Цеци, това е изключително широка тема за да може да се дадат дори най-общи насоки в един пост. Имах щастието две години да работя в търговския отдел на голяма международна компания и ще се опитам да ти дам поне основните насоки, така както бих подходил аз:
1. Трябва много ясно да дефинираш целта на маркетинговото проучване. МП може да се прави с много разнообразни цели като например позициониране в нова ниша, навлизане на съвсем нов пазар, проучване на конкуренцията, развитие на продукт, пускане на нов продукт, изтегляне на продукт от пазара (да дори и за това). Отговорът на въпроса "Какво искам да науча?" е ключово при структуриране на цялото проучване. Колкото по-конкретен е въпроса, толкова по-голяма е вероятността да получиш качествени и най-вече използваеми резултати.
2. След като си дефинирал целта можеш да направиш две неща: да го възложиш на фирма (има си плюсове и недостатъци вж. какво е писал Zilot - абсолютно прав е) и втория вариант да направиш анализ на подходите, които ще са най-удачни за целта на маркетинговото проучване. Анкетите са само един инструмент за маркетингово проучване. Разбира се можеш да използваш готови статистики, но едва ли ще намериш нещо наистина подходящо - все пак целта ти би трябвало да е вече доста специфична. Важно е да използваш минимум три канала за да можеш да съпоставиш информацията и да избегнеш статистическата грешка.
3. Идва частта на реализацията. Трябва да се изготви подробен екшън план. В екшън плана се залагат детайлно всяка дейност, отговорника и срока за изпълнение както и времевия отсек за изпълнение. Просто казано: задача 1 трябва да я направи Иван от 20 ден на проучването до 25 ден на проучването. Ние използвахме Microsoft Office Project за управление на проектите, но една прилична екселска таблица в момента ми върши същата работа.
4. Събиране на резултатите. Специално обръщам внимание на тази, част защото точно тук най-много колеги се проваляха. Събирането (още е рано за анализ) на резултатите трябва да е описано ясно в процедура още преди да започне същинското проучване. Неясноти в този процес и липсата на принципи могат да провалят последващия анализ.
5. Анализ на резултатите. Тази част може да отнеме дори повече време от самото проучване. Главната цел на анализа на резултатите е да даде отговор на поставения в началото въпрос. Допълнителните цели на този етап са да разкрие алтернативи и заплахи пред проекта. Ние използвахме матрица за SWOT анализ и по принцип ти препоръчвам този подход - лесен е за използване и осмисляне дори и от непрофесионалист. В резюме, в контекста на анализа, се извеждат силните страни на проекта, слабите страни, възможностите за развитие и заплахите.
6. След като приключиш с анализа на резултатите идва време за решение: Какво ще правим? Отговорите могат да бъдат много. Започваме работа по проекта, ще правим допълнително проучване за проекта, отказваме се изцяло от него. Какъвто и да е резултата, следва едно: повтарят се стъпките отново и отново и така докато се пенсионираш