Изисквания за регистрация на обекти за приготвяне и предлагане на сладкарски и тестени изделия


Сладкарските и тестените изделия са продукти, които масово се консумират от различни възрастови групи. Приготвят се по авторски, автентични и традиционни рецепти. През последните години се наблюдава тенденция към използване на брашно от лимец, пълнозърнести брашна, заместители на захарта, желатина и други по-здравословни продукти. Откриват се и производства, които приготвят безглутеновите сладкарски изделия. Все по-популярни са и суровите торти, които се приготвят без термична обработка, а в голяма част от тях не се влага захар, брашно, яйца и млечни продукти. Предпочитани са и пищните детски торти със захарни глазури, които се поръчват предимно за детски рождени дни, фирмени партита и др.

Откриха се и обекти от чужденци, които приготвят сладкарски и тестени изделия по автентични белгийски, френски, арабски, индийски и други рецепти.

Съобразно изискванията на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) може да регистрирате обект с производство и реализация на място или обект за дистрибуция на продукти до други търговски обекти.

Обектите с производство и реализация на място съобразно номенклатурата на БАБХ могат да бъдат:

- Кафе-сладкарница;

- Сладкарница;

- Пекарна;

- Кулинарен магазин;

- Магазин с топла точка.

Продукти приготвени в изброените обекти могат да се предлагат онлайн, като за целта трябва да се извърши отделна регистрация. Могат да се дистрибутират и до крайни клиенти чрез регистрирани фирми за доставки на храни или да се доставят до офиси, домове и други ако се регистрира автомобил в БАБХ.

В тези видове обекти могат да се приготвят още напитки, сандвичи, зърнени закуски (кисело, мляко, мюсли, гранола, плодове, ядки и др.) и салати.

Обектите за производство с дистрибуция до други търговски обекти могат съобразно номенклатурата на БАБХ могат да бъдат:

- Сладкарска работилница;

- Обект за производство на трайни, нетрайни сладкарски изделия, фини печива и тестени изделия;

- Обект за производство на тестени и хлебни изделия (без сладкарски изделия)

- Обект за производство на сладкарски изделия (без тестени и хлебни изделия.

Продукти произведени в изброените обекти могат да се дистрибутират до търговски обекти (магазини и различни видове заведения), както и да извършват онлайн търговия.

Дистрибуция до търговската мрежа се извършва само с регистрирани в БАБХ автомобили.

Изисквания относно регистрацията на обекта в Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ):

За да регистрирате обект задължително е необходимо да сте регистриран, като търговец, т. е да имате регистрация, като ООД, ЕООД, ЕТ, СД и др.

Помещението, което наемете задължително трябва да е с подходящ статут по ЗУТ т.е да има акт 16 и да бъде издаден документ съобразно категорията на сградата.

В Областната дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) по местонахождение на обекта се подават:

- Заявление и списък с групи храни (образец КХ № 1 на БАБХ и Приложение 1);

- Документ за статута на помещение съобразно ЗУТ (изисква се от 09.06.2020г. съобразно чл. 26, ал. 1, т.2 от Закона за храните, обн. в ДВ. бр.52/2020г.)

- Договор за наем или документ за собственост.

След входиране на преписката може да започнете дейност не по-рано от 14 (четиринайсет) календарни дни съобразно изискванията на чл. 26, ал. 2, т.11.

Обектът се вписва в електронен регистър на БАБХ до 5-тия работен ден, съобразно изискванията на чл. 26, ал. 7 от Закона за храните, ДВ. бр.52/2020г., но не може да се започне дейност по-рано от 14-тия календарен ден.

Проверката от инспекторите е до 30 календарни дни за обекти, които могат да дистрибутират до други търговски обекти и до 60-тия календарен ден за обекти с производство с реализация на място и дистрибуция само до краен клиент. Дните в двата случая се броят от вписването на обекта в регистъра т.е от 5-тия работен ден.

Изисквания относно материално-техническата база:

Необходимо е да имате следните помещения и условия:

  • Склад за суровини;
  • Склад за опаковки или изолирана площ;
  • Санитарно-битово помещение площ за преобличане на персонала;
  • Стая за почивка за обекти с по-голям капацитет, които имат право на разнос до търговски обекти;
  • Тоалетна/и за персонала;
  • Работно помещение с най-малко 2 мивки;
  • Площ за пакетиране за обекти с право на дистрибуция до други търговски обекти;
  • Площ за съхранение на готова продукция преди експедиция за обекти с право на дистрибуция до търговски обекти;
  • Търговска площ за клиент за обекти с производство и реализация на място и с право на дистрибуция само до краен клиент.
Работните повърхности, повърхностите на пода, стените и таваните в помещенията трябва да са изработени от материали, които позволяват лесно почистване.

Стените около мивките и плотовете, които се допират до стената на отстояние 30-50 см. трябва да са гладки, облицовани в фаянсови плочи, ПВЦ материал, термо плот и др.

Няма конкретно изискване за вида на материалите.

На уредите, които отделят пари е необходимо да се монтира аспиратор или вентилационна система. Ако няма отводи се допуска използване на аспиратор с карбонови филтри, които се подменят периодично.

Изисквания относно документацията по безопасност на храните:

Съобразно изискванията на чл. 5 от Регламент (ЕО) 852/2004 относно хигиената на храните и чл. 8 и 10 от Закона за храните, ДВ. бр.52/2020г. е необходимо да имате следната документация по безопасност на храните:

  • НАССР система за анализ и контрол на критично-контролните точки;
  • Система за самоконтрол свързана с добрите търговски, производствени и хигиенни практики;
  • Технологична документация за отделните групи храни (малотрайни сладкарски изделия с термична обработка, сурови сладкиши, трайни сладкарски изделия, фини печива, тестени изделия, хлебни изделия и др.);
  • Мониторингова програма;
  • Програма за СЖП отпадъци (само ако влагате яйца и други животински продукти);
  • Процедура за акриламид (не се прилага в производства, в които се приготвят само сурови торти и десерти);
  • Работни карти и чек листи.
При подаване на преписката за регистрация в ОДБХ декларирате, че имате проект на документите за безопасност на храните.

Можем да изготвим професионално документите за безопасност на храните.

Други необходими документи:

1. Документация по трудова медицина:

Изисква се ако имате наети работници на трудов или граждански договор. Ако работите само управителите на ООД, ЕООД, ЕТ и т.н., не се изисква.

Проверява се от инспекцията по труда и е свързана с трудовата безопасност.

2. Разрешително за работно време:

Изисква се само за обекти със статут на заведения и магазини, вкл. и пекарни.

Не се изисква за производствени обекти, които произвеждат продукти за дистрибуция до търговски обекти.

3. Документи за категоризация:

Изисква се само за обекти със статут на заведения- кафе-сладкарници, сладкарници и др., които имат повече от 12 стоящи места.

Не се изисква за кулинарни магазини, магазини с топла точка, пекарни и производствени обекти с право на дистрибуция до други търговски обекти.

За да извършвате онлайн търговия е необходимо да имате регистриран първо физически обект, след което да регистрирате обект за търговия от разстояние съобразно изискванията на Раздел IV Търговия от разстояние, чл. 60 от Закона за храните, обн. в ДВ. бр.52/2020г.

Надявам се статията да Ви е бола полезна. За конкретни въпроси и повече информация може да ни пишете на адрес: [email protected] или [email protected].

Тел. за контакт: 0988 357 062- В. Бойчева, уеб сайт: www.hassp-sistemi.bg
 

Прикачени файлове

  • cake-1284548_1280.jpg
    cake-1284548_1280.jpg
    220.3 KB · Преглеждания: 0

Горе