От: Как да изчисля цената за реклама?
Ако сайта ти прави разход - 200 лвеа е нормално цената на рекламата да е по-висока от 200 лв.
То тогава нямаше да има нещо като "фалит", ти хубаво можеш да си искаш ама е добре да има кой да ти ги даде.
Продаваш продукт - рекламна площ. Като всяка търговия е въпрос на търсене, предлагане и пазарлък.
За малки сайтове обикновено се пазариш (ако има с кого) за цена на месец или седмица. Проблема е че той няма как да знае дали не го ментиш нещо - дори да си пуснал публични статистики, може да си нахакал няколко hit-генератор бота със списъци проксита и той да седи да чака продажби. А и хората дето ще се занимават с преговори и мониторинг за по 20-30 лева на месец обикновено не са идеалните клиенти.
По-големите и утвърдени обикновено ценообразуват на 1000 импресии.
Фактори:
- таргетираност на аудиторията.
Примерно си горд собственик на водещия сайт за авто тунинг, далеч пред конкуренцията. Изградил си някакво доверие към сайта (и всичко в него) у потребителите. Цената ти ще е доста по-висока, защото автосервизите да речем с рекламиране при теб ще имат много по-висок интерес (съответно кликаемост и продажби) и по-добра възвращаемост на инвестицията (пари за реклама), отколкото в сайт за дамски превръзки или на обща тематика като тия за запознанства. За таргетирани сайтове е нормално цената да е в пъти по-висока, което коменсира пък по-ниския им трафик. При сайтове, с пребладаващ механичен трафик от търсачки и висок bounce rate, разбира се цените са най-ниски.
- позиция на рекаламата.
Най-ефективни (съответно най-дразнещи за потребителите) от обичайните са Wide Skyscraper до scrollpar-а и реклама близо до навигацията. За това нищо чудно малко каренце там да струва повече от Leader Board долу. Доста по-висока кликаемост, която всъщност интересува рекламодателя.
- процент на ротация.
Ако едни и същи 10К души ти се въртят из сайта, влизайки примерно всеки втори ден, очевидно ако виждат една и съща реклама ефекта и с времето ще пада (колко пъти би кликнал на един и същи банер, след като първоначално си го забелязал и си решил да кликнеш или не?). По-добре като рекламодател да си разпределиш бюджета по 10 сайта на 10% ротация и да обхванеш със същите пари 7 пъти по-голяма аудитория. Освен ако нямаш някаква мнооого сериозна отстъпка от сорта на 50% (което си е зле за сайта, ама ако са го закършили откъм рекламодатели...)
- тип на рекламата.
RichMedia-банерите привличат повече внимание, но са по-тежки и дразнещи. Съотжетно цените се качват драстично. За текстовите като че е малко мътен въпроса. За другите дизайна и посланието са много важни - в зависимост от тях кликаемостта варира в пъти.
За сериозни дейности най-добре да си сложиш специално скриптче за управление на рекламите от сорта на phpAdsNew или подобно. Така ще можеш да задаваш сложни но ефективни схеми като "На тази позиция показвай банер А в часовия диапазон 18:00-21:30 50К импресии, банер Б - 30К импресии за две седмици през седмица на 30% ротация, през останалот време банер В рекламиращ другия ми сайт" - уплътняваш и извличаш максималното и за клиента и за тебе. Допълнително ако имаш сайт с регистрации като такъв за запознантва или социялна мрежа, можеш да го направиш да показва дадена реклама за самобръсначка примерно само на мъже 25-35.
Рекламодателите пък се радват да могат да оползотворят масимално парите си и идват пак :wink:.