От: Как намирате клиенти
Казвате 'НЕ', когато от вас не зависи квартира, жена, деца, когато кризата не се отразява и спокойно можеш да си позволиш кутия цигари и 2-5 бири в края на работния ден. Ако осигуриш споменатите по-горе неща, тогава да - подбираш си клиентите, иначе не може. Клиента винаги е прав, дори когато не е!
До тук нищо конкретно не видях. Да не се цепя от колектива, и аз няма да бъде прекалено конкретен.
1. Започваш с изграждането на името. Пълноценно онлайн присъствие, всички социални мрежи, по-големите форуми от нишата, колеги, конкуренти и т.н. Опознаваш всичко отблизо. Започваш да работиш, за да се издигнеш като професионалист в сверата си и да се цени мнението ти.
2. Началото е най-трудно. Къде от познат, къде роднина с фирма, все някой близък ще се нуждае от твоята услуга. Намираш един-двама и започваш работа. Натрупва се опит за работа с клиенти, натрупва се портфолио, натрупват се впечатление и куп други неща.
3. След като вече имаш няколко проекта зад гърба си можеш да избереш много различни пътеки, а защо не и всички заедно. Оферти по форуми, платена реклама - банери, AdSene, линкове, платени каталози и т.н. Естествено, че в началото ти ще търсиш по въпросните места, все пак хората си нямат и идея кой си и за какво се бориш. В един форум, втори, трети, все ще има задача, която да е в сверата ти. А защо пък и да не помогнеш безвъзмездно? Всеки доволен човек, всяка тема, в която си се разписал и си помогнал остава в индекса на Google - рано или късно твоята помощ ще изиграе косвена роля в това нов клиент да те намери.
4. Паралелно с всичко това намираш човек от твоята област на граждански договор срещу процент. Един офлайн търговски представил, който да обикаля по-големи обекти, фирми и предприятия, за да намира клиенти. Както и един онлайн, който да се занимава с разпращането на мейли (spam). Има десетки каталози... Избира се ниша и се почва с оферти наред. После втора, после трета и т.н. Дето се вика - от 100 да си искам днеска, 10 да ми дадат - все аванта.
5. Ако сметнеш, че имаш нужните познания и капацитет за работа - намери още един онлайн търговски представител, който да се заеме с англоезичния пазар (примерно).
Към всичко това добави присъствието на името/фирмата ти в социалните мрежи. Събития, семинари, игри, конкурси, промоции, състезания дори... В даден момент всичко това ще окаже влияние и телефона ще почне да звъни по-често. Успех!
P.S. Един съвет 'от левия ръкав' - намираш някоя изгряваща или вече що-годе изгряла звезда, сближавате се по един или друг начин, предлагаш си услугите срещу скромно участие на името/фирмата ти в клипа и/или сайта... ;-)