НАССР системи
Active Member
От 2017 год. не съм публикувала теми тук. С риск да бъда отново нападната и критикувана публикувам тази статия, която е полезна за инвеститори, които искат да вложат парите си в хранителен бизнес. Да си предприемач в България не е лесно поради нестабилната икономика и корумпираната администрация. За да получите тази информация, която предоставям тук бихте платили най- малко 50 лв. в офис. Не ангажирам никой да става наш клиент. Искам хората да бъдат информирани и бих отговорила на въпроси свързани с темата. Очаквам отново критики, но смятам, че темата ми ще е полезна.
Здравословното хранене е предпочитано от все повече хора от различни възрастови групи. Здравето е най- голямото богатство и е в основата на човешкото щастие.
Храненето е пряко свързано с нашето здраве, ето защо е необходимо да обръщаме внимание на храните, които консумираме. J
В настоящата статия ще Ви запознаем с изискванията за регистрация на следните видове обекти за здравословни храни:
1.1. Изисквания за регистрация на фреш-бар в стационарно, монолитно помещение:
За да регистрирате фреш бар е необходимо да осигурите следните условия:
За да предлагате фреш във временен търговски обект (щанд, количка, каравана и др.) е необходими да осигурите следните минимални изисквания:
- мивка с резервоар, загряващо устройство за водата и работен плот;
- хладилно съоръжение за съхранение на измити плодове, зеленчуци, кореноплодни, подправки, ядкови млека и други необходими суровини за приготвяне на напитките;
- уреди за приготвяне на напитки (сокоизстисквачки, блендери и др.);
- шкафове (отделни) за съхранение на препарати за почистване и работно и лично облекло на персонала.
- пространство за съхранение на посуда;
- договор за ползване на тоалетна, която да е в близост до обекта.
Във временен фреш-бар може да се предлага следния асортимент: фреш, смути, лимонада, минерални, трапезни и изворни води, пресни плодове на бройка. По желание на клиента може да се предлагат и нарязани плодове.
2. Смесен магазин за търговия с био и здравословни храни
За да регистрирате магазин за био и здравословни храни е необходимо да осигурите следните условия:
Храните, които са био трябва да се съхраняват в склада и търговското помещение по групи изолирано от другите храни.
3. Специализирани магазини и щандове за плодове и зеленчуци
3.1. В специализиран магазин за плодове и зеленчуци в стационарно, монолитно помещение е необходимо да осигурите следните условия:
3.2. В самостоятелен щанд за плодове и зеленчуци е необходимо да се осигурят следните условия:
- мивка с резервоар, загряващо устройство за водата и работен плот;
- рафтове и стелажи;
- везни;
- шкафове (отделни) за съхранение на препарати за почистване и работно и лично облекло на персонала.
- договор за ползване на тоалетна, която да е в близост до обекта.
Самостоятелен щанд може да се регистрира на територията на открит пазар или друга външна площ, закрити базари и търговски центрове.
Асортимента, който може да предлагате при самостоятелен щанд за търговия с плодове и зеленчуци е следния: пресни плодове, пресни подправки, сурови зеленчуци, сурови кореноплодни, изсушени подправки, варива, ядки, маслодайни семена.
4. Обект за приготвяне на сурови десерти и бонбони
Суровите десерти и бонбони са продукти приготвени без термична обработка от сушени плодове, пресни плодове, ядки, маслодайни семена, пчелен мед, стевия, супер храни, какао, подправки и други суровини съобразно технологичните изисквания.
Може да регистрирате сладкарница, кафе- сладкарница или производство реализация на място или с дистрибуция (разнос) до други търговски обекти.
За да регистрирате обект за приготвяне на сурови десерти и бонбони е необходимо да осигурите следните условия:
- хладилна витрина/и, среднотемпературна/и за съхранение на сурови торти и десерти с вложени пресни плодове и други десерти с по- мека консистенция;
- хигиенна мивка в търговската площ (осигурява се за сладкарници и кафе- сладкарници, които са с по- голям капацитет и предлагат напитки);
При производство с реализация на място може да имате дистрибуция до крайни клиенти, които няма да извършват търговия с Вашите продукти.
В обект за производство и реализация на място или с дистрибуция може да предлагате следния асортимент- сурови десерти и бонбони.
За сладкарници и кафе- сладкарници може да предлагате сурови десерти и бонбони, здравословни напитки, топли напитки, минерални, трапезни и изворни води и други здравословни продукти.
Основни изисквания, относно материално техническата база на обектите:
Настилките на пода, стените и таваните трябва да позволяват лесно почистване и дезинфекция.
Стените около мивките и плотовете се изграждат на разстояние 30-50 см. с гладка повърхност. Може да са облепени с фаянсови плочи, ПВЦ материал, термо плот и др.
Прозорците и вратите, които се отварят трябва да са със защитни мрежи.
Работните плотове, рафтове, стелажи и мивки трябва са гладки и да позволяват измивате и дезинфекция.
Няма изисквания за материалите, от които да са изработени. Например мивките може да са от алпака, порцелан или пластмаса. Плотовете може да са термо, метални и др.
Рафтовете и стелажите изработени от дървен материал трябва да са лакирани с гладка повърхност или да са облепени с фолио.
Лампите и контактите трябва да са обезопасени.
Хладилните съоръжения трябва да са с гладка повърхност и без следи от ръжда и мухъл.
Необходими документи и разрешителни
За да регистрирате обект за търговия с храни трябва да имате регистрирана фирма, сдружение, дружество или да сте земеделски производител с издаден документ от МЗХГ.
Документи за безопасност на храните, съобразно изискванията на чл. 12 и 18 от Закона за храните (Д. в. бр. 90/99 г. последно изм. и доп. Д. в. бр. 106/2018г.).
Система са за самоконтрол, свързана с добрите търговски и добрите хигиенни практики- важи за всички изброени обекти.
НАССР система за анализ и контрол на критично контролните точки- важи за фреш- бара и за обекти за производство на здравословни десерти и бонбони.
Технологична документация за отделните групи храни- важи само за обекти за производство на сурови десерти и бонбони
Технологична карта- важи само за обекти за производство на сурови десерти и бонбони
Мониторинга програма за изследване на приготвяните храни;
Определяне на алергени, съобразно изискванията на Регламент (ЕС) 1169/2011 за предоставяне на информация за храните на потребителите;
Ние разработваме професионално документите за безопасност на храните и ако желаете може да използвате нашите услуги.
След устройство на помещението и осигуряване на документите за безопасност на храните е необходимо да подадете заявление и списък с групи храни (по образец 109 и 84 на БАБХ) в ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните) по местонахождение на обекта. На място се плаща държавна такса в размер 34 лв.
Законовия срок за извършване на проверка е 30 календарни дни след подаване на документите, но от практика знаем, че проверките се извършват до седмица или до 10 дени
При проверката от инспектори от ОДБХ се проверява материалната база и документите за безопасност на храните. След проверката се издава протокол, с който веднага може да започнете работа.
До 2 седмици (зависи от натовареността на съответното ОДБХ) се издава Удостоверение за регистрация на обекта, което трябва да получите от сградата на ОДБХ, освен ако не сте пожелали да бъде изпратено по куриер.
2. Разрешителни от общината:
От общината по местонахождение на обекта се получава разрешително за работното време за всички обекти и категоризация за сладкарници и кафе- сладкарници с места над 12 броя.
Не се изисква категоризация за магазини и щандове!
Документи за работното време:
За работното време в общината подавате протокола от проверката на ОДБХ или удостоверението за регистрация, заявления по образец, фирменото решение, документ за собственост или договор за наем.
Документи за категоризация:
За обекти, изискващи категоризация подавате протокола от проверката, договор за наем или документ за собственост, диплома от обучение и комплект формуляри, които може да намерите в сайта на Министерството на туризма или ние да Ви ги предоставим.
На всички документи, които прилагате е необходимо да направите копие.
Не е проблем да работите преди да е извършена проверката от общински служители след подаване на документи. Може да работите с входящ номер за работно време и категоризация.
Документация по трудова медицина:
Необходимо е да имате разработка по трудова медицина, в която се описват опасностите, които могат да възникнат за здравето на работещите по време на работа.
Не е необходимо да имате разработка по трудова медицина ако нямате наети работници. Например ако сте ООД и работите само управителите на дружеството.
Ние можем да съдействаме за разработката по трудова медицина.
За повече инфирмация обадете се на тел. 0988 357 062
Здравословното хранене е предпочитано от все повече хора от различни възрастови групи. Здравето е най- голямото богатство и е в основата на човешкото щастие.
Храненето е пряко свързано с нашето здраве, ето защо е необходимо да обръщаме внимание на храните, които консумираме. J
В настоящата статия ще Ви запознаем с изискванията за регистрация на следните видове обекти за здравословни храни:
- Фреш- бар;
- Смесен магазин за търговия с био и здравословни храни;
- Специализиран магазин и щанд за търговия с плодове, зеленчуци, кореноплодни и др.
- Обекти за приготвяне на сурови десерти и бонбони.
1.1. Изисквания за регистрация на фреш-бар в стационарно, монолитно помещение:
За да регистрирате фреш бар е необходимо да осигурите следните условия:
- Складова площ (може да е помещение или изолирано пространство в зависимост от капацитета) оборудвано със съоръжения за съхранение на храни.
- Търговска площ оборудвана с:
- - мивка с топла и студена течаща вода, плот за измиване на плодовете, зеленчуците, кореноплодните и пресните подправки;
- - хигиенна мивка с топла и студена течаща вода за измиване на ръцете и работния инвентар;
- - хладилно съоръжение за съхранение на измити плодове, зеленчуци, кореноплодни, подправки, ядкови млека и други необходими суровини за приготвяне на напитките);
- - уреди за приготвяне на напитки (сокоизстисквачки, блендери и др.);
- - рафтове и стелажи за съхранение на суровини и храни, които не изискват хладилни условия на съхранение.
- - пространство за съхранение на посуда;
- Гардероб разположен в склада или изолиран кът със закачалки за съхранение на работното и личното облекло на персонала;
- Шкаф за съхранение на препарати и инвентар за почистване;
- Санитарен възел за персонала (може да се използва и санитарен възел в друг търговски обект, като за целта трябва да има сключен договор за ползване).
- В стационарен фреш-бар може да се предлага следния асортимент: фреш, смути, лимонада, минерални, трапезни и изворни води, пакетирани зърнени закуски, здравословни трайни сладкарски изделия, ядки, маслодайни семена, пресни плодове на бройка и сушени плодове. По желание на клиента може да се предлагат и нарязани плодове.
За да предлагате фреш във временен търговски обект (щанд, количка, каравана и др.) е необходими да осигурите следните минимални изисквания:
- мивка с резервоар, загряващо устройство за водата и работен плот;
- хладилно съоръжение за съхранение на измити плодове, зеленчуци, кореноплодни, подправки, ядкови млека и други необходими суровини за приготвяне на напитките;
- уреди за приготвяне на напитки (сокоизстисквачки, блендери и др.);
- шкафове (отделни) за съхранение на препарати за почистване и работно и лично облекло на персонала.
- пространство за съхранение на посуда;
- договор за ползване на тоалетна, която да е в близост до обекта.
Във временен фреш-бар може да се предлага следния асортимент: фреш, смути, лимонада, минерални, трапезни и изворни води, пресни плодове на бройка. По желание на клиента може да се предлагат и нарязани плодове.
2. Смесен магазин за търговия с био и здравословни храни
За да регистрирате магазин за био и здравословни храни е необходимо да осигурите следните условия:
- Складова площ, оборудвана със съоръжения (рафтове, стелажи и др.) за съхранение на храните;
- Търговска площ за съхранение на храните, оборудвана с рафтове, стелажи, витрини, работен щанд, везни (при необходимост), хладилни витрини за напитки и друго необходимо оборудване.
- При наличие на насипни храни (семена, ядки, варива и др.) се осигурява и хигиенна мивка с топла и студена вода в търговската или складовата част.
- Не е необходима мивка ако предлагате само пакетирани храни;
- Гардероб разположен в склада или изолиран кът със закачалки за съхранение на работното и личното облекло на персонала;
- Шкаф за съхранение на препарати и инвентар за почистване;
- Санитарен възел за персонала (може да се използва и санитарен възел в друг търговски обект, като за целта трябва да има сключен договор за ползване).
Храните, които са био трябва да се съхраняват в склада и търговското помещение по групи изолирано от другите храни.
3. Специализирани магазини и щандове за плодове и зеленчуци
3.1. В специализиран магазин за плодове и зеленчуци в стационарно, монолитно помещение е необходимо да осигурите следните условия:
- Складова площ, оборудвана със съоръжения (рафтове, стелажи и др.) за съхранение на пресните плодове, суровите зеленчуци, кореноплодни, подправки и др. храни. При обекти с по- малък капацитет се допуска и да няма склад.
- Търговска площ в помещението, оборудвана с рафтове, стелажи, работен щанд, везни, хладилни витрини за плодови напитки (при необходимост), мивка с топла и студена вода.
- Външна търговска площ, оборудвана със стелажи или витрини за съхранение на плодове, зеленчуци, подправки и др. храни.
- Не е необходима мивка ако предлагате само пакетирани храни;
- Гардероб или изолиран кът със закачалки за съхранение на работното и личното облекло на персонала;
- Шкаф за съхранение на препарати и инвентар за почистване;
- Санитарен възел за персонала (може да се използва и санитарен възел в друг търговски обект, като за целта трябва да има сключен договор за ползване).
3.2. В самостоятелен щанд за плодове и зеленчуци е необходимо да се осигурят следните условия:
- мивка с резервоар, загряващо устройство за водата и работен плот;
- рафтове и стелажи;
- везни;
- шкафове (отделни) за съхранение на препарати за почистване и работно и лично облекло на персонала.
- договор за ползване на тоалетна, която да е в близост до обекта.
Самостоятелен щанд може да се регистрира на територията на открит пазар или друга външна площ, закрити базари и търговски центрове.
Асортимента, който може да предлагате при самостоятелен щанд за търговия с плодове и зеленчуци е следния: пресни плодове, пресни подправки, сурови зеленчуци, сурови кореноплодни, изсушени подправки, варива, ядки, маслодайни семена.
4. Обект за приготвяне на сурови десерти и бонбони
Суровите десерти и бонбони са продукти приготвени без термична обработка от сушени плодове, пресни плодове, ядки, маслодайни семена, пчелен мед, стевия, супер храни, какао, подправки и други суровини съобразно технологичните изисквания.
Може да регистрирате сладкарница, кафе- сладкарница или производство реализация на място или с дистрибуция (разнос) до други търговски обекти.
За да регистрирате обект за приготвяне на сурови десерти и бонбони е необходимо да осигурите следните условия:
- Складова площ оборудвана със съоръжения за съхранение на храни, като се допуска в складовата площ да има и мивка с подготвителна площ.
- Работна площ оборудвана с:
- - мивка с топла и студена вода, плот и работен инвентар за подготовка на суровините;
- - контролни везни за разтегляне на суровините;
- - хигиенна мивка с топла и студена течаща вода за измиване на ръцете и работния инвентар;
- - хладилно съоръжение за съхранение на измити пресни плодове и други суровини, които изискват хладилни условия на съхранение;
- - работен плот за формоване на продуктите;
- - технологичен хладилник за съхранение на заготовки, които преди поставяне на украса е необходимо по технология да се охладят (осигурява се за обекти с по- голям капацитет);
- Търговска площ, оборудвана с:
- хладилна витрина/и, среднотемпературна/и за съхранение на сурови торти и десерти с вложени пресни плодове и други десерти с по- мека консистенция;
- хигиенна мивка в търговската площ (осигурява се за сладкарници и кафе- сладкарници, които са с по- голям капацитет и предлагат напитки);
- - уреди за приготвяне на напитки (сокоизстисквачки, блендери и др.) при сладкарници и кафе- сладкарници;
- - рафтове и стелажи за съхранение на суровини и храни, които не изискват хладилни условия на съхранение.
- - пространство за съхранение на посуда;
- Гардероб разположен в склада или изолиран кът със закачалки за съхранение на работното и личното облекло на персонала;
- Шкаф за съхранение на препарати и инвентар за почистване;
- Санитарен възел за персонала и клиенти (за обекти тип сладкарници);
При производство с реализация на място може да имате дистрибуция до крайни клиенти, които няма да извършват търговия с Вашите продукти.
В обект за производство и реализация на място или с дистрибуция може да предлагате следния асортимент- сурови десерти и бонбони.
За сладкарници и кафе- сладкарници може да предлагате сурови десерти и бонбони, здравословни напитки, топли напитки, минерални, трапезни и изворни води и други здравословни продукти.
Основни изисквания, относно материално техническата база на обектите:
Настилките на пода, стените и таваните трябва да позволяват лесно почистване и дезинфекция.
Стените около мивките и плотовете се изграждат на разстояние 30-50 см. с гладка повърхност. Може да са облепени с фаянсови плочи, ПВЦ материал, термо плот и др.
Прозорците и вратите, които се отварят трябва да са със защитни мрежи.
Работните плотове, рафтове, стелажи и мивки трябва са гладки и да позволяват измивате и дезинфекция.
Няма изисквания за материалите, от които да са изработени. Например мивките може да са от алпака, порцелан или пластмаса. Плотовете може да са термо, метални и др.
Рафтовете и стелажите изработени от дървен материал трябва да са лакирани с гладка повърхност или да са облепени с фолио.
Лампите и контактите трябва да са обезопасени.
Хладилните съоръжения трябва да са с гладка повърхност и без следи от ръжда и мухъл.
Необходими документи и разрешителни
За да регистрирате обект за търговия с храни трябва да имате регистрирана фирма, сдружение, дружество или да сте земеделски производител с издаден документ от МЗХГ.
Документи за безопасност на храните, съобразно изискванията на чл. 12 и 18 от Закона за храните (Д. в. бр. 90/99 г. последно изм. и доп. Д. в. бр. 106/2018г.).
Система са за самоконтрол, свързана с добрите търговски и добрите хигиенни практики- важи за всички изброени обекти.
НАССР система за анализ и контрол на критично контролните точки- важи за фреш- бара и за обекти за производство на здравословни десерти и бонбони.
Технологична документация за отделните групи храни- важи само за обекти за производство на сурови десерти и бонбони
Технологична карта- важи само за обекти за производство на сурови десерти и бонбони
Мониторинга програма за изследване на приготвяните храни;
Определяне на алергени, съобразно изискванията на Регламент (ЕС) 1169/2011 за предоставяне на информация за храните на потребителите;
Ние разработваме професионално документите за безопасност на храните и ако желаете може да използвате нашите услуги.
След устройство на помещението и осигуряване на документите за безопасност на храните е необходимо да подадете заявление и списък с групи храни (по образец 109 и 84 на БАБХ) в ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните) по местонахождение на обекта. На място се плаща държавна такса в размер 34 лв.
Законовия срок за извършване на проверка е 30 календарни дни след подаване на документите, но от практика знаем, че проверките се извършват до седмица или до 10 дени
При проверката от инспектори от ОДБХ се проверява материалната база и документите за безопасност на храните. След проверката се издава протокол, с който веднага може да започнете работа.
До 2 седмици (зависи от натовареността на съответното ОДБХ) се издава Удостоверение за регистрация на обекта, което трябва да получите от сградата на ОДБХ, освен ако не сте пожелали да бъде изпратено по куриер.
2. Разрешителни от общината:
От общината по местонахождение на обекта се получава разрешително за работното време за всички обекти и категоризация за сладкарници и кафе- сладкарници с места над 12 броя.
Не се изисква категоризация за магазини и щандове!
Документи за работното време:
За работното време в общината подавате протокола от проверката на ОДБХ или удостоверението за регистрация, заявления по образец, фирменото решение, документ за собственост или договор за наем.
Документи за категоризация:
За обекти, изискващи категоризация подавате протокола от проверката, договор за наем или документ за собственост, диплома от обучение и комплект формуляри, които може да намерите в сайта на Министерството на туризма или ние да Ви ги предоставим.
На всички документи, които прилагате е необходимо да направите копие.
Не е проблем да работите преди да е извършена проверката от общински служители след подаване на документи. Може да работите с входящ номер за работно време и категоризация.
Документация по трудова медицина:
Необходимо е да имате разработка по трудова медицина, в която се описват опасностите, които могат да възникнат за здравето на работещите по време на работа.
Не е необходимо да имате разработка по трудова медицина ако нямате наети работници. Например ако сте ООД и работите само управителите на дружеството.
Ние можем да съдействаме за разработката по трудова медицина.
За повече инфирмация обадете се на тел. 0988 357 062