ИЗИСКВАНИЯ ЗА РЕГИСТРАЦИЯ НА ОБЕКТ ЗА ПЕЧЕНЕ, ДРАЖИРАНЕ, ЗАХАРОСВАНЕ, ПАКЕТИРАНЕ И ЕТИКЕТИРАНЕ НА ЯДКИ И МАСЛОДАЙНИ СЕМЕНА

Ядките и маслодайните семена са вкусни и полезни, защото съдържат прости въглехидрати, мастни киселини, витамини, минерали и диетични фибри. Могат да се консумират самостоятелно или да се влагат в зърнени закуски, смути, десерти и др. храни.

Да се открие пекарна за ядки не сложно и не изисква голяма инвестиция.

В настоящата статия ще Ви запозная с изискванията за регистрация на пекарна за ядки и маслодайни семена с изпичане и продажба на място и обект за производство и пакетиране на печени ядки и маслодайни семена, които се дистрибутират до търговски обекти. В производствените обекти можете освен печене на ядки и маслодайни семена да извършвате дражиране на ядки, маслодайни семена и изсушени плодове.

I. Изисквания за регистрация на пекарна за ядки и маслодайни семена, които се реализират на място в обекта, до краен потребител:

1. Изисквания относно помещението и материално-техническата база:

В обекта е необходимо да се обособи:

- Складово помещение или изолирана складова площ за обекти с по-малък капацитет;

- Работна площ, която да се оборудва с две мивки или една двугнездова мивка, работен плот, и кът за термична обработка с фурна и вентилационен чадър или аспиратор над нея. Едната мивка се използва за измиване на ядките и маслодайните, които се осоляват, а другата за измиване на инвентара и ръцете на персонала по време на работа. Ако използвате конвекторна фурна и в характеристиката на уреда пише, че не отделя пари може да няма вентилационен чадър или аспиратор.

- Търговска площ за продажба, оборудвана с неутрални или топли витрини за съхранение на ядките или маслодайните семена, рафтове и стелажи. Ядките и маслодайните семена могат да се предлагат сурови, а също да се предлагат получени готови изсушени плодове, захаросани ядки и изсушени плодове, ядки и изсушени плодове с шоколадова глазура, екструдирани соя, грах, царевица и др.

- Санирано-битова площ за преобличане на персонала, оборудвана с гардероб/и или закачалки.

- Тоалетна за персонала, оборудвана с тоалетна чиния с ефективна промивна инсталация, мивка с течаща топла и студена вода. Вратата на тоалетната не трябва да се отваря директно в склада или работната площ.

2. Необходими документи за регистрация, които се изискват от БАБХ:

1. НАССР система за анализ и контрол на критично-контролните точки;

2. Система за самоконтрол;

3. Мониторингова програма;

4. Контролни карти и чек листи.





I. Изисквания за регистрация на производствен обект за печене, дражиране и захаросване на ядки, маслодайни семена и изсушени плодове

1. Изисквания относно помещението и материално-техническата база:

Необходимо е да наемете обект със статут на производствен обект за храни, съобразно изискванията на чл. 26, ал. 1, т.2 от ЗХ.

В обекта е необходимо да осигурите:

  • Склад за суровини, оборудван с рафтове, стелажи и скари;

  • Склад за еднократни и транспортни опаковки, оборудван с рафтове и стелажи
В складовите помещения е необходимо да се осигури естествена или изкуствена вентилация.

Работно помещение с обособени зони за:

- подготовка на продуктите (осоляване, добавяне на брашно, захар, и др. суровини), оборудвана с работен плот или плотове за обекти с по-голям капацитет, мивка с течаща топла и студена вода;

- зона за дражиране и захаросване на ядки и изсушени плодове, оборудвана с уред, който автоматично извършва процеса;

- хигиенна мивка за измиване на работния инвентар и ръцете на персонала по време на работа.

  • Помещение или изолиран кът за пакетиране и етикетиране:
  • Необходимо е да се осигури работен плот, уреди за опаковане или етикетиране и хигиенна мивка.
  • За обекти с по-малък капацитет може да се обособи площ за опаковане и етикетиране в работната площ, като в този случай не е необходимо да се осигурява хигиенна мивка.

  • Помещение или изолирана площ за съхранение на готова продукция преди експедицията.
  • Необходимо е да се оборудва със съоръжения за съхранение на храните (рафтове, стелажи и скари). Задължително е да има осигурена естествена или изкуствена вентилация, както и стаен термометър и влагомер;

  • Санитарно-битово помещение или изолирана площ (за обекти с по-малък капацитет) за преобличане на персонала, съхранение на работното облекло, личното облекло и вещи.
  • Необходимо е да се оборудва с гардероби, закачалки и др. За всеки работник трябва да има площ с гардероб, а ако се работи на смени може един гардероб да се използва от няколко служители, които работят през различни смени.

  • Тоалетна за персонала:
  • Необходимо е да се оборудва с тоалетна чиния, ефективна промивна инсталация, мивка с течаща топла и студена вода. Към мивката в тоалетната се монтира подвижен душ за да се избегне изграждане на баня. За производствени обекти с по-голям капацитет е необходимо да има две тоалетни клетки.
2. Необходими документи за регистрация, които се изискват от БАБХ:

1. НАССР система за анализ и контрол на критично-контролните точки;

2. Система за самоконтрол;

3. Технологична документация за отделните групи храни;

4. Технологични карти свързани с технологичната документация;

5. Мониторингова програма;

6. Контролни карти и чек листи;

7. Процедура за обратна проследимост;

8. Проекти на етикети за отделните видове храни.

III. Общи хигиенни изисквания за обектите, които приготвят и предлагат на място и които дистрибутират продукти

Повърхностите на пода, стените таваните трябва да позволяват лесно почистване и дезинфекция при необходимост.

Подът може да е облицован с плочи от теракота, гранитогрес, да е изграден от мрамор, гладка циментова настилка или от други материали, но е задължително да е гладък и да позволява лесно почистване и дезинфекция.

Стените може да са боядисани с латекс или други бои, да са изградени от ПВЦ или други плоскости.

Стените зад мивките и работните плотове, които се допират до стена трябва да са на отстояние 30-60см. с гладка повърхност, която да позволява почистване и дезинфекция. Повърхността може да е изградена от ПВЦ материал, фаянсови плочи, алуминий, алпака или да се използва термо-плот. Ако целите стени са облепени с фаянсови плочи или са облепен с ПВЦ материал или други плоскости не е необходимо.

Таваните трябва да са изградени от материали, които не допускат образуване на влага и плесени.

Вратите трябва да са гладки, да се затварят плътно и да позволяват почистване и дезинфекция.

Прозорците, които се отварят е необходимо да са със защитни мрежи.

Осветителните тела трябва да са обезопасени. Не трябва да има висящи и опасни кабели.

Сифоните за производствените обекти трябва да са с подходящ наклон, а също да са обезопасени с решетки. Това е изискване само за производствени обекти, които дистрибутират до търговски обекти.

IV. Общи изисквания за режима на регистрация в БАБХ

Регистрация се извършва в Областната дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) по местонахождение на обекта. В страната има 28 ОДБХ-та, които са в областните градове и да подчинени на БАБХ.

От 09.06.2020г. влезе в сила нов Закон за храните, обн. в ДВ. бр.52/2020г., изм. и доп. ДВ. бр.102/2022г., който изисква всеки обект за търговия и производство на храни да има статут съобразно ЗУТ (чл. 26, ал. 1, т.2 от ЗХ), който да е в съответствие с дейността, която се извършва.

За пекарни на ядки и маслодайни семена с приготвяне и реализация на място се изисква помещението да има статут на пекарна, бърза закуска или магазин. Има изключение за градовете Бургас и Стара Загора, които не допускат в помещенията да са със статут на магазин да се регистрира пекарна за ядки. Това е така, защото в България няма уеднаквени изисквания за прилагане на законодателството и от централата на БАБХ не са заинтересовани ЗХ да се прилага еднакво в различните ОДБХ-та. Писали сме не веднъж и примери сме давали, но няма заинтересованост.

За производства с печене, дражиране, захаросване, пакетиране и етикетиране на ядки, маслодайни семена и изсушени плодове, които извършват дистрибуция до търговски обекти е необходимо да намерите помещение със статут на производствен обект. Няма значение какво е било производство преди това.

В Областната дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) по местонахождение на обекта се подават следните документи:

1. Заявление за регистрация на обект- образец КХ № 1 на БАБХ;

2. Списък с групи храни- Приложение № 1 към образец КХ № 1 на БАБХ;

3. Документ за собственост на обекта или договор за наем- копие;

4. Документ за статута на помещението съобразно ЗУТ (по-горе съм описала точно какъв статут е необходим за двете категории обекти)- копие;

5. Документ за платена държавна такса по тарифата на БАБХ.

От подаване на документите, до 5-тия работен ден обекта се вписва в регистъра на БАБХ, т.е се регистрира съобразно изискванията на чл. 26, ал. 7 от ЗХ, но не можете да започнете дейност по-рано от 14-тия календарен ден, съобразно чл. 26, ал. 2, т.11 от ЗХ.

Проверката за пекарни за ядки и маслодайни семена с приготвяне и реализация на място е до 60-тия календарен ден от вписване на обекта в регистъра.

Проверката за производствени обекти, които извършват дистрибуция до търговски обекти е до 30-тия ден от вписване на обекта в регистъра.

Сроковете за проверките определени в чл. 26, ал. 9 от Закона за храните.

Не е задължително да се извърши проверка за да започнете дейност. На 14-тия ден се започва дейност. Проверките са хигиенни, а не одобрителни. Обектът може да се затвори със Заповед ако има груби, системни нарушения на ЗХ или подзаконовите нормативни актове съобразно чл. 27, ал. 1, т. 4 от Закона за храните. Може да се издаде Заповед и за спиране на дейност от обект ако има непосредствена, голяма опасност за живота и здравето на хората, съобразно чл. 26, ал. 11, т. 2 от ЗХ.

Може да се регистрира онлайн търговия или както законово е описана търговия от разстояние при двете категории обекти.

За да регистрирате търговия от разстояние (онлайн) е необходимо да имате регистриран сайт, онлайн магазин или друга регистрация в електронното пространство.

Процедурата по регистрация на онлайн търговията е описана в Раздел IV Търговия от разстояние от Закона за храните, но се прилага в България от 31.12.2021г. с влизането в сила на Наредбата № 12 з специфичните изисквания при търговия с храни от разстояние, обн. в ДВ. бр.100/2021г.

За да регистрирате търговия от разстояние е необходимо да подадете следните бланки и документи в ОДБХ:

1. Заявление за регистрация- образец КХ № 1 на БАБХ (същият образец с който се регистрира физическия обект);

2. Копие на удостоверение за регистрация от БАБХ.

3. Документ за платена държавна такса.

До 5 работни дни се вписва в регистъра на БАБХ разрешението за извършване на търговия от разстояние. Вписва се като текст към електронната регистрация на физическия обект.

От 09.06.2020г. не се издават Удостоверения за регистрация на хартиен носител. Регистрацията е само в електронен регистър в БАБХ, който е публичен и всеки може да провери дали даден обект е регистриран по Булстат (ЕИК).

V. Други общи изисквания свързани дейностите

1. Трудова медицина:

Необходимо е да имате изготвена разработка по трудова медицина ако имате наети работници.

Ако сте ООД, АД, ЕООД и работите само управителите не е необходимо да имате разработка по трудова медицина.

При трудовата медицина се извършва анализи на риска за здравето на работниците.

2. Изисквания за работното време:

Изисква се само за пекарни, които предлагат печени ядки и маслодайни семена на място в обекта.

Не се изисква разрешително за работно време за производствени обекти, които дистрибутират продукти до търговски обекти.

Не във всички области се изисква регистрация на работно време.

3. Изисквания за регистрация на касов апарат:

При започване на дейност е необходимо да свържите касовият апарат с НАП.

Преди това трябва да имате закупен и регистриран касов апарат.

Това са основните изисквания за регистрация на пекарни за ядки и маслодайни семена с приготвяне и реализация на място и производствени обекти за печене, дражиране, захаросване на ядки, маслодайни семена и изсушени плодове с дистрибуция до търговски обекти.

Автор: Валя Бойчева

За повече информация се ни пишете на имейл: [email protected], уеб сайт: hassp-sistemi.bg или се обадете на тел. 0988 357 062- В. Бойчева.

Не копирайте статията без знанието на автора в сайтове и блогове! При копиране и публикуване в сайт или блог без знанието на автора ще се предприемат действия съобразно Закона за авторското право и сродните му права, публ. в ДВ. бр. 56/1993г., изм. и доп. ДВ. бр. 98/2019г.
 

Прикачени файлове

  • 18_big.jpg
    18_big.jpg
    50.3 KB · Преглеждания: 0
  • cereals-sac-seeds-order.jpg
    cereals-sac-seeds-order.jpg
    57.2 KB · Преглеждания: 0
  • resize_on_the_fly.jpeg
    resize_on_the_fly.jpeg
    159.7 KB · Преглеждания: 0
Руските мурзилки от форума не вярват, че ЕС има най-строгите правила в света относно храни и изисквания - дано от тая статия да им стане ясно малко.
 
Руските мурзилки от форума не вярват, че ЕС има най-строгите правила в света относно храни и изисквания - дано от тая статия да им стане ясно малко.
В България са най без смислените и омотани правила от цяла Европа, за да може данъчните да пълнят хазната с глоби. Интересното, е че немските вериги не ги закачат, само българския бизнес рекетират.
 
данъчните, ама не са данъчни ами са други институции. И агенциите не пишат законите. И тя хазната от глоби точно не се пълни. Може да видиш справка, преди да пишеш, и да видиш постъпленията от глоби спрямо други пера.
 
В България са най без смислените и омотани правила от цяла Европа, за да може данъчните да пълнят хазната с глоби. Интересното, е че немските вериги не ги закачат, само българския бизнес рекетират.
НАССР "системата" и останалите простотии наистина са направени само за пари. Напълно ненужни са и данните във всички останали процеси са лесни за манипулиране и подмяна. Но е важно да си платиш....

През 2009 се сблъсках челно с тази простотия и ми искаха 900 лв за да ми я направят. След един ден ровкане в нета си е направих сам а цената беше хартията и мастилото на принтера ми.
 
Последно редактирано:
Повечето от тези неща са за да ти вземат парите разни свързани лица, за да ти ги направят. И никой не ти казва кое как реално става, а както се оправиш. Пожарната безопасност едни ти искат по 50лв. на квадрат, адвоката ми ми казва, да не се занимавам, друг ти иска 75 на квадрат да ти прави планове за пожарна безопасност. Тези книгн а безопанност на труда и тем подобни същата работа. 300-500лв. на всяка някой да се нагуши - от ХЕИ и БАБХ ти препоръчват тяхни хора след първата проверка, просто случайно да ти свършат работа.

Проверките от ХЕИ и БАБХ пък са топ - първите трябва ти да отидеш да ги забереш с колата да дойдат да ти направят проверка, защото явно нямат бюджет за пътни, вторите като дойдат не гледат какъв ти е обекта, а какви чанти си им напълнил.

И едните и другите са корумпирани нещастници, аз за това от 15 години не се занимавам в подобен тип бизнеси - все едно са ти се хванали един цирк народ за джобовете и само дърпат ли дърпат. И излиа почти толкова скъпо, колкото глобите, но е почти, така че е супер.

БАБХ един път решиха да ме смачкат бизнеса, заради саморазправа с мой роднина, но аз им бях най-удобната мишена. Три месеца по съдилища и адвокати съм се занимавал, жалби към комисиите за защита на потребителя, конкуранцията, омбусдмани и какви ли още не, докато не пратиха проверки от други браншове на БАБХ в страната и не им казаха на локалните педали да спрат да се заяждат с мен. Толкова беше отвратителна ситуацията, че самите служители под шефовете им започнаха да съботират делата срещу мен и да не предават доказателства към съда, за да спечеля делата заради неявяване на свидетели и да избегна смешните им глоби. Проблемът е, че нормалните хора там са 1/4 от всички макс. Когато подадох жалба, че аз съм единственият в моята цяла област, към което е приложено едно правило и са ме глобили, вместо да отменят глобата буквално обиколиха цялата област, глобиха всички останали и им казаха, че ги глобяват заради мен по три имена, защото съм подал жалба - един вид ако ще биете някой, това е човека. И накрая никой не беше наказан, уволнен, или каквото и да е, просто всички се преструваме, че живеем в нормална държава. :) Моите разходи за адвокати и глоби са си за моя сметка, държавните служители ни лук яли ни лук мирисали.

Та на въпроса как се отваря хранителен обект - не отваряйте, ако си цените нервите. За разлика от другите типове бизнеси, тук сте на произвола на поне 5 агенции и всички които работят в тях и правилата са достатъчно широки, че да могат да ви глобяват по цял ден ако си поискат.
 
Последно редактирано:
НАССР "системата" и останалите простотии наистина са направени само за пари. Напълно ненужни са и данните във всички останали процеси са лесни за манипулиране и подмяна. Но е важно да си платиш....

През 2009 се сблъсках челно с тази простотия и ми искаха 900 лв за да ми я направят. След един ден ровкане в нета си е направих сам а цената беще хартията и мастилото на принтера ми.
Изискванията не са простотия и е добре да се спазват за да е безопасна храната, която консумираме. Много е важно да се прилага написаното, а не да се вписват механично данни в документацията по безопасност на храните. През 2009 год. документацията се изготвяше механично, защото и на контролните органи не им бяха много ясно изискванията, но сега повярвайте ми не е така. Аз тогава работих, като контролен орган. В настоящем има нов Закон за храните, нови наредби, регламенти и пр. и документите трябва да са изготвени конкретно за дадената дейност, а не да се ползва шаблон. Има спецификации и стандарти за отделните групи продукти. Има нови методики за изследвания на храните, което се прилага в мониторинговата програма. Ново прегрупиране на продуктите. За да изготвите едни такива документи са необходими знания на един куп нормативни документи. Трябва да познавате в детайли най-малко 15 нормативни документа. Изискванията в БГ са много по-малко. Имам клиенти, които изнасят продукция в ЕС и трети страни и там изготвяме документация за безопасност на храните, която е повече от НАССР. Сам ще се обедите ако в настоящем регистрирате обект за храни. В България всеки си мисли, че разбира от всичко, но не винаги информацията в нета е достатъчна. То и аз се опитах сама да си водя счетоводството, като отначало от информацията в нета ми изглеждаше проста работа, но след известно време се наложи да наема счетоводител, защото се оказа, че допускам грешки. Безопасността на храните не е проста работа, не омаловажавайте труда на хората. Аз не знам с какво се занимавате, но сигурно не съм специалист във Вашата област. Интернет дава много информация за различни видове дейности, но има си специфика, за който са нужни много знания и труд. Откакто съм започнала бизнеса работя дори когато съм на почивка, написала съм над 140 информационни статии и благодарение на това имам клиенти, които са успешни и се развиват през годините. Бизнесът изисква всеки ден да се учи човек, защото нормативните документи се променят и ако през 2009 г. е са се приемали шаблоните сега не е така.
 
Изискванията не са простотия и е добре да се спазват за да е безопасна храната, която консумираме. Много е важно да се прилага написаното, а не да се вписват механично данни в документацията по безопасност на храните. През 2009 год. документацията се изготвяше механично, защото и на контролните органи не им бяха много ясно изискванията, но сега повярвайте ми не е така. Аз тогава работих, като контролен орган. В настоящем има нов Закон за храните, нови наредби, регламенти и пр. и документите трябва да са изготвени конкретно за дадената дейност, а не да се ползва шаблон. Има спецификации и стандарти за отделните групи продукти. Има нови методики за изследвания на храните, което се прилага в мониторинговата програма. Ново прегрупиране на продуктите. За да изготвите едни такива документи са необходими знания на един куп нормативни документи. Трябва да познавате в детайли най-малко 15 нормативни документа. Изискванията в БГ са много по-малко. Имам клиенти, които изнасят продукция в ЕС и трети страни и там изготвяме документация за безопасност на храните, която е повече от НАССР. Сам ще се обедите ако в настоящем регистрирате обект за храни. В България всеки си мисли, че разбира от всичко, но не винаги информацията в нета е достатъчна. То и аз се опитах сама да си водя счетоводството, като отначало от информацията в нета ми изглеждаше проста работа, но след известно време се наложи да наема счетоводител, защото се оказа, че допускам грешки. Безопасността на храните не е проста работа, не омаловажавайте труда на хората. Аз не знам с какво се занимавате, но сигурно не съм специалист във Вашата област. Интернет дава много информация за различни видове дейности, но има си специфика, за който са нужни много знания и труд. Откакто съм започнала бизнеса работя дори когато съм на почивка, написала съм над 140 информационни статии и благодарение на това имам клиенти, които са успешни и се развиват през годините. Бизнесът изисква всеки ден да се учи човек, защото нормативните документи се променят и ако през 2009 г. е са се приемали шаблоните сега не е така.
Предписанията за безопасност на храните са едно, безумната бюрократщина с цел такси, сметки и глоби към вероятния производител или продавач са безумни.

Повечето от изискванията са ненужни и утежняват излишно един иначе обикновен процес.
15 нормативни документа

Наистина ли смятате за основателно, че това е нормално да речем за проджбата на ядки или ако щете на коприва?

Разбирам намерили сте ниша в която да се развивате/печелите и това е похвално, но от друга страна това не означава дали тези системи реално са необходими да съществуват в този си вид. Ясно е защо са създадени и то няма никаква връзка с безопасността на потребителя.

Не ви нападам или съдя, нито ви обвинявам в нещо. Просто споделям какво мисля за целия цирк с всички тези нормативи...
 
Последно редактирано:
Повечето от тези неща са за да ти вземат парите разни свързани лица, за да ти ги направят. И никой не ти казва кое как реално става, а както се оправиш. Пожарната безопасност едни ти искат по 50лв. на квадрат, адвоката ми ми казва, да не се занимавам, друг ти иска 75 на квадрат да ти прави планове за пожарна безопасност. Тези книгн а безопанност на труда и тем подобни същата работа. 300-500лв. на всяка някой да се нагуши - от ХЕИ и БАБХ ти препоръчват тяхни хора след първата проверка, просто случайно да ти свършат работа.

Проверките от ХЕИ и БАБХ пък са топ - първите трябва ти да отидеш да ги забереш с колата да дойдат да ти направят проверка, защото явно нямат бюджет за пътни, вторите като дойдат не гледат какъв ти е обекта, а какви чанти си им напълнил.

И едните и другите са корумпирани нещастници, аз за това от 15 години не се занимавам в подобен тип бизнеси - все едно са ти се хванали един цирк народ за джобовете и само дърпат ли дърпат. И излиа почти толкова скъпо, колкото глобите, но е почти, така че е супер.

БАБХ един път решиха да ме смачкат бизнеса, заради саморазправа с мой роднина, но аз им бях най-удобната мишена. Три месеца по съдилища и адвокати съм се занимавал, жалби към комисиите за защита на потребителя, конкуранцията, омбусдмани и какви ли още не, докато не пратиха проверки от други браншове на БАБХ в страната и не им казаха на локалните педали да спрат да се заяждат с мен. Толкова беше отвратителна ситуацията, че самите служители под шефовете им започнаха да съботират делата срещу мен и да не предават доказателства към съда, за да спечеля делата заради неявяване на свидетели и да избегна смешните им глоби. Проблемът е, че нормалните хора там са 1/4 от всички макс. Когато подадох жалба, че аз съм единственият в моята цяла област, към което е приложено едно правило и са ме глобили, вместо да отменят глобата буквално обиколиха цялата област, глобиха всички останали и им казаха, че ги глобяват заради мен по три имена, защото съм подал жалба - един вид ако ще биете някой, това е човека. И накрая никой не беше наказан, уволнен, или каквото и да е, просто всички се преструваме, че живеем в нормална държава. :) Моите разходи за адвокати и глоби са си за моя сметка, държавните служители ни лук яли ни лук мирисали.

Та на въпроса как се отваря хранителен обект - не отваряйте, ако си цените нервите. За разлика от другите типове бизнеси, тук сте на произвола на поне 5 агенции и всички които работят в тях и правилата са достатъчно широки, че да могат да ви глобяват по цял ден ако си поискат.
Прав сте не всеки човек може да регистрира и да развива успешно хранителен обект. Никой бизнес не е лесен, а храните не са шега работа. Имам клиенти, които работят успешно през годините, откриват нови обекти, защото това е тяхното. Има и други, които като видят, че някой развива успешен бизнес храни решават, че и те могат, но не става така. Съжалявам, че сте попаднали в сложна ситуация с контролните органи. Процедурите по регистрация в настоящем се прилагат по различен начин в отделните ОДБХ-та, писала съм много писма за уеднаквяване, но поради честа смяна на директорите на БАБХ проблема не е решен. Знаете ли през последните години имам много клиенти счетоводители, софтуерни инженери, банкери и др., които развиват много успешен бизнес с храни, защото превърнаха хобито си в основна дейност и зарязаха другата си дейност. Зарязаха добре платени сигурни професии за да развиват бизнес с храни. Повечето от тях работят, като сладкари, доволни са и не са глобявани. Въпрос на гледна точка, лични преживявания и преценка е всичко. Всяка професия може да изнерви човек. Уважавам Вашето мнение и Ви пожелавам успехи!
 
В България са най без смислените и омотани правила от цяла Европа, за да може данъчните да пълнят хазната с глоби. Интересното, е че немските вериги не ги закачат, само българския бизнес рекетират.
Данчното законодателство е различно от това за храните. В Германия изискванията за храните са много повече. Наложи да изготвям документи за един мой клиент, който изнася продукция (сосове от трюфели) за голяма немска верига. Там изискват документация по безопасност на храните по IFS 08 и ISO 22000, които са много по-сложни от НАССР, система за самоконтрол и др.. Нашите документи за безопасност са 1/4 от това, което изискват. Тези стандарти са отдавна въведени във Франция, Нидерландия и други държави, изискват се и от български производители, които предлагат продуктите си за БИЛЛА, ЛИДЪЛ, МЕТРО.
 
Предписанията за безопасност на храните са едно, безумната бюрократщина с цел такси, сметки и глоби към вероятния произвдител или продавач са безумни.

Повечето от изискванията са ненужни и утежняват излишно един иначе обикновен процес.


Наистина ли смятате за основателно, че това е нормално да речем за проджбата на ядки или ако щете на коприва?

Разбирам намерили сте ниша в която да се развивате/печелите и това е похвално, но от друга страна това не означава дали тези системи реално са необходими да съществуват в този си вид. Ясно е защо са създадени и то няма никаква връзка с безопасостта на потребителя.

Не ви нападам или съдя, нито ви обвинявам в нещо. Просто споделям какво мисля за целия цирк с всички тези нормативи...
Всеки търговец или производител трябва да е добросъвестен и да предлага безопасна храна. Съобразно чл. 1 от Регламент (ЕО) 852 относно хигиената на храните основна отговорност имат бизнес операторите, а не контролните органи, затова трябва да се прилагат добри търговски, производствени и хигиенни практики добросъвестно. Изисквания има и както писах тук ще стават още повече, защото тепърва и в БГ навлизат стандарти за храни, които се прилагат в Европа и САЩ и без които ще е невъзможна международната търговия. Аз не съм задължила никой да ми става клиент. За тази информация, която поствам тук моите колеги вземат пари. Дори някой си направиха сайтове с крадени мои постове, но оригинала е по-добър от копието. За мен също не е нормално да внасям големи данъци към държавата, да ме контролират от НАП, но съм длъжна да изпълнявам законодателството . Не е нормално да ми повишават цените на ел. енергията, водата, канцеларските материали. Не е нормално, като отида в магазина да видя, че цените на храните, дрехите, техниката са повишени. Тези хора са си намерили ниша да извършват търговия, а аз и другите потребители им плащаме колкото са обявли, защото имаме нужда от техните стоки или услуги. Всеки труд трябва да се уважава, вероятно някой смята, че и за Вашата дейност не е нормално да плаща много, но Вие знаете цената на труда си. Много е лесно отстрани да омаловажиш труда на другия, като не знаеш спецификата на дейността в детайли.
 
Санирано-битова площ за преобличане на персонала, оборудвана с гардероб/и или закачалки.
Може ли да е площ от склада да речем, а не отделно помещение ?

Необходимо е да се оборудва с тоалетна чиния
Тоалетна чиния? Каква е разликата от клекало например?
Към мивката в тоалетната се монтира подвижен душ за да се избегне изграждане на баня.
Защо това е необходимо?

Имам въпрос, какъв може да е най малкия като квадратура обект, който да покрие всички тези изисквания ?
 
Всеки търговец или производител трябва да е добросъвестен и да предлага безопасна храна. Съобразно чл. 1 от Регламент (ЕО) 852 относно хигиената на храните основна отговорност имат бизнес операторите, а не контролните органи, затова трябва да се прилагат добри търговски, производствени и хигиенни практики добросъвестно. Изисквания има и както писах тук ще стават още повече, защото тепърва и в БГ навлизат стандарти за храни, които се прилагат в Европа и САЩ и без които ще е невъзможна международната търговия. Аз не съм задължила никой да ми става клиент. За тази информация, която поствам тук моите колеги вземат пари. Дори някой си направиха сайтове с крадени мои постове, но оригинала е по-добър от копието. За мен също не е нормално да внасям големи данъци към държавата, да ме контролират от НАП, но съм длъжна да изпълнявам законодателството . Не е нормално да ми повишават цените на ел. енергията, водата, канцеларските материали. Не е нормално, като отида в магазина да видя, че цените на храните, дрехите, техниката са повишени. Тези хора са си намерили ниша да извършват търговия, а аз и другите потребители им плащаме колкото са обявли, защото имаме нужда от техните стоки или услуги. Всеки труд трябва да се уважава, вероятно някой смята, че и за Вашата дейност не е нормално да плаща много, но Вие знаете цената на труда си. Много е лесно отстрани да омаловажиш труда на другия, като не знаеш спецификата на дейността в детайли.
Не става дума за добросъвестност или за самата безопасност на храните. Не става дума дали задължавате някой или не. Не става дума, че мамите някой защото не е така. В случая става дума за принуда от страна на инстуции, ЕС и т.н създаващи ненужни и безумни правила и наредби, усложнявайки иначе обкновени процеудри и действия с цел финансово натоварване на бизнеса и потребитела. Облагодетелствани от това не са нито производителите, нито търговците, а още по-малко потребителите се чувстват спокойни и в безопасност.

Не омаловажавам труда ви, запознатм съм достатъчнос процедурите през годините съм имал заведения за бързо хранене и голям опит хранителни магазини и вериги като Билла и Кауфланд. Лично съм правил такива системи и за себе си за клиенти, но това не ги прави по-малко безумни и ненужни.

Тези хора са си намерили ниша да извършват търговия, а аз и другите потребители им плащаме колкото са обявли, защото имаме нужда от техните стоки или услуги.
И вие и и те и ние и аз имаме нужда от въпросните услуги защото сме принудени да имаме нужда от тях. Не става дума дори за плащането а за реалната нужда не за създадената нужда.

Човека е руски трол, не знам защо се занимаваш.
Всички знаем какъв си дебил, не е ясно защо намесваш политика в темата?!?
 
Може ли да е площ от склада да речем, а не отделно помещение ?


Тоалетна чиния? Каква е разликата от клекало например?

Защо това е необходимо?

Имам въпрос, какъв може да е най малкия като квадратура обект, който да покрие всички тези изисквания ?
Може да е изолирана площ в склада с лека преграда, плъзгащи врати, гипскартон и др., ако производството е малко и работят 1-3 човека.
По-добре да е тоалетна чиния, защото тепърва навлизат нови стандарти и ще се изисква и ако се изгради клекало трябва да се кърти и има допълнителни разход.

За производствата се изискват бани, но проблема се решава с монтиране на душ. По принцип никой не се къпе на работа :)
Квадратурата е спрямо капацитета, няма конкретни изисквания за квадратурата в нормативните документи. Най-малкото производство с дистрибуция до търговски обекти на мой клиент е 30кв.м. Произвеждат се само един вид бисквити, работи 1 човек. Помещението има 1 вход, поради което изготвих графици. Преобличането е в склада, като има изграден един импровизиран параван. В документацията всичко трябва да е описано подробно, да се цитират нормативни документи за да се убедят контролните органи, че всичко в обекта ще е безопасно. В настоящем има много начини при малка площ да се регистрират производства.
 
Прав сте не всеки човек може да регистрира и да развива успешно хранителен обект. Никой бизнес не е лесен, а храните не са шега работа. Имам клиенти, които работят успешно през годините, откриват нови обекти, защото това е тяхното. Има и други, които като видят, че някой развива успешен бизнес храни решават, че и те могат, но не става така. Съжалявам, че сте попаднали в сложна ситуация с контролните органи. Процедурите по регистрация в настоящем се прилагат по различен начин в отделните ОДБХ-та, писала съм много писма за уеднаквяване, но поради честа смяна на директорите на БАБХ проблема не е решен. Знаете ли през последните години имам много клиенти счетоводители, софтуерни инженери, банкери и др., които развиват много успешен бизнес с храни, защото превърнаха хобито си в основна дейност и зарязаха другата си дейност. Зарязаха добре платени сигурни професии за да развиват бизнес с храни. Повечето от тях работят, като сладкари, доволни са и не са глобявани. Въпрос на гледна точка, лични преживявания и преценка е всичко. Всяка професия може да изнерви човек. Уважавам Вашето мнение и Ви пожелавам успехи!
И аз имам клиенти, които не могат да коментират адекватно на коментари под социалните си постове, с които ткрито или прикрито се опитват да си набавят нови клиенти, независимо дали това е подходящата стъпка, услуга или продукт за съответният човек.

Успех на анекдотните ви клиенти, сигурен съм, че всеки втори баничар е бивш топ счетоводител или адвокат, който се е изморил от работата в офиса и е решил, че кариера до коленете в соево олио и десет пъти по-ниски доходи е по-добра алтернатива.

Сигурен съм, че и двамата идваме от едно и също място на интегритет - аз човек с нормален ник, който се опитва да предупреди невинните ни колеги във форума какво блато е този тип бизнес, а вие с ник ключова дума свързана с услуга, разчитаща на повече риби да налапат примамката в сферата на палачинките и айряните.
 
За да отговорим на всички изисквания ни е необходим обект с размера на малък цех след голям ремонт.


Да се открие пекарна за ядки не сложно и не изисква голяма инвестиция.
Възможно ли е това да се осъществи в обект (магазин) със складово помещение, който със своята продукция да обслужва клиенти на едро и дребно с малко производство и 2-5 човека персонал. Да се правят 6-7 вида ядки, но понеже помещението и персонала ще са малко, да се изготви график, кой ден какви ядки да се пекат и пакетират ?
 
За да отговорим на всички изисквания ни е необходим обект с размера на малък цех след голям ремонт.



Възможно ли е това да се осъществи в обект (магазин) със складово помещение, който със своята продукция да обслужва клиенти на едро и дребно с малко производство и 2-5 човека персонал. Да се правят 6-7 вида ядки, но понеже помещението и персонала ще са малко, да се изготви график, кой ден какви ядки да се пекат и пакетират ?
В помещение със статут на магазин може да предлагате на място или да извършвате онлайн търговия до краен клиент. Онлайн търговията е разрешена от 2022г. с приетата Наредба № 12 за търговия от разстояние, обн. в ДВ. бр. 100/ 2021г. Преди 09.06.2020г. можеше, но влезе в сила нов Закон за храните и се изисква статут на помещението съобразно ЗУТ (Закон за устройство на територията) описано е в чл. 26, ал. 1 т. 2 от ЗХ, обн. в ДВ. бр. 52/2020г. Статутът е описан в акт 16.
 
не сложно и не изисква голяма инвестиция.

Да бе, нищо особено на теория. Нещо подобно, като да правиш захарен памук но захаросваш ядки, дреболия ;)
То на практика, като се замислиш излиза по рентабилно и с по-малко главоболие да даваш поръчки и да ги купуваш от някой производител, като лепи твои етикети на неговата продукция или да ти ги продава без етикети и ти сам да си ги лепиш, като се добави много дребен шрифт някъде на етикета - произведени за Партитайм ЕООД от Вкусни ядки ЕООД гр Каспичан ...
 
И аз имам клиенти, които не могат да коментират адекватно на коментари под социалните си постове, с които ткрито или прикрито се опитват да си набавят нови клиенти, независимо дали това е подходящата стъпка, услуга или продукт за съответният човек.

Успех на анекдотните ви клиенти, сигурен съм, че всеки втори баничар е бивш топ счетоводител или адвокат, който се е изморил от работата в офиса и е решил, че кариера до коленете в соево олио и десет пъти по-ниски доходи е по-добра алтернатива.

Сигурен съм, че и двамата идваме от едно и също място на интегритет - аз човек с нормален ник, който се опитва да предупреди невинните ни колеги във форума какво блато е този тип бизнес, а вие с ник ключова дума свързана с услуга, разчитаща на повече риби да налапат примамката в сферата на палачинките и айряните.
Храната е нещо, което като водата и въздуха са необходими за да оцелеем физически. Човек може да се лиши от нови обувки, дрехи, техника, ремонт, сайт и т. н., но от храна не може. Бизнесът с храни е един от най-успешните. Представете си, че няма магазини, заведения, павилиони с вкусни палачинки и т. н. За да има храна трябва да има производители и търговци, които да произвеждат, предлагат и спазват нормативните изисквания. Тези хора имат нужда от моите услуги и са длъжни да спазват хигиенни изисквания за да може Вие да си купите вкусна закуска, обяд, вечеря или продукти за готвене. Това, че Вие смятате, че бизнеса с храни е "блато" е Ваше мнение и не можете да разубедите хората да го развиват. Всеки човек е добър в някоя сфера и ако за Вас бизнеса с храни "блато" за други е успешен. Вероятно за много хора Вашият бизнес е "блато", но това е тяхно мнение и Вие няма да се откажете. Човек трябва да прави това, което иска, а не това което хората му кажат дали е добро или лошо. Разубеждават се несигурните и хора, които нямат желание, а нямаш ли желание за нещо по-добре е да не се захващаш с него. Силните хора слушат себе си и успяват с труд и постоянство, а слабите слушат другите и непрекъснато пробват, лутат се и не могат да се реализират.
 

Горе