EliaCapaccio
Well-Known Member
Ще ти кажа как се действа на наситен пазар. Гледаш къде са концентрирани най много магазини от една ниша и се набиваш точно между тях, ама ако можеш точно на най централното място. На пръв поглед може да ти се вижда абсурдно, но логиката е следната - Хората инстинктивно ходят на места, където знаят, че ще намерят това, което търсят на най-добрата цена, а това естествено са най-конкурентно натоварените позиции. Дефакто имаш готов развит пазар, на който можеш да се намърдаш много бързо. Естествено трябва да можеш да предложиш нещо повече от останалите около теб. Примерно кафе, при теб е най-доброто кафе, гащи - най-яките гащи, на най-добрата цена и тн. Естествено маркетинга трябва да е на ниво, защото ако никой не знае, че твоето е най-доброто, файда няма.
Някъде ми се мерна, че става въпрос за Петрич, което изобщо не е задължително да е лошо, напротив. Това значи, че най-големите лъвове не присъстват на ограничения пазар, защото хапката е твърде малка за техните размери. Която хапка пък е добра за теб, ако ме разбираш.
Единственото условие, пак казвам, на тази стратегия е да предложиш нещо повече. Примерно много сериозно онлайн присъствие на локалния пазар, което повечето офлайн магазини пропускат.
Единия ми магазин е между три хипермаркета, които продават същото, като най-големия и най-стария е на 3 минути пеш, другия е на 10 минути, третия на 15, но всичко е точно. Печелим с лично отношение и масирано локално онлайн присъствие.
Другия магазин е на самия център на Варна, на 300 метра от катедралата, в радиус от 1 километър има толкова магазини за всичко, че нямат изброяване, а на 500 метра нагоре е колхозния пазар. Просто е лудница... ама пак всичко е точно. Хората идват от другия край на града при нас, щото сме ги поканили по някакъв начин онлайн, дали с промоция, дали с артикул, който го има само при нас, няма значение, начини има.
Та искам да кажа, да не търсиш само ниша без конкуренция и уникална идея, защото да наложиш такова нещо на малък пазар е много трудно и отнема много време. Гледай къде евентуалните ти конкуренти са застинали някъде в 90те и се възползвай от предимствата на технологиите, които ти предлага настоящето. Повечето локални, офлайн бизнеси се управляват от чичаци и лели, които не могат да се адаптират към настоящето и са обречени на изчезване. Все някой ще трябва да ги замести обаче, защото пазара не търпи вакум, що пък да не си ти
Дано съм ти дал малко по различна перспектива за размисли
Напълно съм съгласен.
Но, само едно нещо сме длъжни да добавим. Тия стари лели и дядовци, точно защото са зациклили в 90-те, това и ги прави доста агресивни към конкуренцията често. Доста от тях също имат синове и внуци, които откачат, бият, чупят и тем подобни. Не желая да навлизам в подробности, но когато продавах ножове, не само че внесох нови модели, които никой не беше виждал дори в Беге, но и внесох такива, каквито вече имаше на пазара. Някои модели вървяха по 320 лв. в София и Варна, аз ги пусках на 160 лв. и пак имах голяма печалба. Можете да си представите какви са надценките на Беге търговците. С една продажба един такъв Пинко си плаща 1/4 от наема, примерно.
Почнаха да ми правят безброй мръсотии, защото им ковах цените. Това го вземайте на предвид. Ако сте по курортите, внимавайте. Дори в големите градове. Могат да ви изиграят много номера. Примерно класика е да си купят нещо от вас, или да пратят някой измекяр да си купи нещо от вас, и после да се оплачат в КЗП, или да кажат, че са се натровили нещо (ако е хранителен магазин), и да се започнат проверките, изнудванията и край няма.