До момента повечето дигитални специалисти са самоуки свободни електрони без стандарт в работата си. Тепърва ще се качва качеството и ще се повишава конкретиката на този тип услуги. Ще се появят и почнаха да се появяват много възможности за такива специалисти дори и в други градове освен София, като заплатите в София за такъв специалист може да достигнат и програмистките. Тоест според мен тепърва ще се появяват възможности за специалисти на заплата, защото вече и малките фирмички осъзнаха, че без това не може. Ще има работа и за свободните електрони и агенции, които знаят какво правят - освен това за тези хора пазар има по цял свят не само в България.
Какво имаш предвид по традиционни методи? Мога само да кажа, че на повечето хора с модерни техники им липсват елементарни знания за класическия начин за работа и предимство ще има тази, които е запознат и с двете.
Аз много се интересувам от дистрибуция и.т.н. защото като бонус ми дадоха представителство за България и Румъния на интересни продукти и се чудя как да задвижа нещата. Признавам в дистрибуцията по класически начин нямам опит, мога само да разработя план и стратегия базирани на дигитални методи, телефонни обаждания и дотам. Ще се радвам да споделиш повече за дистрибуцията в България, как е структурирана, къде можем да научим повече и какво значат тия трибуквените неща.
Здравей, благодаря за споделеното мнение, за мен то е наистина ценно. Идеята ми беше да видя какви са нагласите на предприемачите и хората, които се занимават с това, защото и аз наблюдавам, че до преди няколко години се търсеха бранд мениджъри, трейд маркетинг мениджъри, продуктови мениждъри, а сега масово има обяви за дигитален маркетинг мениджър, специалисти, SEO специалист, content маркетолози и т.нт. а като човек малко или много доказал се, усещам, че започвам леко да работя по инерция, липсва ми желанието, което имах преди години, а и честно казано малко ми е писнало да ми казват какво да правя хора, които не са в час, аз да върша тежката работа, а накрая те обират лаврите, а аз даже нямам време да се насладя на успеха, а веднага скачам в следващия проект. Просто когато правиш нещо, което вършиш с удоволствие нещата се получават много по-лесно, а и има според мен потенциал за добра печалба и да си финсово независим
Естествено не мога да започна да продавам мача чай или да имам количка за сандвичи на франчайз, просто разбирам малко или много от маркетинг и дигиталният маркетинг наистина ми е интересен, признавам не съм супер специалист, но имам основите и опита (контактувал съм и сме правили стратегии с едни от най-големите агенции в България и не само) и имам вече контакти от където мога да вземе know-how и смятам, че мога да се наложа. Въпросът е, че първоначално ще е one man show.
Относно дистрибуцията на продукта ще ти дам пример с продукт, които е в изцяло нова категория и не е толкова популярна марка, защото ако имаш вече изградената марка е друго. Та NPD е
New Product Development е отдел, които заедно с маркетинг отдела преценяват къде има потенциал за развитие и нишата не е заета и има потенциал за печалба. Създават продукта - рецепта, разфасовка, визия, цена. В случая е много важно как се позиционира продукта - ако е евтин в ниския ценови сегмент се фокусираш само на дистрибуция и тъй като нямаш голям марж обикновенно не влагаш големи бюджети за маркетинг и реклама, това се определя от P&L (Profit and Loss) калкулациите. Ако градиш имидж и премиум качество и съответно по-голяма печалба от единица продукт, то нормално продуктът отива в по-висок ценови сегмент. Но там вече трябва по-голяма реклама, за да се отличиш. Обикновенно продуктите в ниските ценови сегменти имат много по-къс живот, защото винаги се намира някой, който да даде по-ниска цена на своя продукт или по-голяма промоция и тези продукти не са устойчиви.
Рекламирането на продуктите става с
ATL (above the line) реклама - телевизия, радио, интернет или
BTL (below the line ) реклама - семплинги, изложби, вирусен маркетинг, POS материали
Да кажем, че тази стъпка при теб е приключила и ти имаш вече готов продукт, знаеш потенциалните купувачи как, защо и от къде купуват такива продукти, то трябва да им го предоставиш именно в този канал на дистрибуция. При бързооборотните стоки имаме раздробено по канали- хипер/супермаркети, големи, средни и малки магазини, петролен канал, лафки/киоски, кафенета/сладкарници/ и барове/пъбове/закусвални и ресторанти(заедно образуват ХоРеКа канал) и т.нт.
Например искаш да създадеш нова категория на сок във формата на пюре за деца 8-11 г. в спортна сашетка с капачка, който да е добавка към менюто им за по-здравословно хранене - фокус са ти хипер/супермаркети, киоски до училищата и петролен канал.
За нов продукт, които не е наложен и да кажем няма да има ТВ реклама е много важно да е видим и да бъдем там където пазаруват потенциалните му купувачи.
Самата дистрибуция бих те посъветвал да намериш национален дистрибутор, които да ти доставя продукта - или делите печалбата при някакъв процент или ако си по-тарикат и се договориш им даваш процент бонус на закупено количество или постигната национална дистрибуция. В случая не си те представям ти директно да ходиш и да предлагаш продукта от врата на врата, затова ти трябва партньор.
Анализирахме потенциалните канали на дистрибуция. След това трябва да намерим потенциални партньори дистрибутори, които покриват тези канали и отидохме при тях с продукта и неговите предимства и презентация в дългосрочен план какво ще спечелят от него. Направихме им план за промоции и ангажимент в дългосрочен план, ако купят определено количество и заредят определен брой обекти получават бонус. Идеята беше да им засилим интереса да поддържат и предлагат продукта активно в портфолиото си.
За новия продукт беше важно да покрие определен дял от обектите, да е видим в магазина, да се среща на няколко точки в обектите, където пазаруват купувачите, за да им се създаде навик. Да има малка комуникация - например някакъв рекламен материал, на който да има предимство, което да ги накара да се замислят дали да не го купят и да е обозначена добре цената. Възможно максимално много информация с максимално евтини инструменти.
Затова отделно за магазините, ако поддържат продукта на рафта според мърчандайзинг стандарт и няколко втори точки за определен период също получават бонус.
Вече когато имаш добър продукт, в правилните канали, на правилната цена(правилната цена не винаги е най-евтиното, имал съм случай когато сме увеличи цената на продукт с редизайн, но се офермя една средна ценова категория където няма конкуренция и резултатът е по-добри продажби), позициониран на правилното място, има комуникация и е създаден навик у купувача да го вижда, шансът те да посегнат към него и да ги купят е много по-голям. (Нямаш представя как няколко продукта залепени на обикновеено тиксо с място за цена на правилното място какви продажби могат да донесат).
Как определяме нужната дистрибуция? Основния конкурент към които се стремим има Х броя магазини покритие на пазара значи и ние трябва да имаме толкова - > след това мислим начина и инструменти. Ако е нова категория вече трявба малко повече време, за да се определи потенциала. Ако работиш с малък канал като петролния например, който има да кажем 900 обекта в цялата страна то гониш над 80% дистрибуция
Най-важното е да имаш дългосрочна стратегия за продукта, било той и евтин и непознат. Ние работим върху модел състоящ се от три етап - ДИСТРИБУЦИЯ (точния продукт за точния канал, точния брой продукти за канала, необходима дистрибуция), МЪРЧАНДАЙЗИНГ (правилно излагане, Рафт, Допълнително излагане - брой, място, стандарт по канали, POSM), РОТАЦИЯ (промоция -> към клиент и към купувач).
Надявам се да съм бил полезен.