така или иначе в момента не мога да насмогна с въпросния блог, то поне да пусна една тема, която, надявам се, да бъде в полза на онези колеги, които възнамеряват да стартират свой дропшипинг проект.
Близките ми (лични и професионални) наблюдения на онлайн предприемачи, които проучват възможностите за създаване на система за дропшипинг продажби, показват, че покрай организирането на доставките, начините на плащане и комуникацията със склада, пропускат на пръв поглед един маловажен детайл, който в последствие, оказва се, представлява немалка, да я наречем, спънка при осъществяването на т. нар. триъгълна логистика. И този дребен детайл е наистина "дребен". Но само физически. Става въпрос за касовия бон.
Не е тайна за никого, че може би над 90% от плащанията при онлайн продажбите на стока се извършват под формата на наложен платеж. Издаването на касов бон и предаването му на клиента при този тип разплащане е задължително и неспазването именно на тази разпоредба от страна на продавача може да му създаде куп неприятности с редица държавни институции. В условията на дропшипинг продажби проблемът идва оттам, че за разлика от останалите, придружаващи пратката документи (фактури, стокови разписки, дори и гаранционни карти), които могат да се изпратят на клиента по електронен път, то касовият бон трябва да се предаде в оригинал. Но как да се случи това при положение, че Вие в качеството си на посредник, представител на електронния магазин, и заявител на куриерската услуга реално нямате физически контакт с куриера, за да му предадете касовия бон за разнос. Става така, че Вие правите заявка, в повечето случаи по електронен път, куриерът посещава склада (дропшипъра) взема стоката и я доставя на клиента, а касовият бон остава у Вас. Тоест не се предава на клиента в момента на плащането, както Законът недвусмислено го изисква.
В този случай какви са вариантите пред Вас? Да организирате втора пратка до клиента само с касовия бон? Или пък нещо още по-екзотично - да направите опит да се договорите с куриера първо да минава през Вас, за да вземе касовия бон и да разчитате, че ще го приложи към пратката? Не, не е невъзможно, но със сигурност утежнява значително процедурата, както на организационно ниво, така и чисто финансово, и на практика обезличава голяма част от предимствата, които дропшипингът предлага, като система за продажби и спедиция.
На Вашето внимание предлагам трите най-често използвани варианта за решаването на този проблем:
- Наложен платеж чрез пощенски паричен превод - Сигурен съм, че повечето от Вас знаят за какво става въпрос и затова няма да задълбавам. Разковничето тук е, че при този метод на плащане касов апарат не Ви е необходим и проблемът с изпращането на касовия бон се решава по сталинистки - "няма касов апарат - няма проблем". Към момента спедиторът, предлагащ най-качествената подобна услуга е Еконт Експрес. Повече информация можете да откриете ТУК.
- Издаване на касовия бон от дропшипъра чрез Ваш касов апарат - Можете да предоставите по надлежния ред Ваш касов апарат на склада (дропшипъра), с който той да оперира. Непременно, обаче трябва да сключите в тази връзка договор с много добре обмислени клаузи по отговорностите и задълженията на стопанисващата Вашия касов апарат страна, както и да бъдат изрично упълномощени конкретни лица, които да работят с него. Имам горчив опит с мои клиенти предоставили ей така, на честна дума, свой касов апарат на склада и не след дълго цялата каша, надробена от складовите служители излезе наяве - маркирани грешни с по няколко нули отзад суми, изгубена книга за дневните финансови отчети (т. нар. касова книга) и т. н. Въобще неща, които не пожелавам на никого, особено след обвързването на тези устройства със системата на НАП. Като цяло, както се досещате, този вариант е приложим може би единствено, ако работите само с един или най-много два склада, тъй като при него разходите по касовия апарат (задължителните договори за сервизно обслужване, абонаментът за GPRS картите и т. н.) са изцяло за Ваша сметка.
- Издаване на касовия бон от дропшипъра чрез собствен, препрограмиран, касов апарат - Малцина са чували за този вариант, но истината е, че е широко използвана практика и все повече от големите складове го предлагат като услуга. Законово в общи рамки въпросът е уреден в чл. 29, ал. 1, т. 2 от Наредба Н-18 от 13 декември 2006 за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства. Съвсем накратко какво представлява това: Сервизната фирма, обслужваща касовия апарат на дропшипъра го препрограмира така, че продажбите на доверителя да се регистрират като продажби в отделен департамент за всеки доверител, като департаментът посочва името на доверителя. По този начин дропшипърът издава касов бон чрез собствения си касов апарат, но чрез открития т. нар. департамент на Ваше име, и го прикрепя към останалите документи, придружаващи пратката. Така правата и задълженията, касаещи отчитането на плащането в брой, и на трите страни са спазени.
Надявам се, че информацията, споделена по-горе, ще Ви е полезна и ще Ви помогне при по-доброто планиране на Вашия дропшипинг проект. По-нататък ще се постарая да внеса повече яснота и по други теми, касаещи правните и счетоводните специфики при онлайн бизнеса.
Поздрави!
Последно редактирано: