Магазин за всичко или профилиран

tanipo

Well-Known Member
По принцип знам, че е добре магазина да е профилиран, но се чудя дали по нашите геоширини има смисъл. Все пак доста по трудно ще ми е да поддържам два или три вместо един.
 
Ако мога да ги разделя така - Подаръци, джаджи, часовници, бижута, кухненски аксесоари, дребна техника
 
"подаръци" може да спадне под всички др. категории реално :)

По-скоро:
дребна електроника (джаджи, дребна техника)
домакински аксесоари (белачки, престилки, четки)
бижута и аксесоари (часовници, бижута)
 
Последно редактирано:
Само бих те коригирал за второто. Аксесоари за разни белачки, престилки и.т.н.
 
Балона с електронните магазини гръмна според мен. Ако ще правиш нещо, то трябва да е уникално за българския пазар. Сега снимам продукти за верига магазини за немски стоки. Хората си знаят, че са немски и купуват. Но стиката си е при тях и е налична. Ако ще продаваш нещо, което не си го виждал едва ли има смисъл от това.
 
Аз магазина вече го имам, но покрай едните стоки почнаха да излизат и интересни други и аз вземам. Иначе сте прави за всичко. А при мен така или иначе всичко е налично. А за немските стоки си е ниша и си прав, аз пък имам холандски от подобни източници. Просто се чудех дали да отделя и махна бижутата и часовниците или да го оставя там.
 
то зависи и от къде идва трафика, щото ако е органичен , правенето на нов магазин ще е самоубииство
Ако е от реклами все тая, по добре отделен според мен .
Ако е от брандово търсене - карай си с един магазин
Но си трябва сериозен анализ.
 
Органичен повечето, то мене това което ме притеснява повече е обслужването, сега всичко ми е под един бранд, не искам 1000 телефона, мейла и.т.н айде влез в тоя магазин, влез в оня, качи ли промените тука, там и.т.н. По принцип изобщо не бих задавал въпроса защото отговора е ясен, но пък май в родината мишмаша се котира.
 
Аз също съм за профилиран. Ако ще правиш нещо от типа на амазон, ибей....там се иска сериозна работа и поддръжка. Ресурсите са си много тук. Много ми харесват тясно специализираните сайтове / магазини, от които може да си купиш всичко, но само в дадената ниша. ;) По са ми симпатични....и там знам, е работят специалисти в областта....а не да му зададеш въпрос и да прати копи-пейст от етикета на продукта, както ще направят обикновените оператори на магазини от типа на get.bg. :)
 
Пропускате икономическата част от анализа - наличност и продажби.
Да разделиш един магазин на два си е таралеж в гащите, ако ще трябва един човек да обслужва и двата.
Симпатично е да имаш магазин за домати, магазин за тенджери и магазин за печки. Но доколко е икономически обосновано?
В Мрежата се пазарува по три канала: бранд, органично търсене и реклама. Нарочно ги подреждам така, защото смятам, че бранда привлича най-много клиенти, а рекламата - най-малко. А и икономическата ефективност върви в този ред.
Ако трябва да се харчат пари за реклама, аз бих рекламирал бранда.

Само погледнете хипермаркетите.
Още навремето, когато някой дойдеше в София, отиваше на пазар в ЦУМ и ДетМаг. Въпреки че по пътя до там имаше доста профилирани магазини.
 
  • Like
Реакции: CTAH
Аз също като Blinky смятам че магазина трябва да е профилиран. Преди години един от моите сайтове беше замислет точно по начина по който мислиш да го направиш ти, всякакви продукти на едно място! Но тъй като в нишата в която съм аз виждам, че за да си добър и да успяваш трябва наистина да разбираш от продукта/услугата а не просто да е предлагаш. Защото представи си предлагаш печки, компютри, автомобилни гуми, мебели ... в един магазин за да си добър трябва да имаш хора които да разбират от тези продукти и да дават правилна консултация на киентите, защото при първото зачудване какво да се отговори на запитването 60% го губиш, а за да се случват нещата както ти искаш трябва да имаш човек за всяка продуктова категория който да отговаря адекватно да следи пазара и позиционирането ти в мрежата.
 
Аз също като Blinky смятам че магазина трябва да е профилиран. Преди години един от моите сайтове беше замислет точно по начина по който мислиш да го направиш ти, всякакви продукти на едно място! Но тъй като в нишата в която съм аз виждам, че за да си добър и да успяваш трябва наистина да разбираш от продукта/услугата а не просто да е предлагаш. Защото представи си предлагаш печки, компютри, автомобилни гуми, мебели ... в един магазин за да си добър трябва да имаш хора които да разбират от тези продукти и да дават правилна консултация на киентите, защото при първото зачудване какво да се отговори на запитването 60% го губиш, а за да се случват нещата както ти искаш трябва да имаш човек за всяка продуктова категория който да отговаря адекватно да следи пазара и позиционирането ти в мрежата.
Да, и ако забележите, нищо че техномаркети продава всичко и другите големи такива магазини, то всяка секция в него си има даден човек, който може да ти продаде, така де - разбира. Специално примера с техномаркет не е най-добрия, защото там "продават" по странен начин, а не са нови като персонал. ;)

Но замислете се....като последно време си купувам лаптоп го купувам само то специализирани магазини като laptop.bg, jar, most, pc store и т.н., защото знам, че там хората разбират, не ме препращат към чужди сервизи, те приемат сервизирането, поне в изброените и най-вече консултираме човек, който има идея за какво става дума, което ме кара като купувач да се чувствам идея по-комфортно, нищо, че в 99% от случаите знам за какво съм отишъл. Но и винаги имам един дежурен въпрос, който задавам не рядко, защото правя и сравнения между лаптопи в повечето случаи, а именно "С какво превъзхожда този пред онзи..." и очаквам адекватно мнение. Не мнение, което е от рода на "Еми по цената може да се ориентираш кое е по-добро..." супер.....това ако го кажеш на някой технически човек си го загубил отвсякъде, освен ако не говорим за феновете на Епъл. :)
 
Пропускате икономическата част от анализа - наличност и продажби.

Ако трябва да се харчат пари за реклама, аз бих рекламирал бранда.
Да си рекламираш бранда винаги е най-добре в дългосрочна гледна точка, но колко от имагазинерите имат финансовата възможност да поддържат постоянна реклама на бранда, докато същия тоз бранд се забие дълбоко в съзнанието на потребителя и като им потрябва дадена стока да се сещат автоматично за този бранд, това може да отнеме и години в някои ниши. Не искам да бъда лош пророк, но просто ще дам един пример - през деведестте години на миналия век, собствениците на квартални бакалии правеха много пари, с появата на първите мегахипермаркети като метро, малко по късно кауфланд и сие ги фалираха, като в момента тези ЧУЖДИ вериги изнасят чували с пари ежедневно от България (после се чудим защо живеем бедно...). Сега е същото с Итърговията, Имаг съсипва малките онлайн магазини, ще се появят и други гиганти до няколко години и какво ще остане като дял от пазара за малките е питанката.
 
Когато стане така вече няма да има изход освен омиканална търговия както е в чужбина. Тоест големите понякога са толкова големи, че те самите са инфраструктура, а не конкуренция. Другото е уникализиране, тясно профилиране и добавена стойност.
Работата е там обаче, че БГ потребителя е неграмотен, идва основно от Гугъл, поръчва по телефона, за него бранда нищо не значи, лоялност няма, въпроси много много не се сеща да пита и.т.н. Важна е цената на стоката, на доставката и скороста и, гаранции и.т.н., хората не слугуват на брандове.

Знам че има тука хора с магазини тип миш=маш чакам още да се включат.
 
Безусловно - профилиран магазин.
fokus-bydeshteto-na-vashata-kompania-zavisi-ot-nego-al-rijs.jpg

Много ме е занимавал този въпрос и затова го взимам присърце. Доказателствен материал има достатъчно в книгата "Фокусът - от него зависи оцеляването на вашия бизнес" от Ал Рийс. Вариант е и по-тънката книга "22 закона на брандинга". И всъщност тези книги обясняват, че не по-малките разходи от типа с един сайт 10 000 стоки, са движещата сила, а усещането, което твоят бранд/домейн създава у потребителя. Това явление го обясниха няколко човека по-нагоре.
Примерите, които се дават в обратната посока с физическите хипермаркети, които убиват малките магазинчета, не са правилни. Точно обратното, малки магазинчета са фалирали, защото нямат фокус, докато веригите имат. Фокусът на Кауфланд е - най-ниски цени и относително разнообразие. Фокусът на Лидъл е много слабо разнообразие, но хубави стоки на възможно най-ниски цени. Фокусът на Метро е - "идвай при нас, когато правиш покупки на едро, и по-добре да си бизнес". Фокусът на малкия квартален магазин, за да оцелее е - "Ние сме твоят персонален магазин, познаваме от години много добре всяка твоя нужда и сме готови да ти набавим всичко, което поръчаш да заредим в магазина". И другият фокус е такъв, който в интернет не съществува - географския. Кварталното магазинче е на една крачка, Кауфланд на 2-3 километра, Метро на 10 километра. И всичко това обяснява защо 45% от бързооборотните стоки в страната все още се продават в малки магазинчета - справка сп. Регал.
Иначе, твоите 1001 стоки не са толкова далече една от друга и може би има нещо, което да ги обединява и то може да е фокусът на сайта ти.
Апропо, брат ми има онлайн магазин, направен да е за всичко, от пиле мляко, но вече трета година основно се продават разни масажни уреди и средства. Трета година не успявам да го убедя да го прекръсти на нещо масажорско или да отвори нов домейн. И той ги говори същите - че бил индексиран вече, че има едни 10% други стоки. Наиситина, иска се малко смелост, човек да направи правилната стъпка, дори жертвайки вече вложени усилия.
Ето и друг пример, който ми се набива в очите напоследък. Джъмбо усилено продава и всякакви други шир потреба стоки освен типичните детски. Даже бисквити и вафли. Но трябва да отбележим, че вече чувам реклами на "Джъмбо Хоум", т.е. те си профилират бранда, правят негов дъщерен.
Пример в онлайн сферата са еднопродуктовите сайтове за електронна търговия - лендинг пейдж, единствен продукт. Много силно фокусирано. Маркетингът и оптимизацията също силно фокусирани върху единствен продукт. Модел, който е доста успешен. Аз имам клиент, който продава по този начин и всичките му сайтове са еднопродуктови. Между 5 и 15 хиляди бройки му реализира всеки продукт за последните 4 години. И в добавка, тези количества му дават силата да ги закупи на много по-ниски цени, което е от другия тип фокус, при който фокусът допринася за икономии от мащаба.
Книгата на Ал Рийс е пълна с подобни примери, включително за световни компании. И всъщност въпросът ти е от сферата на стратегическия маркетинг, тоест много е важен за твоя бизнес. Затова ти цитирам световни автори на компетентни автори, защото този въпрос е добре изучен и няма спор по него. Иначе по форумите можеш да получиш всевъзможни лични впечатления по въпроса.
Успех с проекта!
 
Да Станко, определено ще профилирам и аз знам, че там е бъдещето. Просто мисля, че в момента се възползваме от липсата на усет в българина за стил, хармония, история. В следващите години ще го израсте това и няма да има как.
 
А аз да попитам още нещо, освен да е профилиран, има ли смисъл да е съвсем бутиков? Какво имам предвид?

Да вземем за пример онлайн магазин за лаптопи - в днешно време във всички магазини са изсипани хиляди модели на кило, които не говорят абсолютно нищо на средностатистическия клиент. Вмeсто това да се предлагат да речем само 10-20 отбрани модела във всеки от най-масовите класове - за архитектура и чертане, бизнес, игри, мултимедия и т.н. Всеки от тези модели да е с детайлно описание защо точно този модел е предпочитан в класа си - ревюта, бенчмаркове, клипове, всичко. По този начин на клиента ще му се спести доста ровене в повечето случаи и може да е сигурен, че от изброените 10-ина модела в неговия клас, няма как да сбърка. Естествено, може да се приложи във всяка ниша, лаптопите са пример.

Предполгам ще е много трудно да се наложи такъв бранд от нулата - на специалисти които филтрират талаша и предлагат на клиентите си само избрани и проверени артикули. Дали има някакъв смисъл от нещо такова или като цяло клиентите искат да имат избор, макар и в повечето случаи този избор да е отчайващо объркващ? Как да избереш между HP SHE7374SJHD и ASUS SKFJ7832 като на хартия показателите им са на 95% еднакви? Ще се обадиш във фирмата и там ще те "консултират" , че един от двата е по-добър...тогава защо ги продават и двата?
 
има ли смисъл да е съвсем бутиков
Има смисъл.
Ако търсиш бутикови клиенти, трябва да им предложиш бутикова стока в бутиков магазин.
Инак отваряш битак "Всичко по левче" и чакаш някой да клъвне.
 

Горе