Нови данъчни изисквания за онлайн магазините

НОВИ ДАНЪЧНИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА ОНЛАЙН МАГАЗИНИТЕ

В Държавен вестник, брой 80 от 28.09.2018 г. са публикувани изменения към Наредба Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства („Наредбата“), с които се въвеждат нови изисквания към онлайн магазините.

Въвежда се изискване за лица по чл.3 от Наредбата, които извършва продажба на стоки или услуги чрез електронен магазин, независимо дали използват собствен домейн, нает домейн или домейн на друго лице, предоставящо платформа за извършване на продажби в интернет, преди започване на дейност по продажби на стоки/услуги чрез електронен магазин да подават информация по електронен път с квалифициран електронен подпис по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс чрез електронна услуга в Портала за е-услуги на НАП, достъпен на интернет страницата на НАП, съгласно приложение № 33 към Наредбата.

Информацията по-горе следва да се подава към НАП отделно за всеки електронен магазин, чрез който се извършват продажби. В случай на промяна на данните актуална информация следва да се подава в 7-дневен срок от настъпване на промяната.

При прекратяване на дейността по продажби на стоки/услуги чрез електронен магазин информация за това обстоятелство се подава до НАП 7-дневен срок от прекратяване на дейността.

Лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, ще бъдат длъжни да съхраняват в сроковете по чл.38, ал. 1 от ДОПК създаваната чрез софтуера на електронния магазин информация (текуща база данни и архивни копия на базата данни) и при поискване от органите по приходите да осигурят достъп до нея с възможност за експорт и копиране на данни.

Новите изисквания влизат в сила от 29.12.2018 г. Лицата, които осъществяват търговска дейност чрез електронен магазин към 29.12.2018 г. ще трябва да подадат информацията към НАП не по-късно от 29.03.2019 г.

За да научите повече за актуалните ДДС въпроси и новости за електронната търговия от 2019 г., заповядайте на семинара на Данъчна Академия „ДДС при електронната търговия“ на 25 януари 2019 г. в Интерпред – София. Повече информация и записвания на: https://taxacademy.bg/p/vat_ecommerce

Правна бележка: Тази публикация не е данъчна консултация и авторът не носи отговорност за пропуснати ползи и/или настъпили вреди на базата на предприемане или непредприемане на действия във връзка с публикацията.
 
Последно редактирано:
Баси :) става все по интересно.
 
Някой знае ли каква им е дефиницията по-точно на фразата "електронен магазин"? Примерно има статични сайтове където виждайки телефона им, може да се обадиш и да поръчаш нещо и да ти го пратят. Това електронен магазин ли е?
 
Не е - статичните сайтове не са. А и виж те използват фрази / тема на вид търговия - знаете какво е електронна търговия в чистата и първична форма. Това са си сайтове с колички - регистрация и база от данни и т н...
 
Някой знае ли каква им е дефиницията по-точно на фразата "електронен магазин"? Примерно има статични сайтове където виждайки телефона им, може да се обадиш и да поръчаш нещо и да ти го пратят. Това електронен магазин ли е?

Цитат от уикито:
Интернет магазините са уеб сайтове, от които потребителят може да закупи определена стока. "Интернет (онлайн, електронен, виртуален) магазин е магазин,....., чрез който търговците предлагат на потенциални потребители стоки и услуги от разстояние, извършват възмездно електронна търговия с тях...

Имам статични страници, в които предлагам продукти. Извършвам електронна търговия. След като нямам физически магазин, но имам посочен телефонен номер в уеб сайта, предполага се, че този сайт е посредник - виртуален магазин. :)

Интересното е, че в България електронната търговия вероятно ще "проредее" за малкия бизнес, освен ако не се регистрират фирми в други ЕС държави, където изискванията за този тип търговия са "по-меки".

П.С. Ако не се засягат сайтовете без база данни или със софтуери, трябва да уточнят, не да шашкат дребните търговци... :)

Подавам месечни декларации в данъчното чрез техен софтуер (в Словакия). Е-подписът не е задължителен.
 
Последно редактирано:
Петя :) - НАП не шашка никой... просто НАП гледа на Електронната търговия от техническа гледна точка - не от терминологична. Винаги гледайте техническата страна на търговията. Щом имате съхранение на продажби, клиенти и т н - в електронен формат / вид сте длъжни да вземете в предвид новите изисквания на НАП. Но това не касае Дребните търговци - касае всички, които имат външно счетоводство - щото ще им се вдигне разхода - обикновено такива административни врътки - нови врътки - натоварват счетоводните къщи / счетоводителите и те вдигат таксите и т н..........

Но ако си имаш счетоводител на заплата при теб / бизнеса сътресението е минимално.
 
Терминологията би трябвало да им е приоритет за адекватно виртуално присъствие. :)

Те си общуват само със счетоводители и езика им е само технически. Нищо друго не ги вълнува освен техният вътрешен свят и система, която е създадена предимно за счетоводители.

Съответно правилното счетоводно експертно мнение е от МНОГО СЕРИОЗНО значение за всеки търговец.

Всеки може да им зададе официален въпрос в писмена форма и получава изходен номер на запитването си. Щом ти отговорят - значи имаш официален отговор и нищо над него не стои като тълкуване.

Опитайте - въпросите са без ограничаване.
 
Някой знае ли каква им е дефиницията по-точно на фразата "електронен магазин"? Примерно има статични сайтове където виждайки телефона им, може да се обадиш и да поръчаш нещо и да ти го пратят. Това електронен магазин ли е?

Здравейте!

Съгласно Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС), „Електронен магазин“ е интернет-сайт, чрез който се извършва продажба на стоки/услуги чрез сключване на договор от разстояние по чл. 45 от Закона за защита на потребителите и който има вградена функционалност за избор, включване и изключване на стоки/услуги в потребителска кошница, за въвеждане на информация за купувача, адреса на доставка и за избор на метод за плащане.“
 
  • Like
Реакции: KISS
А какво става когато при една проверка на сайта (в базата данни) са влезли (да речем) 1000 поръчки за даден месец, но при следните 3 обстоятелства:
1.) От тези 1000 поръчки - 50 човека не са си вдигнали телефона за потвърждение изобщо и следователно нищо не им е изпратено по куриер...
2.) От оставащите 950 поръчки - 70 човека не са си взели пратките от куриера въобще и следователно не са ги заплатили чрез наложен платеж, изплатен като пощенски паричен превод...
3.) От оставащите 880 поръчки - 30 неща не са били налични по една или друга причина...

И така реално в базата на сайта има 1000 поръчки влезли, но реализираните продажби от тях са само 850, защото другите 150 реално или не са изпратени или не са взети...

Ще ви глобят ли с презумпцията, че сте направили 1000 поръчки според базата данни или според платформата, а пък отчитате 850, защото те реално са толкова?
 
Интересно защо са решили фискалните устройства да станат задължителни за е-магазините вече...
 
А какво става когато при една проверка на сайта (в базата данни) са влезли (да речем) 1000 поръчки за даден месец, но при следните 3 обстоятелства:
1.) От тези 1000 поръчки - 50 човека не са си вдигнали телефона за потвърждение изобщо и следователно нищо не им е изпратено по куриер...
2.) От оставащите 950 поръчки - 70 човека не са си взели пратките от куриера въобще и следователно не са ги заплатили чрез наложен платеж, изплатен като пощенски паричен превод...
3.) От оставащите 880 поръчки - 30 неща не са били налични по една или друга причина...

И така реално в базата на сайта има 1000 поръчки влезли, но реализираните продажби от тях са само 850, защото другите 150 реално или не са изпратени или не са взети...

Ще ви глобят ли с презумпцията, че сте направили 1000 поръчки според базата данни или според платформата, а пък отчитате 850, защото те реално са толкова?
Нямаш ли възможност за промяна статуса на поръчката ? Например от “поръчано” в “подготвя се” и “изпратена”? По същият начин има и “отказана”. Поне на Presta Shop, от версия 1.4 го има.
 
Учудва ме спокойствието и готовността на всички да приемат тези промени без възражение. Съгласявате се да давате свободен достъп до информация, която не е във Ваш интерес да попада в чужди ръце. За целите на контрола на оборотите, НАП нямат полза от Вашите продуктови и клиентски бази, нито пък имат ресурса да обработват тази информация освен ако не става въпрос за назначена детайлна ревизия. Те нямат също ресурса да я опазят, но пък имат възможност да я предоставят, на който я пожелае.
Вие пък имате възможнност да манипулирате тези данни, както си искате преди да ги предоставите. Тези, които имат какво да ги крият задължително ще го правят. Можете дори да ги загубите ако решите.
НАП и в номента има пълната свобода да следи куриерски, банкови и всички други парични потоци, т.е. тези данни не им дават нищо в повече.
 
чудно какво ще стане примерно ако имам поръчка през телефона? Или какво ще стане ако ми върнат пратката след 5 дена.. или ако не я вземат и платя 8 лева за доставката?
 

Горе