arsenal
Playa
Източник: инвестор.бг
Какво трябва да имаме предвид при стартирането на интернет бизнес? Какво означава да правиш бизнес в интернет и да привличаш рисков капитал в Европа? Без жизнено важната за всяко технологическо начинание в САЩ Силициева долина ще бъде ли Европа някога в състояние да произведе мултимилиардна интернет компания?
Това бяха някои от въпросите, на които се опитаха да дадат отговор участниците в "Предприемаческия панел" на конференцията Plugg, посветена на развитието на Web 2.0, която се провежда днес в Брюксел и в която участваха представители на Investor.bg.
Според Андрей Набергой от социалната платформа Noovo в началото от съществено значение е формирането на екип с правилните хора.
„ Първите 10 души са от изключително значение“, коментира той. „Това са хора, с които ще общувате денонощно в следващите пет години. Те са много повече от инженери и дизайнери. Те формират нещо като матрица, корпоративна култура, която ще определи развитието на компанията ви за в бъдеще.“
В много случаи, при по-сложни проекти, добра идея е още от самото начало да се привлече юрист към борда на компанията, допълни Борис ван Зантен от Fleck, който се занимава с рискови инвестиции в новосъздадени интернет и технологични компании.
Според Набергой на първо време предприемачът трябва да инвестира част от необходимия капитал от собствени средства. Така показва на инвеститорите, че е изцяло въвлечен в проекта.
„ Например 50 хил. евро са достатъчни“, каза той.
Относно по-късния етап - при намирането на инвеститор, основният фактор, който трябва да се има предвид, е този инвеститор да има интерес към бизнеса и да допринася с нещо повече от средства към проекта.
Набергой даде пример с негова B2B компания (business to business – услуги от бизнеса за бизнеса), която основал на 20-годишна възраст и за която е привлякъл 2 млн. евро капитал от британски инвестиционен фонд. „Те не разбираха бизнеса и не се интересуваха от него. От фонда искаха само доклади и аз се превърнах в най-големият бюрократ“.
По думите на Родриго Сепулведа, съосновател на базираната във Франция Vpod.tv, най-важното условие за един предприемач е вътрешният хъс.
„ Ако сте предприемач, никой няма да ви събуди рано сутринта“, коментира той. „Трябва да имате много солидна визия за това какво искате да постигнете, защото всички ще се опитват да ви убеждават, че сте на грешен път.“
Относно въпроса за разширяването на бизнеса на международния пазар най-важният въпрос е намирането на правилния партньор, смята Борис ван Зантен.
В зависимост от пазара партньорът може да е частно лице или влиятелна компания, смятат участниците на конференцията. От съществено значение е и изпълнителният директор на чуждия пазар, който трябва да е поне толкова опитен колкото авторът на първоначалната идея или дори по-опитен от него.
За Европа, за разлика от САЩ, най-голямото предизвикателство за разширяване на бизнеса на пазари извън родния са различните езици, казаха участниците.
Те дадоха за пример компании като Netvibes, които още от начало са превели сайта си на много езици и по този начин са го превърнали в международен продукт, така че той е бил „местен навсякъде“ при стартирането си.
„ Започването на нов пазар е като започване от самото начало“, коментира Сепулведа. Според него в Европа една от главните трудности е ограниченият пазар предвид различните държави и езици.
Той даде пример със стартирането на компания във Франция, което отнема четири дни и сравни този случай с Испания, където за стартирането на компания и някои специфични бизнеси нужният период е много по-дълъг, като за чужди граждани може да отнеме дори месеци.
„ Разбира се, може да изберете да закупите готов бизнес“, коментира Сепулведа, като добави, че този избор също означава дълга и трудна административна процедура с участието на нотариуси, пред които продавачът и купувачът заявяват намеренията си за сделка. Неговият съвет в това отношение е да се ползват услугите на професионални консултанти.
„Те ще ви кажат дали е по-добре да се насочите първо към пазара в Люксембург, или към този в Краков, където има достъп до специалисти и инженери. Не бих ви посъветвал да идете в Букурещ. Там вече свободни инженери почти няма“, коментира той.
Какво трябва да имаме предвид при стартирането на интернет бизнес? Какво означава да правиш бизнес в интернет и да привличаш рисков капитал в Европа? Без жизнено важната за всяко технологическо начинание в САЩ Силициева долина ще бъде ли Европа някога в състояние да произведе мултимилиардна интернет компания?
Това бяха някои от въпросите, на които се опитаха да дадат отговор участниците в "Предприемаческия панел" на конференцията Plugg, посветена на развитието на Web 2.0, която се провежда днес в Брюксел и в която участваха представители на Investor.bg.
Според Андрей Набергой от социалната платформа Noovo в началото от съществено значение е формирането на екип с правилните хора.
„ Първите 10 души са от изключително значение“, коментира той. „Това са хора, с които ще общувате денонощно в следващите пет години. Те са много повече от инженери и дизайнери. Те формират нещо като матрица, корпоративна култура, която ще определи развитието на компанията ви за в бъдеще.“
В много случаи, при по-сложни проекти, добра идея е още от самото начало да се привлече юрист към борда на компанията, допълни Борис ван Зантен от Fleck, който се занимава с рискови инвестиции в новосъздадени интернет и технологични компании.
Според Набергой на първо време предприемачът трябва да инвестира част от необходимия капитал от собствени средства. Така показва на инвеститорите, че е изцяло въвлечен в проекта.
„ Например 50 хил. евро са достатъчни“, каза той.
Относно по-късния етап - при намирането на инвеститор, основният фактор, който трябва да се има предвид, е този инвеститор да има интерес към бизнеса и да допринася с нещо повече от средства към проекта.
Набергой даде пример с негова B2B компания (business to business – услуги от бизнеса за бизнеса), която основал на 20-годишна възраст и за която е привлякъл 2 млн. евро капитал от британски инвестиционен фонд. „Те не разбираха бизнеса и не се интересуваха от него. От фонда искаха само доклади и аз се превърнах в най-големият бюрократ“.
По думите на Родриго Сепулведа, съосновател на базираната във Франция Vpod.tv, най-важното условие за един предприемач е вътрешният хъс.
„ Ако сте предприемач, никой няма да ви събуди рано сутринта“, коментира той. „Трябва да имате много солидна визия за това какво искате да постигнете, защото всички ще се опитват да ви убеждават, че сте на грешен път.“
Относно въпроса за разширяването на бизнеса на международния пазар най-важният въпрос е намирането на правилния партньор, смята Борис ван Зантен.
В зависимост от пазара партньорът може да е частно лице или влиятелна компания, смятат участниците на конференцията. От съществено значение е и изпълнителният директор на чуждия пазар, който трябва да е поне толкова опитен колкото авторът на първоначалната идея или дори по-опитен от него.
За Европа, за разлика от САЩ, най-голямото предизвикателство за разширяване на бизнеса на пазари извън родния са различните езици, казаха участниците.
Те дадоха за пример компании като Netvibes, които още от начало са превели сайта си на много езици и по този начин са го превърнали в международен продукт, така че той е бил „местен навсякъде“ при стартирането си.
„ Започването на нов пазар е като започване от самото начало“, коментира Сепулведа. Според него в Европа една от главните трудности е ограниченият пазар предвид различните държави и езици.
Той даде пример със стартирането на компания във Франция, което отнема четири дни и сравни този случай с Испания, където за стартирането на компания и някои специфични бизнеси нужният период е много по-дълъг, като за чужди граждани може да отнеме дори месеци.
„ Разбира се, може да изберете да закупите готов бизнес“, коментира Сепулведа, като добави, че този избор също означава дълга и трудна административна процедура с участието на нотариуси, пред които продавачът и купувачът заявяват намеренията си за сделка. Неговият съвет в това отношение е да се ползват услугите на професионални консултанти.
„Те ще ви кажат дали е по-добре да се насочите първо към пазара в Люксембург, или към този в Краков, където има достъп до специалисти и инженери. Не бих ви посъветвал да идете в Букурещ. Там вече свободни инженери почти няма“, коментира той.
Последно редактирано: