Моето пътешествие в предприемачеството и нещата, които научих

lqllqlq

Well-Known Member
Най-подходящото сравнение, на което съм се натъквал за предприемачеството е било като за пътешествие. Има цяла книга за това, с което няма да ви занимавам сега, но в общи линии се свежда до това, ч също като при поемане на път човек трябва да е подготвен.
По-долу ще разкажа за моето пътешествие в предприемачеството, както и частта свързана с интернет, както и ще се постарая да засегна една тема – „Продажбите”, която много рядко се разглежда във форума.

А сега по темата: В общи линии от както се помня, или поне последните 15-тина години се занимавам само с продажби – директни и индиректни, като през времето съм работил с всякакъв вид клиенти като физически лица, юридически. Продавал съм както продукти, така и услуги, като умишлено правя това уточнение, а по-късно ще ви кажа и защо.

Винаги съм искал да имам макар и малък, но мой собствен бизнес, но по ред причини, а ако щете и оправдания ги наречете, все отлагах. Преди малко повече от 3 години останах без работа, фирмата бе умишлено фалирана, а аз не успях да си прибера доста солидна сума пари във вид на заплати, отпуски и тн. Никога до преди този момент не съм имал проблем с търсенето и намирането на работа, но нещата явно се бяха променили и месеци наред пусках документи, а никой дори не се обаждаше за интервю. Случаен разговор на тема доставка на интернет, мрежи и тн стана повод мой познат да ми предложи да реализираме идеята. Схемата ясна – от него парите, от мен начина за реализация. Намерихме нужното по-малко населено място и скочихме в дълбокото – без сериозни технически познания, но пък с мерак. Винаги са ме учили, знам че тук много няма да се съгласят, че не цената продава. Просто защото ако си търговец, то клиента ще си купи. Без значение стойността. Стиснах зъби и нахлухме с цена с 33% по-висока на местният доставчик. Няколко месеца по-късно той беше останал с няколко клиента, а ние монопол.

Разказах на кратко тази история, тъй като това бе момента, в който осъзнах, че всъщност разполагам с повече от останалите – добри идеи. Не всички, но добри и реализируеми. И още по-хубавото – освен продукт и услуга, вече бях продал идея. Проблеми имаше много, парите не стигаха, а положението с моята, превърнала се вече трайна безработица, ставаше все по-сериозен.

Може би година по-късно, случайно при едно пътуване, ми хрумна идея за друг вид бизнес – пак търговия, но този път изцяло изнесена в интернет. До тогава вземане даване с онлайн търговия имах много малко, или поне на ниво „много желание, слаби резултати”. Хрумването ми изискваше по-сериозен капитал, който както се досещате аз нямах. И отново „продадох” идеята си. Този път обаче с цел да докарам бизнеса до ниво „основен доход”.

Ако трябва да резюмирам тази част, то съвета ми към всички, които се колебаят дали и как да започнат е:

1. Има много начини да реализирате проект. Важно е да помните, че на тази земя има 7млрд души и шанса в момента, в който на вас ви хрумне добра идея, то тя да е хрумнала на поне още 1 човек по света е напълно реален. Това, което ще ви отличи е волята, желанието да я реализирате. Началният капитал е важен, но не и предпоставка. Познавам хора с пари, но без идеи.

И второто нещо, което научих по трудният начин е, че човек мисли най-бързо, хрумват му добри идеи, действа най-съсредоточено, когато гърбът му е опрян в стената и няма къде да отстъпи.

В следващият си пост ще се спра по-обстойно на челният сблъсък между моите представи и интернет реалността.
 
От: Моето пътешествие в предприемачеството и нещата, които научих

В предходният пост стигнах до частта със сблъсъка на моите представи и реалността в интернет. Сигурен съм, че на всички е познато онова чувство, когато осъзнаеш, че нещата са много по-различни от това, което си мислил, че са. Е, и аз минах през това. Казах вече продавал съм различни неща, но в сега бях изправен пред друг казус – как да адаптирам опита си към работата онлайн?

Доста бързо ми се наложи да си проведа самообучение по основните термини ползвани при работата в интернет по отношение създаване на описания, структура и тн, и то само за да започна да задавам конкретни въпроси и да разбирам максимално много от получените отговори. Признавам и аз имах един период, в който сметнах, че почти съм разбрал що е то оптимизация, но бате Гошо се погрижи с един ъпдейт много бързо да ме върне в почти изходно положение. От тогава задавам много въпроси, на различни хора и се старая да приложа, това което ме съветват по-опитните в тази работа. Разбира се има и по-лесен начин - просто наемате някой да ви оптимизира сайта и си плащате за това. Лично аз не мисля, че можем да си позволим този лукс не само финансово, но и чисто като доверие. Не за друго, а защото трябва да поверите бизнеса си, неговият облик и бъдеще в ръцете на някой, и всичко това на базата на доверие. Да, може да е много добър, но никой няма властта над случващото се като алгоритми за да предскаже на къде ще тръгнат нещата след 3,6 месеца или година. Това е нашето виждане за тази част от работата, което е породено от тези съждение, но това не значи, че не трябва да се доверите на никой. Има доста кадърни оптимизатори и ако можете да си позволите услугите им - действайте.

В началото си дадох сметка, че влизам в сектор, в който трудно може да се каже, че конкуренцията не е безумно висока, но пък играчите разполагаха с 10-20 години опит и колосални бюджети. Отделих известно време в това да намеря какво те нямат, а аз мога да предложа. След като не си финансово силен, нямаш история, то трябва да имаш нещо друго, което да дадеш. В рамките на месец подкарах магазина, като между временно бях намерил и доставчик, от който да идва стоката. И нещата заработиха.

Тук ще направя една вметка: винаги проучвайте нещата до край, без значение дали става дума за доставчик, информация или друго. Със съдружника ми стартирахме с решението, че работата ще е коректна както с партньори, така и с клиенти. Продажба, но не и на всяка цена. Е, оказа се, че това ни решение не значи, че всички подхождат така към бизнеса или клиентите си. Написахме си домашното след една случка, за което не съжалявам. Това бе момента, в който решихме, че никога не е добра идея да слагаш всички яйца в една кошница и започнахме вноса на техника сами. Да, не с контейнер, но пък си беше наш внос.

Преди 3 дни имахме своят 1ви рожден ден и сега обръщайки се назад, виждам много грешки, които е можело да бъдат избегнати, но пък точно тези грешки ни накараха да вземем добри решения, да направим правилни корекции. Със сигурност ще грешим и занапред, но това е неизбежна част от процеса, нали?

Сигурен съм, че много от вас си мислят за парите…Не мога да твърдя, че печелим много, дори напротив. Успяваме да си докараме една приемлива заплата на месец, като определен процент от печалбата се заделя с цел реинвестиране в стока. Да, все още не гледам на себе си като успял, но и не съжалявам за това. Имам цел, която още не съм постигнал, а тя с времето, опита и всичко съпровождащо процеса на работа и развитие също търпи промени. Също като мен, също като нас.

Година, след старта на фирмата, както и 6 месеца след първият внос мога да ви го опиша така: месечно през магазините ни, да вече не е 1, а са 4, минават почти 7000 души. Стоката, която внасяме е 3 пъти повече спрямо преди 6 месеца, а честотата на вноса е 5 пъти по-висока.

Без да се държа като ментор, мога да резюмирам тази част по следният начин:
1. Не търсете как да сте като останалите. Намерете какво те нямат и го предложете вие. Трябва да сте различни за да останете в главата на посетителя. Той може да не купи днес, но това не значи, че няма да се върне след ден или месец.
2. Грешки и падения ще има, важно е как се учите от тях. Никога не забравяйте да поглеждате назад и да си правите равносметка. Така винаги ще знаете къде сте вие, какво да промените и колко ви остава по пътя на вашето пътешествие.
3. Започнах с това, че предприемачеството е пътешествие. Както когато тръгвате на път и подготвяте багажа си, така се постарайте да се подготвите максимално добре и това пътешествие.
4. Целите са за това, че да бъдат достигани. Не си поставяйте непостижими цели. Ако имате голяма, то разделете я на части. Така не само ще ви действа мотивиращо всяка една малка победа, но и дългият път, който трябва да извървите няма да е толкова труден.

В следващата част ще споделя част от нещата, свързани с продажбите и обслужването на клиенти, които предполагам много от вас знаят, но не всички прилагат.
 
От: Моето пътешествие в предприемачеството и нещата, които научих

Има много начини да реализирате проект. Важно е да помните, че на тази земя има 7млрд души и шанса в момента, в който на вас ви хрумне добра идея, то тя да е хрумнала на поне още 1 човек по света е напълно реален. Това, което ще ви отличи е волята, желанието да я реализирате. Началният капитал е важен, но не и предпоставка. Познавам хора с пари, но без идеи.

Опита ти е полезен, благодаря че го споделяш с нас.Ще добавя, че всички хора имат идеи, но някои си казват:"А, дано, ама надали".Докато други си казват:"Защо не!?" и опитват.Познайте кои успяват :)
 
От: Моето пътешествие в предприемачеството и нещата, които научих

Благодаря за съветите и споделения опит. Браво за това,което си постигнал,пожелавам ти успех занапред! :)
 
От: Моето пътешествие в предприемачеството и нещата, които научих

...........
 
Последно редактирано:
От: Моето пътешествие в предприемачеството и нещата, които научих

Доста време отлагам да напиша малко за опита си с продажбите. Днес обаче се натъкнах на една тема, която ме подтикна да споделя моето мнение и наученото.
Ще започна от нещо, което се учи и осъзнава трудно, но веднъж стане ли ще се открият много нови хоризонти в продажбите. Странно, но факт е, че повечето „търговци” не правят разлика между това какво клиента купува и какво търговеца му е продал. Ще прозвучи грубо, но мен са ме учили, че това е точно нещото, което отличава истинският търговец от продавачката на хляб. В магазина влизате, искате хляб и тя ви дава хляб. Толкова. Тя не е търговец, а подавач на хлаб. Нито повече, нито по-малко.
Истинският търговец трябва:
1. Да познава продуктите си
2. Да умее да изтъкне предимствата им
3. Да може да посочи ползите от продукта за клиента
За да може всичко това да се случи, търговецът трябва да е подготвен. Трябва да знае, чете, да се учи и най-вече да може да говори и предлага. Ще кажете „Ама това е онлайн бизнес!”
Да, така е. Често обаче се налага да се чуете с клиента или пък той е решил да ви се обади. Възползвайте се! Това е вашият шанс елегантно да предложите стоката, която имате ако той е поръчал изчерпан продукт, да продадете артикул, от който печелите повече или да продадете допълнителен артикул. Клиента гледа на вас като на специалист. Експлоатирайте тази нагласа на максимум.
Като човек занимаващ се с продажби и преминал към същото, но онлайн мога да ви кажа само едно: Да продаваш офлайн и онлайн е едно и също. Разликата е, че онлайн трябва да поработиш повече по писмената си презентация на стоката, а офлайн се опираш изцяло на разговора.
Как бихте могли да повишите продажбите си?
Ако сте се надявали да ви дам универсална рецепта, то ще ви разочаровам. Такава няма! Но бихте могли да се постараете. Подредете си магазина в логично разположени категории, стоки с хубави снимки, описания, които да казват наистина за какво иде реч.
• Лошата навигация отказва клиента. Той идва и иска да открие бързо това, за което е дошъл. Не го гонете.
• Снимката продава! Факт. Сложете големи, хубави снимки на продуктите си. Колкото повече, толкова по-добре. Като не може да пипне, клиента ви иска да добие максимално добра представа. И колкото и изкушаващо лесно да изглежда снимането на продукт, не го правете на жълт/бежав/сив фон, който оставя впечатлението, че сте ползвали перде от гаража, което никога не е било прано.
• Пишете изчерпателни описания и дайте колкото се може повече информация за продукта си: характеристики, описание, ако трябва и примери за приложението на продукт.
Много магазини се изкушават да пуснат онлайн чат, който за съжаление в повечето случай липсва човек отговарящ на запитванията. Ако и при вас ще е така, по-добре не го слагайте изобщо. Моят опит сочи, че в повечето случай онлайн чата помага. Особено ако продавате специфични артикули, които налагат консултация при избора им (таблет, телефон, техника и тн).
Сложете телефон за контакт! Дори 2, но на различни оператори. Не са малко хората, които просто не искат или не се чустват комфортно да чатят. Те са свикнали да се обадят и да попитат. Не им отнемайте този шанс на сила. Защо поне 2 телефона? Ами защото сме в България и колкото и евтини да са разговорите между операторите абонатите все още си правят сметка дали с даден оператор говорят безплатно/по-евтино спрямо друг и така избират номер, на който да се обадят.
И докато съм на темата с разговорите по телефона...Ако сте криви, вкисанти, не ви се говори с никой – по-добре не го правете! Хората усещат подобно нещо, както и когато човек се усмихва от другата страна на линията. Проста психология и проучвания. Винаги се чустваме по-добре, когато от другата страна чуваме позитивен глас, а не такъв, които ни кара да съжалим, че сме се обадили.
И накрая ще се спра на цените. Не знам от къде и защо се е наложило мнението, че евтиното е в интернет или щом продавате онлайн, то вашата цена трябва да е най-ниската. Аз не мисля така, дори твърдя, че цената е сред факторите, но някъде много назад. Как аз виждам цената?
Цената на продукта, който продавам съдържа:
• Себестойност на продукта
• Разходи за внос/доставка до мен
• Разходи по техническата част – реклами, магазин, хостинг и тн
Но, най-съществените, по мое мнение са:
• Моята компетенция да консултирам, която включва времето, в което съм чел, проучвал и тн
• Моето време да презентирам
• Знанията, които съм придобил като съм инвестирал време в това
Разбира се, този списък може да бъде допълван, но нека кажем, че това е важната част. Моето време не е никак малко, не искам да бъде загубено и съм убеден, че в 99% от случайте съм способен да отговоря на момента на какъвто и да е въпрос, а в останалите 1% ще се наложи да тествам или проуча. Това струва пари.
Да знам как клиента да се чуства добре от идеята, че съм му решил проблема, че съм му помогнал да намери решение на своя нужда/опасение, а не просто, че е похарчил парите си също струва пари. Знаете – има покупки, които ви карат да се усмихнете и сам като се замислите, а други ви карат да си задавате въпроса „А трябваше ли да дам тези/толкова пари за това?”
И накрая – с каквото и да се захванете, вярвайте в успеха. Ако вие се съмнявате, няма кой да ви се довери. И тогава нито хубавата стока, добрите ви знания, красивият магазин ще ви помогнат. Ако тази работа ви кара да се чуствате „като на работа”, не се забавлявате и не ви доставя удоволствие, а сте там без желание само с цел пари, то убеден съм, че няма да ви се получи.
Като резюме на всичко по-горе мога да кажа едно: Подгответе се, четете, учете и най-вече се забавлявайте докато продавате. Търговците много добре познават онова приятно усещане, че си продал това, което искаш, а не каквото клиента е мислел, че му е нужно. А на останалите, които сега прохождат в тази сфера мога да пожелая да го изпитат максимално скоро.
 
От: Моето пътешествие в предприемачеството и нещата, които научих

Много хубава и полезна тема, написана с желание и искреност. Благодаря ти, че споделяш с нас своя опит. Подписът ти също ми допада :).
Така амбицираш нас, които също сме в сферата на търсене на себе си чрез търсене на нашия бизнес. Не всеки може да работи всичко и основният момент е това, което правим, да го правим със страст и увереност, че ще успеем. Да е нашето нещо.
Пожелавам ти още успехи :)
 
От: Моето пътешествие в предприемачеството и нещата, които научих

Много магазини се изкушават да пуснат онлайн чат, който за съжаление в повечето случай липсва човек отговарящ на запитванията. Ако и при вас ще е така, по-добре не го слагайте изобщо.

Този проблем се решава с новата версия на Zopim. Има опция ако е офлайн да не се показва въобще в сайта. Чата се показава само ако има кой да отговаря.

Поздравления за хубавата тема.
 
От: Моето пътешествие в предприемачеството и нещата, които научих

Подредете си магазина
...
Страхотна и изчерпатална тема. И заради старанието на създателя и ще се опитам да я допълня с едно от моите наблюдения. Да. В онлайн магазините е нужно да продаваме също както в офлайн. Да разгледаме тогава тези, които продават добре офлайн - хипермаркетите. .. Като пиша за хипермаркета си представете вашия онлайн магазин... А именно

Подредете си магазина. Огромни маркетингови и психологически проучвания са в основата на подреждането на един хипермаркет. Температурата в него, музиката и подреждането - няма нищо случайно. Първите две няма да ги коментирам ще започна направо с подреждането. ..

В хипермаркета ви посрещат първо най - пресните и бързоразвалящи се стоки - плодовете и зеленчуците. Обикновено те са по - скъпи от тези на пазарчето до вас, но има и промоции.

Плодовете и зеленчуците, които веждите са пресни, сочни и добре изглеждащи ... минавате винаги първо покрай тях, нищо, че сте влезли за хляб, мляко и месо... минавате и се сещате, че гъбите във вашия хладилник са позасъхнали, а нямате и пресни подправки, салатата с домати е перфектна с пресен босилек и чесън
... след това изведнъж виждате джунджуриите за бита, тоалетна хартия, ролончета, сапуни, прах за пране, паста за зъби...

...кафе, тук отново изненадващо до кафето изникват, слодко, конфитюри и шоколади... ей и кроасан ..не е лошо сутрин докато си пия кафето да хапна и един кроасан... и така докато стигнете в дъното на магазина
.. където са витрините с охладеното месо, млякото и сирената... за които най - често тръгваме на пазар
... Количката вече е почти пълна, като сте взели само най - необходимото
... Вземате хляб, и парче охладено месо, маслини, синьо сирене ... рибата е на промоция... супер.. Започват и да ви атакуват една след друга промоции.. на разни дребни нещица ... чипс, бира, минерална вода, безалкохолно,
... виното е на 50 % бургундско... перфектно ще го вземете и ще се върнете и за каперси... с тая риба и това вино.. нещо като средиземноморска кухня вече ви се върти в главата.. Оф .. май количката се препълни време е да излизате..

..но.. на касите виждате 3 - в едно, дъвки, ароматизатор за колата, торбички, и още един куп работи дето сте забравили да купите ...

Е така ли е подреден вашия онлайн магазин.. като влезете в него винаги ли ви посреща нещо свежо, агресивно, дори скъпо в сравнение с другите... имате ли капани заложени за потребителите на всеки ъгъл.. при всяко завъртане .. при всеки поглед...

Благодаря още веднъж на lqllqlq за хубавата тема... отдавна исках да синтезирам тези мои мисли :)
 
От: Моето пътешествие в предприемачеството и нещата, които научих

Аз ще допълня с една препоръка.Това е книгата на Ричърд Брансънс "Размеръ няма значение", която прочетох наскоро.Насочена е към малкия бизнес.Авторът дава съвети как се преборим с корпорации като ЛИДЛ, които на пръв поглед изглеждат непобедими.
 
От: Моето пътешествие в предприемачеството и нещата, които научих

Поздравления за начинанието и за волята. Една година е кратък период за какъвто и да е бизнес и вярвам, че след още една ще сте многократно пъти по-развити!
И понеже ние Ви хостваме магазините и сме си говорили - определено подхода Ви към хората е безкрайно добър, дипломатичен и с много голямо търпение.
С голям капитал или не - Вие според мен притежавате най-ценните качества, а едно от тях е именно уважението към клиентите и към хората, с които работите, а от това по-важно няма, защото клиентите гледат най-вече отношението
На мен поне ми направи огромно впечатление вашето като наш клиент - дори написахте ревю за нас, а хората рядко си правят труда да го правят, пишат само когато са недоволни.

Успех и за напред и съм сигурен, че ще се развивате много, ако продължавате в същия дух и си спазвате принципите.

Мисля, че темата е изключително полезна и благодаря за нея, а към читателите, които се захващат с нещо и от мен да знаете:
По-важно от клиента няма - дори да е взискателен и не много любезен с нереални изисквания към услугата - винаги се дръжте с тях
възможно най-добре, защото абсолютно всеки клиент за вас трябва да е Бог!
 

Горе