Как седят нещата с фирмите?

WisdomSearch

New Member
Здравейте, случайно попаднах на форума и взех да чета темите, доста ме заинтригуваха някои неща. До сега не съм се занимавал с бизнес и някои неща с фирмите не са ми ясни. Искам да си открия фирма и скоро ще го направя, обаче имам няколко въпроса относно ДДС-та, разходи и други. Незнам дали нещата седят така, както си ги представям, а аз си ги представям и обяснявам така:

Да кажем, че купувам стока за 5 000 лв. с ДДС. Продавам я за 6 000 лв. с ДДС. Когато се плаща ДДС, мисля, че е на края на месеца или началото на следващия в случая ще се плати 200 лв. ДДС нали така? Каква роля играят разходите тогава? Ако съм имал 200 лв. разход през месеца тогава плащам ДДС върху 800 лв. ли или пак си плащам върху бруто печалбата, която е 1000 лв? Ако пък продам стока за 4000 лв. и не надвиша купената стока за 5000 лв. тогава какво става? Доколкото четох се излиза на въстановяване, но това възстановяване какво представлява?

Предварително благодаря за помоща!
 
От: Как седят нещата с фирмите?

Здравей УисдомСърч,

Всички документално обосновани приходи и разходи (т.е. всички за които имаш фактури) се вкарват в Дневници на покупки и продажби (води се двустранно счетоводство). За изчисляване на ДДСто играят роля данъчните фактури (с начислено ДДС), опростените - не.

Т.е. най-добре е когато правиш разходи да купуваш от фирми, регистрирани по ДДС, които ти издават данъчна фактура, за да можеш да си приспаднеш ДДСто.
ДДСто се плаща до 14то число на месеца следващ месеца за които се отнасят фактурите ти. т.е. за приходите и разходите за Януари ДДС се плаща до 14 Февруари :)

Конкретно за твоя пример приемаме, че за всички приходи и разходи имаш данъчни документи:
- покупки:
стоки 4166,67 лв без ДДС, ДДС - 833.33 лв
др.разходи: 166,67 лв без ДДС, ДДС - 33,33 лв
общо покупки: 4333,34 лв без ДДС, ДДС- 866,66 лв

- продажби: 5000,00 лв без ДДС, ДДС - 1000,00лв.
от ДДС продажби вадиш ДДС покупки: 1000-866,66 = 133,34 лв ДДС трябва да доплатиш

Брутната ти печалба е 666,66 лв
Да излезеш на възстановяване означава, че можеш да си приспаднеш ДДСто в следващия период или ако нямаш достатъчно продажби тогава да ти го възстановят по сметка. Обикновено се прави и ревизия за целта.
 
От: Как седят нещата с фирмите?

Благодаря за отговора. Имам още малко въпроси.

Разходите и покупките на стоки не се ли водят отделно? Аз ще ги водя отделно естествено, но питам за счетоводството.

Значи трябва да взимам за всеки разход фактури, за да може да плащам по-малко ДДС на края на месеца нали така?

Ако искам от един продукт, който купувам за 50 лв. с ДДС да спечеля чисти 20 лв. от него, тогава трябва да го продавам за 70 лв. без ДДС? С ДДС 84 лв. Но пък така веднъж аз плащам ДДС-то на продукта след това и клиента плаща същото ДДС. Не се връзва. Или трябва да го продавам за 74 лв. с ДДС? Без ДДС идва около 58.34 лв. Как точно става? Когато се добавя ДДС е ясно + 20% и се смята лесно, когато вадиш как точно се смята на калкулатора, за да ти изкара точно цена без ДДС?
 
Последно редактирано:
От: От: Как седят нещата с фирмите?

Какво имаш предвид да се водят отделно? Счетоводно и двете влизат в дневник на покупките, но по различни сметки.
Да за абсолютно всеки разход взимаш фактури, колкото повече разходи можеш да докажеш документално, толкова по-добре. Естествено има и разходи, които не могат да минат за разход и/или да им се приспадне ДДС но са ограничен брой и това счетоводителя ще ти го обясни.

Ако искам от един продукт, който купувам за 50 лв. с ДДС да спечеля чисти 20 лв. от него, тогава трябва да го продавам за 70 лв. без ДДС? С ДДС 84 лв. Но пък така веднъж аз плащам ДДС-то на продукта след това и клиента плаща същото ДДС. Не се връзва. Или трябва да го продавам за 74 лв. с ДДС? Без ДДС идва 59.2 лв. Как точно става?

Ще ти е най-лесно ако си правиш сметките без да включваш това ДДС. Него го слагай накрая. То де факто не те интересува, плаща го крайния клиент. През теб минава леко транзитно :)
т.е. Купуваш нещо за 41,67 без ДДС
залагаш 20 лева печалба
и го продаваш 61,67 без ДДС, 74 с ДДС

обаче тази печалба тука не ти е съвсем чиста... Върху нея се плаща данък печалба 10% и данък дивидент 5%
 
От: От: Как седят нещата с фирмите?

Да за абсолютно всеки разход взимаш фактури, колкото повече разходи можеш да докажеш документално, толкова по-добре.

Нали ставаше номера с прехвярлянето на лични вещи на името на фирмата.Примерно личният автомобил.ГОриво,масло,ремонт ти се броят за фирмени разходи и тн.Битови дрънкулки като PC стават ли?:)
 
От: Как седят нещата с фирмите?

накратко казано- да - до 31 март на следващата година

наикс, компютъра - да може. Но пък като сумата е над 500 лева не го приспадаш веднага, а го амортизираш. С личния автомобил е малко по-сложно. Има ограничение за броя места и вида дейност, за който се ползва
 
Последно редактирано:
От: Как седят нещата с фирмите?

Значи ако наистина искам да ми остават 20 лв. чисти трябва да сложа печалба от 24 лв. Така ще остават 20.4 лв. като има се платят 15%. Би ли ми казал също така как се смята на калкулатора цена без ДДС?
 
От: Как седят нещата с фирмите?

Долу горе така е ;)

Би ли ми казал също така как се смята на калкулатора цена без ДДС?
Искрено се надявам да имаш 18 години... Делиш на 1,2
 
От: От: Как седят нещата с фирмите?

Здравей УисдомСърч,

Всички документално обосновани приходи и разходи (т.е. всички за които имаш фактури) се вкарват в Дневници на покупки и продажби (води се двустранно счетоводство). За изчисляване на ДДСто играят роля данъчните фактури (с начислено ДДС), опростените - не.

Т.е. най-добре е когато правиш разходи да купуваш от фирми, регистрирани по ДДС, които ти издават данъчна фактура, за да можеш да си приспаднеш ДДСто.
ДДСто се плаща до 14то число на месеца следващ месеца за които се отнасят фактурите ти. т.е. за приходите и разходите за Януари ДДС се плаща до 14 Февруари :)

Конкретно за твоя пример приемаме, че за всички приходи и разходи имаш данъчни документи:
- покупки:
стоки 4166,67 лв без ДДС, ДДС - 833.33 лв
др.разходи: 166,67 лв без ДДС, ДДС - 33,33 лв
общо покупки: 4333,34 лв без ДДС, ДДС- 866,66 лв

- продажби: 5000,00 лв без ДДС, ДДС - 1000,00лв.
от ДДС продажби вадиш ДДС покупки: 1000-866,66 = 133,34 лв ДДС трябва да доплатиш

Брутната ти печалба е 666,66 лв
Да излезеш на възстановяване означава, че можеш да си приспаднеш ДДСто в следващия период или ако нямаш достатъчно продажби тогава да ти го възстановят по сметка. Обикновено се прави и ревизия за целта.

Още един въпрос. Тези 133.34 лв. се доплащат над тези 1000 лв. нали така? Тоест трябва да се плати ДДС 1133.34 лв? Нето печалбата ще бъде вече като се извадят разходите 166.67 + 20% + 133.34 лв. от бруто печалбата, която е 666.66 лв. правилно ли виждам нещата или се умотах?
 
От: Как седят нещата с фирмите?

Омота се яко :) Нали тези 866,66 ДДС си ги платил вече като си купил стоките/направил разходите, само доплащаш 133,34 :) Това му е хубавото на ДДСто
кофти ти беше примера с тез завъртяни цифрички

Не отговори за годинките, на колко си?
 
От: Как седят нещата с фирмите?

На 23 съм. Вярно се умотах. Ще ги прегледам подробно. На други места гледах едни примери с начислен ДДС, тука без ДДС и стана каша. За процентите си признавам, че бях позабравил кое как се смята, ама ще си припомня. Мерси за помоща.
 
От: Как седят нещата с фирмите?

Ето ти един пример:

Купуваш стока. На фактурата пише:

Данъчна основа: 100 000 лв
ДДС: 20 000 лв
Обща сума: 120 000 лв

Продаваш стоката с надценка 100% от доставната цена (т.е. на двойна цена). На фактурата пише:

Данъчна основа: 200 000 лв
ДДС: 40 000 лв
Обща сума: 240 000 лв


Разликата между сумите без ДДС е 100 000 лв. Това ти е печалбата на фирмата.

ДДС-то за довнасяне е 20 000 лв (защото 20 000 лв си го платил на доставчика, 40 000 си взел от клиента, разликата я даваш на държавата).

Ако фирмата ти няма други разходи (допускаме това) фирмата ще плати данък върху 100 000 лв и собственикът може да вземе решение да разпредели каквото е останало като дивидент. Данъкът върху печалбата ще бъде 10 000 лв. Остават 90 000 лв, които се разпределят като дивидент. Върху тях се плаща данък върху дивидента 5%, което е 4500 лв. За собственика на фирмата остават 85 500 лв. Данъчната тежест е 14,5% (ДДС-то не го смятам в данъчната тежест, защото е косвен данък, а не пряк данък). Върху дивидента не се плащат осигуровки!

Обаче ако собственикът реши вместо дивидент да получи огромна заплата ще плати по-малко данъци. Например фирмата може да плати заплата на собственика (който работи като управител) в размер на 100 000 лв. Заплатата е разход на фирмата и затова фирмата не дължи данък върху печалбата (тъй като печалбата става нула!). Собственикът ще дължи данък 10% и осигуровки, които общо са значително по-малко от 14,5% (около 11%). Върху заплатата се плащат осигуровки. Обаче е по-евтино да платиш данък върху заплатата 10% + осигуровките, отколкото данък върху печалбата на фирмата 10% + 5% (което не прави 15%, а 14,5%). Това важи само когато сумата, която се облага е над 10 000 лв (защото има данъчно облекчение за богатите - богатите плащат осигуровки върху не повече от 2000 лв).

По въпроса за законно намаляване на дължимите данъци (данъчно планиране) чрез изплащане на заплати вместо дивиденти писахме в тези теми:

http://www.predpriemach.com/showthread.php?t=18080&p=183704#post183704
http://www.predpriemach.com/showthread.php?t=15642&p=183692#post183692
 
Последно редактирано:
В допълнение към изключително полезната тема за ДДС и печалбите при фирмите - можете да използвате следния калкулатор за всякакви изчисления, свързани с ДДС - https://vat-calculator.app/bg/ ;)
 
Не се занимавайте с глупости. Няма лошо да имаш представа кое колко е и как се смята, но това са неща, с които се занимават счетоводители. Ако имаш идея да правиш бизнес и 200-300лв за счетоводител те бъркат, значи ти е рано :)
 

Горе