НАП - регистър на собствениците на е-магазини

За хубаво или за лошо - такава е тенденцията. Рано или късно, касовите апарати в сегашният им вид ще изчезнат, по мое скромно мнение. Аз от 20 години пиша приложен софтуер, в т.ч. за връзка с касови апарати, но виждам накъде вървят нещата. Само не знам дали е за хубаво, но е модерно.
 
За хубаво или за лошо - такава е тенденцията. Рано или късно, касовите апарати в сегашният им вид ще изчезнат, по мое скромно мнение. Аз от 20 години пиша приложен софтуер, в т.ч. за връзка с касови апарати, но виждам накъде вървят нещата. Само не знам дали е за хубаво, но е модерно.
И аз се надявам всичко да забрави за всичко офлайн, да се отървем максимално от хартията. Което си е не само еволюиране, но и със сигурност удобство. Онлайн магазините със сигурност е редно да махнат всичко що е свързано с касовите апарати, бележчиците и прочие.
 
При онлайн магазините проблема е в данъците. Бат Бойко не можа да се справи с този проблем, а това му беше отколешна мечта. Не си и помисляйте да скриете нещо при онлайн търговията. Ще дойде време да се дава отчет. То и сега куриерите са на коляно - кой какво праща и какво получава.
 
Никой не почва с идеята да тарикатее, нали? Скатаването е в началото в повечето случаи, когато бизнеса (ако може така да се нарече) е още крехък и всеки разход го дърпа надолу. Представете си слабо дръвче изложено, засято на поле със силен вятър. Преди да се открие, то е прикрито с някаква стена, след вече изграждане на стабилни корени и силно стъбло, няма нужда от каквато и да е защита. Това го има в природата, и за жалост е сценарии в повечето случаи. Да, има и такива които засаждат дебели с дълбоки корени, но е по-рядко. Прекършването на дръвчето още в началото не е довело нито една страна към печалба.
 
Никой не почва с идеята да тарикатее, нали? Скатаването е в началото в повечето случаи, когато бизнеса (ако може така да се нарече) е още крехък и всеки разход го дърпа надолу. Представете си слабо дръвче изложено, засято на поле със силен вятър. Преди да се открие, то е прикрито с някаква стена, след вече изграждане на стабилни корени и силно стъбло, няма нужда от каквато и да е защита. Това го има в природата, и за жалост е сценарии в повечето случаи. Да, има и такива които засаждат дебели с дълбоки корени, но е по-рядко. Прекършването на дръвчето още в началото не е довело нито една страна към печалба.
А виждал ли си много високи дървета, но и достатъчно тънки, които за да не ги съборят бурите са "екипирани" с гумени пръстени, хванати със стоманени въжета (естествено по 3 такива за дърво)? Така изводът е, че не е важно само възрастта на дръвчето, а и силата на бурите които закони и НАП правят от време на време...
 
Поривът на вятъра е променлива, която е с постоянна покачваща се амплитуда. А именно това, което ще ни заформи държавата. За жалост нищо друго не описва така добре положението. Имам приятели и на тях едно от правилата при успешното управление на бизнесите си е да има максимално по-малко допирни точки с държавата. Демек НАП и НОИ и това е. Всичко друго или ги забива. Абе умното си е умно. :)
 

ОТ 1 ЮЛИ 2020 Г. Е В СИЛА ЗАДЪЛЖИТЕЛНОТО ДОКЛАДВАНЕ НА ТРАНСГРАНИЧНИ ДАНЪЧНИ СХЕМИ​


При неизпълнение са установени санкции до 5 хил. лв за физически лица и 10 хил. лв. за юридически лица и еднолични търговци за всяко отделно нарушение​

1. ВЪВЕДЕНИЕ​

В настоящата статия са посочени основните акценти от приетите на 31 декември 2019 г. промени в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) за въвеждане на правила за оповестяване на трансгранични данъчни схеми пред приходната администрация. Така в националното законодателство е транспонирана Директива (ЕС) 2018/822 на Съвета от 25 май 2018 („DAC 6“ или „Директивата“), която установява редица правно обвързващи мерки срещу агресивното данъчно планиране. Целта е да се предприемат действия срещу ситуации, при които корпоративни групи се възползват от различията в националните системи за данъчно облагане, за да намалят цялостното си данъчно задължение.
Правилата влизат в сила от 1 юли 2020 г. Те влизат с обратна сила, поради което е предвидено задължение за оповестяване на всяка трансгранична данъчна схема („ТДС“), първата стъпка по която е извършена в периода между 25 юни 2018 г. и 30 юни 2020 г. Крайният срок за това е до 31 август 2020 г.

2. ХАРАКТЕРИСТИКИ НА ТДС​

Понятието „данъчна схема“ следва да се разбира в най-широк смисъл. То може да включва договореност, споразумение, уговорка, съгласие, становище, схема, план, трансакция и други подобни, както и поредица от такива. ТДС може да се състои от няколко части/етапи на изпълнение. Тя следва да отговаря на определени характеристики и да притежава трансграничен елемент (участниците в нея да са данъчно задължени лица на две или повече юрисдикции). Характеристиките се разделят в 2 големи групи:
  • схеми, предвиждащи намаляване на данъчната тежест за лице чрез прехвърляне на активи или печалби в други юрисдикции с по-ниски или нулеви ставки на данъчното облагане;
  • схеми, целящи заобикаляне на правилата за автоматичен обмен на информация, тези за разкриване на действителния собственик или включващи използването на едностранни правила за облекчени режими за целите на трансферното ценообразуване.
Не е задължително схемата да бъде противозаконна или съставляваща престъпление. Ако попада в някоя от изброените характеристики, същата ще подлежи на докладване по реда на ДОПК. Следва да се има предвид, че ако приходната администрация не е взела мерки по дадена схема, това не означава, че има потвърждение за нейната законосъобразност.
Данните, които лицата следва да предоставят на приходната администрация, са изрично определени. От обхвата на новото законодателство са изключени ДДС, мита, акцизи, задължителни осигурителни вноски, такси за издаване на удостоверения и на други документи, издавани от държавни и местни органи, вземания с договорен характер, включително възнаграждения по договори за услуги от обществен интерес. Така, основният акцент пада върху трансграничните данъчни схеми, свързани с облагането на лицата с корпоративен данък.

3. ЛИЦА, ЗАДЪЛЖЕНИ ДА ДОКЛАДВАТ​

Задължени да предоставят информация са основно консултантът, а в някои случаи самите данъчно задължени лица – участници в схемата.
Като консултант се третират всички лица, които изготвят, предлагат на пазара, организират или управляват прилагането на ТДС. Включени са и лицата, които участват частично, като предоставят съдействие, ако може да се предположи, че имат нужните познания и квалификация.
Консултантите предоставят информация, която им е известна, притежават или се намира под техен контрол. Подобно уточнение отсъства по отношение на данъчно задължените лица, доколкото се предполага, че те имат цялата необходима информация за схемата.
Информацията се подава пред Изпълнителния директор на Националната агенция по приходите (НАП), когато лицето има съответната връзка с България.

4. ОСВОБОЖДАВАНЕ ОТ ЗАДЪЛЖЕНИЕ​

Консултантът се освобождава от задължение за предоставяне на информация, когато разполага с доказателство, че друг консултант е предоставил същата информация за ТДС или че е предоставил информацията в друга държава членка при наличието на предпоставките за това. Консултантът се освобождава и когато по закон е длъжен да пази тази информация като професионална тайна, освен когато данъчно задълженото лице е изразило съгласие за предоставянето й (напр. адвокати). В този случай, задължението за уведомяване е на данъчно задълженото лице. Консултантът е задължен да напомни за това задължение на съответното лице, както и да предостави информация за самоличността на лицето на НАП.
Данъчно задълженото лице се освобождава от задължение за предоставяне на информация за ТДС, когато е предоставило информацията в друга държава членка при наличието на предпоставките за това или ако друго данъчно задължено лице е предоставило същата информация.

5. СРОКОВЕ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ИНФОРМАЦИЯТА​

Информация относно съответната схема следва да бъде предоставена не по-късно от 30 дни от най-ранната дата между датата на изготвяне на схемата, предоставянето или извършване на първата стъпка по прилагането ѝ.
Консултант по данъчна схема с типизирано съдържание предоставя на всеки три месеца актуална информация, станала му известна след предходното подаване на информация.
Контролът за спазването на въведените правила се осъществява от НАП.
 
Уважаеми госпожо/господине,

Добре дошли в услугата с предварително попълнени данни в декларацията за облагане на доходите на физическите лица. Получените към момента данни в Националната агенция за приходите ще бъдат предварително въведени в следните приложения:


  • Приложение 1 Доходи от трудови правоотношения
  • Приложение 10 Ползване на данъчни облекчения
  • За Вас има данни за получени през 2020 г. суми от наложен платеж във връзка с изпращани куриерски пратки. В случай че получените от Вас суми не са освободени от облагане по силата на ЗДДФЛ, те представляват облагаем доход по смисъла на този закон.
    Повече информация относно облагането на доходите от извършване на търговска дейност в Интернет можете да получите на интернет страницата на НАП – на уеб-адрес https://nap.bg/page?id=702
    Ако всички получени от Вас суми от наложен платеж във връзка с изпращани куриерски пратки са необлагаем доход по смисъла на ЗДДФЛ, не сте задължени да ги декларирате в декларацията и не е необходимо да правите избор за включването им в приложенията. Информация за размера на сумите, броя на изпратените пратки и пощенския оператор, от който са получени данните можете да видите като заредите данни в Приложение №2 или 3 или 5 чрез бутон „Зареди актуални данни, подадени към НАП“ след което можете да се откажете от попълване на приложението чрез бутон „Премахни“.
    Ако всички суми или част от тях представляват облагаем доход, за да бъдат включени в конкретно приложение към годишната данъчна декларация, моля да отбележите съответното обстоятелство от изброените в т. 1, 2 и/или 3. При отбелязване на повече от едно обстоятелство е необходимо внимателно да коригирате автоматично разнесените стойности с действителния размер на получения доход от съответния вид:
    • Получените суми са свързани с извършването на стопанска дейност като ЕТ и/или като физическо лице, което не е регистрирано като ЕТ (Приложение №2)
    • Получените суми са свързани с извършването на стопанска дейност като физическо лице, което не е търговец по смисъла на Търговския закон и се облага по реда на чл. 29 от ЗДДФЛ (Приложение № 3)
      • доходи от производство на преработени или непреработени продукти от селско стопанство (включително от продажба на произведена декоративна растителност), от горско стопанство (включително от събиране на диворастящи билки, гъби и плодове), от ловно стопанство и от рибно стопанство
        авторски и лицензионни възнаграждения, включително за доходи от продажба на изобретения, произведения на науката, културата и изкуството от техните автори
        доходи от упражняване на занаят, които не се облагат с патентен данък по реда на Закона за местните данъци и такси
    • Получените суми са от продажбата на произведения на изкуството, предмети за колекции и антикварни предмети и не са свързани с извършването на стопанска дейност (Приложение № 5)
Важно е да знаете, че носите лична отговорност за вярното и точно попълване на декларацията, включително имате ангажимент да добавите информация за доходи, които сте получили, но те не са предварително попълнени в тази електронна услуга.

Декларирането на неверни данни е престъпление по смисъла на Наказателния кодекс.

Желаете ли да заредите данните в декларацията?
 
Някой получи ли следното съобщение на пощата си: "
УВАЖАЕМА/И ГОСПОЖО / ГОСПОДИНЕ ,
Във връзка с контролно производство на *** с ЕГН/ЛЧ/ЛНЧ **** с настоящото Ви изпращам по електронен път следния/те документ/и, както и приложения към него/тях:
Документи, които се връчват с настоящото съобщение:

Искане за представяне на документи и писмени обяснения от ЗЛ - № П-***
Приложения към документа:
1.1. ДЕКЛАРАЦИЯ ЗА БАНКОВА СМЕТКА (4).doc"

И в приложеният документ искат да им се разреши достъп до банковата сметка...

Следва да представите:
І. На основание чл. 37, ал. 2 и ал. 3 от ДОПК - следните документи /заверени копия/:
Моля представете следните писмени обяснения и документи:
1. Извършвали ли сте търговска дейност територията на страната и извън нея от 01.01.2019 г. до
момента;
2. Извършвали ли сте търговска дейност чрез електронен магазин, онлайн платформи /Amazon,
eBay и др./, сайтове за обяви, Facebook, Instagram и др. от 01.01.2019 г. до момента;
 
Някой получи ли следното съобщение на пощата си: "
УВАЖАЕМА/И ГОСПОЖО / ГОСПОДИНЕ ,
Във връзка с контролно производство на *** с ЕГН/ЛЧ/ЛНЧ **** с настоящото Ви изпращам по електронен път следния/те документ/и, както и приложения към него/тях:
Документи, които се връчват с настоящото съобщение:

Искане за представяне на документи и писмени обяснения от ЗЛ - № П-***
Приложения към документа:
1.1. ДЕКЛАРАЦИЯ ЗА БАНКОВА СМЕТКА (4).doc"

И в приложеният документ искат да им се разреши достъп до банковата сметка...

Следва да представите:
І. На основание чл. 37, ал. 2 и ал. 3 от ДОПК - следните документи /заверени копия/:
Моля представете следните писмени обяснения и документи:
1. Извършвали ли сте търговска дейност територията на страната и извън нея от 01.01.2019 г. до
момента;
2. Извършвали ли сте търговска дейност чрез електронен магазин, онлайн платформи /Amazon,
eBay и др./, сайтове за обяви, Facebook, Instagram и др. от 01.01.2019 г. до момента;
директно в папка спам и фишинг, да видим как ще те накара някой каквото и да било.
 
директно в папка спам и фишинг, да видим как ще те накара някой каквото и да било.
Много ИТ станаха тия. Да бяха си направили и редиректите от стария към новия сайт.

Ама и вие сте едни. Може ли постоянно да имаш някакви преводи на имената ти по Еконт от различни места и да очакваш, че няма да светнеш някъде. Просто търговията е един постоянен процес, в който има многобройни парични потоци както към теб, така и от теб. Не е трудно и да се видят вече. Пиша го тук за тези, които си мислят, че са по-тарикати. Дори и да си разпродаваш някакви неща от гаража през ОЛХ, ще те викнат за проверка. А и може да не те викнат, като видят вида стока. И пак е възможно. Та щом за това може да имаш проблем, какво остава за разтоварване на контейнер от Китай с някакви си дранкулки. :) Моля, ви мислете и преценявайте добре. Не е нужно да имате знания, просто да подхождате логично. В момента е такава ситуацията, че ще гонят всеки за стотинки, нищо че някакви мърлячи източват банки, гонят тия дето са им по-лесни.

Като гледам и историята на новия шеф на НАП, пак стигам до извода, че определени хора си правят каквото си искат, а другите си го отнасят. mediapool.bg/noviyat-shef-na-nap-prodal-firma-koyato-po-kasno-zatanala-v-dalgove-za-danatsi-news321883.html

Не става така. За едните едно, за други дърво. Така, че играта се играе от двама, ама поне бъдете по-умни. ;)
 
УВАЖАЕМА/И ГОСПОЖО / ГОСПОДИНЕ - автоматично генерирано съобщение.
 
Дерегистрирах магазина от НАП, защото всички транзакции са ми по банка (вкл. и Пейпал).
Толкова години по-късно - актуална ли е информацията, че регистрацията беше само за магазините, които приемат плащания на каса - може ли някой да го потвръди?
 
Мисля, че беше за всички онлайн търговци тази регистрация в НАП. Не само за тези, взимащи пари кеш на каса. Тези с наложен платеж също, както и пощенски запис. Идеята беше да следят всички, които могат да прикриват каквито и да е продажби. А достъп се искаше и до базите им даже. И няколко години по-късно стана ясно, че са загубили времето на всички, в което държавните институции са най-добри. :)
 
и НЯКОИ продадоха една торба супто.. ;)
Като всяка една глупост, която се гласува, за да сложат пръчка в спиците на бг бизнеса, така и тук, както и определени индивиди да вземат едни пари от цялото това нещо.
 

Горе