apostol
New Member
КЪДЕ И КАК НЕ БИВА ДА РЕКЛАМИРАМЕ САЙТА СИ
Публикувал съм стотици статии за рекламата и маркетинга. Преди няколко години обаче един хлебар се обърна за съвет към мен и аз изведнъж проумях, че дотогава не се бях замислял над въпроса къде и как човек НЕ БИВА да рекламира.
Да започнем най- напред с по- глобалните проблеми. От ясно по- ясно е, че един сайт не бива да се рекламира по телевизията. Така де, никой не клечи пред екрана с химикалка и тефтер в ръка, за да си записва наименования на сайтове и домейни...
Що се отнася до радиото, то и тук нещата не изглеждат многообещаващо. Месеци наред слушах един такъв джингъл: “Джоб тайга- назначен сте!” Ако човек не знае добре английски, той никога не ще може да изпише правилно този URL.
Има обаче далеч по- важни неща…
От няколко години насам ред привърженици на “герила маркетинга” застъпват тезата, че платената реклама, която се идентифицира от хората като такава, не дава добър резултат. Склонен съм да се съглася с тази теза- от собствен опит знам, че успях да се наложа като “астролог № 1” с безплатни рекламни методи и стратегии.
Съществуват и ред други съображения в тази насока …
Знайно е, че хората не обичат рекламите. Нещо повече- безконечните рекламни блокове по ефирните телевизии могат да извадят от равновесие и най- търпеливия индивид.
В наши дни всеки, който иска да наложи нещо на пазара, трябва да проявява дяволска изобретателност. Убеден съм, че в ситуация като днешната е най- добре да се прилагат методите на “герила маркетинга”. Нека да се върнем обаче към споменатия по- горе хлебар…
Този млад бизнесмен искаше да наложи нов продукт на пазара и се интересуваше от това, дали е удачно да го рекламира в безплатните вестничета, които всеки е откривал или в пощенската си кутия, или край входовете на големите супермаркети.
Без да се замислям му казах да си спести тези пари. Препоръчах му това, защото вече имах натрупан личен опит с тези издания.
Още през деветдесетте години на миналия век започнах да си сътруднича с тях на бартерна основа- аз им пишех астрологичните рубрики, а в замяна те публикуваха мои обяви. Резултатите бяха повече от плачевни за мен- месеци наред аз не получих НИТО ЕДНА ЕДИНСТВЕНА поръчка за личен хороскоп! Казано другояче, тези изданийца не ми докараха нито един клиент!…
Мисля, че този факт сам по себе си е доста красноречив. Защото на този свят са важни единствено и само резултатите! Най- вече финансовите резултати. Живеем все пак в капиталистическо общество, при което важи основният закон на пазарната икономика: целта на всяка една стопанска дейност е печалбата!
Въпреки натрупания горчив опит, по- късно отново сглупих и участвах в подобна кампания. На пазара се появи безплатният рекламен вестник “City Market”, който в наши дни така си и залежава по супермаркетите.
Издателите му ми предложиха абсолютно същата форма на сътрудничество- да съставям астрологичната им рубрика, а те да публикуват мои обяви и реклами. Какво мислите че стана?… Същото- не се сдобих нито с повече клиенти, нито с повече пари.
Хората от едно друго безплатно издание пък- “Столична поща”- се смятат май за “флагман на българския печат”. Мъчат се да ни убедят, че имат тираж от 412 000 екземпляра и могат да разрешат едва ли не всичките ни проблеми.
В тази връзка ще кажа само следното: всяка неделя чистачката в нашия блок поставя два огромни кашона под пощенските кутии. Защо ли? Защото от кутиите “Столична поща” се изхвърля направо в кашоните. Съкооператорите ми дори не разтварят това вестниче.
Съществува един съвсем реален проблем- комерсиалният сайт се налага най- добре чрез печатна реклама, но в наши дни хората вече не четат. Ето над този проблем би трябвало да се замисли всеки сериозен бизнесмен!...
Така или иначе аз с чиста съвест мога да ви препоръчам да не се захващате с безплатните издания! Хвърляте си парите на вятъра!
Най- интересното е това, че и в Мрежата се появиха подобни кьор- фишеци. Преди няколко месеца телефонът ми неистово зазвъня. Търсеше ме някой си Ненчо Неделчев, който се представи за собственик на сайта информаторбг. ком. Той се оказа един изключително нахален и арогантен тип. Звънеше ми непрекъснато и ме увещаваше да приема негов сътрудник.
Всичко това ме настрои много, много скептично. Защото големият бизнесмен никога не гони, не преследва клиентите си; той ги изкушава и съблазнява. Пък и вижте му домейна на този “спец”- как да го запомниш, как да го изпишеш?! Такъв един домейн сам по себе си говори за неопитност и липса на професионализъм.
Въпреки това приех сътрудника на Н. Н. Оказа се, че информаторбг. издава телефонен указател на хартиен носител. Успоредно с това фирмата го дублира и в Мрежата. Беше ми разяснено, че ако платя 560 лв. (!) те ще поместят каре за един от моите сайтове (да, само за един от трите!)- както в изданието на хартиен носител, така и в Мрежата.
От високопарните изявления на рекламния агент направо ми прилоша. Той ми внушаваше, че информаторбг. ком е в състояние едва ли не да замести Google. Отпратих го под някакъв благовиден предлог.
Помислих малко и реших да направя известни проучвания... Отворих напосоки безплатния указател на “информатора” и се спрях на три произволни фирми, които бяха поместили особено пищни карета.
Сайтът на първата фирма- “Sandra”- се посещаваше средно от 9 души на ден! При втората фирма- “Decora”- нещата не бяха по- различни- средно 7 посещения на ден. При третата- “Ivel”- нещата си бяха направо катастрофални- от 0 до 5 посещения дневно!...
Слогънът на информаторбг. ком гласи: “Гаранция за успех”. Хубав успех, няма що!… Мисля, че гореспоменатият Н. Н. си играе с огъня- рано или късно някой превъртял рекламодател може и да му счупи главата.
Не поставих нито каре, нито линк в изданията на тази фирма. Не ви съветвам да рекламирате в подобни издания. По съвсем очевадни причини.
В заключение само това: преди да започнем с рекламата на комерсиалния сайт, ние просто сме длъжни да си съставим предварително една реалистична и детайлирана рекламна СТРАТЕГИЯ. Нищо, нищичко не бива да се предоставя на случайността. Погрешно е схващането, че лоша реклама няма. Има, има- по- горе доста обстойно разясних кои рекламни методи и техники трябва да избягваме.
Само правилно съставената стратегия може да ни гарантира крайния успех...
АПОСТОЛ АПОСТОЛОВ
Публикувал съм стотици статии за рекламата и маркетинга. Преди няколко години обаче един хлебар се обърна за съвет към мен и аз изведнъж проумях, че дотогава не се бях замислял над въпроса къде и как човек НЕ БИВА да рекламира.
Да започнем най- напред с по- глобалните проблеми. От ясно по- ясно е, че един сайт не бива да се рекламира по телевизията. Така де, никой не клечи пред екрана с химикалка и тефтер в ръка, за да си записва наименования на сайтове и домейни...
Що се отнася до радиото, то и тук нещата не изглеждат многообещаващо. Месеци наред слушах един такъв джингъл: “Джоб тайга- назначен сте!” Ако човек не знае добре английски, той никога не ще може да изпише правилно този URL.
Има обаче далеч по- важни неща…
От няколко години насам ред привърженици на “герила маркетинга” застъпват тезата, че платената реклама, която се идентифицира от хората като такава, не дава добър резултат. Склонен съм да се съглася с тази теза- от собствен опит знам, че успях да се наложа като “астролог № 1” с безплатни рекламни методи и стратегии.
Съществуват и ред други съображения в тази насока …
Знайно е, че хората не обичат рекламите. Нещо повече- безконечните рекламни блокове по ефирните телевизии могат да извадят от равновесие и най- търпеливия индивид.
В наши дни всеки, който иска да наложи нещо на пазара, трябва да проявява дяволска изобретателност. Убеден съм, че в ситуация като днешната е най- добре да се прилагат методите на “герила маркетинга”. Нека да се върнем обаче към споменатия по- горе хлебар…
Този млад бизнесмен искаше да наложи нов продукт на пазара и се интересуваше от това, дали е удачно да го рекламира в безплатните вестничета, които всеки е откривал или в пощенската си кутия, или край входовете на големите супермаркети.
Без да се замислям му казах да си спести тези пари. Препоръчах му това, защото вече имах натрупан личен опит с тези издания.
Още през деветдесетте години на миналия век започнах да си сътруднича с тях на бартерна основа- аз им пишех астрологичните рубрики, а в замяна те публикуваха мои обяви. Резултатите бяха повече от плачевни за мен- месеци наред аз не получих НИТО ЕДНА ЕДИНСТВЕНА поръчка за личен хороскоп! Казано другояче, тези изданийца не ми докараха нито един клиент!…
Мисля, че този факт сам по себе си е доста красноречив. Защото на този свят са важни единствено и само резултатите! Най- вече финансовите резултати. Живеем все пак в капиталистическо общество, при което важи основният закон на пазарната икономика: целта на всяка една стопанска дейност е печалбата!
Въпреки натрупания горчив опит, по- късно отново сглупих и участвах в подобна кампания. На пазара се появи безплатният рекламен вестник “City Market”, който в наши дни така си и залежава по супермаркетите.
Издателите му ми предложиха абсолютно същата форма на сътрудничество- да съставям астрологичната им рубрика, а те да публикуват мои обяви и реклами. Какво мислите че стана?… Същото- не се сдобих нито с повече клиенти, нито с повече пари.
Хората от едно друго безплатно издание пък- “Столична поща”- се смятат май за “флагман на българския печат”. Мъчат се да ни убедят, че имат тираж от 412 000 екземпляра и могат да разрешат едва ли не всичките ни проблеми.
В тази връзка ще кажа само следното: всяка неделя чистачката в нашия блок поставя два огромни кашона под пощенските кутии. Защо ли? Защото от кутиите “Столична поща” се изхвърля направо в кашоните. Съкооператорите ми дори не разтварят това вестниче.
Съществува един съвсем реален проблем- комерсиалният сайт се налага най- добре чрез печатна реклама, но в наши дни хората вече не четат. Ето над този проблем би трябвало да се замисли всеки сериозен бизнесмен!...
Така или иначе аз с чиста съвест мога да ви препоръчам да не се захващате с безплатните издания! Хвърляте си парите на вятъра!
Най- интересното е това, че и в Мрежата се появиха подобни кьор- фишеци. Преди няколко месеца телефонът ми неистово зазвъня. Търсеше ме някой си Ненчо Неделчев, който се представи за собственик на сайта информаторбг. ком. Той се оказа един изключително нахален и арогантен тип. Звънеше ми непрекъснато и ме увещаваше да приема негов сътрудник.
Всичко това ме настрои много, много скептично. Защото големият бизнесмен никога не гони, не преследва клиентите си; той ги изкушава и съблазнява. Пък и вижте му домейна на този “спец”- как да го запомниш, как да го изпишеш?! Такъв един домейн сам по себе си говори за неопитност и липса на професионализъм.
Въпреки това приех сътрудника на Н. Н. Оказа се, че информаторбг. издава телефонен указател на хартиен носител. Успоредно с това фирмата го дублира и в Мрежата. Беше ми разяснено, че ако платя 560 лв. (!) те ще поместят каре за един от моите сайтове (да, само за един от трите!)- както в изданието на хартиен носител, така и в Мрежата.
От високопарните изявления на рекламния агент направо ми прилоша. Той ми внушаваше, че информаторбг. ком е в състояние едва ли не да замести Google. Отпратих го под някакъв благовиден предлог.
Помислих малко и реших да направя известни проучвания... Отворих напосоки безплатния указател на “информатора” и се спрях на три произволни фирми, които бяха поместили особено пищни карета.
Сайтът на първата фирма- “Sandra”- се посещаваше средно от 9 души на ден! При втората фирма- “Decora”- нещата не бяха по- различни- средно 7 посещения на ден. При третата- “Ivel”- нещата си бяха направо катастрофални- от 0 до 5 посещения дневно!...
Слогънът на информаторбг. ком гласи: “Гаранция за успех”. Хубав успех, няма що!… Мисля, че гореспоменатият Н. Н. си играе с огъня- рано или късно някой превъртял рекламодател може и да му счупи главата.
Не поставих нито каре, нито линк в изданията на тази фирма. Не ви съветвам да рекламирате в подобни издания. По съвсем очевадни причини.
В заключение само това: преди да започнем с рекламата на комерсиалния сайт, ние просто сме длъжни да си съставим предварително една реалистична и детайлирана рекламна СТРАТЕГИЯ. Нищо, нищичко не бива да се предоставя на случайността. Погрешно е схващането, че лоша реклама няма. Има, има- по- горе доста обстойно разясних кои рекламни методи и техники трябва да избягваме.
Само правилно съставената стратегия може да ни гарантира крайния успех...
АПОСТОЛ АПОСТОЛОВ