Супер си го описал, ето какво показва практиката (особено за бг пазара, с чужденците нямам проблем):
- Правите среща, на която идвате и двамата, до тук добре. Всичко е ток.
- Издрънква 2-3 неща, а останалите ги вадиш с чингел. Видял някакви мърляво направени сайтове и ти ги дава за пример. Други път се засилват към сайтове, струващи парите, които няма да изкарат за 3 живота.
- Питаш го неща, които не си е направил труда да прочете как се наричат (ще е велико попадение на клиент, ако прави разлика между банер, линк и бутон). Понякога е цяло чудо, че знаят какво е администрационна част на сайт. А други не си правят труда да влязат в час. Лошото е, че скоро им се налага ударно да го направят.
- Идва с наръфан лист, който е съмнително жълт, но по-съмнителното е, че е разписал нещо, което и той не може да си разгадае. Често (да не кажа винаги) се пренаписва на място, защото е тегаво после да гадаеш над това. А ако успееш, провай с нещо като Лото шанс, ТОТО, Бинго милиони и т.н.
- Допълваш неща, които реално трябва да ги има в проекта, защото без тях все едно нищо не правите. Той мълчи и прави някакви включвания, но в 90% от случаите неадекватни. Допълненията много му допадат, но в един момент малко се попритеснява, защото усеща, че след хх мин. разговори са се описали толкова неща, че няма как всичко това да се изгради за ххх лева.
- Изпращаш оферта с цена, срок, детайлно разписани процесите, през които ще протече изработката на проекта. Споменаваш аванса, защото всякакви цигани ги има, а след това той ти отговаря след няколко седмици. Не бил стигнал до офертата или е изнасилил още 10 фирми, за да получи и от тях - рабирай загубил е времето с идиотската си персоналност на още няколко души, често са повече отколкото си мислим.
- Почвате работа и в един момент клиента осъзнава, че е пряко свързан със сайт, защото има да вкарва някакви неща. В офертата са включени хх страници, които да се изградят, но някак не можете да хванете снимките от телефона му и да ги качите, нали? Или да му напиете За нас. Всъщност можете, ама може да сте сигурни, че няма да е 1:1 с това, което е реалността или той иска. В процеса на работа се сеща чат пат някакви неща, които някой "експерт" го е посъветвал или е видял. Нещо, което в офертата го няма. Да, за малките неща се прави компромис, но за тези, които "са работа за 5 мин." според него, не можете, защото в един момент влизате в графата Благотворително дружество и може да почнете да си мислите вече и кауза.
През моя житейски опит съмминал през всякакви селяци и тези, които ми се видят курава оферта, тотално ги отбичвам. Дори не си правя труда да им обяснявам защо го правя. Правя го, защото си е загуба на време. Да едни им правих проучване, нищо. На трети им правех офери и разписани проекти, дори не се обадиха. За това, защото селенията е навсякъде и още на първа среща ми става ясно дали ще ме сполети пак нещо такова.