За или против наложения платеж? Анкета и малко размисли.

За или против наложения платеж?


  • Общо гласове
    30
@cross това е само едната страна на нещата. Ще се позаличи в голяма степен и сивия сектор, който при доста онлайн търговци го има. Доста магазини ще преосмислят и това с върщането на продукта за сметка на клиента, спрямо причината. Или в тази насока. Ще се адаптират лесно. Но както спомена @mvmrik , е изцяло доверието и необразованата част от потребителите и боравенето с онлайн пазаруването в истинския му вид. :)
 
Нещата ще се наредят както трябва, сигурен съм. Да вземем например колко от нас пазаруват от @liexpres или друг маркетплейс. Там как стоят нещата? Аз пък вярвам в точно тази част от обществото. И пак казвам, наложен трябва да има, но в определени бизнес модели и стоки. Няма как да изключим едното или другото
 
Усещам,че темата леко се измествa в посока да си отговорим как бихме успели да стимулираме клиент да плати предварително. Тук ми изниква въпроса колко от нас биха навлезли по-дълбоко и описващи евентуални успешни бизнес модели и политики?
Отговор нямам, бъдещите коментари ще покажат :)
 
Последно редактирано:
@fast_and_the_curious , това не трябва да те притеснява. За това и не съм го сложил като точка. Все пак имаш едно 14 дни, в които може да се откажеш от стоката, по закон, ако не е повредена и без никакви въпроси, просто не е това, което си искал, и е достатъчно. Вече дали самия магазин ще те сложи в някакъв си техен черен списък си е изцяло негова работа, но в един момента всеки втори ще му е такъв. Пратката се връща за сметка на клиента или търговеца, а парите ти се възстановяват по сметката в рамките на няколко дни. Не е толкова драма, ако това намираш като причина.
Така е, но след един елементарен случай се оказа, че не е толкова лесно. Приятелка си поръчва телефон и се оказа, че не ѝ харесва и го върна на Емаг. При което 28 дни я мотаха, докато ѝ върнат парите, през което време не може да ги използва, за да си закупи друг телефон.
Ако срока за връщане на сумата се скъси на 3 дни и/или парите са задържани до получаване на пратката (вид escrow), тогава този проблем ще изчезне.
Колкото до удобството на плащането с карта - аз и в Еконт си плащам с карта при получаване на поръчката.

Реално обаче, скоро няма да се махне тази опция, тъй като много хора не могат да се оправят с една регистрация в сайт, пък какво остава да плащат с карта.
Абсолютно!
 
При което 28 дни я мотаха, докато ѝ върнат парите, през което време не може да ги използва
Това е по-често проблем в банката, а не в търговеца. За да се ускори процеса може да се изиска документ от търговеца, че нямат претенции към сумата и с този документ банката може да я осбоводи моментално. Иначе връщането на изтеглени суми по карти никога не е толкова бързо и това не е бг особеност.
 
Това е по-често проблем в банката, а не в търговеца. За да се ускори процеса може да се изиска документ от търговеца, че нямат претенции към сумата и с този документ банката може да я осбоводи моментално. Иначе връщането на изтеглени суми по карти никога не е толкова бързо и това не е бг особеност.
Да не говорим, че може да избегнем даже offline базираните банки и да минем в изцяло дигиталния свят.
 
Така е, но след един елементарен случай се оказа, че не е толкова лесно. Приятелка си поръчва телефон и се оказа, че не ѝ харесва и го върна на Емаг. При което 28 дни я мотаха, докато ѝ върнат парите, през което време не може да ги използва, за да си закупи друг телефон.
Ако срока за връщане на сумата се скъси на 3 дни и/или парите са задържани до получаване на пратката (вид escrow), тогава този проблем ще изчезне.
Колкото до удобството на плащането с карта - аз и в Еконт си плащам с карта при получаване на поръчката.
Да, специално за това в общите им условия трябва да е споменато. В тези условия за върщане на продукт не е споменат срок, в който ще се възстановят парите на клиента. Което си е греда, наистина. И според мен ще е редно да ги задължат да слагат срок, в който да се връщат парите. Дори съм учуден, че и сега нямат регламент за това.

Случая с твоята приятелка е лек. Представи си сега сме семейство, което спестява няколко месеца за пералня, и тяхната е на издихание....да му го направят този номер. За това е двустранно, и търговците (дори и големите) се дънят и някои клиенти са лекета и разказват играта на търговците, но и регулаторите между тях не са адекватни. И цялата комбинация става красив мармалад. :)

Убава работа с две думи. :)
 
Това е по-често проблем в банката, а не в търговеца. За да се ускори процеса може да се изиска документ от търговеца, че нямат претенции към сумата и с този документ банката може да я осбоводи моментално. Иначе връщането на изтеглени суми по карти никога не е толкова бързо и това не е бг особеност.
Да, така е. Но бате, банките трябва въобще да не взимат отношение. Стига ли се до там значи голяма онлайн търговия правим :)
 
Аз лично не съм изпращал никога нищо по куриер и мисля че може би само два пъти съм си поръчвал нещо. Но мисля че За или Против наложения платеж е проблем на едно ниво, над който има друг проблем на друго по-голямо ниво. И естествено другия проблем е потенциалното изчезване на кеша от света, а с него и свободата на анонимно разплащане. Капитала на хората остава в ръцете на институциите, а капитала е лост за контрол. Програмируем лост за контрол. Примерно могат да направят "Ако не си изхарчите парите до 30 дни - изчезват от сметката". Както е с минутите за разговори, примерно тоя месец имаш 100 минути за разговори и ако не си ги изговорил - да си.
 
  • Зад една част от така наречените български онлайн магазини не стои реална компания, т.е. няма как да приемат онлайн плащания.
  • Една част от онлайн магазините не желаят да инвестират в модул за приемане на плащания и свързаните с това разходи и комисионни.
  • Не на последно място една част са пишман търговци - прекупвачи и дропшипъри, които нямат информация за наличност на продуктите, които продават. Много често, когато купувате от тях ви се обаждат да ви кажат, че точно това го няма, искате ли подобно.
Аз като купувач винаги плащам с карта, освен когато магазинът изглежда несигурен или не предлага такава възможност.

Друг неприятен момент е, когато си платил с карта, а немарлив служител е отбелязал "наложен платеж", тогава се започват едни разправии и извстно време нямаш нито продукта, нито парите.

Като собственик на компания за уеб разработка винаги препоръчвам на клиентите си да имат само онлайн плащания, всичко друго е отживелица, но решението си е тяхно.
 
Пичове, то хубаво да изчезне наложения платеж, но има едно голямо НО.

Масово онлайн търговцити са некоректни. И това е повсеместно. И тук говоря и за големи компании. Като започнеш от това, че продукта не е наличен и магазините им не са настроени да спират възможностите за продажба, защото нямат връзка със складовата наличност, през изпращане на дефектни или употребявани продукти или изобщо неизпращането им.

Повсеместното бавене на изпращането на доставки - преди 2-3 месеца поръчах от голям и известен онлайн магазин, обадиха ми се за потвърждение след 3-4 дни, без дори да се представят кои са и защо ме търсят, а директно ме питаха - потвърждавате ли си поръчката, вече бях забравил кои са и бях поръчал от друг търговец, а на всичкото отгоре нямаше как да си отменя поръчката при този, защото сайта му не работеше коректно и т.н.

От гледна точка на текущото състояние няма как клиента да се довери на магазин който не предлага наложен платеж.

Следващото нещо е държавата и безнаказаността и липсанта на защита за потребителя. Докато в страната е възможно да регистрираш кухо ООД на името на някой слабоумен и безимотен мангал с 2 лева внесен капитал и да почнеш да “продаваш” с предварително плащане с карта, а в последствие да духнеш с парите и да си практически непроследим, масовия клиент няма да има доверие да плати предварително. Да не говорим за по-странни ситуации, като това да ти пратят стока която не отговаря, дефиктна е, използвана е, не работи и т.н.

Интересно е как се работи в съседните държави. Ясно е, че на запад на никой няма да му хрумне да прави мизерии, обаче по нашите земи нещата стоят другояче.
 
От България поръчвам само с наложен платеж защото нямам доверие. Пост 30 обясни защо.

От амазон като се купи е само с карта и не знам изобщо дали реално има опция за връщане, колко ще струва, каква е занимавката.

Колко и да си говорим този мач е свирен.

От както има еконт се плаща с наложен платеж и това е станало вече правило. Много трудно ще е да се промени навик граден с години. Бас държа, че ако отпадне със закон ще умрат доста магазини. Ще е един рев.... Карантината ряяпа да яде. Отделно ще ревът и клиенти. Масово. И същите тези които плащат с карти в амазон.

Тази тема е излишна. Всеки да си слага на магазина каквито иска начини на плащане.
 
В БГ клиентите нямат доверие на магазините, магазините нямат доверие на клиентите. А някъде по света има магазини без служители, каси на самообслужване...
 
В БГ клиентите нямат доверие на магазините, магазините нямат доверие на клиентите. А някъде по света има магазини без служители, каси на самообслужване...
То и на държавните органи нямат, да банките, на всичко що е около тях. :) Смешна работа е цялата ситуация, но е ужасяваща действителност. Но трябва да се почне от някъде, според мен добри регулатори на всичко това трябва да са асоциациите подкрепящи и клиенти и търговци. Стане ли това, всичко друго ще си дойде много бързо на мястото. Да видим как един търговец няма да си приеме обратно повредено-изпратената стока като някой му плесне една глоба от 500 лв. Или клиента като го набичат в някакви фрауд листи, както и да се дадат някакви вече работещи сценарии във всяка ситуация, или поне най-честите. ;)
 
Аз лично съм за отпадането, но наложения платеж не може да бъде премахнат напълно , но и не трябва да бъде основен начин за разпащане, както е в момента. Този начин на плащане съществува и в някои чужди сайтове, но и там хората не го препоръчват по причини изброени в постовете по-горе. С отпадането му ще се намали процента на непотърсените пратки и съответно разходите по транспорта им, времето за издирване и връзка с клиента, телефонни разговори и тн.т.. В определени случаи и условия би трябвало да може да се плаща кеш ( продажба на лични вещи например ), но основно бизнеса да премине към картови разплащания. Има ли желание , намират се и начини всички да са доволни и работата да върви.
 
наложения платеж си има своите предимста и минуси за търговеца, и същото важи и за картите, при наложения ти се вдигат разходите за върнати пратки, при картите ти се вдигат разходите за съпорт тъй като един платил клиент праща поне от 1 до 3 имейла дори и след като си му дал тракинг да си го следи. така че слагайте методи според вашата ситуация.
 
Като гледам какви потребители се вляха в пазара, заради пандемията. Премахване на наложения платеж ми се вижда утопия. Те една голяма част изобщо не знаят къде се намират, не могат да се ориентират из сайтовете изобщо. Не знаят от къде поръчават и какво поръчват. Цъкат, цъкат докато видят някакъв телефон, че да се обадят. Все още има хора, които нямат мейл, ебаси.... Отделно, същите тея имат някакви свръх очаквания, които няма как да покриеш, защото обикновено търсят супер качество, ама ако може за 3.20 лв. Не стига това, ами купуват само по картинки, изобщо не четат, нито описание, нито заглавие, нищо.... После претенции.... Че са и крайно агресивни, заплахи, глупости.... Не могат да водят никаква комуникация в писмен вид, само телефон, не могат да пишат изобщо по дяволите. От 100 години се занимавам с това, ама такъв дебилизъм не е било никога от към клиенти. Та в тая връзка, ще си кютаме в 19 век още дълги години, не виждам как ще достигнем цивилизацията скоро....
 
Плащам с карта навсякъде и предпочитам да правя същото, докато пазарувам онлайн. Проблема е че все още търговците не предлагат достатъчно добра алтернатива на наложения платеж.
Плащаш предварително, а пратката може да ти се забави със седмици и когато дойде да не е това, което си поръчал. Лесно е когато поръчваш от познат магазин с добро реноме, но не и от някой нов. И всъщност проблема е във връщането на парите обратно - като знам как Емаг те въртят 28 дни, представям си колко ще те върти някой малък магазин, който може да изчезне всеки момент от интернет пространството.

Докато при наложения платеж плащаш, когато продукта ти пристигне и можеш да го видиш и пробваш. Освен това плащам в офиса на Еконт отново с карта, така че реално за мен (крайният потребител) е почти същото.

Емаг въведоха 2лв такса при използване на наложен платеж - предполагам това ще разбута много водите по нашите ширини и ще даде увереност и на малките търговци да го направят.
аз ги въртя точно 24 часа докато пратката се върне при мен или ако по някаква причина не мога да я доставя веднага се връщат парите.
 

Горе